moet wiet gelegaliseerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moet wiet gelegaliseerd worden?

ja
61 (59%)
nee
34 (33%)
twijfel
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 102

pinuts

Re: moet wiet gelegaliseerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:07

ik ook niet hoor;) Zolang ieder zich gewoon aan de regels houdt, en dus niet in het openbaar straal bezopen is, of met wiet, drank enz achter het stuur gaat zitten vind ik het allemaal prima, en ja als ik dan een xtje wat rook inadem.. word ik daar echt niet meteen slechter van

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:34

idd... Kun je net zo goed alle auto's van de weg halen, en alle koeien van het land, alle fabrieken, want dat adem je ook in :roll:

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:47

Pff.. ik ben blij dat er ook mensen zijn met deze mening! Ik heb nog nooit iemand gehoord met zo'n drastische mening als paragirlke! Ik heb ook zelf totaal niet de indruk dat je buiten zo'n last kan hebben van iemands rook! Natuurlijk ruik je het wel even als je er langs loopt, maar ik ruik wel meer vieze dingen op straat!
En als je na een dagje winkelen het echt aan je longen voelt, zou ik eens naar de huisarts gaan voor een grondig longonderzoek! Die enorm kleine hoeveelheid rook die je dan in je longen krijgt, kan je lichaam normaal gesproken ook makkelijk afvoeren hoor! Anders zouden rokers op hun 30e al lang geen stap meer kunnen zetten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:31

die drastische mening komt van ergens. Dat jullie het enkel nog maar goed hebben zien gaan is niet mijn probleem. Dat je niet verder kan denken dat het ook goed fout kan gaan, vind ik zeer jammer maar imo is ook dat niet mijn probleem. :) Nederland mag legaliseren hoor. Zolang die bende blowers achter hun grensje blijven is dat prima voor me. Als België maar niet zulke kuren gaat vertonen. Want dan verhuis ik.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:35

Ik heb het zeker ook wel eens fout zien gaan. Ik heb (zoals ik in een eerdere post al zei) in een café gewerkt waar geblowd mocht worden. De mensen met wie het fout ging zijn (jawel!) Belgen die in Nederland kwamen blowen! Zij zijn niet gewend aan het Nederlandse gedoodbeleid en zien dit meteen als een vrijbrief om te doen wat ze willen. Dit is bij Nederlanders heel anders. Nu wil ik zeker niet alle Nederlanders en alle Belgen over een kam scheren, want overal zitten uitzonderingen!

Dus misschien moeten Belgen gewoon eens wennen aan dit beleid en leren dat mógen blowen niet móeten blowen inhoudt en dat Nederland wel andere regels heeft die overlast nog altijd strafbaar maken. Gelukkig heeft 99% van de blowers dit zeer goed in de gaten. Daarnaast veroorzaken ook niet-blowers regelmatig overlast!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:39

Ik reageer dan ook van uit België :) Ik zeg ook in een eerder bericht dat het voor België heel anders zou zijn, dat die stap veel groter is. (ga'k dadelijk voor alle zekerheid even terug lezen want nu ben ik me aan het afvragen of ik dat nu niet in een PB gezet heb :=)

edit:
pharagirlke schreef:
Als je het legaliseert gaan mensen het dus wel op straat enz mogen. En dan gaan er dus ook weer meerokers zijn. Jij mag best jouw recht gebruiken om je longen naar de ..... te helpen, maar dan mag ik, als je dat op straat doet, ook mijn recht gebruiken om mijn longen schoon te houden. Dus ze mogen het van mijn part best legaal maken, maar dan wel met een extra regeltje voor mensen die hun longen schoon willen houden, zodat deze ooit nog eens iets te zeggen gaan hebben. Want onderhand is het zo dat iedereen die zich speciaal wil voelen en allerlei idiote dingen wil uitsteken (en het kortere leven er maar bij neemt, ondanks het feit dat hun leven zonder al die dingen ook helemaal prima is... :=) maar eist dat alle andere mensen die normaal doen zich maar aanpassen. := En dat is niet alleen op drugs overigens, ook alcohol en ander soort ongein dat onderhand al toegelaten word. Als ze dit nu ook nog gaan toelaten, dan is het hek helemaal van de dam....

(let wel, ik zit in Belgie en hier is nog geen gedoog beleid of hoe jullie dat ook zeggen. Hier mag je mee naar het kantoor voor ondervraging als je wiet op zak hebt)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:04

Ik denk inderdaad dat het voor België, maar ook voor bv. andere europese landen anders is. Als je in het buitenland zegt dat je uit NL komt, vragen ze heel vaak of je wiet bij je hebt := Alsof elke nederlander altijd met wiet op zak loopt.

