Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucasjuh

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:33

Nog geen idee. Eerst wil ik mn opleiding afmaken, doorsturen (zeg ik nu) een vaste vriend, een huisje, etc..Daarna zal ik eens aan kinderen gaan denken.
Dus wanneer de tijd rijp is ;)

Het kan zomaar in een keer heel snel gaan..Als je een vaste vriend tegen komt, gaat samenwonen en werkt is het in een keer veranders. Dus we zullen wel zien, maar op dit moment voorlopig nog even niet!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:38

leuk topic :)

Als eerste vind ik wel dat de juiste leeftijd om kinderen te krijgen echt wel persoonsgebonden is.

ik ben zoals ze zeggen een jonge moeder ;)
Was 19 bij de eerste en 21 bij de tweede, nu dus 27 en heb een zoontje van 8 en een dochtertje van 6.
Mijn zoontje was niet gepland maar wel welkom, aangezien we al samenwoonde was dat geen probleem.
Zelf werk ik al vanaf mijn 16 de fulltime dus moest me al een tijdje volwassen gedragen.

Maar toch...nu we een aantal jaren verder zijn merk ik wel dat ik veel gemist heb, natuurlijk kan ik mijn kinderen niet missen,
maar eens zorgeloos op stap gaan is er niet meer bij, daarnaast heeft mijn zoontje Syndroom van Asperger en adhd dus hebben we echt ons handjes vol ermee.
Uiteindelijk is het nu wel eenmaal en zou dus niet anders willen, maar denk zelf wel dat mijn leeftijd die ik nu heb wel een betere leeftijd is om aan kinderen te beginnen, eerst genieten en groeien , want met kinderen heb je het vaak te druk om nog veel aan je eigen te denken.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:39

Tja ligt eraan hoe je het voor mekaar hebt natuurlijk. :)
Een eigen huis, een vaste relatie en geen financiele problemen.
En zelf ook niet te veel nog uit willen gaan enzo..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:40

Nou, _Inge, jij bent heel eerlijk en ik kan het me goed voorstellen in jouw geval. :)
Ik ben juist blij dat ik nog van mijn 'zorgeloze' leventje genoten heb, voordat mijn dochter kwam.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:44

_Inge schreef:
leuk topic :)

Als eerste vind ik wel dat de juiste leeftijd om kinderen te krijgen echt wel persoonsgebonden is.

ik ben zoals ze zeggen een jonge moeder ;)
Was 19 bij de eerste en 21 bij de tweede, nu dus 27 en heb een zoontje van 8 en een dochtertje van 6.
Mijn zoontje was niet gepland maar wel welkom, aangezien we al samenwoonde was dat geen probleem.
Zelf werk ik al vanaf mijn 16 de fulltime dus moest me al een tijdje volwassen gedragen.

Maar toch...nu we een aantal jaren verder zijn merk ik wel dat ik veel gemist heb, natuurlijk kan ik mijn kinderen niet missen,
maar eens zorgeloos op stap gaan is er niet meer bij, daarnaast heeft mijn zoontje Syndroom van Asperger en adhd dus hebben we echt ons handjes vol ermee.
Uiteindelijk is het nu wel eenmaal en zou dus niet anders willen, maar denk zelf wel dat mijn leeftijd die ik nu heb wel een betere leeftijd is om aan kinderen te beginnen, eerst genieten en groeien , want met kinderen heb je het vaak te druk om nog veel aan je eigen te denken.

