Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:33

Ik ben alleen 2 minuten stil om 8 uur, verder niks :)

Oamaru

Re: Dodenherdenking, wie doen er actief aan mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:01

Wij zijn heel actief. Mijn familie is nog steeds erg bezig met de oorlog, en wordt nog steeds erg veel over gepraat. Vlag gaat half stok, en altijd documentaires kijken ed. Tis echt wel een big thing bij ons thuis. :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:06

Ik ben netjes 2 minuten stil geweest op mijn eigen kamer. Mijn broertje had de muziek keihard aan, omdat hij het onzin vind. Waar ik me vreselijk aan heb lopen ergeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

Ik had niet op de tijd gelet en ben om 20.00 geen 2 minuten stil geweest helaas... Was bezig met een kind in bad te doen :) De overige kids hebben wel de herdenking gezien op de tv.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:38

Ik doe er altijd "aktief" aan mee. Ga altijd naar de dodenherdenking op plaatselijk niveau.

Voor degenen die niet precies om 8 uur stil (kunnen) zijn: Als je er maar regelmatig even bij stilstaat. Tijd en plaats maakt dan niet zo veel uit imo. Gewoon de mensen die door hun leven te geven bijgedragen hebben aan onze vrijheid even in gedachte "bedanken" ........

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:41

Heb zowiezo 2 minuten stilte in acht genomen.
Op Veronica hadden ze "mooie" beelden van Uruzgan. Ik wist eigenlijk niet eens dat we ook hun gedenken, dacht echt alleen maar WO II.
Omdat wij momenteel een vriend in Uruzgan hebben zitten en er recent een teruggekeerd is vanuit Uruzgan (die een collega direct is verloren) werd de lading heel anders ineens.
Heb 2 minuten met tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel gezeten. Daarna meteen onze maten gesmsd, om te vertellen hoe trots we wel niet zijn!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:44

ik doe het nonactief. Ik ga er niet voor zitten. Voor mijn gevoel draagt het niets zinvols bij, maar ik maak geen lawaai voor de mensen die het wél heel belangrijk vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:46

Ik bezoek liever een speciale lokatie uit de oorlog om daar dan stil te staan, niet specifiek op 4 mei alleen. Elke vakantie gaat wel gepaard met een bezoek aan een speciale geschiedenisplek of begraafplaats.
Vind het ook fijn om te zien dat mijn neefjes er zo mee bezig zijn :) Dat ook die generatie nog goed beseft hoe belangrijk het is om erbij stil te staan dat er zoveel mensen overleden zijn al bij al die oorlogen. Dat het niet vergeten mag worden.
(de jongste heeft er natuurlijk nog geen besef van, dus die heb ik daarom in bad gedaan omdat het bedtijd was)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:52

Ik ben 2min. stil.
Ik heb dit van huis uit mee gekregen en vind het echt respectloos als iemand het neit doet, maar goed, eigen keuze.

Wij hebben in dronten een monument staan voor de airgunners, waar we elk jaar heen gaan.
een van de nog levende airgunners is een kennis van me geworden en als je ziet hoe het die mensen aan gaat... dan groeit je respect al te meer.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:54

Wij hadden de vlag half stok. Om 8 uur was ik op de sportschool, muziek ging uit, lessen werden stil gelegd, Nld 1 op alle TV's op en iedereen hield 2 minuten stil. Was mooi, echt iedereen helemaal stil :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:57

Ik was om 8 uur op de hondenschool voor een examen
en ook daar werd 2 minuten stilte gehouden door iedereen. :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:53

Wij hadden netjes de vlag halfstok en hebben de herdenking op tv gezien. Ik vond het dit jaar wel extra indrukwekkend.
Ben ook niet gaan sporten (normaal van kwart over 8 tot 9), vond het niet zo gepast om dat op deze avond te gaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:02

