Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:53

Ik ben fulltime student. Betaal alles al zelf vanaf mijn 16e (alles = m'n zorgverzekering, kleding, stappen, studie, etc.) Heb 5 jaar lang erg veel uren gedraaid in de Horeca (super bedrijf: Ribhouse Texas Geesteren) om aan geld te komen.
Sinds september woon ik op mezelf op kamers in Leeuwarden. De huur + bijkomende woonkosten zijn 275 euro per maand. Om mijn collegegeld te kunnen betalen zorg ik dat ik in de zomervakantie meer dan 2000 euro uitbetaald krijg vanuit een vakantiebaan. De andere vaste lasten per maand (telefoon en boodschappen enzo) is ongeveer 90 a 100 euro.
Ik werk gemiddeld 5 a 10 per week (bijbaantje) waar ik 8,50 euro per uur krijg. Daarnaast krijg ik een redelijk hoge stufie omdat mijn vader momenteel (al een poosje) geen baan heeft. Hij is wel aan het solliciteren, maar heeft het moeilijk als 51 jarige.

Mijn spaargeld is ongeveer 1000 euro, dat spaar ik voor mijn reis naar Australie in 2010. Er komt elke maand 20 euro bij. Had eerder meer spaargeld, maar omdat ik ging verhuizen heeft me dat veel van mijn spaargeld gekost...

Zo dat is mijn 'geldverhaal' zo'n beetje! ;)
(Ben wel een beetje trots op mezelf :D , omdat ik geen geldprobleem heb en er wel aardig mee om heb leren gaan).

Anoniem

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:54

Dat vind ik heel erg knap van je hoor Sjukke! Zo jong en jezelf toch al heel goed redden!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:02

Quellian schreef:
Paard weg doen is nooit een optie geweest, ook omdat mijn paarden voor mij geen luxe zijn. Ik rij niet, ik heb niets met paarden, ik hou van mijn dieren en daarbij; ik heb de belofte gemaakt om voor ze te zorgen, eeuwige trouw, liefde en respect voor mijn dieren.

Dat je een dier niet weg wil doen snap ik. Mijn dieren gaan ook niet weg, hoe hard ik daar ook voor zou moeten werken. Maar ik vraag me wel af hoe je aan de dieren bent gekomen. Dus de aanschaf ansich. Toen je nog niet gehecht was. Gezien wat je vertelde is het niet zo dat je van de een op de andere dag het financieel veel zwaarder kreeg, je hebt het al je hele leven financieel zwaar (klinkt zo rot als je het zo omschrijft :) ) Hoe kwam je dan tot het besluit om toch voor een (duur) dier te gaan? :)

Voor mij zijn dieren ook geen luxe, maar wat paard betreft. Ik heb eerst echt moeten kijken of het financieel haalbaar was. Niet alleen voor mij, maar ook voor het paard zelf. Overigens kan jij paarden geen luxe vinden (ik begrijp die opmerking wel) maar ze vallen wel onder luxe. Het is geen basis behoefte, ze verlenen je geen voedsel, kleding of onderdak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:04

Bubsj schreef:
Quellian schreef:
Paard weg doen is nooit een optie geweest, ook omdat mijn paarden voor mij geen luxe zijn. Ik rij niet, ik heb niets met paarden, ik hou van mijn dieren en daarbij; ik heb de belofte gemaakt om voor ze te zorgen, eeuwige trouw, liefde en respect voor mijn dieren.

Dat je een dier niet weg wil doen snap ik. Mijn dieren gaan ook niet weg, hoe hard ik daar ook voor zou moeten werken. Maar ik vraag me wel af hoe je aan de dieren bent gekomen. Dus de aanschaf ansich. Toen je nog niet gehecht was. Gezien wat je vertelde is het niet zo dat je van de een op de andere dag het financieel veel zwaarder kreeg, je hebt het al je hele leven financieel zwaar (klinkt zo rot als je het zo omschrijft :) ) Hoe kwam je dan tot het besluit om toch voor een (duur) dier te gaan? :)

Voor mij zijn dieren ook geen luxe, maar wat paard betreft. Ik heb eerst echt moeten kijken of het financieel haalbaar was. Niet alleen voor mij, maar ook voor het paard zelf. Overigens kan jij paarden geen luxe vinden (ik begrijp die opmerking wel) maar ze vallen wel onder luxe. Het is geen basis behoefte, ze verlenen je geen voedsel, kleding of onderdak.