Hier in NL mag je idd wiet roken, maar lang niet iedereen doet dat. En al helemaal niet in grote mate. Ik ken zat mensen die wiet roken, maar nooit de overstap maken naar het hardere spul. Voor buitenlanders die dan hier komen op bv vakantie gaat dan een wereld open en blowen zich het ongans, ja; en dan gaat het natuurlijk fout.

Maar dat is net zoals bv Noren die hier komen drinken. Ik heb een paar Noren bij mij op school gehad, jeetje; die konden zúipen! Omdat drank in Noorwegen erg duur is, nemen ze het er hier erg goed van. Dat is een beetje net zoiets als Belgen die hier komen blowen denk ik :Y)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:13

het kan idd foutgaan, tuurlijk.. Maar dat ligt aan jezelf. Als jijzelf ineens heel veel blowt en daardoor kotsmisselijk word, is dat gewoonweg dom. Net als dat je bijv met je vriendjes veel te hard crost op je opgevoerde scooter.. Je moet je houden aan de regels, en je moet jezelf in de hand houden. Het ligt niet alleen aan de wiet, maar ook aan het soort mensen wat het verkeerd gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:58

Ik ben dagelijks in Adam en als ik mensen echt fout zie gaan van wiet dan zijn het alleen maar de toeristen..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:09

Ik snap mensen niet die zo'n drama om wiet maken. Ja het kan fout gaan met wiet, maar met wat niet? Aan alles wat je doet zitten risico's verbonden en je bent er nog altijd zelf bij dus sja.

Ik steek zo nu en dan ook een jointje op. Waarom? Sja, soms is het even leuk om met vrienden op die manier te relaxen. Zie er geen probleem in.

Geestelijk is het misschien verslavend maar dan nog. Daar heeft alleen die persoon zelf (misschien) last van?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:38

Wiet is lichamelijk verslavend bij "intensief" gebruik. Al zal de ene er gevoeliger voor zijn dan de andere. Maar als je er inderdaad mee bezig bent zou ik wel zorgen dat ik beter geïnformeerd was als ik jou was... := Als je denkt dat enkel de gebruiker last heeft van een verslaving (geestelijk of lichamelijk) dan is het hoogtijd dat je van je roze wolk af stapt...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:11

pharagirlke schreef:
Als je denkt dat enkel de gebruiker last heeft van een verslaving (geestelijk of lichamelijk) dan is het hoogtijd dat je van je roze wolk af stapt...

Daar heb je een heel belangrijk punt Pharagirlke!

Ik denk dat sommige mensen drugs, wiet, alcohol, sigaretten,... gebruik echt te hard onderschatten :n.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:14

Ik denk dat niet, ik ben daar zeker van en dat irriteert me zo verschrikkelijk... Dat kan je je echt niet voorstellen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:16

Ik ben voor legaliseren van,en waarom?jah dan word er rekening gehouden en eisen gesteldt aan het thc gehalte!!!dat zou al een stuk schelen het is soms ongelovelijk hoog.
Jah bij ons thuis ook iemand die regelematig rookt,geen punt maar ook die vindt dat als het gelegaliseerd word en dan beter gecontroleerd kan worden,hoe hoger thc hoe meer mankementen er achter weg kunnen komen en zeker voor verslavings gevoeligen!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:17

Ik ben zeer bekend in het wereldje van de verslaving hoor, dus maak je maar geen zorgen ;)

Ik doelde trouwens meer op de verslaving die iemand hiervoor heeft genoemd. Namelijk standaard het jointje opsteken voor het slapen gaan. Een vriend van mijdoet dit ook omdat hij naar zijn zeggen zonder niet kan slapen. Dus wat dat betreft, nee daar heeft niemand anders last van.

En inderdaad, sommige mensen onderschatten het gebruik enorm maar sommige mensen overschatten het ook heel erg ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:22

Mooi, en stel je dat nu maar eens voor met iemand die er agressief van word. Want die zijn er heus ook. Benieuwd of je het dan nog zo leuk zou vinden als hij elke avond een joint op stak omdat hij niet zonder kan en er vervolgens geen huis meer te houden is met hem. En neen, dat zijn heus geen zeldzame of extreme gevallen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:31

Nou, volgens mij zijn dat wel zeldzame en extreme gevallen!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:31

Ik ken er persoonlijk weinig die agressief ervan worden,natuurlijk heb je die wel maar dat ligt eerder in de aard van het persoon dan in de wiet,die zou bijv al door het lint kunnen gaan als ie geen bakje koffie om dezelfde tijd krijgt het zit echt voornamelijk tussen de oren ,en er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
Mijn ervaringen zijn niet negatief met rokende mensen ,heb er zelf 5 jaar in gewerkt en zelf erg vroeger eens gerookt..
Wat wij zeggen .....een tevreden roker is geen onruststoker.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:47

Equidea schreef:
Is wiet verboden dan?
Naar mijn weten mag je, danwel met beperkende regels, best wat opsteken...?

