Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:01

Sonja schreef:
Ik werk 40 uur, heb 10 uur reistijd woon/werk, en heb 3 paarden. Dus huishouden moet zo weinig mogelijk tijd kosten. Kwestie van beetje handig inplannen dus.

2x per dag stofzuigen, elke dag stoffen etc klinkt me echt zwaar overdreven in de oren.

Ik stofzuig als het nodig is. Dat kan om de anderse dag zijn, maar ook 2x per week. Als ik wat zie liggen dan doe ik er even wat aan.
Badkamer 1x per week, toiletten 1x per week (kom op zeg, we zijn bijna nooit thuis!) maar een paar keer per week ff scheut chloor erin voor we gaan slapen. Verder doe ik 1x per week de boodschappen. Wasjes draai ik als ik een kleur of temperatuurgroep compleet heb. Ik was niet voor 3 handdoekjes.
Verder is het gewoon kwestie van een béétje discipline. Na het eten meteen even de vaat in de vaatwasser en een doekje over het aanrecht en de gasplaat. Keuken is dus altijd opgeruimd en netjes. Zelfde voor was; als je was gaat ophangen, meteen ff de droge was van de lijnen, meteen opvouwen en in de kast.
Dan kost het je weinig tijd, en bouw je geen achterstanden op.

Verder kan ik niet zeggen hoe vaak ik bv de ramen lap. Gewoon als het nodig is. Niet omdat het nou toevallig zaterdag is en ik 'dus' ramen moet lappen.

Mijn huis is schoon genoeg om er gezond in te kunnen leven, en vies genoeg om er gelukkig in te kunnen zijn.

heel mooi gezegd Sonja, ik doe het net zo als jij!

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:17

Ik werk meestal 4 dagen in de week soms 5. ( Ga 06:45 weg ben 17:45 weer thuis)
Mijn vriend werkt 5 dagen in de week maar heeft behoorlijk lange reistijden.. (Nu de auto kapot is helemaal nu moet hij tijdelijk met OV.)
Dus het grootste deel van het huishouden doe ik dus!
(Koken doet mn vriend, want dat kan ik écht niet!)
Ik besteed best wel veel tijd aan het huishouden, niet omdat ik smetvrees o.i.d. heb maar gewoon omdat ik het fijn vind als alles er netjes uitziet!
Wassen doe ik 4 á 5 keer per week, strijken hoef ik gelukkig niet omdat we een wasmachine met stoomfunctie hebben.
Stofzuigen doe ik elke dag, Afwas hebben we gelukkig een vaatwasser voor was maar een paar dingen met de hand af.
Badkamer maak ik elke week schoon. (Badkamer vind ik leuk om schoon te maken omdat die altijd zo mooi glimt als ik klaar ben)
Fotostudio van mn vriend maak ik ook elke week schoon. Ramen lappen doe ik ook meestal 1 keer per week.
Stoffen heb ik een hekel aan maar doe het ook elke dag (Zwarte hoogglans tv meubel & salontafel & boxen & tv zie je alles op..)
Haha nu niet denken dat het spik&span is, want we halen het met dezelfde rotgang weer overhoop!
Oja en ik heb THANK GOD geen tuin met planten, want ik heb echt een hekel aan tuinieren!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:21

Wildgirl schreef:
Sonja schreef:
Ik werk 40 uur, heb 10 uur reistijd woon/werk, en heb 3 paarden. Dus huishouden moet zo weinig mogelijk tijd kosten. Kwestie van beetje handig inplannen dus.

2x per dag stofzuigen, elke dag stoffen etc klinkt me echt zwaar overdreven in de oren.

Ik stofzuig als het nodig is. Dat kan om de anderse dag zijn, maar ook 2x per week. Als ik wat zie liggen dan doe ik er even wat aan.
Badkamer 1x per week, toiletten 1x per week (kom op zeg, we zijn bijna nooit thuis!) maar een paar keer per week ff scheut chloor erin voor we gaan slapen. Verder doe ik 1x per week de boodschappen. Wasjes draai ik als ik een kleur of temperatuurgroep compleet heb. Ik was niet voor 3 handdoekjes.
Verder is het gewoon kwestie van een béétje discipline. Na het eten meteen even de vaat in de vaatwasser en een doekje over het aanrecht en de gasplaat. Keuken is dus altijd opgeruimd en netjes. Zelfde voor was; als je was gaat ophangen, meteen ff de droge was van de lijnen, meteen opvouwen en in de kast.
Dan kost het je weinig tijd, en bouw je geen achterstanden op.