Zorgeloos op stap gaan is er ook niet meer bij als je op je 30e of 40e aan kinderen begint hoor ;)

Uitgaan en al die dingen deed ik toch al niet veel,bovendien kunnen we dat nog steeds doen wanneer onze dochter een nacht bij opa en oma logeert.
Ik heb nergens spijt van,en ik zou het honderd keer opnieuw doen als het moest :D

Nou moet ik ook zeggen dat wij een makkelijk kind hebben.
Nooit slapeloze nachten gehad,sliep vanaf haar geboorte de hele nacht door. En ook nu ze twee is,heb je geen kind aan d'r.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:46

Ik was net 23 toen ik de eerste kreeg, 24 toen ik de tweede kreeg en ik zal 25 zijn als de derde komt.
Ik zou niet anders willen, de wereld rondreizen heb ik al gedaan, uitgaan e.d. nooit gedaan, nooit om gegeven, en nu gaan de kinderen overal mee naar toe. Hierna hopen we nog 2 kinderen te mogen krijgen (dus 5 in totaal)
Mijn leven zonder mijn kinderen was niet compleet, en nu ik moeder ben is het dat wel, mijn kinderen zijn mijn alles en ik heb dan ook totaal niet het idee dat ik wat op moet geven omdat ik kinderen heb.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:47

Ik ben soms echt zelf nog een kind. :P....Het nichtje van mijn vriend is zwanger en die liet mij 2 dagen geleden helemaal verrukt de 20weken echo dvd zien....het deed me vrij weinig.. :o Vind het leuk voor haar maar dat was het dan.. :o
Soms heb ik dan echt het gevoel dat ik een beetje raar ben, dat je dat als 22 jarige leuk MOET vinden... De ene keer vind ik dat ook wel, maar de andere keer weer niet zo.
Misschien heb ik over een paar jaar wel moedergevoelens? :))
Denk dat als je je eigen kindje hebt het toch heel anders is dan het tutten met andermans kinderen. ;)
Maar ben er nu nog helemaal niet mee bezig, volgend jaar studeer ik af, wil dan nog een leuke baan enz enz

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:49

_Tivoli_ schreef:
Zorgeloos op stap gaan is er ook niet meer bij als je op je 30e of 40e aan kinderen begint hoor ;)

Uitgaan en al die dingen deed ik toch al niet veel,bovendien kunnen we dat nog steeds doen wanneer onze dochter een nacht bij opa en oma logeert.
Ik heb nergens spijt van,en ik zou het honderd keer opnieuw doen als het moest :D

Nou moet ik ook zeggen dat wij een makkelijk kind hebben.
Nooit slapeloze nachten gehad,sliep vanaf haar geboorte de hele nacht door. En ook nu ze twee is,heb je geen kind aan d'r.

Natuurlijk is het ook dan niet meer erbij, het zorgeloos op stap gaan,
maar vergeet niet dat je normaal begin je twintigste juist in die fase zit, en normaal gezien ben je die in je 30e of 40e al voorbij ;)
Dat is wat ik ermee bedoel, nu heb ik de opstap gaan behoefte niet direct, maar als ik zo terug denk heb ik wel veel gemist op dat gebied als ik naar mijn vriendenkring kijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:49

Moedergevoelen heb ik ook niet ech last van. Vaak zie je van die meisjes die van elke baby helemaal lyrisch worden, nou mij doet het meestal niks.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:51

Sim0ne schreef:
Moedergevoelen heb ik ook niet ech last van. Vaak zie je van die meisjes die van elke baby helemaal lyrisch worden, nou mij doet het meestal niks.

Dat had ik ook totaal niet, tot ik zelf zwanger was ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:53

Ik was 28 toen ik zwanger raakte van de oudste. Ik vond het een mooie leeftijd.

Mijn kinderen gaan puberen voordat ik zelf in de overgang kom hahaha, zonder gekheid, ik geloof dat dat ook een groot nadeel is van op oudere leeftijd kinderen krijgen.
Als je in de overgang komt heb je volgens mij genoeg aan jezelf.

Maar er zijn ook genoeg vrouwen die eerst cariere willen maken en dan pas aan kinderen willen denken, dat vind ik ook prima hoor.
En om nog maar te zwijgen over de vrouwen die wachten op resultaat van IVF en ICSI.
Laatst bijgewerkt door Mika7 op 07-04-09 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:54

boven de 30 vind ik echt te oud (persoonlijk he!)
minimum zou 21 zijn

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:55

Het is per persoon verschillend. Een kijkje in dit topic en je weet dat veel mensen absoluut geen kinderen willen, of er gewoon nog niet aan willen denken.

