Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:06

Blue_Eyes schreef:
@Zaina: jij bedoelt de wetten zoals in de Koran beschreven, denk dat dat duidelijker is ;)

@Heino: ik vind kerncentrales per definitie niet veilig. We dachten in de jaren 70 ook dat je veilig Softenon kon slikken.

Ja sorry ik ging er vanuit dat iedereen wel wist dat de Shariaah de Islamitische wetgeving is. sorry voor de onduidelijkheid :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:06

Zaina schreef:
ja een land moet wel bestuurd worden, maar volgens de wetten van God, niet volgens een democratie. snap je?

maar de wetten van god... Welke zijn die dan? Ik bedoel de Grondwet is samengesteld door een aantal mensen hier op aarde.. Zijn die dan 'ingehuurd' door God? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt geloof ik (ik ben ook niet gelovig)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:06

Het probleem met deze tijd is, vind ik dan, Zaina, dat er zoveel dingen in de politiek te pas komen die in de tijd van de Koran (of de Bijbel) nog niet bestonden. Die moet je dan ook een plek kunnen geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:07

Frouk schreef:
Zaina schreef:
ja een land moet wel bestuurd worden, maar volgens de wetten van God, niet volgens een democratie. snap je?

maar de wetten van god... Welke zijn die dan? Ik bedoel de Grondwet is samengesteld door een aantal mensen hier op aarde.. Zijn die dan 'ingehuurd' door God? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt geloof ik (ik ben ook niet gelovig)

De Grondwet komt niet uit een christelijk boek - hoewel er overeenkomsten zijn met de wetten van Mozes. Je kunt je afvragen in hoeverre dat cultureel bepaald is ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:07

Blue_Eyes schreef:
@Heino: ik vind kerncentrales per definitie niet veilig. We dachten in de jaren 70 ook dat je veilig Softenon kon slikken.

Idd, daarom ben ik eigk ongeacht de context tegen "kerncentrales stimuleren" ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:08

Blue_Eyes schreef:
Het probleem met deze tijd is, vind ik dan, Zaina, dat er zoveel dingen in de politiek te pas komen die in de tijd van de Koran (of de Bijbel) nog niet bestonden. Die moet je dan ook een plek kunnen geven.

That makes sense :) ik denk ook niet dat je een land kunt regeren of een wereld op orde kunt houden puur door een godsdienstige regelgeving. Daarbij is de Islamitische godsdiens weer anders dan de christelijke en ik vind dat je geloof en politiek gescheiden moet houden. In de middeleeuwen liep dat tenslotte ook niet echt soepeltjes

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:08

Er zijn wetten die mensen zelf hebben bedacht (waar onder de grondwet inderdaad) en er zijn wetten die God heeft opgesteld voor de mensheid, deze komen niet altijd overeen. De wetgeving waar ik het over heb, is te vinden in de Koran en de Hadith (overleveringen van de profeet Mohammed)

RoodZonnetje

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:09

Maar wie ziet er dan op toe dat die wetten nageleefd worden Zaina? Puur God/Allah? Dan krijg je imo echt prehistorische taferelen waardoor er al snel geen land/mens meer over is.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:10

Blue_Eyes schreef:

kun je een voorbeeld noemen?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:10

Heino schreef:
Maar wie ziet er dan op toe dat die wetten nageleefd worden Zaina? Puur God/Allah? Dan krijg je imo echt prehistorische taferelen waardoor er al snel geen land/mens meer over is.

Nee hoor, mensen kunnen toch toezien op het naleven van de wetten?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:12

Zaina schreef:
Heino schreef:

Maar krijg je dan niet net zoals in de middeleeuwen dat de kerk zich met de staat gaat bemoeien en andersom en dat daar dan weer allerlei religie oorlogen doorr komen omdat de verschillende religie groepen het niet met elkaar eens kunnen worden omdat religie met de politiek/staat in aanraking komt?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:12

Zaina schreef:
Heino schreef:

En wie ga je daar dan voor kiezen? ;)

Anoniem

PVV en daar kwam ik ook uit :D

Blue_Eyes

@Frouk:
Ik denk dan wel weer dat het onmogelijk is om geloof en politiek helemaal te scheiden. Iedereen heeft een eigen overtuiging die voor een groot deel te maken heeft met waar hij in gelooft. Dat heeft ook invloed op je politieke overtuigingen.

