Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Re: Wie boete voor reizen trein voor 9 uur met korting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:27

Maar dat heeft met de conducteurs te maken Tamara en daar is moeilijk 1 beleid in te voeren. De NS kan ze wel verplichten om in zulke gevallen altijd een boete uit te schrijven maar of ze t ook echt doen is natuurlijk een 2e ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:29

Ken het..
Hem het ooit gehad toen we op vakantie gingen met mijn vader. Hij 100 x gevraagd of het goed was een kortingskaartje te kopen.. Ja, pap ik heb OV !
Tot de conducteur kwam. En idd of het er nu op staat of niet de meereizerskorting geldt niet op spitstijden !!
Toen was de boete dus voor mij :P

Heb niet heel het topic doorgeleden dus weet niet wat je (TS) ermee gedaan hebt. Maar ik zou gewoon die 35,- en het kaartje betalen om een hoop gedonder te voorkomen. (aanmaningen en verhoging boete)
En volgende keer een voltarief kaartje te kopen.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:21

(Heb mijn kaart er even bij gepakt) Op mijn OV-kaart staat alleen op wanneer IK recht heb om vrij te reizen. En wanneer IK korting kan hebben.

Daarnaast staat op mijn OV-kaart: Kijk voor informatie rond geldigheid, inleveren en algemene voorwaarden op http://www.ib-groep.nl, in de brochure of bel de IB-groep infolijn op (050) 5997755.

Er is dus wel een nummer aangegeven waar je de informatie (aangenomen dat er een mobiele telefoon bij was) direct kon opvragen. Zo stond er denk ik ook een nummer van de NS die je had kunnen bellen.

Ik vrees dat je gewoon die boete moet betalen. En dat je niet kan verwachten dat de algemene voorwaarden van alle vervoerbewijzen door de NS duidelijk op het station moeten komen.

Wat wel interessant is in deze is of je daadwerkelijk geen kaartje had hoeven kopen, zoals de telefoniste zei. Dat zou ik gaan opzoeken in de Algemene voorwaarden van de NS. Misschien dat je dan wel het geld van je kaartje terug krijgt maar boete niet want je doordat jij/jullie niet op de hoogte waren van de voorwaarden alsnog een verkeerd kaartje hebben gekocht.

Succes :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:25

Op mijn kaart staat alleen: Korting: van zaterdag 04:00 tot maandag 04:00. Er staat niet bij dat dit alleen voor mij geldt en dat meereizers pas vanaf 09:00 uur korting krijgen... Had best wat duidelijker vermeld mogen worden vind ik, je gaat er toch vanuit dat die korting ook voor de meereizers geldt als dit zo staat aangegeven...

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:27

Mas schreef:
Op mijn kaart staat alleen: Korting: van zaterdag 04:00 tot maandag 04:00. Er staat niet bij dat dit alleen voor mij geldt en dat meereizers pas vanaf 09:00 uur korting krijgen... Had best wat duidelijker vermeld mogen worden vind ik, je gaat er toch vanuit dat die korting ook voor de meereizers geldt als dit zo staat aangegeven...

ehm, het is toch JOU OV-jaarkaart??? dan is het toch logisch dat het voor JOU bedoeld is en niet voor een ander???

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:24

kathris schreef:
Mas schreef:

ehm, het is toch JOU OV-jaarkaart??? dan is het toch logisch dat het voor JOU bedoeld is en niet voor een ander???

Ik mag anderen meenemen op mijn ov kaart mét korting dus. Mbt korting is dit het enige wat erop vermeld staat en ga ik er dus
vanuit dat dit ook voor de meereizers geldt. Misschien te simpel van mij gedacht, maar het is even simpel om even op zo'n kaart
te zetten dat er voor meereizers andere voorwaarden gelden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:26

Euh, daar staat dus dat je korting hebt van zaterdag t/m maandag. TS zat doordeweeks in de trein?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:34

Er staat überhaupt niet op dat je anderen mag meenemen.