Ik vind zelf dat je, voordat je probeer om (bewust) zwanger te raken, je een aantal zaken op orde hebt. Mijns inziens is het aller- allerbelangrijkst dat jij en je partner samen gelukkig zijn! Gaan voor een kindje om je relatie te redden is een mega domme fout. Niet doen! Welk kind wil er nou midden in een relatie-crisis belanden? Ben zelf een kind van gescheiden ouders en ik weet hoe lastig het is als je ouders niet samen door 1 deur kunnen. Dat wens ik niemand toe.

Dan zou ik noemen een stabiele situatie aangaande een (eigen) huis en een vast inkomen. Kinderen kosten geld en als ouder moet je dat betalen. Daarnaast hebben ze baat bij een eigen thuis. Twee belangrijke zaken dus :)

Tegenwoordig is het normaal om pas vanaf je 29e voor kinderen te gaan. Ik zou zelf nooit pas op mijn 35e voor het 1e kindje willen gaan. Je bent dan als vrouw zijnde al de helft (!!) minder vruchtbaar dan op je 20e. Dat vind ik best wel schokkend en ik snap dan ook niet waarom zoveel vrouwen zo lang wachten. De kans dat je uiteindelijk zonder kinderen eindigt, wordt steeds groter naarmate je leeftijd stijgt. Wel iets om rekening mee te houden dus :)

Het kiezen voor een kindje moet geen impulsieve actie zijn, daar zijn de gevolgen veel te groot voor. Ik ben het er in die zin wel mee eens dat je eerst jezelf voor een groot deel moet leren kennen. Jezelf helemaal leren kennen zal niet gaan in gemiddeld 29 jaar. Het krijgen van kinderen een is grote verandering in je leven en heel bijzonder, althans, dat heb ik mij laten vertellen. Je zult inderdaad veel moeten plannen en regelen.

Zelf zou ik graag voor mijn 27e een kindje willen krijgen. Om maar een richtlijn te noemen :) En ow ja, een perfect moment bestaat overigens niet!! Hoor wel om me heen dat mensen zitten te wachten op de ideale situatie. Dat gaat volgens mij niet op...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:59

tja wat is wijsheid, ik was 20 toen sanne geboren werd(ben nu 22). Ik vind het heerlijk, spontaan een avondje uit deed ik toch niet echt aangezien mijn werk van mijn man dat niet toelaat(nu nog steeds niet) dus dat gemis heb ik niet.
Reizen kan prima met kind, en carrière kan ook nog steeds prima met kind.(geen probleem, vooral niet omdat mijn huidige werkgever een standaard werktijd kent van 36 uur in de week, ik heb nu ondertussen ook gewoon weer opgegroeid in het bedrijf waar ik werk, daarnaast doe ik ook gewoon opleidingen en cursussen dus blijf qua kennis gelijk aan collega's, heb een goede baan op een groot kantoor)
Biologisch is het inderdaad het beste om rond je 23 zwanger te worden ivm minder risico's op lichamelijke afwijkingen en het bij ouder worden verminderde vruchtbaarheid.
De trend is alleen nog steeds om vanaf 30 een keer na te denken over kinderen.

Daarnaast denk ik wel, ik ben dadelijk rond de 40 als ze het huis uit gaat(ervan uitgaand dat ze met 20 uit huis gaat), dan heb ik alle vrijheid van de wereld weer terug.
Ook dan kan ik gewoon nog reizen en doen waar ik zin in heb!!

