Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:22

Toch denk ik heel vaak dat mensen als de Amish, maar ook mensen in de rimboe gelukkiger zijn dan wij. Zij hoeven niet mee met de stroom van het materialistische wereld waar wij nu in zitten.
Niet mee met de tijdsdruk en de bijhorende stress. Maar hun hebben puur waar het om draait.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:27

Guinevere schreef:
Als je gelukkig bent inderdaad, dan maakt het niet uit in welke verhoudingen je gezondheid, gezelligheid & geld hebt.

Als je alleen naar geld kijkt dan vind ik dat je eigenlijk niet over andere mensen kan oordelen. Sommige mensen geven heel makkelijk geld uit, andere zijn veel zuiniger. Sommige bijten op een houtje zodat ze een mooie auto kunnen kopen, andere rijden liever in een wrak om zo meer geld voor andere dingen te hebben. Het is maar net wat je belangrijk vindt en alleen daarom kan je rijkdom eigenlijk niet in geld uitdrukken.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt...

Of iemand zich rijk voelt, en of anderen iemand rijk noemen, hangt af van hun referentiekader. Hun afkomst, eigen financiele positie en die van hun omgeving en rolmodellen.

Ik kom uit een gezin wat het heel moeilijk heeft gehad met schulden, bijstand en nog minder, kale rijst als avondeten, kleren van je neefjes en nichtjes waar je dolblij mee bent omdat dat "nieuwe" kleren zijn, etc.
Ik weet dus heel goed hoe het is als er altijd geldzorgen zijn. Het maakt ook dat je erg kan genieten van de kleine dingen in het leven en de kleine luxe dingen die je jezelf kunt veroorloven. Het maakt ook dat je moeilijk dingen weg kunt gooien als ze nog niet helemaal kapot of versleten zijn.

Mijn situatie is nu heel anders. We wonen buiten met paarden aan huis, zijn druk aan het verbouwen en opknappen, die 4x4 staat voor de deur (en nog wat meer auto's die mijn vriend zelf onderhoud) en hoef nu niet buiten de deur te werken, maar kan me richten op het huishouden en de dieren om huis. Ik voel me nu heel rijk, en er zullen vast mensen zijn die ons ook rijk vinden. Maar hier geen luxe vakanties, geen dure design of merkmeubelen in huis, niet elke maand de stad in voor de nieuwste collectie kleding en schoenen en bijbehorende accessoires of sierraden... Daar geven wij dus niet om, en daar geven wij dus ook niet veel geld aan uit. Wij hebben wat wij bespaard hebben op die dingen gestoken in ons huis... En daar zit ook een flinke hypotheek op ;)

Als ik om me heen kijk, vind ik die mensen rijk die paarden kopen van 10duizenden euro's, zonder blikken en blozen 350 euro per paard stalgeld uitgeven voor een super de luxe pensionstal, hun paard er super verzorgd met beste (en duurste) tuigage, dekens, beschermers bij hebben staan, elke week les nemen bij de bekendste topruiters, elke maand wel een paar keer op wedstrijd gaan, een nieuwe 4x4 of vrachtwagentje hebben met een super de luxe dure trailer, en prachtig landhuis om in te wonen met dure designmeubelen en zelf hyperverzorgd rondlopen omdat ze elke 4 weken naar de kapper en schoonhuidsspeialiste gaan en er altijd netjes en verzorgd uitzien emt hun make-up, kapsel en kleding. Dat zijn dan uiterlijkheden. Maar je weet inderdaad niet wat er achter die uiterlijkheden schuil gaat. En voor hetzelfde geld lees je ineens ergens dat er bijvoorbeeld iets in beslag is genomen vanwege dreigend faillissement... Dan blijkt bijvoorbeeld dat veel van die dingen die ze hadden ook gefinancierd waren...

Net als al die dikke nieuwe auto's die je ziet rijden op de weg. Hoeveel zijn er niet leaseauto? Of van het bedrijf? Of op afbetaling?
Onze auto's waren 2e hands en niet duur en worden zoveel mogelijk hier thuis onderhouden en gerepareerd. mijn vriend loopt overdag in pak, en 's avonds in overal met olie en smeerhanden en rouwnagels en in het weekend met schroefmachine en kettingzaag rond ;)
Sommig mensen snappen dat contrast niet, maar wij voelen ons er gelukkig bij. Dat uiterlijke vertoon vind ik heel mooi, en kijk ik wel eens tegenop, maar voor onszelf hebben we andere dingen waar we gelukkiger van worden. Zoals de paarden die elke morgen of avond buiten op ons staan te wachten als we ze gaan voeren en uitmesten of naar de wei brengen en weer ophalen, en het konijn dat zichzelf op zijn rug gooit omdat hij zich zo lekker voelt... Of een muisje dat je betrapt in de voerbak of tussen het strooisel in de paardenstal... De tijd om van die dingen te genieten is voor ons dan ook veel belangrijker dan veel meer inkomen en dan beiden full-time of dubbel full-time werken om carrière te maken en aanzien te krijgen van anderen. Wat wij doen, doen wij voor onszelf omdat wij daar gelukkiger van worden.

