Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:20

Welshcobfan schreef:
Grappig eigenlijk, vroeger had een man juist veel vrouwen in de bijbel, maar tegenwoordig vind de kerk het niet meer kunnen.
Is dat niet een algehele trend geworden (uitgezonderd natuurlijk wat landen waar polygamie hip is)? Dat monogamie nu weer de norm is geworden?

Interessant stukje over wat de bijbel hierover zegt, klik.

Sunrise_ schreef:
Lusitana schreef:
Als je van iemand houdt geef je hem de vrijheid. Dat kán de vrijheid zijn om jou los te laten en met de ander verder te gaan, en het kan de vrijheid zijn om twee of meer partners te hebben. Maar wij gunnen dat onze mannen over het algemeen niet, maar logica zit daar niet in en het heeft niet te maken met houden van, maar alles te maken met jaloezie.
Als je kinderen hebt stuur je de eerste toch ook niet weg als de volgende komt? Het is heel goed mogelijk om van meerdere tegelijk te houden en het huis te delen. Maar als het niet om kinderen gaat, met andere woorden als er sex bij te pas komt, is het ineens een stuk moeilijker voor sommigen. We vinden vaak toch dat het iets exclusiefs voor ons is met die ene die we leuk vinden, en vinden het vies en ondraaglijk als hij het ook met anderen doet. Maar waarom eigenlijk?

Voor mij houdt samen een relatie hebben niet in, de vrijheid hebben twee of meerdere partners te hebben. Volgens mij kies je dan juist voor elkaar, omdat je juist graag bij die andere persoon zou willen zijn, omdat je die bijzonder vindt. En dat is niet een kwestie van niet gunnen, ik zou er gewoon niet mee om kunnen gaan. En daarin ben ik misschien best egoïstisch ja. Als ik met iemand een relatie heb, wil ik ook dat diegene gewoon voor mij alleen kiest, anders hoeft het voor mij niet. Voor mij is anders het hele principe van een vaste relatie hebben weg. Maargoed, daar denkt iedereen natuurlijk anders over :) .

Helemaal mee eens! :j

mijntjuh

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:23

ik ben er van overtuigd dat de mens van oorsprong niet monogaam is. maar dat wil niet zeggen dat ik me polygaam gedraag, ben in mijn relatie zo monogaam als wat :-)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:26

Ik ben het er niet meer eens dat monogaam zijn is aangepraat!!

De dierlijke instincten van mensen zijn polygaam overduidelijk.

Maar de mensen is het enige dier in de wereld die emotioneel en rationeel zo ontwikkeld is.

Daarnaast is ons instinct erg afgenomen. We hoeven niet meer te vechten om te overleven.

Mensen kunnen voelen dat iets niet leuk is. Waarom is iemand verdrietig omdat zijn huis is leeggeroofd?
Niet omdat het aangepraat is... Maar omdat dat een emotie is die mensen hebben.

Deze emoties komen ook voor bij dieren trouwens.
Apen kunnen ondanks polygaam zijn jaloers zijn op andere apen. Apen kunnen ook dood gaan van verdriet.

Maar het instinct is wat de overhand heeft.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:28

ik denk niet dat de mens van nature monogaam is. Ik denk wel dat een mens monogaam kan zijn in een relatie! Ook denk (weet wel zeker) dat een mens van meerderen kan houden. Ik hou heel veel van mijn vriend, maar van mijn ex heb ik ook gehouden :)

In mijn relatie wil ik dat zowel ik als mijn vriend monogaam is. Ik kan niet eens precies zeggen waarom ik dat wil, maar als hij een ander zoent (en al helemaal als hij seks heeft met een ander) hoef ik hem niet meer. Daarbij hou ik niet van dingen die stiekem gebeuren. Ik ben voor openheid en eerlijkheid. Hij mag best verliefd worden op een ander, dat kan gebeuren! Alleen is het dan wel aan hem wat hij daar mee doet...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:41

seren schreef:
Daarnaast is ons instinct erg afgenomen. We hoeven niet meer te vechten om te overleven.

