Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:10

Wat is typisch Nederlands? Is Nederlands wel een originele taal?
Of is het een verbastering van verschillende talen?
Ik denk dat we een mengelmoestaal beheersen als Hollanders, Frans , Engels , Joods, en op onze wijze maken we van to delete "deleten" b.v.
Zo verNederlandsen we zelfs andere talen! :+
Logica is ver te zoeken in onze grammatica, laat een buitenlander eens perfect NL leren, bijna niet te doen!
Waarom is het ene werkwoord zwak, het andere niet, overal zijn uitzonderingen op..

Daarom vraag ik me af wat turbotaal eigenlijk ís!

De jongelui waar ik mee werk hebben het over "lauw" als ze iets heel gaaf vinden.
"ff Dessen", gebruikten we vroeger, onder de rook van Amsterdam, wat stond voor nokken, kappen. (ook weer vage woorden :D )

Een soort van hippe taal, wat trendy is, in.
kan me er verder niet aan ergeren, zolang het maar te volgen is.
Vind "me dit, "me dat", veel storender. :o

Kiwipitje

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:14

Me duschi :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:15

Waar everyone een big problem van kan maken :\

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:15

Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij het vaak over Turbotaal, ik had er echt nog nooit van gehoord en snap er nog steeds helemaal niets van :D
Ik ben compleet uitgelachen door hem, ach ieder zijn ding!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:16

ManonR_ schreef:
Me duschi :')

Wasda? :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:18

Marchador schreef:
Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij het vaak over Turbotaal, ik had er echt nog nooit van gehoord en snap er nog steeds helemaal niets van :D

Volgens mij heeft Balkenende ooit een boekje uitgereikt gekregen van jongeren, wat ook over turbotaal ging, kan die man ook eens praten met ''lui van de straat".. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:20

Ik gooi er vooral in MSN gesprekken regelmatig engelse zinnen tussen omdat het in het engels vaak gewoon "beter" klinkt. :) Snap niet waar je je druk om kan maken. Alles wat "te" is, is irritant. Iemand die té AN spreekt met je en jij en alles duidelijk ar-ti-cu-le-rend is ook irritant. Maar da's ieder zijn ding toch?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:30

pharagirlke; zelfs jouw boktnaam is eigenlijk turbotaal :+

geweldig!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:03

x_Sannee schreef:
AN? Algemeen Beschaafd Nederlands hoor. :Y)

Citaat:
Het woord Standaardnederlands staat zo (en niet als bijvoorbeeld Standaard-Nederlands, standaard-Nederlands of standaardnederlands) in het Groene Boekje. Met name officiële instanties, waaronder overigens soms ook de Taalunie, schrijven ook standaard Nederlands (met een spatie). De Taalunie spreekt ook van de Nederlandse standaardtaal.[1]

Een oude benaming die nog steeds wordt gebruikt, is ABN, de afkorting van Algemeen Beschaafd Nederlands. Vroeger waren er zgn. ABN-kringen, studiegroepen op scholen die zuiver taalgebruik bepleiten en welsprekendheidstoernooien organiseren. Deze aanduiding is in de vaktaal door andere benamingen vervangen, voornamelijk omdat het woord beschaafd kon worden opgevat als suggestie dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. Tot de spellinghervorming van 1995 gebruikte men voornamelijk de benaming Algemeen Nederlands (AN). In Vlaanderen is deze benaming nog steeds algemeen gangbaar.

In Vlaanderen spreken wel al jaren over AN dus, vandaar...
Laatst bijgewerkt door Sin op 29-04-09 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:04

lejo schreef:
pharagirlke; zelfs jouw boktnaam is eigenlijk turbotaal :+

geweldig!

I'm good! 8-)

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:16

detour schreef:
Wat is typisch Nederlands? Is Nederlands wel een originele taal?
Of is het een verbastering van verschillende talen?
Ik denk dat we een mengelmoestaal beheersen als Hollanders, Frans , Engels , Joods, en op onze wijze maken we van to delete "deleten" b.v.
Zo verNederlandsen we zelfs andere talen! :+
Logica is ver te zoeken in onze grammatica, laat een buitenlander eens perfect NL leren, bijna niet te doen!
Waarom is het ene werkwoord zwak, het andere niet, overal zijn uitzonderingen op..

Daarom vraag ik me af wat turbotaal eigenlijk ís!

De jongelui waar ik mee werk hebben het over "lauw" als ze iets heel gaaf vinden.
"ff Dessen", gebruikten we vroeger, onder de rook van Amsterdam, wat stond voor nokken, kappen. (ook weer vage woorden :D )

Een soort van hippe taal, wat trendy is, in.
kan me er verder niet aan ergeren, zolang het maar te volgen is.
Vind "me dit, "me dat", veel storender. :o

Haha dat doet me denken aan mijn nicht, die studeert iets met talen en die had een hele theorie over het woord flirten. Hetgaat ongeveer zo:

Nederlands: Flirten
komt van Engels: To flirt
Komt weer van Frans: (...) Fleur

Uiteindelijk kwam het er op neer dat Flirten af stamt van het Frans voor een bloemetje geven. Maar uit dit voorbeeld blijkt dus ook dat wel het niet alleen in het Nederlands woorden overnemen van andere talen. En even goed gebruiken andere talen Nederlandse woorden, al was dat misschien wel een tijdje geleden....

