stelling:relatie beginnen met een persoon die drugs gebruikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:38

Shiloh schreef:
haha, dus iedereen die ooit een kater heeft gehad, is verslaafd geweest... yeah right. Mooi niet dus!

Nee hoor. Er gaat een hele riedel aan vooraf voordat iemand verslaafd is en sommigen raken nooit verslaafd. Iemand die drinkt en niet op tijd weet te stoppen is ook verslaafd. Verslaafd betekent niet alleen dat je continu moet gebruiken. Ik ken een zwaar alcoholist die zelden drinkt.

Shiloh

Re: stelling:relatie beginnen met een persoon die drugs gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:43

Macusa dat weet ik. Het was een reactie op de hele discussie daarboven waarin door een bokker beweert werd dat de kater het ontwenningsproces is... en dat is gewoon onzin.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:44

Misschien bedoelt ze "ontnuchteringsproces"

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:45

nee, ze had het letterlijk over de ontwenning en dat de kater het ontwenningsproces was. Ik zou zeggen, lees het even terug...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:54

Shiloh schreef:
haha, dus iedereen die ooit een kater heeft gehad, is verslaafd geweest... yeah right. Mooi niet dus!

Je bent pas in ontwenning als je de stof in dusdanige mate hebt gebruikt dat je lichaam het NODIG heeft om te kunnen functioneren. Dan ben je pas verslaafd. Ontwenning is dan het proces waarin je (lichamelijk of geestelijk) "afleert" dat je het nodig hebt! Na 1 keer dronken te zijn geweest heeft je lichaam echt geen nieuwe alcohol NODIG hoor!

Hoe verklaar je dan dat je je beter voelt zodra je opnieuw gaat drinken? Maar goed, zoals ik al zei, al mijn professoren die experts zijn in de verslavingszorg zullen het ongetwijfeld bij het verkeerde eind hebben :z

Ik heb het ook nergens over dat de kater een gevolg is van een verslaving. Alleen dat een kater een teken is van ontwenning / afkicken. Ik stel dat gelijk aan elkaar, jij schijnbaar niet. Is niet erg, maar zorgt schijnbaar wel voor verwarring.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:17

pharagirlke schreef:
softdrugs is op zich nog te doen om eventueel een relatie mee te beginnen. Over het algemeen is wiet niet echt verslavend... Maar het kan wel danig irritant zijn en aardig doorwegen.. Ook bij een recreatiegebruiker.

WTF... wiet niet verslavend?? Pfff ga jij dat even aan mijn vader vertellen die al zijn halve leven (en al mijn hele leven) elke dag joints MOET roken omdat ie anders niet te genieten is...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:24

x_Rebecca schreef:
Stelling 3: Jup, maar ligt er wel aan aan wat voor drugs, zoals een ex van mij die was verslaafd aan xtc, daar viel nog wel mee om te gaan, maar met de wat zwaardere dingen zou ik er wel een probleem van maken.

Ik dacht dat XTC niet (lichamelijk) verslavend is. Daarom denk ik dat daar wel een groot verschil in zit, als je vergelijkt met andere drugs. XTC geeft geen lichamelijke reactie wanneer iemand daar mee stopt of een tijdje niet gebruikt, terwijl andere drugs dat wel geeft. Daardoor kan iemand (met andere drugs) sneller wat betreft gedrag/karakter veranderen wanneer ze niet aan hun behoeftes komen. Kijk maar naar mensen die moeten stoppen met roken.
Hier even de geestelijke verslaving er buiten gelaten.. Overigens heb ik zelf totaal geen ervaring hoor, maar zo denk ik er over

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:34

__SAMMY__ schreef:
pharagirlke schreef:
softdrugs is op zich nog te doen om eventueel een relatie mee te beginnen. Over het algemeen is wiet niet echt verslavend... Maar het kan wel danig irritant zijn en aardig doorwegen.. Ook bij een recreatiegebruiker.

WTF... wiet niet verslavend?? Pfff ga jij dat even aan mijn vader vertellen die al zijn halve leven (en al mijn hele leven) elke dag joints MOET roken omdat ie anders niet te genieten is...

lichamelijk is wiet niet verslavend.

Is hasj of wiet verslavend
Je kunt onderscheid maken tussen lichamelijke afhankelijkheid en geestelijke afhankelijkheid. We spreken van lichamelijke afhankelijkheid als je lichaam protesteert wanneer met gebruik van een middel wordt gestopt (ontwenningsverschijnselen). Bij het gebruik van hasj en weed treedt dit niet op. Ook heb je niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Daarbij is het ook niet zo dat blowen automatisch leidt tot behoefte aan zwaardere drugs. Geestelijke afhankelijkheid houdt in dat je steeds sterker naar het middel verlangt en je eigenlijk niet meer prettig kan voelen zonder. Bij een deel van de gebruikers is dit het geval, met name bij degenen die vaak gebruiken (bijvoorbeeld elke dag). Dit geldt nog sterker wanneer je gebruikt om de werkelijkheid te ontvluchten, bijvoorbeeld uit verveling of gebrek aan toekomstperspectief. Voor deze gebruikers kan de situatie ontstaan dat alleen hasj of weed nog belangrijk zijn, de rest is niet interessant.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:40

Hmm Shiloh... dan heb jij mijn vader nog nooit gezien in zijn zoveelste 'afkick' poging...
Wiet kan echt wel lichamelijk verslavend zijn (misschien niet zo verslavend als andere drugs, maar zeker wel verslavend).

