Huertecilla schreef:Goof schreef:Die mensen rijden zachter dan de geeikte teller van een vrachtwagen die zijn max snelheid aangeeft en dus is een vrachtwagen wel genoodzaakt in te halen.
Ik begrijp oorzaak en gevolg niet. De noodzaak evenmin.
Moét een vrachtwagen de maximum snelheid aanhouden?
Kan ook gewoon van het gas, zich met respecteren van veilige afstand aanpassen.
Enig idee wat de kinetische energie en remweg van een vrachtauto is? Heb je ook op je netvlies dat een vrachtauto niet compatibel is met de kreukelzones van een personenwagen?
Blijkbaar nog steeds niet uitgerekend wat de energetische waarde van een vrachtwagen bij 80 versus 90 is. Doe dat eens, dan weet je een béétje beter waar je het eigenlijk over hebt. Is dat zo moeilijk, te confronterend of is het onwil?
Vanwege het economische belang van vrachtvervoer over de weg:
- rijden vrachtwagens zo snel als mogelijk/toegestaan, staat de chauffeur onder tijdsdruk
- zijn vrachtwagens een zeer onveilige compromis mbt hun massa en botsveiligheidsontwerp
Per 1 mei staat de vrachtwagenchauffeur onder exact dezelfde tijdsdruk want zijn reistijden worden herberekend, verkort.
De vrachtwagen verandert niet, wordt niet veiliger, rijdt wel sneller.
Dit samen komt neer op een grotere bom met dezelfde haast, die dus nog steeds gaat drukken, onvoldoende afstand houden, van rijbaan veranderen, alleen nu met 90 i.p.v. met 80.
Nogmaals je mag straks kiezen of jij, jouw gezin en jouw paarden achterin de kar meer risico lopen door een hogere snelheid of door een groter snelheidsverschil.
hc
Hoevaak zul je nu al de woorden kinetisch en energetisch gezegd hebben?
Ik begrijp prima hoeveel 50 ton is en ik begrijp prima wat er van mijn auto'tje overblijft als ik 50 ton op mijn dak krijg.
Maar nogmaals, een vrachtwagen zou niet in hoeven halen als de personenauto's niet in de weg zouden rijden. (even de inhalende vrachtauto's onder elkaar achterwegen latende, want idd, dat gebeurt ook)
Een vrachtwagen kan inderdaad ook prima op zijn rem trappen en iets langzamer gaan rijden, maar door zaken die je zelf noemde zullen vrachtwagenchauffeurs liever lekker in 1 tempo door willen rijden.
Kortom, de kans dat ik 50 ton op mijn dak krijg is kleiner als personenauto's gewoon vlotter rijden dan 90 km/h waardoor een vrachtwagen niet hoeft uit te wijken en mij in de weg komt rijden. Nog beter voor de doorstroming van het verkeer ook -> is minder files -> is minder jakkerende, gehaaste mensen -> is minder gevaarlijke capriolen op de weg -> is grotere verkeersveiligheid.
Tada en we zijn er...
Of wil je het in wiskundige formules zien?
Yamcha; idd, ze halen elkaar ook, uitermate storend inderdaad!