Nou, ons instinct is er zeker wel en helemaal niet afgenomen. We zoeken nog steeds naar een man die let wel, de vader wordt van onze kinderen. Dat is vreselijke instinctief dat doet ieder zoogdier. En daarin beslissen nog steeds de vrouwen. Wat sommige culturen doen (maar ook heel gewoon was in nederland tig jaar geleden) is het uithuwelijken van vrouwen. Zij kunnen niet meer zelf bepalen wie de vader van hun kinderen wordt en dat zeker tegen ons instinct.

En we vechten nog steeds dagelijks voor ons brood, misschien niet zo al in de oertijd. Maar het is veranderd doormiddel van werk e.d. geen werk, geen brood.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:45

Zicky schreef:
Een mens is niet monogaam, een mens doet monogaam (of niet, hangt van de cultuur en ruggegraat af).

Ik doe monogaam :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:56

En waarom doe je dan monogaam als je dat 'van nature' niet bent? Dan zit je jezelf toch behoorlijk voor de gek te houden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:59

ik denk ook dat de mens van nature niet monogaam is
het is eerder een gewoonte en een norm om monogaam te zijn :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:05

Hele interessante discussie.. :j

Zie tegenwoordig veel mensen in mijn omgeving vreemdgaan (of het valt nu pas op, dat kan ook.. ;) ) maar het is wel erg makkelijk om te zeggen dat dat komt doordat mensen van nature niet monogaam zijn.. Je hebt er toch bewust voor gekozen een relatie aan te gaan..

Maar goed, ergens kan ik me wel vinden in het 'niet-van-nature' monogaam zijn.. Een beetje dubbel dus..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:32

Ik vergelijk mezelf maar met een zwaan en een bepaalde vogelsoort! Die hebben ook vaste partners gedurende hun leven...

Iedereen voelt zich, zoals die zich prettig voelt. Ik voel dat bij monogaam. Een ander niet. Kan er niet wakker van liggen, zolang ik maar niet bedonderd word :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:23

BraveSpots schreef:
Cerilene_ schreef:
mee eens. Monogaam zijn is niet natuurlijk, maar cultureel, daarom is het nu geworden wat 'hoort'.

Is het daarom minder goed denk je :)?

minder goed zeker niet.
Hoewel ik denk dat er wel mensen zijn die het er soms moeilijk mee hebben om altijd monogame gevoelens te hebben (ikzelf geen uitzondering), of dat dat zelfs helemaal niet kan uit natuurlijk instinctief oogpunt.
Toch is het gezien de culturele veranderingen die de (vooral westerse) beschaving heeft doorgemaakt voor velen denk ik makkelijker om wel monogaam te zijn. Het is er zeg maar zo ingesleten dat het een tweede natuur is geworden en geworden is wat 'hoort'. En so
ciale acceptatie is onbewust voor iedereen erg belangrijk.
Een sociale theorie die ik altijd erg ineressant heb gevonden is die van Goffman met zijn 'stage-theory' (of hoe het ook alweer precies heette). Hij zegt dat de mens en zijn gedrag puur gevormt wordt door (interactie met) anderen en zich gedragen zoals ze denken dat de buitenwereld van hen verwacht dat ze zich gedragen. dat wordt van kindsafaan zo erg geinternaliseerd dat het je eigen zelf gaat worden en je er niet eens meer over hoeft na te denken hoe je je gedraagd, het is een deel geworden van de rol die je compleet onderbewust speelt.
Dus wat dat betreft is de natuur van de mens om zich aan te passen aan hoe men denkt dat ze horen te zijn op grond van sociale en culturele veranderingen op korte en lange termijn.
Omg... Dit wordt ingewikkelder dan ik dacht :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:25

laetitia schreef:
PS: naar mijn idee heeft de mens van nature wel settel drang en nesteldrang, dwz met de geschikte partner een gezin stichten en voor nakomelingen zorgen.

Maar helemaal 100% monogaam voor de rest van het leven met die ene partner, dat gaat er bij mij niet in.

Waar ik ook de laatste tijd mee in mijn hoofd zit is dat wij dus gemaakt zijn om te settelen en voort te planten, nu ben ik 32 en heb geen partner en ook geen kinderen.
Dat gaat dus tegen de natuur in...ik voel me dan ook vaak 'uitschot' omdat ik niet doe wat 'normaal' is.

