Gevangenissen te luxe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Gevangenissen te luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:58

An eye for an eye makes the whole world blind!

De doodstraf is GEEN oplossing. Vroeger niet, nu niet en nooit niet! Ga maar eens praten met slachtoffers van misdrijven waarvoor de dader de doodstraf heeft gekregen. Geeft dat voldoening? Nee! In veel gevallen rakelt het heel veel pijnlijke dingen op die men al achter zich had gelaten, het rijt oude wonden open. Daarbij komt dat ook geinstitutionaliseerde moord moord is en blijft. Maar de beul mag "legaal" mensen vermoorden, een ander niet.

Een straf is nooit een genoegdoening voor slachtoffers! Als het om genoegdoening zou gaan is het nooit genoeg en zou inderdaad iedere inbreker de rest van zijn/ haar leven in de cel moeten zitten. Straf is precies hetzelfde principe als dat je een kind dat stout is naar de kamer stuurt, in de hoop dat het kind ervan leert en het niet nog een keer doet. Genoegdoening gaat gelukkig via de civiele rechter (al zou dat gerust beter geregeld mogen zijn, in de zin dat er vaker genoegdoening wordt gegeven).

En ik blijf erbij dat ik liever zie dat gevangenen bezig gehouden worden/ zichzelf kunnen bezighouden met afleidende activiteiten dan dat ze de hele dag de tijd hebben om "hun zonden te overdenken", lees, rottigheid te bedenken.

Voor wie het interesseert, ben zelf slachtoffer geweest van een zedenzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:34

Urielle, brandstichting is brandstichting. Zo ken ik een gevalletje van financiële nood, mensen zijn buitenlanders, niet zo goed op de hoogte van alles, de taal zijn ze niet zo machtig en hebben geen ontwikkeling. Dan die reklame van dat mannetje met zijn paraplu die de lucht in gaat, je weet wel die verzekeringsmaatschappij....

Nou goed vrouw steekt huis in brand, is gelukkig een matige brand geweest, was oud en nieuw, dus buuf was vuurwerk aan het afsteken en ziet bewuste buuf het het voorportiek weglopen, 5 minuten later ziet ze brand, brandweer komt, vuur gedoofd.

Vrouw wordt aangehouden, houdt natuurlijk vol dat ze van niets weet, totdat ze komt met het mannetje met de paraplu, want ze is verzekerd en wanneer komt het geld. Zeer simplistisch gedacht natuurlijk, maar ze ging als middelbare moeder wel de gevangenis is en de eis was toendertijd ook anderhalf tot twee jaar. Was immers brandstichting met de mogelijkheid tot het maken van slachtoffers. Dan was het nog in de nachtelijke uren, dus dat telt weer zwaarder met natuurlijk huizen erom heen, omwonenden, dus het maken van slachtoffers was meer mogelijk.

Ze kon niet begrijpen dat ze de gevangenis in ging. Eigenlijk best een triest verhaal, maar als je de regels volgt. Zo ook als een kwajongen die een prullebak in de fik steekt als er een woonblok boven of naast is en als het al een uitslaande brand was in de prullebak.

Mensen zijn zich niet bewust wat men kan aanrichten door alleen aan zich zelf te denken, vaak is de opzet er ook niet.

Maar je hebt opzet misdrijven en misdrijven die door oorzaken het gevolg zijn.

Overigens kan ik mij voorstellen dat er cultuur in een gevangenis leeft en dat er natuurlijk ook gasten zijn die gepest worden, dus weinig brood krijgen.

Overigens heb ik ook maar 1 warme maaltijd per dag, ben niet anders gewend en een gaarkeuken is natuurlijk nooit te vreten, zeker niet als de gevangenen zelf moeten koken, zal ook wel stiekem dingen gebeuren in de keuken waar je niet bij wil zijn.. :r

Het arrestanten brood is idd niet echt lekker, is ook altijd bevroren en wordt vaak in de magnetron even ontdooid, is met kaas of met hagelslag, meer keuze is er niet. Idd mag je altijd tegen betaling ander eten laten komen. Maar eten is er wel, maar idd lekker is anders, maar dat is dan ook je straf. Overigens is het idd water, koffie of thee, meer keuze is er niet.

