politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:27

Huertecilla schreef:
Goof schreef:
Die mensen rijden zachter dan de geeikte teller van een vrachtwagen die zijn max snelheid aangeeft en dus is een vrachtwagen wel genoodzaakt in te halen.

Ik begrijp oorzaak en gevolg niet. De noodzaak evenmin.
Moét een vrachtwagen de maximum snelheid aanhouden?
Kan ook gewoon van het gas, zich met respecteren van veilige afstand aanpassen.
Enig idee wat de kinetische energie en remweg van een vrachtauto is? Heb je ook op je netvlies dat een vrachtauto niet compatibel is met de kreukelzones van een personenwagen?
Blijkbaar nog steeds niet uitgerekend wat de energetische waarde van een vrachtwagen bij 80 versus 90 is. Doe dat eens, dan weet je een béétje beter waar je het eigenlijk over hebt. Is dat zo moeilijk, te confronterend of is het onwil?

Vanwege het economische belang van vrachtvervoer over de weg:
- rijden vrachtwagens zo snel als mogelijk/toegestaan, staat de chauffeur onder tijdsdruk
- zijn vrachtwagens een zeer onveilige compromis mbt hun massa en botsveiligheidsontwerp

Per 1 mei staat de vrachtwagenchauffeur onder exact dezelfde tijdsdruk want zijn reistijden worden herberekend, verkort.
De vrachtwagen verandert niet, wordt niet veiliger, rijdt wel sneller.
Dit samen komt neer op een grotere bom met dezelfde haast, die dus nog steeds gaat drukken, onvoldoende afstand houden, van rijbaan veranderen, alleen nu met 90 i.p.v. met 80.

Nogmaals je mag straks kiezen of jij, jouw gezin en jouw paarden achterin de kar meer risico lopen door een hogere snelheid of door een groter snelheidsverschil.

hc

Hoevaak zul je nu al de woorden kinetisch en energetisch gezegd hebben?

Ik begrijp prima hoeveel 50 ton is en ik begrijp prima wat er van mijn auto'tje overblijft als ik 50 ton op mijn dak krijg.

Maar nogmaals, een vrachtwagen zou niet in hoeven halen als de personenauto's niet in de weg zouden rijden. (even de inhalende vrachtauto's onder elkaar achterwegen latende, want idd, dat gebeurt ook)
Een vrachtwagen kan inderdaad ook prima op zijn rem trappen en iets langzamer gaan rijden, maar door zaken die je zelf noemde zullen vrachtwagenchauffeurs liever lekker in 1 tempo door willen rijden.

Kortom, de kans dat ik 50 ton op mijn dak krijg is kleiner als personenauto's gewoon vlotter rijden dan 90 km/h waardoor een vrachtwagen niet hoeft uit te wijken en mij in de weg komt rijden. Nog beter voor de doorstroming van het verkeer ook -> is minder files -> is minder jakkerende, gehaaste mensen -> is minder gevaarlijke capriolen op de weg -> is grotere verkeersveiligheid.
Tada en we zijn er...

Of wil je het in wiskundige formules zien?

Yamcha; idd, ze halen elkaar ook, uitermate storend inderdaad!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:29

Yamcha schreef:
Ik erger me ook aan mensen in personenwagens die inhalen,

Ik heb honderduizenden kilometers met de motorfiets op de weg gezeten en heb in mijn eigen belang afgeleerd me te ergeren aan inhalers. Inhalers die zélden over hun schouder kijken en áls ze al kijken dan ook nog eens vrijwel nooit op tijd registreren dat er een motorfiets rijdt.
Opletten anticiperen en voorrang géven is de enige gezonde keuze.
Op de motorfiets is dat evident lijfsbehoud maar ook in de grootste terreinwagen is het gezond verstand om risicos te verkleinen. Al was het alleen om te voorkomen dat jouw lompe autobom een compact vermorzelt. Voorrang of niet geeft je geen pletrecht.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:32

het toekomstige 90-rijden voor vrachtwagens lost het probleem in zijn geheel niet op
In welk jaar gaat dat dan ingevoerd worden? Niet in mei dit jaar hoor. En ik denk eerlijk gezegt nooit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:33

Goof schreef:
[Of wil je het in wiskundige formules zien?

Ik zou willen zien dat je uitrekent wat het equivalent in kilojoules is van een vrachtwagen welke 80 rijdt en een vrachtwagen welke 90 rijdt, uitgedrukt in het aantal handgranaten wat daarmee overeenstemt.
Dát is illustratief van het relatieve risico waar het over gaat voor iemand die met twee paarden in de aanhanger een stukje over de snelweg wil.

hc

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:33

kazary schreef:
het toekomstige 90-rijden voor vrachtwagens lost het probleem in zijn geheel niet op
In welk jaar gaat dat dan ingevoerd worden? Niet in mei dit jaar hoor. En ik denk eerlijk gezegt nooit.