Verder kan ik niet zeggen hoe vaak ik bv de ramen lap. Gewoon als het nodig is. Niet omdat het nou toevallig zaterdag is en ik 'dus' ramen moet lappen.

Mijn huis is schoon genoeg om er gezond in te kunnen leven, en vies genoeg om er gelukkig in te kunnen zijn.

heel mooi gezegd Sonja, ik doe het net zo als jij!

Ja zeker mooi gezegd, komt erg in de buurt van hoe wij het hier samen doen.
Niks geforceerd, dat geeft een beter gevoel.
Er mag best in een huis geleeft worden zeg ik altijd maar.
Een haartje hier en een haartje daar, moet kunnen hoor ;)

Anoniem

Re: Hoeveel tijd zijn jullie kwijt met het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:30

Idd, een huis is ook om in te leven.. :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:36

Voor degen die vond dat ik rustig minder kon poetsen:

Dit huis heeft in totaal 180 vierkante meter oppervlak. Grote huiskamer, hele grote woonkeuken, 2 badkamers, sauna, 5 slaapkamers en een enorme hal.

In mijn vorige woningen was ik een stuk sneller klaar. Daar had ik trouwens ook geen tuin van 700 vierkante meter.
Ik zou best halve dagen willen werken maar ik denk dat dat wel ten koste gaat van mijn huis en tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:54

HBVisser, mijn ouders wonen minstens zo groot, hebben ook huisdieren en om het huis veel tuin en beesten (woonboerderij) en mijn moeder is nog niet 1/4 zo vaak aan het schoonmaken van wat jij doet en toch ziet het huis er op het oog altijd gewoon schoon en netjes uit.. Mijn moeder werkt 3 ochtenden per week en is verder vaak weg met allerlei clubjes en verenigingen, dus je leven hoeft niet alleen uit poetsen te bestaan.. Het is maar net wat je er zelf van maakt.. :)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:03

Ik besteed ongeveer een uur per dag aan het huishouden.
Verder werk ik 32 uur en ga 8 uur naar school.
Ik moet wel elke dag stofzuigen anders is er hier niet te wezen, haha. Vaak moet ik ook elke dag dweilen.
Wij hebben een erg klein huis en 2 honden. (daarentegen hebben we gelukkig wel een grote tuin dus met dit mooie weer zijn de honden overdag vaak constant buiten, dat scheelt. :) )

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:21

Relaxed schreef:
HBVisser, mijn ouders wonen minstens zo groot, hebben ook huisdieren en om het huis veel tuin en beesten (woonboerderij) en mijn moeder is nog niet 1/4 zo vaak aan het schoonmaken van wat jij doet en toch ziet het huis er op het oog altijd gewoon schoon en netjes uit.. Mijn moeder werkt 3 ochtenden per week en is verder vaak weg met allerlei clubjes en verenigingen, dus je leven hoeft niet alleen uit poetsen te bestaan.. Het is maar net wat je er zelf van maakt.. :)

Is hetgene wat ik ook denk, maar als HBvisser zich daar prettig bij voelt, no case hé :)

Ik ben als job huishoudhulp dus kuis hele dagen, maar bij mij thuis ligt er ook wel eens her en der wat zand en een pluk haar.
Ik kom mijn ganse dag al door met kuisen, 's avonds ga ik ook niet nog eens drie uur kuisen hoor :D
Heb nog een sociaal leven, drie paarden, 2 honden en 2 katten en nog een ganse dierennest, ook voor mij gaat de slogan op! :D
Ik kuis wanneer het mij uitkomt en wanneer je wel degelijk kan zien dat je gekuist hebt! Bij klanten van mij moet ik dan gaan kuisen terwijl er nergens vuil te bekennen is :=

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:23

Ik ben ook buper, en help ook paar uur per week, dat is verchillend hoeveel..
ik denk dan in het weekend bij elkaar zo'n 8 uur.. en doordeweeks ook nog wat.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:01