Ik heb ook dieren, die zijn gekomen in een situatie waarin ik het veel beter had en niet had verwacht dat het zooo bergafwaarts zou gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:06

Wij zijn tweeverdieners en hebben een mooi spaarpotje. Hoeveel ga ik hier niet openbaar in de groep gooien maar kom ;) Per 18 juli is dat spaarpotje leeg :D (huwelijk) en dan beginnen we gewoon opnieuw.

Mijn ouders hebben ook geen spaarpot. Dat kan ook niet, mijn vader werkt, moeder niet en er wonen nog 4 zussen en een broer van mij thuis.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:06

breezy302 schreef:
Ik heb ook dieren, die zijn gekomen in een situatie waarin ik het veel beter had en niet had verwacht dat het zooo bergafwaarts zou gaan.

Maar dat is anders dan de situatie van Quellian (vanwat ik begreep). Als ik nu financieel in moeilijkheden kom zal ik er ook alles aan doen om de beestjes te houden.

Maar ik ga in die situatie niet een nieuw dier aanschaffen. Ik veroordeel ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de gedachte achter die keuze (als het een keuze was).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:10

Hahaha we gaan nu wel behoorlijk offtopic :)

Ik ben op mijn 17e fulltime gaan werken, toen heb ik een eerste paard gekocht, was nog niets aan de hand, kon het allemaal prima zelf betalen. Het tweede paard ging samen met iemand die uiteindelijk niet over de brug kwam. Heb nog geprobeerd onder de koop uit te komen, maar dat ging niet. Toen besloten om te roeien met de riemen die ik had en soms moet je je riemen iets verlengen.

Maar heel veel dingen vallen onder luxe. Wat denk je van een TV? Valt ook onder de eerste behoeftes (die na eten etc. komen), ik kan prima leven zonder TV hoor :D Dus ik denk dat het ook wel voor een deel persoonlijk is. Ik heb nooit om financiele redenen getwijfeld om mijn paarden te verkopen, het is serieus nooit een optie geweest. Elke maand ging ik eerst braaf mijn stalgeld brengen, dat was voor mij hetgene dat het eerst betaald moest worden, dat stukje moest ik voor mezelf 'veilig stellen'.

Zeker de jaren erna ging het moeilijker (ben 6 jaar geleden werkloos geraakt), zie het dan maar eens te redden met 700 euro per maand. Maar ook dan geldt; waar een wil is, is een weg! Op de paarden kon voor mij veel bezuinigd worden (Stan ging van de ijzers af, ze kregen basisbrok ipv kruidenmuesli, Stan stond in een containerstal en Quell ging naar een natuurgebied). Je wordt er wel heel creatief van hoor :D

Maar de tijden zijn gelukkig wel veranderd nu ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:15

TV zou in zo'n geval ook het eerste zijn wat er bij mij de deur uitgaat :D Speelt natuurlijk wel mee dat iets als een TV of een Wii of zelfs een vakantie op termijn altijd goedkoper is dan een paard.

Zo begrijp ik de keuze veel beter :j Ik moet ook zeggen dat de vraag deels in mij opkwam omdat ik een bijstands gezin kende welke een paard kochten. Ik snapte dat niet. Omdat ik zag hoe krap ze het hadden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:18

Dat snap ik ook niet hoor. Ik heb altijd het idee dat dat een apart slag mens is, wat vooral mooi doet naar buiten toe. Zulke mensen blijf je altijd wel houden... Waarom in vredesnaam een dier aanschaffen als je zelf de boel amper rond kunt krijgen?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:25

Precies :)

En zodra je erover begint is het vaak 'mogen wij geen plezier hebben dan?' tuuurlijk mag dat! Maar zo'n aanschaf is op zo'n moment gewoon meer dan onverstandig. En uiteindelijk zag je in dit geval dat dingen zoals hoefsmeden bespaard werden. Dat kan gewoon niet :)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 05:29

Mijn ouders hebben ook altijd gespaard, en ik doe het ook :) Heb op mijn spaarrekening een leuke bedrag staan, en ook op mijn lopende rekening staat vrij veel. Vind het een fijn idee om genoeg geld te hebben om bijv. mijn auto te laten maken wanneer hij stuk gaat. Ben overigens student.