Hoe zit dat met dieren? Zijn er ook bijv. vrouwelijke dieren die nooit een geschikte partner vinden en hun hele leven alleen door moeten gaan en geen nakomelingen krijgen en als uitschot worden behandeld? Zijn die dan ook ongelukkig bijvoorbeeld?
Hoe zit dat bij bijvoorbeeld een groep apen? Worden die vrouwtjes buiten de groep geplaatst?

Quote mezelf maar even O:)

Ben wel benieuwd naar ideeen en theorieen op mijn vraag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:18

Apen? Die zijn zo polygaam als maar kan :=
Maar voor zover ik weet is daar nooit onderzoek naar gedaan, lijkt me wel intressant :j

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:26

BraveSpots schreef:
Silvaantje schreef:
ik denk dat een mens niet monogaam is. heb nu geen relatie maar ik denk ook dat liefde en sex heel goed gescheiden kunnen worden en dat je best eens naast je relatie met iemand anders naar bed kan gaan. zolang het maar alleen puur lust is en er geen gevoelens bij komen kijken en het niet een soort verhouding ernaast word zeg maar..

Is dat zo? Als er bij mij geen sprake is van liefde kan er al helemaal geen lust zijn. Ik kan iemand wel aantrekkelijk vinden, gewoon een mooie vent, maar ik zou der nooit van mijn leven mee in bed kunnen duiken zonder iets van liefde (mocht ik vrijgezel zijn uiteraard :+ ). Dan klap ik dicht denk ik.

Maar mss ben ik nog te jong voor dit soort dingen ;) .

en dat is dus denk ik bij iedreen verschillend. ik zou er zelf geen moeite mee hebben, lust is voor mij echt los van liefde. ik zou weer niet kunnen leven met het idee dat ik de rest van m'n leven nog maar met 1 persoon naar bed zou gaan..

ik bedoel,vergelijk het maar met eten.. patat is lekker maar als je het elke dag eet gaat het vervelen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:59

Vind wat je nu zegt ronduit respectloos eigenlijk :o

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:08

Silvaantje schreef:
en dat is dus denk ik bij iedreen verschillend. ik zou er zelf geen moeite mee hebben, lust is voor mij echt los van liefde. ik zou weer niet kunnen leven met het idee dat ik de rest van m'n leven nog maar met 1 persoon naar bed zou gaan..

ik bedoel,vergelijk het maar met eten.. patat is lekker maar als je het elke dag eet gaat het vervelen :+

Niet als je de beste en liefste patat van de hele wereld hebt, misschien ben jij die gewoon nog nooit tegen gekomen dan ;) .

Maar ik ga je geen ongelijk geven, ik ben 18 jaar en imo nog te jong om uitspraken te doen dat ik mijn hele leven monogaam zal blijven. Laat ik zeggen dat ik wel absoluut die intentie heb :).

Ik heb trouwens echt nog nooit bij geen één vent een 'die wil ik het liefst nu in bed' gevoel gehad. Nouja, ik bedoel, zonder dat er een relatie bij is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:09

@ pharagirlke: verklaar je nader, waarom vind je de opmerking van silvaantje respectloos?

Ik zie er niets respectloos aan hoor...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:11

Ik geloof niet dat je veel mensen zult vinden die écht monogaam zijn eigenlijk :+ seriëel monogaam misschien wel,, maar dat noem ik helaas nep-monogaam :P.
Ze zijn met een microscoop te zoeken,, diegenen die slechts 1 liefde in hun leven kennen en daar ook werkelijk bij blijven tot hun dood ...