@Zaina:
Neem bijvoorbeeld kerncentrales, milieu, global warming, dat was toen nog helemaal niet zo aan de orde. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen van dingen die niet in een religieus boek zijn beschreven, maar die nu politiek gezien wel belangrijk zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:13

in turkije zijn hoofddoekjes verboden in openbare functies, het is een vrij modern land. :7

in NL is een politieke partij waarbij vrouwen géén kiesrecht hebben, dat vind ik pas achterlijk. En dat is géén moslim partij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:14

Sin schreef:
Zaina schreef:

De persoon die dat moet doen is dan God. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Koning David. Dat principe is in Zaina's geloof dan weer niet zo anders dan in het mijne ;)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:14

Frouk schreef:
Maar krijg je dan niet net zoals in de middeleeuwen dat de kerk zich met de staat gaat bemoeien en andersom en dat daar dan weer allerlei religie oorlogen doorr komen omdat de verschillende religie groepen het niet met elkaar eens kunnen worden omdat religie met de politiek/staat in aanraking komt?

Niet als je overal de zelfde wet invoert ;) bovendien kunnen mensen met een ander geloof prima samenleven met de moslims volgens de sharia

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:14

Blue_Eyes schreef:
@Frouk:
Ik denk dan wel weer dat het onmogelijk is om geloof en politiek helemaal te scheiden. Iedereen heeft een eigen overtuiging die voor een groot deel te maken heeft met waar hij in gelooft. Dat heeft ook invloed op je politieke overtuigingen.

@Zaina:
Neem bijvoorbeeld kerncentrales, milieu, global warming, dat was toen nog helemaal niet zo aan de orde. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen van dingen die niet in een religieus boek zijn beschreven, maar die nu politiek gezien wel belangrijk zijn.

Dat is ook zeker zo, maar je wilt ook niet meer terug keren naar die tijd dat de Paus zich gaat bemoeien met wat er in de staat gebeurt of wel?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Arabesk, dan moet je de site van de SGP toch nog maar eens goed doorlezen. Vrouwen hebben namelijk ook daar zowel actief als passief kiesrecht.

Frouk - dat is het andere uiterste. Maar ik heb helemaal niks tegen een partij als de CU. Dat zijn ook gewoon mensen met hun eigen overtuigingen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:15

Zaina schreef:
Frouk schreef:

Niet als je overal de zelfde wet invoert ;) bovendien kunnen mensen met een ander geloof prima samenleven met de moslims volgens de sharia

maar overal dezelfde wet in voeren is volgens mij een haast onmogelijke taak, iig wbt geloofs wetten uit de koran of de bijbel etc.
Volgens mij dwalen we inmiddels wel een beetje af en kunnen we beter weer wat meer ontopic gaan :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:15

Blue_Eyes schreef:
Arabesk, dan moet je de site van de SGP toch nog maar eens goed doorlezen. Vrouwen hebben namelijk ook daar zowel actief als passief kiesrecht.

Frouk - dat is het andere uiterste. Maar ik heb helemaal niks tegen een partij als de CU. Dat zijn ook gewoon mensen met hun eigen overtuigingen.

Ik heb ook niets tegen christelijke partijen hoor ;) ik dacht momenteel echt even in uitersten :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Zaina schreef:
bovendien kunnen mensen met een ander geloof prima samenleven met de moslims volgens de sharia

In theorie. Maar in de praktijk blijkt telkens dat dit níet mogelijk is. Dan werkt de democratie nog relatief goed denk ik.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:16

Blue_Eyes schreef:
Zaina schreef:

De persoon die dat moet doen is dan God. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Koning David. Dat principe is in Zaina's geloof dan weer niet zo anders dan in het mijne ;)

nee hoor mensen kunnen ook toezien op het naleven van de wetten. natuurlijk is God/Allah altijd degene die, mocht de persoon niet rechtvaardig gestraft worden (in dit leven) , alsnog straft/barmhartig is (in het hiernamaals)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:17

Voor de mensen die PVV stemmen:

Je wilt dus een partij aan de macht hebben die niet-democratisch is. De leider van de partij bepaalt wie er in de partij zit en wie niet. Hij kan naar believen mensen toevoegen of eruit zetten.

Lijkt míj geen gezonde basis van een partij, het is gewoon pure dictatuur in mijn ogen...

En als de PVV aan de macht komt, worden we daar met zijn allen beter van? Dan zijn er nog steeds blanke mensen in zwarte suzuki's die gekke dingen doen :7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-05-09 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:18

Heino schreef:
Zaina schreef:
bovendien kunnen mensen met een ander geloof prima samenleven met de moslims volgens de sharia

In theorie. Maar in de praktijk blijkt telkens dat dit níet mogelijk is. Dan werkt de democratie nog relatief goed denk ik.

Dat klopt, op het moment is er ook nergens ter wereld de Sharia als wetgeving voor een land.