Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Guinevere schreef:Als je gelukkig bent inderdaad, dan maakt het niet uit in welke verhoudingen je gezondheid, gezelligheid & geld hebt.
Als je alleen naar geld kijkt dan vind ik dat je eigenlijk niet over andere mensen kan oordelen. Sommige mensen geven heel makkelijk geld uit, andere zijn veel zuiniger. Sommige bijten op een houtje zodat ze een mooie auto kunnen kopen, andere rijden liever in een wrak om zo meer geld voor andere dingen te hebben. Het is maar net wat je belangrijk vindt en alleen daarom kan je rijkdom eigenlijk niet in geld uitdrukken.

kazary schreef:Toch denk ik heel vaak dat mensen als de Amish, maar ook mensen in de rimboe gelukkiger zijn dan wij. Zij hoeven niet mee met de stroom van het materialistische wereld waar wij nu in zitten.
Niet mee met de tijdsdruk en de bijhorende stress. Maar hun hebben puur waar het om draait.

kazary schreef:Bij ins ontbreekt inderdaad de kennis en ervaring van de land en veeteelt. Maar dat zou niet zo zijn als je er mee opgegroeid zou zijn.
Natuurlijk hebben die ook stress, maar op een andere manier. Hart aanvallen komen de laatste jaren hier niet voor niets zoveel voor.
Helemaal alles zelf doen is in Nederland niet haalbaar.
Maar als ik om me heen zie wat mensen denken allemaal nodig te hebben en zeggen dat ze ongelukkig zijn als het niet hebben, dan vind ik dat heel erg. Die hebben dan een flink maandloon, toch vind ik ze arm.
en je oogst dreigt te mislukken. Als mens heb je nu eenmaal niet alles in de hand (gelukkig!!) Met het laatste, heeelemaal mee eens. Die mensen zijn ook niet bezig met wat ze hebben, maar met wat ze nog niet hebben. En dat is idd heel erge geestelijke armoede, dat bedoel ik ook met balans. Genoeg is genoeg. De trend van meer meer meer van de laatste tijd maakt me soms echt misselijk. 
Citaat:Ben ik met je eens. Geld maakt niet gelukkig

roxiie schreef:Citaat:Ben ik met je eens. Geld maakt niet gelukkig
Liever ongelukkig met veel geld dan ongelukkig met weinig geld.
Ik ben van mening dat geld wel degelijk gelukkig (of iig gelukkiger) maakt. Natuurlijk spelen vriendschappen, familie en gezondheid ook mee, maar in de huidige maatschappij ben je gewoon nergens zonder geld. En ja, dan heb ik er liever veel van

kazary schreef:Ik vind het andere stress. Ander niveau.
Dat maakt mij erg verdrietig. De mens die uit het oog verliest wat nu echt belangrijk is.

.