Als je 40 uur werkt en ook nog een paard hebt en verder geen huisdieren dan kan ik begrijpen dat je niet zoveel tijd kwijt bent aan schoonmaken, dan ben je immers ook bijna niet thuis :D
Ik was zodra ik een trommel vol heb, dat komt neer op 1x daags :o
Meer werken als 24 uur zie ik niet zitten, daar zou ik bekaf van worden.
Natuurlijk vallen de dieren onder hobby, maar het kost me wel veel tijd en energie :):)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:38

Ik vind het echt heeeel bijzonder om iemand te horen zeggen "nee, ik kan niet werken, dat kan niet met mijn huis, want dan krijg ik het niet schoon". Je leeft toch niet om je huis schoon te maken? Dan zou je ook niet eens lekker een paar dagen de boel de boel kunnen laten en lekker weg met vriendinnen?

Ik ben blij dat ik niet zo obsessief met het schoonmaken van mijn huis bezig ben. Heb echt veel leukere dingen te doen in het leven!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:53

HBVisser schreef:
Voor degen die vond dat ik rustig minder kon poetsen:

Dit huis heeft in totaal 180 vierkante meter oppervlak. Grote huiskamer, hele grote woonkeuken, 2 badkamers, sauna, 5 slaapkamers en een enorme hal.

In mijn vorige woningen was ik een stuk sneller klaar. Daar had ik trouwens ook geen tuin van 700 vierkante meter.
Ik zou best halve dagen willen werken maar ik denk dat dat wel ten koste gaat van mijn huis en tuin.

Ik neem niet aan dat je iedere dag 2 badkamers gebruikt én 5 slaapkamers?
Die kun je dus best 1x p/w ff snel zuigen en na gebruik stoffen en dweilen, scheelt je alweer een hoop werk.
;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:56

Ik ben zeker ook niet een enorme kuisfreak.

Op mijn kot ben ik in een halfuurtje/uurtje per week klaar: stofzuigen, keuken en badkamer dweilen (dweilen maar om de 14 dagen) en toilet en bad schoonmaken. Het is een klein huisje, andere kotgenoten zijn ook gesteld op netheid en er zijn geen huisdieren behalve mijn konijn, dat op mijn kamer staat.
Mijn eigen kamer wil wel eens een rommeltje zijn maar de rest van het huis is altijd proper. Kotbaas zegt constant hoe blij hij is dat we het huis zo netjes houden.

Dan ouderlijk huis waar ik woon: aan dat huishouden is geen beginnen aan.
Groot huis, veel huisdieren (uiteraard allemaal binnen) en niemand die het nodig vind om te kuisen. Ik vind het er dus echt een stort maar heb niet de tijd om het grondig te kuisen. Drukke studies en als ik het huis echt schoon wil ben ik een volledig weekend kwijt, heb ik dus geen tijd voor (en geen zin, vermits in de week niemand het wil onderhouden).
Bovendien heeft stofzuigen en afstoffen welgeteld 10 minuten effect, daarna kan je al opnieuw beginnen met al die dieren hier.
Dus hier wordt enkel het hoogstnoodzakelijke gedaan en verder laat iedereen het maar zo.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 30-05-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:56

Ik werk 30 uur, m'n vriend 40 en lukt prima. Stofzuigen doen we het meest, ons poezebeest verhaart nogal op het moment. Badkamer 1 keer per week, bed elke dag opmaken is een kwestie van een halve minuut, eens per week een schoon dekbed erop.

Wassen doen we zodra het nodig is, afwassen meestal eens per 2 dagen. Strijken doe ik ook niet aan. We wonen in een klein appartementje, dus qua oppervlakte is het heerlijk :))

Ik hou ook wel van een schoon opgeruimd huis, en dat is het meestal ook wel bij ons :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:20