@...: ik geloof dat pharagirlke respectloos tegenover een eventuele vriend bedoelt en daar kan ik wel inkomen :)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 14-05-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:12

Ik zie er ook niets respectloos aan de opmerking van silvaantje, laetitia. Het is gewoon zo, veranderen van spijs doet eten ;) haha. Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat die dieren vaak verkracht worden door de mannetjes die lager in rang staan en dat zo iedereen die zwanger kan worden wel bezwangerd raakt. Kijk alleen al naar eenden die tegen hun zin verkracht worden, alleen bij ons is dat tegen de wet, (wat maar goed is ook) en komt het dus voor dat vrouwen die wel vruchtbaar zijn niet zwanger raken. (denk ik)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:17

Lord_Ik schreef:
Ik geloof niet dat je veel mensen zult vinden die écht monogaam zijn eigenlijk :+ seriëel monogaam misschien wel,, maar dat noem ik helaas nep-monogaam :P.
Ze zijn met een microscoop te zoeken,, diegenen die slechts 1 liefde in hun leven kennen en daar ook werkelijk bij blijven tot hun dood ...

@...: ik geloof dat pharagirlke respectloos tegenover een eventuele vriend bedoelt en daar kan ik wel inkomen :)

Mijn grootouders waren monogaam :+ Vroeg getrouwd, gescheiden na 25 jaar, maar beide nooit meer een ander gehad :+

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:23

:D Dan weet ik nu tenminste dat er inderdaad zo mensen zijn en het niet compleet onmogelijk is :D maar ze zullen niet dikgezaaid zijn XD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:28

laetitia schreef:
@ pharagirlke: verklaar je nader, waarom vind je de opmerking van silvaantje respectloos?

Als ik zou weten dat mijn vriend er zo over zou denken zou die echt heeeeeel snel buiten staan. Mensen zijn geen dingen waar je mee hoort te spelen. :n Als je perse er op los wil n*uken zijn daar beroepen voor....... :\

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:30

BraveSpots schreef:
Dan ben ik graag een uitzondering, samen met mijn partner :Y) . Geen idee of het aan de cultuur of wat dan ook ligt, maar ik wil hem met helemaal niemand delen, daar ben ik het gelukkigst mee.

(Overigens vind ik in de meeste polygamie culturen wel een waarde verschil tussen man/vrouw. De man is de leider en de vrouwen de onderdanen die veel kindjes moeten krijgen, in de meeste gevallen.

helemaal mee eens

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:35

Petite schreef:
Ik zie er ook niets respectloos aan de opmerking van silvaantje, laetitia. Het is gewoon zo, veranderen van spijs doet eten ;) haha. Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat die dieren vaak verkracht worden door de mannetjes die lager in rang staan en dat zo iedereen die zwanger kan worden wel bezwangerd raakt. Kijk alleen al naar eenden die tegen hun zin verkracht worden, alleen bij ons is dat tegen de wet, (wat maar goed is ook) en komt het dus voor dat vrouwen die wel vruchtbaar zijn niet zwanger raken. (denk ik)

Nou dat is dus niet waar want er zijn genoeg dieren waarbij er in groepen wordt geleefd die bestaan uit meerdere mannen en vrouwen maar alleen de leiders (man en vrouw) mogen kindjes maken, de rest is wel vruchtbaar maar heeft op dat moment een mindere hormonenproductie, dat wordt in bedwang gehouden door het dominante gedrag van de leiders. De natuur heeft het wat dat betreft wel weer mooi geregeld.

Verder ben ik het eens met de laatste (paar) reactie's van BraveSpots.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:38

pharagirlke schreef:
laetitia schreef:

Als ik zou weten dat mijn vriend er zo over zou denken zou die echt heeeeeel snel buiten staan. Mensen zijn geen dingen waar je mee hoort te spelen. :n Als je perse er op los wil n*uken zijn daar beroepen voor....... :\

Ik denk dat je het verkeerd opvat...Het gaat er niet om om er op los te nakken, maar het gaat er om dat ik denk dat ik niet mijn hele leven monogaam aan 1 persoon zou kunnen zijn. Als ik nu iemand ontmoet, ben nu 32 jaar en ik ga voor hem dan ga ik voor hem. Alleen voor hem. Echter ben ik van mening dat ik niet zeker weet of ik de rest van mijn leven aan hem verbonden wil blijven. Misschien ontmoet ik na 30 jaar ineens een andere man waar ik heel erg verliefd op word.

En je kan mij niet vertellen dat jij in jouw leven maar 1 bedpartner hebt gehad of je bent heel erg heilig O:)