Te weinig geld hebben maakt het leven moeilijker en zeker stressvoller en ongezonder, maar wat voor iemand te weinig is, en wat voor iemand genoeg is, dat is heel persoonlijk en heeft veel te maken met wat iemand gewend is en voor ogen heeft...
Je gelukkig voelen is veel belangrijker dan je absolute of relatieve rijkdom.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:33

kazary schreef:
Toch denk ik heel vaak dat mensen als de Amish, maar ook mensen in de rimboe gelukkiger zijn dan wij. Zij hoeven niet mee met de stroom van het materialistische wereld waar wij nu in zitten.
Niet mee met de tijdsdruk en de bijhorende stress. Maar hun hebben puur waar het om draait.

Zij hebben niet de stress van de materiele wereld, dat ben ik zeker met je eens. Zij hebben echter weer wel te maken met de stress van eventueel mislukte oogsten, ziekten etc. etc. Elke leefwijze brengt stress mee, dat is denk ik onontkoombaar. Het ligt er ook aan hoe je met die stress omgaat. Laat je je leiden door anderen en het opgedrongen reclame beeld dat je alleen gelukkig kan zijn met kopen en hebben of leef je je eigen leven. Ik denk niet dat mensen in de rimboe per defenitie gelukkiger zijn dan wij, ik denk wel dat zij wijzer zijn dan wij omdat zij afhankelijk zijn van de Aarde en die met veel meer respect en kennis van waarde behandelen.

Ik heb ook lang gedacht dat voor mij een hutje op de hei het walhalla zou zijn, maar omdat je dan self supporting moet zijn is dat in je up bijna niet haalbaar. Kennis en ervaring van landbouw en veeteelt ontbreekt wat weer ongelooflijke stress op zou leveren etc. etc. etc. Ben het wel helemaal met je eens dat overdaad schaadt, dat stilstaan bij hoe en wat je uitgeeft, hoe en wat de natuur ons voorhoud zeker meer rijkdom oplevert dan een grotere auto of een groter huis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:40

Bij ins ontbreekt inderdaad de kennis en ervaring van de land en veeteelt. Maar dat zou niet zo zijn als je er mee opgegroeid zou zijn.
Natuurlijk hebben die ook stress, maar op een andere manier. Hart aanvallen komen de laatste jaren hier niet voor niets zoveel voor.

Helemaal alles zelf doen is in Nederland niet haalbaar.
Maar als ik om me heen zie wat mensen denken allemaal nodig te hebben en zeggen dat ze ongelukkig zijn als het niet hebben, dan vind ik dat heel erg. Die hebben dan een flink maandloon, toch vind ik ze arm.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:57

kazary schreef:
Bij ins ontbreekt inderdaad de kennis en ervaring van de land en veeteelt. Maar dat zou niet zo zijn als je er mee opgegroeid zou zijn.
Natuurlijk hebben die ook stress, maar op een andere manier. Hart aanvallen komen de laatste jaren hier niet voor niets zoveel voor.

Helemaal alles zelf doen is in Nederland niet haalbaar.
Maar als ik om me heen zie wat mensen denken allemaal nodig te hebben en zeggen dat ze ongelukkig zijn als het niet hebben, dan vind ik dat heel erg. Die hebben dan een flink maandloon, toch vind ik ze arm.

Ook al ben je ermee opgegroeid, stress houd je toch als het teveel regent of teveel de zon schijnt ;) en je oogst dreigt te mislukken. Als mens heb je nu eenmaal niet alles in de hand (gelukkig!!) Met het laatste, heeelemaal mee eens. Die mensen zijn ook niet bezig met wat ze hebben, maar met wat ze nog niet hebben. En dat is idd heel erge geestelijke armoede, dat bedoel ik ook met balans. Genoeg is genoeg. De trend van meer meer meer van de laatste tijd maakt me soms echt misselijk.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:04

Ik vind het andere stress. Ander niveau.

Dat maakt mij erg verdrietig. De mens die uit het oog verliest wat nu echt belangrijk is.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:09

Citaat:
Ben ik met je eens. Geld maakt niet gelukkig

Liever ongelukkig met veel geld dan ongelukkig met weinig geld.

Ik ben van mening dat geld wel degelijk gelukkig (of iig gelukkiger) maakt. Natuurlijk spelen vriendschappen, familie en gezondheid ook mee, maar in de huidige maatschappij ben je gewoon nergens zonder geld. En ja, dan heb ik er liever veel van :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:10

Als je ongelukkig bent heb je een klote leven, geld maakt er weinig goed aan.
Zelfmoord pogingen worden bijvoorbeeld niet minder gedaan bij mensen met geld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:23

roxiie schreef:
Citaat:
Ben ik met je eens. Geld maakt niet gelukkig

Liever ongelukkig met veel geld dan ongelukkig met weinig geld.