Ook hier iemand die 2 minuten stil is. Ook mijn dochtertje, die nu 8 jaar is, heeft geleerd 2 minuten stil te zijn. Ik vind het zó belangrijk dat we dit blijven herdenken. In de oorlogsjaren zijn zoveel mensen gestorven door de waanideeën van één man, die spijtig genoeg zovelen met zich wist mee te trekken in zijn belachelijke vertoning. In de Tweede Wereldoorlog hebben zoveel mensen hun leven gegeven en er daardoor voor gezorgd dat wij nu in vrijheid kunnen leven en een eigen mening mogen hebben. In mijn ogen is het van groot belang dat hier aandacht voor blijft en vindt dan ook dat ouders hun kinderen dit moeten meegeven. In het herdenkingscentrum in Kamp Westerbork worden de namen en leeftijden genoemd van mensen die zijn gestorven in concentratiekampen, de beklemming die dat oproept is enorm. Stel je toch eens voor dat je wordt doodgeschoten, vergast, gemarteld of dat er de meest wrede medische experimenten op je worden uitgevoerd omdat je Joods bent of zigeuner of het zomaar niet eens durfde te zijn met Hitler.
Twee minuten stilte is wel het minste dat we met ons allen als eerbetoon aan alle gevallen kunnen doen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:05

Ja, ieder jaar ga ik met m'n ouders naar het plein waar de dodenherdenking gehouden word.
Ik vind het persoonlijk erg belangrijk en voor mij staat het niet alleen voor de gevallenen van WOII. Maar ook voor het feit dat zoiets nooit weer mag gebeuren en voor alle andere onschuldige mensen die gevallen zijn met andere oorlogen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:08

Ik ben 2 minuten stil. Ik vind het ook heel belangrijk om er actief aan mee te doen, zodat we er over nadenken hoe verschrikkelijk oorlog is en we niet vergeten zullen wat er is gebeurd.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:13

Ik ben ook 2 minuten stil geweest. We wilden naar een herdenking maar hebben het uiteindelijk niet gedaan en hebben dus thuis herdacht. Daarna hebben we de film over Anne Frank gekeken, ook een erg goed bewustwordingsmoment over hoe goed we het nu wel niet hebben en wat een vreselijk drama die hele oorlog is geweest...

Ik vind het ook heel erg belangrijk om daar actief mee bezig te blijven. In mijn klas is een kindje dat op 4 mei jarig is en we hebben toen wel even het belang van herdenken op 4 mei besproken in de klas :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:17

Ik ook, ik speel in een muziekkorps dat elk jaar de dodenherdenking hier in het dorp begeleidt, dus ja ik ben stil en ik speel het Wilhelmus.
Ik vind het voor mezelf ook erg belangrijk en stel dat ik niet meer muziekspeel zal ik alsnog naar de herdenkingsdienst gaan.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:23

Niet actief, maar ben om 20.00 wel 2 min stil geweest, samen met de kids ( twee van 5 en één van 8)
Elk jaar heb doe ik dit en dat veranderd ook niet.

Ik vind het niet meer dan normaal,ergerde me dus ook dood toen ik buiten kinderen/volwassenen zag die gewoon een potje voetbal aan het spelen waren.
Wat is nou 2 minuten stilte....

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:26

Ik was aan het wielrennen, en ben die 2 min. even afgestapt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:02

SAKKIA schreef:
Ik ook, ik speel in een muziekkorps dat elk jaar de dodenherdenking hier in het dorp begeleidt, dus ja ik ben stil en ik speel het Wilhelmus.
Ik vind het voor mezelf ook erg belangrijk en stel dat ik niet meer muziekspeel zal ik alsnog naar de herdenkingsdienst gaan.

Hier idem dito. Ik speel ook in een muziekkorps. :) Wij lopen met de dodenmars naar het monument, spelen daar enkele koralen tijdens de bloemenlegging, zijn 2 minuten stil, spelen het wilhelmus, en lopen weer met de dodenmars weg.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:05

ikk doe er wel ieder jaar aan mee! omdat k gewoon respect wil hebben voor de mensen die onnodig zijn overleden. ook al heb ik er niets mee ik doe wel even die paar minuten stil zijn. zo een moeite is dat ookw eer niet. mijn ouders doen het overigns ook altijd.