@ sanniej, wiet is niet verslavend naar mijn weten, dat is namelijk de nicotine van de tabak die de verslavende werking heeft in een joint.

Wiet is zeker wel verslavend, ook zonder tabak!

Ik vind dat het niet 100% gelegaliseerd moet worden, vooral om bovenstaande reden...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:54

pharagirlke schreef:
Mooi, en stel je dat nu maar eens voor met iemand die er agressief van word. Want die zijn er heus ook. Benieuwd of je het dan nog zo leuk zou vinden als hij elke avond een joint op stak omdat hij niet zonder kan en er vervolgens geen huis meer te houden is met hem. En neen, dat zijn heus geen zeldzame of extreme gevallen.

Ja dat zijn het wel. Want wiet heeft een kalmerende werking. Juist op agressieve mensen.

Over het verslavende ervan:

Citaat:
Is hasj of wiet verslavend
Je kunt onderscheid maken tussen lichamelijke afhankelijkheid en geestelijke afhankelijkheid. We spreken van lichamelijke afhankelijkheid als je lichaam protesteert wanneer met gebruik van een middel wordt gestopt (ontwenningsverschijnselen). Bij het gebruik van hasj en weed treedt dit niet op. Ook heb je niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Daarbij is het ook niet zo dat blowen automatisch leidt tot behoefte aan zwaardere drugs. Geestelijke afhankelijkheid houdt in dat je steeds sterker naar het middel verlangt en je eigenlijk niet meer prettig kan voelen zonder. Bij een deel van de gebruikers is dit het geval, met name bij degenen die vaak gebruiken (bijvoorbeeld elke dag). Dit geldt nog sterker wanneer je gebruikt om de werkelijkheid te ontvluchten, bijvoorbeeld uit verveling of gebrek aan toekomstperspectief. Voor deze gebruikers kan de situatie ontstaan dat alleen hasj of weed nog belangrijk zijn, de rest is niet interessant.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:58

Er zijn idd maar weinig soorten drugs die lichamelijk verslavend zijn (ook harddrugs zijn niet allemaal lichamelijk verslavend), zoals heroine. Neemt natuurlijk niet weg dat de geestelijke verslaving er wel is, maar die is er bij ontzettend veel dingen, waaronder natuurlijk alcohol, maar ook allerlei soorten eten (chocolade, junkfood, etc), bepaald gedrag, etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:04

Heb er anders al meer agressief van zien worden dan rustig. Maar goed, ik zie er dan vast ook nooit hier :') Zal vast enkel mijn dorp en alle omliggende dorpen zijn waar het om gaat. :')
Lieveli staat zelfs op de site die jij me gaf dat het lichamelijk verslavend is, dus ik denk dat je een van je bronnen moet gaan nakijken óf dat je de dingen niet zo moet gaan verdraaien dat ze in de discussie goed uit komen. (ik heb nou express voor alle zekerheid op die site gekeken wat zij er van zeiden.)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:46

Als je er mensen agressief van hebt zien worden dan zat dat al in het aard van het beestje en komt het niet door de wiet.

Of het nou legaal of illegaal is, iedereen kan er toch nog wel aankomen. Probleem is dat als het illegaal is het spul ook sterker is omdat er geen regels meer worden gehanteerd. Criminele circuit zal groter worden en je hebt er weer een probleem bij.

Ik weet zeker dat als het ooit illegaal wordt het gros van de mensen gewoon door blijft blowen. Zoveel moeite zal het namelijk niet zijn om aan wiet te komen. Net als met het rookverbod, een enkeling stopt maar.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:25

Wiet is en blijft drugs, en drugs zijn illegaal ;)
Lekker zo laten het geeft alleen een hoop ellende...

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:40

Persoonlijk vind ik het absoluut niet zo lekker ruiken.
Maar ik vind dan wel weer alchol is legaal maar eigenlijk net zo slecht en net zo verslavend..

Dus dan vind ik dat dta ook wel legaal mag zijn.