Vriendlief spaart ook, die werkt al wel en laat een vast bedrag per maand op zijn spaarrekening storten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:35

Ik heb nauwelijks spaargeld en een studieschuld wat meer is dan mijn spaargeld zelf..
Maargoed, ik kan dan ook niet werken en moet leven van een heel klein beetje uitkering.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 07:41

Ik vind sparen wel belangrijk. Vooral omdat ik veel grote dromen heb. O:)
Maar, ook wij hebben op dit moment een spaarrekening van 0,0. (oh, ik geloof 4 euro nog wat... := )
Maargoed, net een eigen woning gekocht waar nogal wat geld in is gaan zitten en de eerste maanden zijn vreselijk duur geweest. Ik hoop deze maand voor het eerst wat apart te kunnen zetten.

Ik heb trouwens ook het leven leren kennen zonder veel geld, maar bij mij maakt dit nu weinig verschil hoor.
Toenertijd aten we vaak dagen achter elkaar brood, dronken water, omdat er geen geld was. Daarna 110 uur werken per week om maar wel aan een beetje meer centjes te komen, maar ook nog vreselijk weinig, maar gelukkig wel eten op het werk.
Ik heb er veel van geleerd, maar de eerste tijd dat ik ineens wel meer geld had om uit te geven ben ik dan ook helemaal losgeslagen. ;) Heb een heeele hoop gekocht...
En ook nu wil ik graag nog een beetje een fijn leven. Maar nu doen we wel rustig aan. ;)
Maar spaargeld hebben we dus niet.
En dat vind ik eigenlijk heel vervelend idd met de gedachte dat er misschien iets kapot gaat... Of de hond ziek wordt....etc
Daarom gaat dit jaar ook het geld van de belasting en het vakantiegeld regelrecht op de spaarrekening, min een hele goedkope lastminute vakantie als we geluk hebben. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:15

Leonie schreef:
kazary schreef:
Leonie, zou het verstandig zijn hoerover te spreken als je zelf alles betaald?
Want als 13 jarige is alles toch wel anders heb ik het idee.Niet rot bedoel hoor :)

Pardon, 16 jaar, danku. En jij kent me niet, dus jij hebt geen idee wat ik weet van geldzaken.

Pas dan je profiel aan. Daar staat 13 jaar.
En je hebt over wat je ouders doen, dan weet ik dat jij er persoonlijk nog geen idee van hebt hoe het gaat lopen als jij het dadelijk zelf moet gaan doen.

Wijziging: ondertussen verder gelezen en gezien dat andere dat ook schrijven.

Leonie, ooit bedacht dat het twee keer op vakantie gaan en zonder geld zorgen leven voor jou dadelijk niet zelfsprekend hoeft te zijn?
Jouw ouders hebben een huis gekocht in een veel gunstigere tijd.
Jij zit in de Euro tijd, alles kost bergen meer, maar het loon is niet bergen omhoog gegaan.
Ik wil wel eens zien over 10 jaar of jij ook die dikke spaarpot hebt, je eigen huis net als je ouders en nog geld hebt voor een eigen auto en vakantie.
Zonder inkomsten te krijgen van je ouders.
Helemaal alles zelf.
Ik hoop dat bokt over 10 jaar nog bestaat :)

Over elke 4 jaar een nieuwe auto. Dat kan ook lease zijn. Dan hoeven ze niet zogenaamd elke 4 jaar een nieuw van eigen rekening, maar trekt de lease maatschappij ze zelf terug en krijg je een nieuwe.
En heel veel lease auto's zijn nog van het bedrijf ook.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:39

juval schreef:
we sparen ons arm :) maar om 20.000 op de bank te krijgen is ons nog niet gelukt hoor. we hebben dubbel inkomen, maar ook 2 kindjes, hypotheek, etc etc. we sparen wel een redelijk groot bedrag voor de pensioenen, maar daar kunnen we niet direct aankomen.
de kinderen hebben onderhand een grotere spaarrekening dan wij zelf haha.
aan de andere kant hebben we gelukkig ook geen leningen. Ik zou noooit lenen voor een auto, vakantie of ander gebruiksartikel.. daar spaar ik dus wel voor.. maar daar spreek ik dus de spaarrekening ook voor aan, dus die verschilt nogal.. ik wil een minimumbedrag van 2000 erop houden, dat lukt aardig.