Daarbij, ik heb nooit financieel krom hoeven liggen voor mijn kind maar ken de luxe van alles kopen wat je leuk vind ook niet.
Mijn uitgave partoon groeit met sanne mee, elk jaar gaan we iets meer verdienen maar sanne gaat ook iets meer kosten, tot dat ik dadelijk 40 ben en de kosten van sanne niet meer heb, dan heb ik ineens geld "over".
Ik zou er niet aan moeten denken om dat andersom te hebben, dus je moet ineens inleveren op je luxe leven omdat die pamers zo verdomde duur zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:59

Bubsj schreef:
Iemand die VMBO en daarna MBO doet kan op zijn 21ste al flink aan het werk zijn, WOers daar in tegen ronden vaak de studie pas een jaar of 2-3 later af. Daardoor wordt een lager opgeleide min of meer gedwongen eerder volwassen te zijn, terwijl ik zat WOers ken die met hun 23 nog steeds ongelovelijk student zijn en alles behalve trek hebben in een vaste baan, of hun eigen was doen :P

Dus omdat je lang studeert ben je nog niet volwassen?

Omdat je lang studeert heb je simpelweg nog niet de financiele middelen, maar werken maakt iemand echt niet eerder volwassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:06

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:08

Als ik nu al een eigen huisje, een baan e.d. heb.
Dan had ik nu wel een kindje gewild. Ik ben 22
Maar ik ben nog aan het studeren, dus dat gaat niet. Eerst maar eens mijn diploma. Baantje is al zo'n beetje geregeld, en dan moet vriendlief ook maar eerst klaar zijn met de studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:19

_Tivoli_ schreef:
Nou,hier dus zo'n 'onvolwassen meisje' dat op haar 18e zwanger raakte.
Hoewel ik 'al' drie jaar een relatie had,samenwoonde en een inkomen had, het was wel onverwacht.(door de pil heen)

Goed,ik was 18 toen ik zwanger raakte,maar we wisten beide meteen: We houden het!
We hadden de mogelijkheden,en vonden dat het lot had bepaald dat wij een kindje zouden krijgen.
Ik was 19 toen ze geboren werd,en ben nu 21 jaar.
Fay is nu 2 jaar en haar papa en mama gaan over twee weken trouwen.

Ja,ik word er vaak op afgerekend een jonge moeder te zijn,ja,mensen kijken mij na en praten erover...
Ik ga mezelf niet verdedigen op het waarom ik wel of niet kinderen zou mogen hebben.
Wij zijn er gelukkig mee,en dat neemt niemand ons af.

Meid, of je nou oud bent of jong, rijk of arm, je doet het als moeder nooit goed. Het belangrijkste is dat jij achter je keuze staat en je kind kan bieden wat het nodig heeft.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:22

faye schreef:
_Tivoli_ schreef:
Nou,hier dus zo'n 'onvolwassen meisje' dat op haar 18e zwanger raakte.
Hoewel ik 'al' drie jaar een relatie had,samenwoonde en een inkomen had, het was wel onverwacht.(door de pil heen)

Goed,ik was 18 toen ik zwanger raakte,maar we wisten beide meteen: We houden het!
We hadden de mogelijkheden,en vonden dat het lot had bepaald dat wij een kindje zouden krijgen.
Ik was 19 toen ze geboren werd,en ben nu 21 jaar.
Fay is nu 2 jaar en haar papa en mama gaan over twee weken trouwen.

Ja,ik word er vaak op afgerekend een jonge moeder te zijn,ja,mensen kijken mij na en praten erover...
Ik ga mezelf niet verdedigen op het waarom ik wel of niet kinderen zou mogen hebben.
Wij zijn er gelukkig mee,en dat neemt niemand ons af.

Meid, of je nou oud bent of jong, rijk of arm, je doet het als moeder nooit goed. Het belangrijkste is dat jij achter je keuze staat en je kind kan bieden wat het nodig heeft.

:)
Zo is het.
Ik,of eigenlijk wij , proberen ons kind zo goed,fijn en veilig mogelijk op te voeden.
Wij moeten er mee leven,anderen niet,dat is dan weer fijn :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:27

Het verschilt per persoon. Maar ikzelf zou eerst mijn studie klaar willen hebben, vaste relatie, financieel zou ik goed willen zitten. En ik wil carriere gemaakt hebben. Ik schreeuw al jaren dat ik pas na m'n 30e een kind (ik wil er maar 1) wil, maar wie weet, misschien over tien jaar al wel.. Voorlopig in ieder geval nog niet, baby's vind ik heel leuk, maar bij een ander :+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:34