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:20

Het viel mij pasgeleden op ja dat steeds meer mensen Engelse woorden of uitdrukkingen gebruiken. Ik vind het wel grappig. Vraag me soms wel af of dat dan niet steeds meer wordt.
Niks mis met Engels dus laat ze maar lekker. :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:28

lejo schreef:
Saskia9 schreef:
Natuurlijk doet iedereen het,maar ligt er ook aan in wat voor mate..
Als iedereen zich zo ergert aan de kleine dingen..wat is er dan nog leuk??

Soms is je ergeren ook gewoon heel lekker.
gewoon even andere afzeiken, net als roddelen, het kan heel verfrissend werken.

Zolang je er maar niet in blijft hangen of het anderen aanrekend! (zoals hier wel een beetje gebeurd)

Precies,ik ben zeker geen heilig boontje hoor,kan er ook wat van.. maar zeker met dit denk ik echt van jezus (engels gesproken :Y) ) Waar gaat dit over?!!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:32

ieder z'n stokpaardje zeker? ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:33

Ik heb me ziek gelachen om dat woordenboek dingetje... echt mooi :Y) ook al loopt het volgens mij al wel een beetje achter..
ik vind creatief taalgebruik juist leuk, als het maar opzettelijk fout gedaan is met een "twist" :P (ohjee turbowoord!)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:34

Ik heb ook niets tegen de ingeburgerde woorden hoor, het gaat mij juist om die woorden waar een gewoon Nederlands woord voor bestaat.
Net als reclames, tegenwoordig komen er steeds meer reclames die uitsluitend in het Engels zijn, zelf heb ik geen moeite om het te verstaan maar er zijn nog hele volksstammen die geen Engels verstaan. Het lijkt mij toch de bedoeling om zoveel mogelijk mensen een product aan te praten dus waarom niet gewoon in het Nederlands, maak een reclame in onze eigen taal, dus ook niet nasynchroniseren, dan is de stem al stil en de lippen bewegen nog vrolijk door. :+

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:35

Ach, ik spreek voor mijn werk de hele dag engels. Ik vind het niet zo gek dat ik zowel in het echt perongeluk engelse woorden er door gooi, en inderaad.. ik gebruik vaak engelse uitdrukkingen, omdat ik die vaak mooier en pakkender vind :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:35

Ik gebruik Engels wanneer ik dat fijn vind, soms schieten dingen me in het Engels te binnen waar ik in het Nederlands niet op kom. Of het omschrijft de situatie beter. Engels vind ik sowieso mooier dan Nederlands, maar dat is weer een ander verhaal.
Overigens is het best logisch. Alles wat ik kijk is in het Engels, dus veel uitdrukkingen krijg je op die manier mee.
Verloedering van de Nederlandse taal is het niet, ik beheers het prima :D..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:36

Ik durf ook wel eens Engels te gebruiken (bv not-done zeg ik wel eens). Niet overdreven en al helemaal niet om interresant te doen.

Overigens doe ik nu stage in een franstalig ziekenhuis, en ik merk dat ik meer en meer begin met Franse woorden ook te mengen in mijn zinnen. Het is maar met welke taal je veel omgaat denk ik.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:39

Ikima schreef:
Ik heb ook niets tegen de ingeburgerde woorden hoor, het gaat mij juist om die woorden waar een gewoon Nederlands woord voor bestaat.
Net als reclames, tegenwoordig komen er steeds meer reclames die uitsluitend in het Engels zijn, zelf heb ik geen moeite om het te verstaan maar er zijn nog hele volksstammen die geen Engels verstaan. Het lijkt mij toch de bedoeling om zoveel mogelijk mensen een product aan te praten dus waarom niet gewoon in het Nederlands, maak een reclame in onze eigen taal, dus ook niet nasynchroniseren, dan is de stem al stil en de lippen bewegen nog vrolijk door. :+

Hmmm ik denk dat dat niet aan de Nederlandse taal ligt hoor, dat is eerder een vorm van goedkoper reclame maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:41

detour schreef:
Marchador schreef:

Volgens mij heeft Balkenende ooit een boekje uitgereikt gekregen van jongeren, wat ook over turbotaal ging, kan die man ook eens praten met ''lui van de straat".. :P

Meen je dat nu :+
Misschien heb ik dat boekje ook nodig, een turbotaal - Nederlands woordenboek :+

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:41

Voorbeeld van wat ik overdreven vind:

Never zou het in mijn brains opkomen om zo'n woord te gebruiken maar als een ander het doet, why not, who am I om het te verbieden.

Zoiets dus. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:44

Ikima schreef:

Never zou het in mijn brains opkomen om zo'n woord te gebruiken maar als een ander het doet, why not, who am I om het te verbieden.

Maar ik mag hopen dat niemand ook zo erg is? O:)
Ik zou nooit in een zin willekeurig wat woorden veranderen door Engelse woorden. Dat ziet er vrij belachelijk uit.
Het is eerder dat ik korte zinnetjes in het Engels gebruik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:47

Ikima schreef:

Jep, dat bedoel ik dus. Een woordje zoals not-done gebruiken kan ik me niet aan ergeren. Maar sommige mensen mensen beginnen echt zo te praten. En dat vind ik ontzettend jammer.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:48

Nueve, ik zie dit dus steeds vaker, ook op bokt, dit is dus waar ik mij aan stoor en niet wanneer iemand soms een Engels woord gebruikt of die woorden die al jaren ingeburgerd zijn.
Misschien is het zo voor jullie beter te begrijpen wat ik bedoel. :D