Jij bent dus best voorzichtig. Geen Frisia voor een auto en zo. Maar toch zou ik in jouw situatie best zenuwachtig worden van 2000 euro spaargeld. Ik neem aan dat dit minder is dan 1 netto maandinkomen. Ik sprak laatst een bedrijfsleider van een autodealer, onderdeel van Kroymans. Goede baan dus. Altijd mooie auto voor de deur. Vrouw zorgt voor de kinderen. Ineens kon het bedrijf de salarissen niet meer betalen. Dan sta je dus na maand al op nul en kom je in betalingsproblemen. En het is zoals iemand in dit topic eerder al zei. Het zijn juist de mensen met de goede inkomens die ook hoge maandlasten hebben en weinig klappen op kunnen vangen als ze geen buffertje hebben.

Om 2000 euro buffer even in perspectief te plaatsen. Vrienden van mij hadden laatst een ernstig zieke hond. De levensreddende operatie kostte € 1200 (incl. dagverpleging en medicijnen). Dan gaat het ineens dus heel hard. Om over paarden maar niet te spreken..

Wikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:41

Ik ben 19 jaar en doe nog een opleiding.

mijn ouders betalen mijn paard en de grote da kosten, verzekeringen en studie. Ik hoef nu nog niks zelf te betalen.

Ik zelf heb een bijbaantje, stagevergoeding en ik pas op.

Ik krijg verder nog Kleedgeld. En tot verkort nog zakgeld.

dus alles wat ik verdien gaat op mijn rekening. Ik heb een lekker bedrag bij elkaar wat hoger is dan 6. met 000.

ik vind het prettig om te sparen zodat je altijd wat hebt en wil graag straks een autootje en het is ook wel lekker als ik straks op mij zelf ga.

Ik kom uit een gezin waar ik altijd met sparen ben op gegroeit en zuinig met geld. Niet zomaar alles uitgeven en zeker niet lenen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:56

Henriette: ik zou toch eens serieus willen weten hoeveel (jonge) mensen meer dan 2000 netto verdienen per kop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:57

poes schreef:
Henriette: ik zou toch eens serieus willen weten hoeveel (jonge) mensen meer dan 2000 netto verdienen per kop.

Nou inderdaad... Wij verdienen imo niet slecht, maar meer dan 2000 netto per maand per persoon... :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:02

Ik vatte de woorden van Henriette op als 'maandinkomen van het gezin'. Ik weet niet zeker of dat zo bedoeld is, maar dat lijkt me wel reeel, voor twee inkomens en enige jaren ervaring. Met minder betwijfel ik ook of het handig of uberhaupt mogelijk is om een hypotheek te krijgen, als je een gezin hebt te onderhouden.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:17

Ik spaar al vanaf jongsaf (ben nu 23) en op dit moment heeft mijn spaargeld iets met 4 nullen. :D Het exacte bedrag ga ik niet zeggen, maar het is in elk geval genoeg voor als ik ooit op mezelf ga wonen en heb ik ook wat reserve voor noodgevallen. :D

Op dit moment kan ik wel goed sparen van mijn loon (woon nog thuis) en ik heb van mijn ouders geleerd dat je altijd wat geld opzij moet leggen voor je toekomst. Ik moet niet eraan denken als ik op mezelf zou wonen en ik raak mijn baan kwijt en ondertussen heb ik maar 2000 euro op mijn spaarrekening staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:23

Quellian schreef:
poes schreef:

Nou inderdaad... Wij verdienen imo niet slecht, maar meer dan 2000 netto per maand per persoon... :n

Hier kan ik me bij aansluiten. Daarbij denk ik dat je soms ook keuzes moet maken in het leven of je wel of niet het risico wil lopen ergens mee.
Bijvoorbeeld met het kopen van een huis of je misschien toch voor een iets hogere hypotheek gaat met een hogere maandlast, maar dan wel hebt wat je wilt/goede investering is voor de toekomst. Of dat je perse toch een lagere hypotheek wilt, misschien net niet dat huis kopen wat je eigenlijk graag had en over een aantal jaar weer verhuizen.