Je kan leuk met je theorietjes komen, maar ik weet dit dus uit de praktijk (verslaafde vader en ex-verslaafde vriend)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:44

tuurlijk sammy, jij met je vader tegen de rest van de wetenschappelijke wereld. Het zit bij je vader toch echt tussen de oren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:49

__SAMMY__ schreef:

Overigens geeft dit ook precies voor mij een hele grote reden weer om niet met iemand om te gaan die met regelmaat drugs gebruikt. Ik zou absoluut niet willen dat ik ooit een dochter heb die op zo'n manier over haar vader "moet/kan" praten.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:51

Ja hallo... heb ik mijn vader daarop uitgekozen? Echt niet hoor!
Ik had heel graag gezien dat het hem allemaal wat makkelijker was afgegaan, maarja, soms heb je het nou eenmaal niet voor het kiezen he..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:55

Ik zeg toch ook nergens dat het jou schuld is. Ik zeg dat het voor mij heel goed weergeeft waarom ik nooit een man als jou vader zou willen. Uit jou taal gebruik haal ik dat jij het er behoorlijk moeilijk mee hebt en dat je absoluut niet gelukkig bent met deze situatie. Ik zeg alleen dat ik dat absoluut niet voor mijn dochter zou willen en daarom ook nooit met iemand zou kunnen gaan die met regelmaat drugs gebruikt.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:03

Ok sorry, dan had ik je even verkeerd begrepen.
Ik ben indd niet gelukkig met de situatie, maarja, ik moet er maar mee leren leven, er zijn ergere dingen in het leven.
Er zijn op de wereld een hoop dochters die het een stuk slechter met hun vader getroffen hebben....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:26

Hermelijn schreef:
Shiloh schreef:

Je bent pas in ontwenning als je de stof in dusdanige mate hebt gebruikt dat je lichaam het NODIG heeft om te kunnen functioneren. Dan ben je pas verslaafd. Ontwenning is dan het proces waarin je (lichamelijk of geestelijk) "afleert" dat je het nodig hebt! Na 1 keer dronken te zijn geweest heeft je lichaam echt geen nieuwe alcohol NODIG hoor!

Hoe verklaar je dan dat je je beter voelt zodra je opnieuw gaat drinken? Maar goed, zoals ik al zei, al mijn professoren die experts zijn in de verslavingszorg zullen het ongetwijfeld bij het verkeerde eind hebben :z

Ik heb het ook nergens over dat de kater een gevolg is van een verslaving. Alleen dat een kater een teken is van ontwenning / afkicken. Ik stel dat gelijk aan elkaar, jij schijnbaar niet. Is niet erg, maar zorgt schijnbaar wel voor verwarring.

Dat heb ik je dus op de vorige pagina volledig uitgelegd :roll: Door opnieuw te gaan drinken zet je het proces dat het belabberde gevoel veroorzaakt stop. Je krijgt weer dat valse gevoel van energie dus je voelt je tijdelijk beter. Stop je weer met drinken, gaat je lichaam verder met het proces om de alcohol uit je lichaam te krijgen en om te zetten dus je voelt je weer belabberd.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:35

Ja, en ik noem dat een afkickproces, jij noemt het 'alcohol-uit-je-lichaam-krijg-proces'. Tomato, tomahto.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:37

Dat is dus een bijzonder groot verschil... En als je dat niet kan zien of weten, dan hoop ik dat je nog lang niet in je laatstejaar verslavingen zorg zit. Het proces om alcohol om te zetten (nuchter te worden) is iets HEEEL anders dan het proces van afkicken.... :\ Als jouw professoren dat niet weten, stel ik voor dat ze een paar jaartjes voeding gaan volgen... Zodat ze weten hoe het menselijk lichaam om gaat met iets dat KCal aanbrengt... Dat "verwerkt" het lichaam.... ;) Je argumenten zijn stuk voor stuk te weerleggen met wetenschappelijke feiten...... ;) Dus als dit werkelijk is wat je professoren je wijs maken, zou ik toch eens voorstellen om in discussie te treden met ze.

Afkicken kan enkel als je verslaafd bent. Als ik 1 glas wijn drink heb ik 's morgens een kater. Dus ik zou verslaafd zijn aan alcohol door 1 glas wijn? :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:43

3x nee..
heb geen zin in een verslaafde :(

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:13

ThaGirl schreef:
x_Rebecca schreef:
Stelling 3: Jup, maar ligt er wel aan aan wat voor drugs, zoals een ex van mij die was verslaafd aan xtc, daar viel nog wel mee om te gaan, maar met de wat zwaardere dingen zou ik er wel een probleem van maken.