Als je een weekkaart hebt dan heeft de OV-eigenaar recht op korting in het weekend. Doordeweeks kan de OV-eigenaar iemand meenemen met korting (na 9uur)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:38

Je mag altijd 3 man op je OV meenemen met korting, behalve door de weeks voor 9u :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:06

Ik heb even een conducteur aangesproken :P

Voor 9 uur geen korting. (dus ochtendspits) maar in de weekenden geld dit NIET, dan mag je dus wel in de ochtend met korting, en ook in de vakantie...

Dit is dus al wel in dit topic gezegt, maar d8 plaats et nog een keer :P Hihi, ik wist het dus ook egt niet :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:07

Yessy schreef:
Je mag altijd 3 man op je OV meenemen met korting, behalve door de weeks voor 9u :j

inderdaad, 3 man mag je meenemen

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:12

Waar heb je die kortingskaart aangevraagd?
Want ik zag dat het wél op de site van de ns stond dat je niet voor 09:00 mag reizen met die kaart.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:09

Dr vriendin had een OV, geen kortingskaart. Maar op de site van de NS staat ook dat er geen enkele kortingskaart korting geeft doordeweeks voor 9 uur.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:14

Dit heb ik ook ooit gehad, maar ik kreeg geen boete. We werden er gewoon bij het eerstvolgende station uitgezet :D

Ach ja, het was 10 voor 9. Hebben even gewacht en zijn toen alsnog met korting op de volgende trein gestapt. Ik wist dit ook niet, maar het staat idd op de OV kaart, al moet je wel goed lezen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:30

discussie discussie, bokkers beetje lief zijn voor mij en de medebokkers;) hihi..... Het was doordeweeks. En mijn medestudent had een ov. Ik hoef geen veroordeling, alleen misschien een tip hoe ik miss mijn geld kan storneren. Of niet, dan niet. Maar ik probeer gewoon dat dit soort dingen voortaan niet meer hoeven voor te komen.

En wie niet waagt wie niet wint, ik ben voor mezelf en ga het gewoon proberen:)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:33

Nou ja, wil ff de discussie temmen. Ik heb genoeg info. En weet inmiddels dat het niet mag:):) Degene die mij de vragen nog wil sturen mag het. Miss heb ik er nog wat aan.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:39

En tóch ga je nog proberen om je geld terug te krijgen? :\
Je kunt hoogstens die boete bij je vriendin neerleggen, omdat zíj geacht wordt die regel te kennen. :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:39

Je blijft maar doorzagen om tips om je geld terug te krijgen..... Op mijn rijbewijs staan de verkeerregels ook niet afgedrukt..... denk je nou echt dat ik een boete kan aanvechten onder het motto" ich habe es nicht gewusst???"

Haal je geld maar bij je vriendin, die heeft jou onder valse voorwendselen een verkeerd kaartje laten kopen!
Maar val Arriva of de NS er aub niet mee lastig.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:58

Ik heb de eerste pagina's van dit topic gelezen, en daar ging het erom dat er niets vermeld staat over de korting op de kaart, en dat je het niet terug kunt vinden, of iig niet duidelijk genoeg.
Dit is gewoon onzin hoor. Er staat notabene bij waar je het kunt terugvinden. En als je geen internet bij de hand hebt dan had je alsnog het nummer kunnen bellen van de infolijn. En stel je hàd geen telefoon bij, dan zijn er altijd nog de mensen bij de service balie waar je even had kunnen bellen.
Op de ov ( ik heb een weekkaart...) daar staat het volgende:
Kijk voor informatie rond geldhigheid, inleveren en algemene voorwaarden op http://www.ib-groep.nl , in de brochure of bel de IB Hroep infolijn op (050)- 5997755 .
Je had het die desbetreffende ochtend dus wel kunnen achterhalen, en zoals ik denk heb je dus geen recht op het geld.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:03

Frances schreef:
Tjaa en wie gaat er vantevoren op internet kijken daarover?
maar volgens mij zijn er dagelijks heel veel mensen die hiervoor een boete krijgen.. dus dan lijkt het me beter om het gewoon op het pasje te zetten.. wel zo handig :?