Zelf ben ik ook een spaarder, lening heb ik alleen voor de hypotheek die over 30 jaar helemaal afgelost is. (helaas dus hogere maandlasten, mede ook door extra verzekeringen zou ons iets gebeuren). Ik sluit geen lening af indien het niet nodig is. 1x gedaan toen ik een andere auto kocht, kon niet het hele bedrag ophoesten en kon ook niet eerst mijn andere auto verkopen aangezien ik naar mijn werk moest. Alleen het geld geleend waarvan ik zeker wist dat ik het terughad als ik de auto verkocht had. Nee leningen kost alleen maar geld, dan spaar ik liever en wacht even tot ik iets kan kopen wat ik wil.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:37

ik bedoelde 1 maandinkomen. Als gezin dus. Mag je ook de kinderbijslag bijrekenen wat mij betreft.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:51

Ik won nu weer thuis.
Toen ik samenwoonde heb ikook niks gespaard erg stom achteraf maarja das achteraf.
Woon nu sinds dec. weer thuis en ben wel weer aan het sparen...
Ik heb een hoop vaste lasten zon 600 in de maand,eigen paard,hond,abbo,boodschappen en een gedeeltelijk de huur en dan nog mijn verzekeringen..
Had mijn paard verkocht maar dat gata nu niet door en nu wil ik proberen om haar aan te houden en haar dan te delen of iets in die trant...
Verder wil ik van de zomer een eigen autotje kopen...
Ik heb wel wat achter de hand maar niet veel..ik spaar wat ik kan per maand das de ene keer 100 en de andere keer 50 euro leen is duur en ik ga niet op een houtje bijten...
Daar heb ik dan ook 2 banen voor....

Dus spaargeld heb ik wel maar zoveel nee echt niet hahahaha..

GR Gemma

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:52

Wij zijn sinds dat we mekaar leerden kennen eerst 6mnd voor ons zelf door blijven sparen, maar na 6mnd openden we een gezamenlijke spaarrekening deze die we nu nog steeds zo volop gebruiken, en ook al is dit een openbaar forum dan nog zal ik niet exact vertellen wat we op onze spaarrekening hebben staan, maar in juni dit jaar zijn we 5 jaar samen en dus al een enorme gevulde spaarpot opgebouwd (wat zoal richting de 30.000 aan het oplopen is)... Wij sparen dan ook veel liever, maar dit jaar hebben we ook grote verbouwing in de planning staan (oke dit geld is al opgenomen sinds we dit huis gekocht hebben vorig jaar, dus in depot staat voor de aannemer)...
Maar ons spaargeld houden we liefst voor ons saampies om heerlijk later nog van te kunnen genieten, en tsja natuurlijk ook voor de niet-aankomende-onverwachtse-uitgaves :o ... Dus als er bijv iets stuk gaat of vervangen moet worden hebben we altijd wat achter de hand en genoeg ook!!

En als dit niet zo was dan hebben we altijd nog de optie om de audi TT te verkopen :o

En wij zijn nog maar 26 en 24 jaar jong...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:58

[/quote]

Voor mij zijn dieren ook geen luxe, maar wat paard betreft. Ik heb eerst echt moeten kijken of het financieel haalbaar was. Niet alleen voor mij, maar ook voor het paard zelf. Overigens kan jij paarden geen luxe vinden (ik begrijp die opmerking wel) maar ze vallen wel onder luxe. Het is geen basis behoefte, ze verlenen je geen voedsel, kleding of onderdak.[/quote]

Ik heb ook dieren, die zijn gekomen in een situatie waarin ik het veel beter had en niet had verwacht dat het zooo bergafwaarts zou gaan.[/quote]

HIer wil ik graag op reageren dit heb ik ook ben van mn ex af gegaan en heb later mijn paard en hond teruggekregen zonder spaargeld niks en ik probeer er het beste van te maken.
Paard was zo goed als verkocht maar heb net gehoord dat ze er vanaf ziet ik kan er wel werk van gaan maken want er is al aanbetaald daar heb ik echtr geen izn in en probeer nu om haar alsnog te houden en mijn droom een eigen toetoet komt gewoon wat later...
desnoods ga ik er meer voor werken...

Gr gemma