Nou,een pagina geleden zeg je zelf volgens mij nog per 1 mei :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:35

Aanhangwagens :)
Daar ging het toch over met de paardentrailer sloom hangen op de snelweg.
Aanhangwagens mogen per 1 mei 90, omdat die dus veiliger is.
Dit omdat mensen dan 90 op de teller gaan rijden en dan dus eindelijk eens met de stroom mee gaan, omdat hun werkelijke kilometers langzamer zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:37

Aanhangwagens.
What ever. :Y)
90 is bij mij 90,en ik ga geen 100 rijden omdat het anders geen 'echt 90 is' .
Net zoals ik 80 rij waar ik 80 mag,en 30 waar ik 30 mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:39

Toch, ik heb geen paard, maar als ik soms die toestanden zie op de weg, zou ik niet met een trailer durven rijden..... je zou denken, dat mensen wel voorzichtiger zijn als er een levend wezen in een auto (of een trailer) zit, maar niets is minder waar: het licht in de ogen wordt je soms niet gegund, en als ik zie hoe mensen soms achter die trailer blijven plakken......

Je zál maar opeens op je rem moeten, en dan? Voorzichtig remmen uiteraard, anders gaat er wat mis met de combinatie, maar dan nog...... die auto achter je zit ín je trailer, maar jouw lieve geweldige paard staat daar wel in....... ik schijt bagger als ik dat zie soms.

Ik snap dat ongeduld nooit zo goed. Als je bang bent te laat te komen, had je eerder weg moeten gaan: wil je dat niet, ook goed, dan ben je laat, maar ga niet plakken of drammen, want dát maakt het zo gevaarlijk op de weg......

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:
Ik erger me ook aan mensen in personenwagens die inhalen,

Ik heb honderduizenden kilometers met de motorfiets op de weg gezeten en heb in mijn eigen belang afgeleerd me te ergeren aan inhalers. Inhalers die zélden over hun schouder kijken en áls ze al kijken dan ook nog eens vrijwel nooit op tijd registreren dat er een motorfiets rijdt.
Opletten anticiperen en voorrang géven is de enige gezonde keuze.
Op de motorfiets is dat evident lijfsbehoud maar ook in de grootste terreinwagen is het gezond verstand om risicos te verkleinen. Al was het alleen om te voorkomen dat jouw lompe autobom een compact vermorzelt. Voorrang of niet geeft je geen pletrecht.

hc

Ik ga wel op mijn rem hoor :)
Ik geef liever voorrang dan dat ik het neem, en ik sein met licht naar andere weggebruikers wanneer het veilig is om te gaan.

Als ik iemand aanrijd, ben ik verantwoordelijk, ongeacht het gedrag van de ander. Zeker in een auto. En dat ding weegt anderhalve ton....... dat gewicht maakt met 120 km heel wat impact. Een auto is een wapen, en kan werkelijk heel gevaarlijk zijn.
Neemt niet weg dat sommigen zich werkelijk gedragen alsof ze levensmoe zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:40

_Tivoli_ schreef:
het toekomstige 90-rijden voor vrachtwagens lost het probleem in zijn geheel niet op.
Als 90 is toegestaan,wil iedereen 95 rijden,gaat elkaar nog steeds inhalen.

Hetzelfde probleem speelt dan alleen met een hogere snelheid = grotere autobom.
Ook worden de verschillen alleen maar gróter. De langzamere verkeersdeelnemers zullen niet allemaal 10 km/u sneller gaan rijden. Grotere verschillen met grotere bommen.

Je kan beter de maximum snelheid verlágen. Dan worden per definitie de verschillen kleiner en wel met minder hoge snelheid = kleinere autobommen.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:42

_Tivoli_
Hoe kom je er nu bij dat je 100moet gaan rijden?
Ik snap de hele tijd je beredeneringen niet? Sorry. Niemand heeft het toch over 100? :)

Nogmaals
- 80 op de teller is geen 80 in het echt.
- Omdat veel mensen dat niet geloven blijven ze 80 op de teller rijden.
Hierdoor krijg je ergernissen en verkeersopstoppingen omdat vrachtwagen gaan inhalen, of als dat niet mag lange slierten vormen.
- omdat dat onveilig is en je de mensen niet aan het verstand krijgt dat 80 op de teller langzamer is en onveilig wordt er nu ingesteld dat je 90 mag met een aanhanger.
= praktijk, mensen rijden 90 op de teller, en daardoor eindelijk eens met de stroom van de geeikte begrenzers van de vrachtwagens mee.