Ik ben van mening dat geld wel degelijk gelukkig (of iig gelukkiger) maakt. Natuurlijk spelen vriendschappen, familie en gezondheid ook mee, maar in de huidige maatschappij ben je gewoon nergens zonder geld. En ja, dan heb ik er liever veel van :)

Meen je dat nou? De huidige maatschappij maakt je wíjs dat je nergens bent zonder veel geld en veel materialistische dingen. Als je daar doorheen prikt zie je dat dat puur enkel en alleen verkooppraatjes zijn zodat jij denkt dat jij gelukkig bent als jij hun produkt koopt, zodat zij denken dat zij gelukkig zijn als zij veel geld hebben. En zo laten we ons gek maken...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:25

kazary schreef:
Ik vind het andere stress. Ander niveau.

Dat maakt mij erg verdrietig. De mens die uit het oog verliest wat nu echt belangrijk is.

Het is idd stress op een ander niveau, ik zit me nu de hele tijd oprecht af te vragen hoe ze zoiets op zouden lossen zonder geld om dus eten te kunnen kopen en ik kom er niet uit. Weet jij dat misschien?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:27

Meestal zullen niet alle gewassen misslukken, maar enkel een deel er van.
En bijvoorbeeld graan kun je ook langer bewaren, dus ik denk dat ze zeker wel voorraad hebben voor het geval dat het misslukt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:31

Ja uiteraard, en ruilhandel is er natuurlijk ook nog.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:45

Met heel veel geld kun je het leven een stuk aangenamer maken.
Gezondheid kun je niet kopen maar met veel geld kun je dus wel heel veel doen (denk aan verzekeringen in Amerika, of Zuid-Afrika)

Ik denk wel dat het leven makkelijker is als je heel veel geld heb.

Maar gelukkig zijn zit in jezelf met of zonder geld

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:50

Ik heb geen zin om dit hele topic door te lezen ben ik te lui voor.

Ik vind dat je rijk bent als je gelukkig bent met wat je hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:53

1rijk bn, bw 1 veel geld en goed bezittend 2 (veel) bezittend, hebbend: een land, ~ aan steenkolen; belangrijk, kansrijk, kleurrijk, omvangrijk, vindingrijk, waterrijk

 rijk·dom de; m 1 het rijk-zijn 2 -men rijk bezit, geld en goed, schatten: onmetelijke ~men 3 -men (econ) goederen die de mens van nut zijn: de natuurlijke ~men van Rusland

Opgelost. :')

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:57

Dat is niet opgelost..
Dat is gewoon de letterlijke betekenis opzoeken.
Maar de vraag is niet wat betekend rijk. maar wanneer bén je rijk.
Want in jou betekenis Wát is veel geld, wanneer heb je veel geld? Wanneer kun je zeggen dat je veel geld bezit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:58

Oh, imo is dat wel opgelost.
Ik ben rijk wanneer ik zo ongeveer alles kan kopen wat ik wil.
Rijkdom heeft imo niks te maken met je vrienden, familie; Dat is geluk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:59

Dat zou voor jou dan betekenen dat je rijk bent als je financieel onafhankelijk zou zijn, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:03

Ja, in principe wel.
Vrienden en familie maken je gelukkig, niet rijk. Of je moet Paris Hilton heten. ;)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:03

Als je in je levensbehoeften kan voorzien, en natuurlijk als je eens wat extra's kunt veroorloven.
Als je gelukkig bent en blij met wat je hebt/hebt bereikt. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:05

Jij hebt het over financiele rijkdommen, maar er bestaan ook niet financiele rijkdommen. Zoals je gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:07

Dat is geluk, 'gunstige loop van omstandigheden'. :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:09

Het is maar goed dat niet iedereen zo materialistisch denkt :).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:10

Je kunt je rijk voelen. En die uitspraak gaat niet over de euro's. :)
Je bent pas rijk als je je rijk voelt niet als je rijk Bent

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:12

Ik ben rijk omdat ik en alle dierbare om me heen gezond zijn een lieve vriend heb, lieve familie om me heen.
Vrienden die het heel goed met ons voor hebben.
Ik ben rijk omdat ik mijn dromen kan waarmaken.

En iedere ochtend als ik opsta en ik zie het zonnetje schijnen denk ik.. ja ik ben gelukkig, ik ben rijk.

Tuurlijk moet ik voor het financiele ook heel hard werken en dat vergeet de omgeving wel eens die zien alleen de buitenkant.

Ik ben rijk omdat ik vrienden om me heen heb die er voor me zijn.... en de vrienden die er niet zijn die zijn er ook niet meer.... Het is geven en nemen in het leven en als bepaalde mensen alleen maar kunnen nemen en niet geven dan vind ik niet dat die mensen rijk zijn... want die komen zichzelf ooit wel eens tegen in dit leven.

En wat is financieel rijk zijn... als je dat bent met alleen maar klaplopers om je heen die er niet meer voor je zijn als het minder met je gaat... nee die mensen zijn arm...

Ik heb altijd geleerd... kijk naar diegene die het minder hebben en niet die het beter hebben.. dan mag je jezelf rijk voelen.