LauraMc schreef:
Niwla schreef:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Het veschilt echt per persoon. Ik ben zelf 19 en werk al dik 1,5 jaar fulltime. Als ik nu al een kind zou willen dan zou dat zeker te weten goedkomen. Aan de andere kant heb ik een "vriendinnetje" van 20 die ik nog geen eens met een hond een weekend alleen thuis zou laten. :=

Ik ben ervan overtuigd dat je op je 18e nog niet genoeg levenservaring hebt om te kunnen zeggen dat je volwassen bent. Ik ben zelf 19, bijna 20, maar ik vind mijzelf nog lang niet volwassen en heb vergeleken met wat oudere mensen gewoon minder levenservaring, dat is een feit. Ik vind het persoonlijk juist onvolwassen overkomen als mensen van rond de 18 zeggen dat ze volwassen zijn :+ Vaak noemen ze als reden 'ik heb een moeilijke jeugd gehad' of 'ik heb behoorlijk wat meegemaakt', maar dan nog denk ik dat je niet volwassen genoeg bent op die leeftijd. Ik heb ook dingen meegemaakt die een behoorlijke impact hebben gemaakt op mijn leven, maar dat wil niet zeggen dat ik nu volwassen ben.

Ik zeg ook niet dat ik net zoveel levenservaring heb als iemand van bijvoorbeeld 40. Maar ik ben geen feestende en zuipende puber meer. Not a girl, not yet a woman zeg maar ;) Inmiddels ben ik in het bezit van een huis samen met mijn vriend, en gaan we volgend jaar trouwen. Ik denk dat ik zeker wel de verantwoordelijkheid kan dragen om een kindje goed op te voeden.

Dat ik zeg dat ik het kan wil trouwens niet zeggen dat ik het ook al wil.

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:40

Bij mij scheelt het ook dat ik met kinderen werk met ADHD en Autisme. Het is heerlijk werk, ik vind het super, zou niet willen ruilen. Ik krijg er erg veel voor terug en voel me altijd helemaal gelukkig als ik aan het werk ben.
Maar toch ben ik stiekem blij als ik weer naar huis kan, en weer gewoon 'student' kan zijn. Lekker uitgaan, leren, slapen, etc..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:47

Ik weet nog geeneens als ik wel kinderen wil.

Maar stel dat, dan wil ik eerst wel wat dingen op orde. Een eigen huis, genoeg geldreserve,...
Tegen dat ik die dingen allemaal op orde heb ben ik wel wat jaartjes verder gok ik, dus misschien ergens rond mijn 30ste ofzo?
Ik ben wel geen carriëremens dus da staat bij mij niet in de weg.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:54

Ik was 16 toen Jari geboren werd, ik draai er niet omheen, dat was te vroeg!

Mijn zus was nog net 21 toen ze haar dochter kreeg, ze is 22 als ze de tweede krijgt. Ze heeft alles al netjes op een rijtje, beide een baan, mooi huis en hebben de kinderen meer zekerheid te bieden. Dat vind ik nou een mooie leeftijd om moeder te worden :) Ze zijn beide nog energiek genoeg om veel te doen met de kinderen en kunnen het financieel aan en over 20 jaar zijn ze nog jong genoeg om dingen te doen zonder kinderen!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:02

Ik ben nu 21 en heb een Tweeling van 1.
Vind sommige posts een beetje raar,hoe weten jullie bijvoorbeeld hoe mijn leven er nu uitziet?
Hoe volwassen ik wel en niet ben?
Hoeveel ik nog geniet van het leven?
Sorry maar vind sommige dingen die gezegd worden erg bevooroordeeld.
Het mag je mening zijn maar het klinkt alsof het de realitiet is maar dat is in mijn ogen niet zo.
Er zijn zat jonge moeders die het prima doen en een goede baan hebben enzo.
Je hoef niet eerst carriere te maken en dan kinderen.
Ik bijv. heb het andersom gedaan en vind het geweldig.