Niks geen 100, gewoon 90 op de teller om dan eindelijk eens niet alles op te houden.

is het zo duidelijker uitgelegd?
Op een andere manier lukt me echt niet meer.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:46

kazary schreef:
Hoe kom je er nu bij dat je 100moet gaan rijden?
Ik snap de hele tijd je beredeneringen niet? Sorry. Niemand heeft het toch over 100? :)

Nogmaals
- 80 op de teller is geen 80 in het echt.
- Omdat veel mensen dat niet geloven blijven ze 80 op de teller rijden.
Hierdoor krijg je ergernissen en verkeersopstoppingen omdat vrachtwagen gaan inhalen, of als dat niet mag lange slierten vormen.
- omdat dat onveilig is en je de mensen niet aan het verstand krijgt dat 80 op de teller langzamer is en onveilig wordt er nu ingesteld dat je 90 mag met een aanhanger.
= praktijk, mensen rijden 90 op de teller, en daardoor eindelijk eens met de stroom van de geeikte begrenzers van de vrachtwagens mee.

Niks geen 100, gewoon 90 om dan eindelijk eens niet alles op te houden.

is het zo duidelijker uitgelegd?
Op een andere manier lukt me echt niet meer.

Je hoeft me niet te behandelen alsof ik een kleuter ben,maar bedankt.

Ik snap het echt wel hoor.
Wat ik bedoel is,als het naar 90 verhoogt wordt,en je gaat 90 op je teller rijden...
rijd je in het echt dus alsnog 85.
Wat krijg je na een paar maanden?
'Je mag 90 rijden met een trailer,dus je moet 95 op je teller gaan rijden,anders rij je te langzaam' :Z

Wat ik ermee wil zeggen: het probleem wordt er niet mee opgelost,want mensen willen nog steeds achter je douwen omdat je harder moet.

[edit] typo en toevoeging

Bovendien is bij 90 het probleem niet opgelost,want er zijn genoeg vrachtwagens die je ook met 90 gaan inhalen,en zelfs met 100.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 26-03-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:47

IK geloofecht wel dat 80 op de teller geen 80 isin het echt met onze nissan. Maar met onze alto is het wel degelijk 80 in het echt. Onze navigatiebegint te brullen als je daar over de 80 op de teller, gaat ga je volgens tomtom te hard hoor. En ik mag toch aannemen dat mijn gps wel betrouwbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:48

Ik denk niet dat het zo werkt.....
het is met een trailer verstandig om met de vrachtwagens mee te rijden, maar die lange sliert wordt er niet anders van.

Jan met de Pet krijgt er heus niet meeer inzicht in het verkeer van, en dat is wat er moet gebeuren. Veel automoblisten geven zichzelf een 8, terwijl ze werkelijk hoogstens een mager 6je scoren. Dat is het hele punt.

Ik denk dat als 80% van de Nederlandse automobilisten nu opnieuw hun rijbewijs zouden moeten halen, ze niet meer zouden slagen......

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:51

tivoli

Vrachtwagen kunnen niet eens douwen, ze kunnen immers niet harder!!! Begrenzer, ooit van gehoord!!
Die douwen alleen als je tuttert.

Maar, laat dan maar, ik probeer het vriendelijk uit te leggen is het nog niet goed, krijg ik te horen dat ik je als een kleuter behandel!! Zou misschien beter zijn dat echt te doen dan moeite in iemand willen stoppen!!!
Stipje gaat dus maar op uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:51

Yamcha schreef:
Als ik iemand aanrijd, ben ik verantwoordelijk, ongeacht het gedrag van de ander. Zeker in een auto. En dat ding weegt anderhalve ton....... dat gewicht maakt met 120 km heel wat impact. Een auto is een wapen, en kan werkelijk heel gevaarlijk zijn.

_/-\o_

Onze auto weegt 2 ton, heeft ABS, 4WD, EBD, ESP, ETC, airbags, een rolbeugel en staat op een oerdegelijk chassis. Dat chassis geeft deze wagen enorme sterkte en stijfheid bóven de kreukelzone van een moderne compact met vijf sterren. Dit maakt dat ik een stuk éxtra verantwoordelijkheid krijg want inderdaad is mijn auto net zo dodelijk bij een fout van een ander.

http://www.youtube.com/watch?v=m_86RuYX ... re=related

Luister goed naar de snelheden waarmee dit ongeval plaats vindt; 50 en 90.

hc

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:52

Huertecilla schreef:
Goof schreef:
[Of wil je het in wiskundige formules zien?