Inclusief koken kom ik ook wel op een uur per dag denk ik.
5 Keer per week stofzuigen (soms echt elke dag: kat, man en kind die niet altijd hun voeten vegen en we kruimelen alledrie nogal).
WC haal ik elke dag even een sopdoek door, 2 keer per week grote schoonmaak, badkamer 1 keer in de anderhalve week denk ik, 1 keer afstoffen, soms vaker (ligt aan stof en hoe erg me dat stoort). Gelukkig hebben we een afwasmachine, dat is super! (werken allebei veel). Strijken doe ik niet, wassen 3 of 4 keer per week schat ik.
Bed opmaken 's morgens, denk ik ook niet over na eigenlijk.
En zo nu en dan een grote klus: keuken helemaal leeg en poetsen, kledingkasten opruimen, dat soort dingen. Ramen lappen ongeveer 3 keer per jaar.
Eigenlijk doe ik bijna alles zelf, ben nogal een pietje precies, ik doe het liever op mijn eigen manier. Mijn man wil best helpen, maar het is voor hem erg vervelend als ik het dan nog een keer doe omdat zijn manier mij niet naar de zin is. Hij doet alle klussen in en rond huis, hij blij ik blij!
Mijn motto: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd (al ben ik niet meer zo erg als vroeger, dat leer je wel af met een kind).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:22

OMG, 3 dagen werken omdat je het anders niet redt met je huishouden...? :x

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:01

Ik ben een ontzettende luie huisvrouw :=.
Bij mij is het op het oog schoon, maar je moet vooral niet achter de koelkast oid kijken. Meestal krijg ik zo'n een keer per week (maar kan ook een keer per maand zijn) last van extreme schoonmaakwoede en maak dan alles schoon.

Maar tijdens mijn schoonmaakwoede ben ik nog steeds lui; ik ben gek op schoonmaak doekjes, natte dweildoekjes en alles wat helpt om het snel schoon te maken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:58

Ik ben vooral erg verbaasd over sommige uitspraken hier :+

diessel schreef:
Meer werken als 24 uur zie ik niet zitten, daar zou ik bekaf van worden.

Ik raak er ook bekaf van hoor, maar de bedrijven die maandelijks rekeningen incasseren houden geen rekening met 'ik raak bekaf van al het werken'. Ik werk 40 uur en heb minstens 2 uur reistijd per dag, mijn vriend werkt ook 40 uur en heeft minstens 3 uur reistijd per dag. Daarnaast voetbalt vriendlief intensief en ik heb 2 paarden staan. Huishouden heeft bij mij geen prioriteit, komt pas als ik alles gedaan heb (heb net om 12 uur staan stofzuigen, eerder geen tijd voor gehad).

En de mensen die bij ons over de vloer komen, die weten dat ze een kattenhaar (of meer) tegen kunnen komen, meestal zijn het mensen waarbij ik ook bij hun een haar tegen kom. En mensen die er niet tegen kunnen; :evaw:

Ramen zemen doe ik niet aan, vind dat zoiets belachelijks. En buiten dat; ik woon op 8 hoog, het van 8 hoog naar beneden donderen met een ladder heeft niet mijn voorkeur.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:11

Hermelijn schreef:
Ik zie gewoon niet in waarom alles spik en span moet zijn ;) Als ik kan lopen en alles ziet er redelijk schoon uit vind ik 't wel goed. Te veel hygiëne is ook niet goed ;)
Plus, ik heb wel andere, leukere, dingen te doen dan het huishouden (nu is alles natuurlijk leuker dan het huishouden). Ik vraag me altijd af, als je veel tijd besteedt aan het huishouden, zijn er dan geen dingen die je véél liever zou doen? Zoals in jouw geval, 2 uur per DAG, heb je niks beters te doen? Sorry, dat klinkt erg bot, en je zal je er vast fijn bij voelen anders deed je het niet.... maar is het echt zo'n ramp als er wat haren op de grond liggen of als niet alles supernetjes is?