Heel veel mensen reizen gewoon met een kaartje met korting voor 9 uur omdat je 3/4 keer niet gecontroleerd wordt op sommige trajecten, en stel dat je dan een keer gepakt wordt dan kun je altijd nog proberen de onschuld uit te hangen en er door te komen, of met een beetje pech gewoon te betalen, maarja ach als je er vaker door komt dan heb je je verlies er toch uit...
Hoor ook wel van mensen om me heen dat ze gewoon geen karatje kopen en in de trein vragen om het kaartje aan de conducteur en dan verbaasd reageren van 'hoezo kun je die hier niet kopen' , en dan aangeven dat het de eerste keer is, en dat je in de bus ook altijd zo een kaartje koopt dus dat ze er vanuit gingen dat dat hier ook zo is.
Vaak komen ze er nog doorheen ook.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:28

xx_ladyilse schreef:
Nou ja, wil ff de discussie temmen. Ik heb genoeg info. En weet inmiddels dat het niet mag:):) Degene die mij de vragen nog wil sturen mag het. Miss heb ik er nog wat aan.

Dat ligt geheel en al aan jezelf hoor. Je blijft er zelf maar over door gaan en nu ga je ook al weet je zelf dat je fout zat alsnog proberen je geld terug te krijgen!? Beetje kinderachtig vindt je niet? Neem gewoon je verlies of deel t met die vriendin en klaar, maar ga niet lopen mauwen bij de NS.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:44

amondi schreef:
Je blijft maar doorzagen om tips om je geld terug te krijgen..... Op mijn rijbewijs staan de verkeerregels ook niet afgedrukt..... denk je nou echt dat ik een boete kan aanvechten onder het motto" ich habe es nicht gewusst???"

Haal je geld maar bij je vriendin, die heeft jou onder valse voorwendselen een verkeerd kaartje laten kopen!
Maar val Arriva of de NS er aub niet mee lastig.

Juist! Op het moment dat jij een kaartje koopt en de trein instapt ga je akkoord met de algemene voorwaarden van de NS. Dat je ze niet kent is dan jouw probleem...

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:48

Ik vind het wel onzin dat je een boete krijgt.
Achteraf had je beter zonder kaartje in de trein kunnen stappen.
Bij mij deed de pin het namelijk ook een keer niet, en toen mocht ik gewoon zonder kaartje de trein in, en toen er werd gecontroleerd was er verder niks aan dehand.

Ik ben het wel met je eens dat het heel onduidelijk staat aangegeven dat je pas na 9 uur met korting mag.
Ik wist het toevallig, omdat ik eerst uitgebreid op de site heb gekeken wat je met zo`n kaart kon.
Maar verder staat het idd nergens.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:54

[quote="AnnaaX"]Ik vind het wel onzin dat je een boete krijgt.
Achteraf had je beter zonder kaartje in de trein kunnen stappen.
Bij mij deed de pin het namelijk ook een keer niet, en toen mocht ik gewoon zonder kaartje de trein in, en toen er werd gecontroleerd was er verder niks aan dehand.

Ik ben het wel met je eens dat het heel onduidelijk staat aangegeven dat je pas na 9 uur met korting mag.
Ik wist het toevallig, omdat ik eerst uitgebreid op de site heb gekeken wat je met zo`n kaart kon.
Maar verder staat het idd nergens.[/quote]

op de kaart wordt verweze naar de overige algemene voorwaarden op de website, de brochure en naar de infolijn, dat zijn al 3 mogelijkheden? hoeveel wil ts er hebben :z :Y)

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:57

Ik zat laatst met iemand in de trein en ik heb een OV-jaarkaart dus zij had een kaartje met korting gekocht. We moesten naar Den Bosch toe en vlak voor Den Bosch worden we gecontroleerd. We zaten dus al bijna 2 uur in de trein. Wij uitgelegt dat we het niet wisten, wist het ook echt niet! Hij heeft het kaartje meegenomen en we mochten doorreizen tot aan Den Bosch, op de terugweg moest ze dus wel een nieuw kaartje kopen. Maar hij zei, of dit en als je het er niet mee eens ben dan doe ik het officieel. Dus kaartje betalen + boete! Zijn we er nog goed vanaf gekomen.