Ik zou willen zien dat je uitrekent wat het equivalent in kilojoules is van een vrachtwagen welke 80 rijdt en een vrachtwagen welke 90 rijdt, uitgedrukt in het aantal handgranaten wat daarmee overeenstemt.
Dát is illustratief van het relatieve risico waar het over gaat voor iemand die met twee paarden in de aanhanger een stukje over de snelweg wil.

hc

Misschien kan Brainiac iets met je verzoek doen ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:53

kazary schreef:
tivoli

Vrachtwagen kunnen niet eens douwen, ze kunnen immers niet harder!!! Begrenzer, ooit van gehoord!!

.

Jij snapt 'm!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:54

kazary schreef:
tivoli

Maar, laat dan maar, ik probeer het vriendelijk uit te leggen is het nog niet goed, krijg ik te horen dat ik je als een kleuter behandel!! Zou misschien beter zijn dat echt te doen dan moeite in iemand willen stoppen!!!
Stipje gaat dus maar op uit.

Dat zei je vanmiddag ook al,maargoed.

En ik weet wat een vrachtwagen is,mijn vriend rijd er op 1.
Een de begrenzer zit pas op 100.
Dat hebben wel meer vrachtwagens,zeker als ze ook internationaal rijden,omdat de maximum snelheden in het buitenland nog wel eens anders liggen.
Maargoed,dat is weer een geheel andere discussie die ik hier niet ga voeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:57

[quote="kazary- 80 op de teller is geen 80 in het echt.
- Omdat veel mensen dat niet geloven blijven ze 80 op de teller rijden.[/quote]

Ja, én?? Áls dat al zo zou zijn. Ze hoéven geen 80!!!!
Met 75 rijden is veiliger dan 80. Punt.
Het zijn degenen die harder willen/gaan die er door een snelheidsverschil een risico aan toevoegen. Laat díe zachter rijden zeg. Zíj zijn gevaarlijk :)*

Ongevallen door snelheidsverschillen? Maximum omlaag en strenger handhaven. Klaar.
Dát is veiliger.

hc

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:00

HC een 50 tonner is met 75 km/h net zo gevaarlijk, dodelijk is misschien beter gezegd, dan met 80 km/h.

Die 5 km op de teller maakt voor een mensenleven niets uit...Beiden snelheden zijn funest....

Kun je misschien beter toch maar met het verkeer meerijden om de verkeersveiligheid te vergroten zoals ik hier bovenaan de pagina al beschreef.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:02

Goof schreef:

Ik heb het zelf alláng uitgerekend en ben verder werkzaam als hulpverlener dus zie ook het effect van de autobommen.

Ík heb het wel op mijn netvlies. Jíj niet. Jij weet het namelijk blijkbaar niet.

Iemand die ´tuttert´ met 75 op de snelweg of 70 op een buitenweg/autoweg doet niets verkeerd. De duwer is crimineel bezig want brengt moedwillig anderen in levensgevaar. Gelijk rijontzegging geven en wel voor héél lang want met een verkeerde mentaliteit hoor je niet met een autobom in de openbare ruimte te kunnen komen.

hc

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:04

als je 5km harder rijd is dat 1.4m/s harder dat maal 50 000kg 69444J extra energie die je op mag vangen voor een mens van 80 kg staat dat gelijk aan een val van 870m. Das heel wat kracht dus.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:04

Huertecilla schreef:
Goof schreef:

Ik heb het zelf alláng uitgerekend en ben verder werkzaam als hulpverlener dus zie ook het effect van de autobommen.

Ík heb het wel op mijn netvlies. Jíj niet. Jij weet het namelijk blijkbaar niet.

Iemand die ´tuttert´ met 75 op de snelweg of 70 op een buitenweg/autoweg doet niets verkeerd. De duwer is crimineel bezig want brengt moedwillig anderen in levensgevaar. Gelijk rijontzegging geven en wel voor héél lang want met een verkeerde mentaliteit hoor je niet met een autobom in de openbare ruimte te kunnen komen.

hc

Juist.
Daarom snap ik ook niet waarom ik niet de maximum snelheid(80) aan mag houden,maar harder moet om de duwer te plezieren...
Beetje omgekeerde wereld : zelf gevaarlijker doen,zodat het niet meer zo gevaarlijk is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:05

Huertecilla schreef:
Met 75 rijden is veiliger dan 80. Punt.

Nee. Dat hangt volledig van de situatie af. Punt.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:06

sorry hoor maar het is toch gewoon een auto en geen bom, wat maak je dan van een vliegtuig een kernwapen?