Verwachten de mensen nu echt dat de minibar voorbij komt? Dat de gevangenen een menukaart krijgen en a la carte eten elke dag?? Het leven is daar gewoon basic en alles wat je bij kunt kopen is voor jezelf. Idd kunnen ze het een en ander kopen als ze willen, ik geloof dat ze dat via zakgeld regeling doen of je hebt familie die dat voor je regelt.
We kunnen het raarvinden, maar toch is het zo en eigenlijk ook maar goed dat het kan, kan je iig je pizza laten komen elke avond als je dat wenst, als je maar betaald. Dus bijna een echt hotel, staat het eten je niet aan, ga je buiten de deur, maar dan op eigen kosten. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:15

russel schreef:
Urielle, brandstichting is brandstichting. Zo ken ik een gevalletje van financiële nood, mensen zijn buitenlanders, niet zo goed op de hoogte van alles, de taal zijn ze niet zo machtig en hebben geen ontwikkeling. Dan die reklame van dat mannetje met zijn paraplu die de lucht in gaat, je weet wel die verzekeringsmaatschappij....

Nou goed vrouw steekt huis in brand, is gelukkig een matige brand geweest, was oud en nieuw, dus buuf was vuurwerk aan het afsteken en ziet bewuste buuf het het voorportiek weglopen, 5 minuten later ziet ze brand, brandweer komt, vuur gedoofd.

Vrouw wordt aangehouden, houdt natuurlijk vol dat ze van niets weet, totdat ze komt met het mannetje met de paraplu, want ze is verzekerd en wanneer komt het geld. Zeer simplistisch gedacht natuurlijk, maar ze ging als middelbare moeder wel de gevangenis is en de eis was toendertijd ook anderhalf tot twee jaar. Was immers brandstichting met de mogelijkheid tot het maken van slachtoffers. Dan was het nog in de nachtelijke uren, dus dat telt weer zwaarder met natuurlijk huizen erom heen, omwonenden, dus het maken van slachtoffers was meer mogelijk.

Ze kon niet begrijpen dat ze de gevangenis in ging. Eigenlijk best een triest verhaal, maar als je de regels volgt. Zo ook als een kwajongen die een prullebak in de fik steekt als er een woonblok boven of naast is en als het al een uitslaande brand was in de prullebak.

Mensen zijn zich niet bewust wat men kan aanrichten door alleen aan zich zelf te denken, vaak is de opzet er ook niet.

Maar je hebt opzet misdrijven en misdrijven die door oorzaken het gevolg zijn.

Overigens kan ik mij voorstellen dat er cultuur in een gevangenis leeft en dat er natuurlijk ook gasten zijn die gepest worden, dus weinig brood krijgen.

Overigens heb ik ook maar 1 warme maaltijd per dag, ben niet anders gewend en een gaarkeuken is natuurlijk nooit te vreten, zeker niet als de gevangenen zelf moeten koken, zal ook wel stiekem dingen gebeuren in de keuken waar je niet bij wil zijn.. :r

Het arrestanten brood is idd niet echt lekker, is ook altijd bevroren en wordt vaak in de magnetron even ontdooid, is met kaas of met hagelslag, meer keuze is er niet. Idd mag je altijd tegen betaling ander eten laten komen. Maar eten is er wel, maar idd lekker is anders, maar dat is dan ook je straf. Overigens is het idd water, koffie of thee, meer keuze is er niet.

Verwachten de mensen nu echt dat de minibar voorbij komt? Dat de gevangenen een menukaart krijgen en a la carte eten elke dag?? Het leven is daar gewoon basic en alles wat je bij kunt kopen is voor jezelf. Idd kunnen ze het een en ander kopen als ze willen, ik geloof dat ze dat via zakgeld regeling doen of je hebt familie die dat voor je regelt.
We kunnen het raarvinden, maar toch is het zo en eigenlijk ook maar goed dat het kan, kan je iig je pizza laten komen elke avond als je dat wenst, als je maar betaald. Dus bijna een echt hotel, staat het eten je niet aan, ga je buiten de deur, maar dan op eigen kosten. :D

Ik vind dat dus triest dat ze pizza kunnen bestellen en zakgeld regeling.
Het is luxer dan welk hotel dan ook.
En idd vind ik het ook nog wat anders voor welke daad ze vast zitten, ik blijf erbij dat moordenaren en verkrachters niet in deze maatschappij thuis horen.
Misschien brengt het geen voldoening als ze de doodstraf krijgen voor een slachtoffer maar er is alleen maar angst omdat ze weten dat zo'n malloot ooit weer vrij komt.
En zulke mensen zijn toch echt ziek in hun kop en in de gevangenis doen ze braaf hun therapie (ze hebben toch niks anders te doen) en als ze buiten zijn hebben ze vrij spel.
Nee in vind het toch allemaal veel te luxe in zo'n gevangenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:28

Tja, ach, als je bezoekjes brengt aan een gevangenis, ga je het toch denk ik wel anders zien.