Ik dacht dat XTC niet (lichamelijk) verslavend is. Daarom denk ik dat daar wel een groot verschil in zit, als je vergelijkt met andere drugs. XTC geeft geen lichamelijke reactie wanneer iemand daar mee stopt of een tijdje niet gebruikt, terwijl andere drugs dat wel geeft. Daardoor kan iemand (met andere drugs) sneller wat betreft gedrag/karakter veranderen wanneer ze niet aan hun behoeftes komen. Kijk maar naar mensen die moeten stoppen met roken.
Hier even de geestelijke verslaving er buiten gelaten.. Overigens heb ik zelf totaal geen ervaring hoor, maar zo denk ik er over

Nou, geestelijk was hij er heel erg afhankelijk van (ook aan wiet) en dat is wel lastig, maar hij was zo leuk, zo heerlijk fout, zo lief en ik zo jong en naief :') Maar hij kon echt wel helemaal flippen wanneer hij niet zijn 'gebruikelijke' dosis kreeg, ach ja.. daar wen je wel aan :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:49

Ècht nooit. Zelfs geen jointje. Dus zowel op stelling 1,2 als 3 NEEN!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:58

pharagirlke schreef:
Dat is dus een bijzonder groot verschil... En als je dat niet kan zien of weten, dan hoop ik dat je nog lang niet in je laatstejaar verslavingen zorg zit. Het proces om alcohol om te zetten (nuchter te worden) is iets HEEEL anders dan het proces van afkicken.... :\ Als jouw professoren dat niet weten, stel ik voor dat ze een paar jaartjes voeding gaan volgen... Zodat ze weten hoe het menselijk lichaam om gaat met iets dat KCal aanbrengt... Dat "verwerkt" het lichaam.... ;) Je argumenten zijn stuk voor stuk te weerleggen met wetenschappelijke feiten...... ;) Dus als dit werkelijk is wat je professoren je wijs maken, zou ik toch eens voorstellen om in discussie te treden met ze.

Afkicken kan enkel als je verslaafd bent. Als ik 1 glas wijn drink heb ik 's morgens een kater. Dus ik zou verslaafd zijn aan alcohol door 1 glas wijn? :')

Ik heb inmiddels mijn opleiding neuropsychologie ruimschoots afgerond, en dat vak dus ook ;) Het is een kwestie van semantiek, maar dat schijn jij niet te begrijpen en dat maakt dit gesprek dus nutteloos. We bedoelen hetzelfde, maar noemen het anders.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:52

Stelling 3 , daar zou ik absoluut niet mee kunnen leven. Dus dat gebeurt nooit. Hoe verliefd ik ook zou zijn
Stelling 2, dat is eigenlijk ook al way across the line, ook niet dus
Stelling 1 , prima hoor een af en toe en jointje, wiet of hash , maakt niet uit, maar geen andere middelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:08

Bij mij geen drugs in huis, auto, buiten of waar dan ook; laat staan in de relatie ;)
Ik heb een grote afkeer tegen mensen die drugs gebruiken al is het maar heel enkel. Je kunt alles leuk genoeg maken zonder die troep lijkt me?!
En nee, ik gebruik ook geen alcohol (geen druppel) en ook geen sigaretten en mijn vriend ook niet.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:44

Stelling 1: Zou ik wel mee kunnen leven als het ook maar echt bij af en toe blijft, iemand die volgas gebruikt is ook ooit begonnen met af en toe..
Stelling 2 & 3: Dan pas ik.

Ik ken iemand die zo ontzettend verslaafd is aan wiet.
Dat ie echt in de knoop kwam met geld, en van alles en iedereen maar geld ging lenen en het nooit terug gaf enzo..
En hij werd ontzettend chagerijnig als hij geen wiet had.
Ik vind dat zo zonde om te zien..
Maargoed iedereen moet zelf maar weten wat ze wel of niet doen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:13

x_Rebecca schreef:
Nou, geestelijk was hij er heel erg afhankelijk van (ook aan wiet) en dat is wel lastig, maar hij was zo leuk, zo heerlijk fout, zo lief en ik zo jong en naief :') Maar hij kon echt wel helemaal flippen wanneer hij niet zijn 'gebruikelijke' dosis kreeg, ach ja.. daar wen je wel aan :j

Het is net of ik mezelf hoor praten een aantal jaren geleden. Je leert er omheen te zeilen en gaat er rekening mee houden. Je kunt daar namelijk niet aan wennen en naarmate die relatie langer duurt en zulk gedrag blijft voortbestaan (ongeacht of hij nog gebruikt) gaat dit je opbreken. Zeker als je kinderen krijgt. Je wilt je kinderen daar niet mee confronteren, maar je kunt dat niet voorkomen als je samen in een huis woont.