Jij ziet niet in waarom alles spik en span moet zijn, maar ik wel. :)
Mijn vader heeft lichtelijk smetvrees en dat heb ik niet, maar ik heb het absoluut wel 'geerft' dat alles netjes moet zijn.
Daarbij is een rommel in huis, een rommel in mijn hoofd.
En nee ik heb ook niet dat ik liever iets anders doe, ik vind het huishouden nl leuk. :j
Ik werk parttime en doe dan 's middags het huishouden, deuren en ramen open, muziekje op, en schoonmaken maar. Voor mij werkt dit ontspannend. (klinkt misschien stom, maar t is zo :+ ) En zo is savonds alles netjes zodat ik dan leuke dingen kan doen samen met vriendlief.
Tuurlijk komt het wel eens voor dat we een dagje weg zijn ofzo en dat ik wat dingen oversla, maar bijv de wc en de vloer dat zijn toch dingen die er bij mij niet bij in schieten, want daar wordt ik chagrijnig van als dat niet schoon is.
Ik snap best dat er mensen zijn die het niet erg vinden om een beetje in een rotzooi te wonen. (weet het even niet anders te verwoorden :+) maar ik kan daar totaal niet tegen, dus zorg ik dat het altijd netjes is!
En ik vind het super om lekker in een schoon huis te zijn wat lekker ruikt etc. Ik kan gewoon niet tegen rotzooi, als ik sochtends opsta in rotzooi is mijn hele dag verpest, ben ik de rest van de dag chagrijnig. Zo ben ik nou eenmaal en echt vervelend vind ik het niet hoor. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:39

Ik heb bewondering voor mensen die 40 uur werken en dan nog de paarden heeft en zelf het huishouden doet, respect.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 08:46

ik loop stage van 8 tot 6 ( half uur reis tijd heen en terug) Dan snel eten en dan werken van half 8 tot half 11 en als ik thuis ben alles opruimen ect.

Gelukkig heb ik een vriend die me helpt maar die werkt net zoveel.

Ik zou dus met stage ongeveer 60 uur in de week werken en daarnaast heb ik ook een paard. Wel de laatste maand dat ik dit doe, dan heb ik zomervakantie ( werk ik 30uur) en daarna afstuderen :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:26

Ik kan best gaan werken natuurlijk maar dan loop ik mezelf voorbij. Dan ben ik alleen maar bezig met werken, schoonmaken, paarden doen en de andere dieren verzorgen. Nu kan ik tegen een uur of 4 met een boek in de tuin gaan zitten.

En ik hou er niet van als mijn huis een zooi is. Ik vind ons huis zo ontzettend mooi, ik wil het graag goed onderhouden. Verder heb ik ook nog reumatische klachten, als ik ga werken en het huishouden doe en de paarden en de andere dieren en de tuin, dan kan ik een dag helemaal niks meer.

Jammer dat mensen zo snel oordelen. Ik ben helemaal geen poetsmiep. Mijn honden lopen de hele dag in en uit, mijn katten mogen op de slaapkamer. Ik gun mijn dieren alles, ook als dat meer troep oplevert. Dat ruim ik dus gewoon op en ja, dat kost veel tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:32

ik maak 1x per week m'n huis schoon....de badcel/w.c vaker....
hier gebeurt niets in huis...geen kinderen en m'n 6 honden hebben hun eigen appartement,dat word wel iedere dag gestofzuigert en gedweilt.....ik ben meer tijd kwijt aan mijn stallen weilanden,tuin enzo....gelukkig maar!

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:37

Wildgirl schreef:
LindyH schreef:
Stofzuig je twee keer per dag???

grapjas :D

Ik heb hier 2 katten en 1 hond én een zoete inval qua mensen en ik zuig echt maar 1x per week, t moet niet gekker worden.
En ja, dan ligt er wel eens een pluk haar of wat zand....ik kan er niet wakker van liggen :D

alleen bij de gedachte al om 2x per dag te zuigen krijg ik accuut zweetdruppels hihi

idd!!! :D

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:42

ik heb 1 hond in huis en stofzuigen probeer ik iedere dag te doen. Het belangrijkste vind ik dat mijn huis leefbaar is en voor mij houd dat in dat het zeker niet spic en span hoeft te zijn. Er mag namelijk gerust in geleefd worden :)
Belangrijk vind ik wel dat de wc en de keuken gewoon iedere dag schoon zijn. Stofzuigen doe ik om de dag en dweilen 1 keer per week en soms 2 keer. Ligt er ook een beetje aan hoe het allemaal loopt. Wel doen mijn vriend en ik 1 keer per week een uurtje vrij maken om gewoon eens lekker door het huis heen te stoffen. Het is hier nooit een bende wel gezellig rommelig ;)