Moordernaars en verkrachters zitten vaak in extra beveiligde inrichtingen en daar is het anders dan in een gewoon huis van bewaring.

Je moet je wel voorstellen dat een man zoals een topman van Albert Heijn de gevangenis in kan komen en bv een Wilders en die verwacht jij dan met een moordenaar in de cel en dan alleen droog brood en water? Geen tv, helemaal niets?

Leven we in de middeleeuwen?

Moordenaars en verkrachters hebben vaak ook nog TBS en dat is weer iets heel anders. Sommige mensen hebben een steekje los en dat los je niet op met eenzame opsluiting en droog brood en water.

Je zou toch zelf maar in armoede geraken door op eenstapeling van oorzaken en ellende en dan ineens openstaande boetes hebben, dan zou je toch maar een paar diefstalletjes op je naam krijgen, zoals een monatoetje!! omdat je honger hebt en dan ineens zit je in de bak ;(

Denk dan nog even aan wat je net hebt gezegd... :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:55

Ik zeg toch dat het heel wat anders is voor welke daad ze zitten.
Voor een diefstalletje zetten ze je op vandaag al niet meer in de bak, dan kon je de mensen stapelen in de cellen ben ik bang.
Droog brood en water misschien niet maar gewoon standaard voer en zeker niet te luxe.
Ik heb al wel eens gehoord dat ze toch best een behoorlijke keuze hebben over wat ze eten en dat vind ik dus niet normaal.
Je zit daar niet omdat je braaf bent geweest.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:07

Kom regelmatig in gevangenissen en zie daar veel.
Mijn mening is dat ze het te goed daar hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:08

Zou je je mening ook willen onderbouwen?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:54

Ik ben ooit een keer in de van Mesdagkliniek geweest voor mijn werk, mijn ogen vielen van verbazing bijna uit mijn kop. Die "cellen" die ze hadden daar zou menig bejaarde in een verpleegtehuis jaloers op zijn, mochten vrij rondlopen, konden lekker in de recreatiezaal rondhangen.
Zet 2 moordenaars maar samen in een cel, mogen ze zich op elkaar uitleven in plaats van op onschuldige burgers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:00

Ik ben nooit in de Mesdag geweest, maar ik kan het me niet voorstellen dat de cellen daar zo veel groter zijn dan bij ons.
En ik denk niet dat een bejaarde daar jaloers op is. Bij ons zijn de afmetingen zo'n 1,5 bij 3,5 meter. ( inclusief douche en toilet )

En wat ik al eerder zei, ik zou me niet meer zo veilig voelen als ik 2 man moet uitsluiten ipv 1. Met z'n 2-en kunnen me zo overmeesteren voor ik alarm kan drukken.
Dus, misschien is de veiligheid van medewerkers ook nog een aandachtspuntje om rekening mee te houden ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:04

Er zijn wel al gevangenissen waar mensen met tweeën op 1 cel zitten. Niet allemaal maar enkele.
En 1,5 bij 3,5 is voor 1 persoon zo slecht niet. In een verzorgingstehuis heb je ook alleen je bed maar en de rest van je kamer moet je delen met jan en alleman.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:14

Over welk soort verzorgingstehuizen heb je het dan, kazary? Want in de huizen die ik ken, heeft elk persoon een eigen kamertje. Als ze nog goed genoeg zijn hebben ze een keuken, zijn ze dat niet, dan zonder keuken, dan gaan ze elke dag naar het restaurant om te eten. Soms hebben ze zelfs 2 slaapkamers. Zelfs de personen die veel hulp nodig hebben, hebben hun eigen kamer. Dit is de situatie in 3 verschillende verzorgingstehuizen die ik ken... misschien dat het in jouw omgeving anders is, dat kan, maar dat bepaald niet hoe de rest van de verzorgingstehuizen werken...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:15

Heb jij het niet over een bejaarden tehuis?
In een verzorgings tehuis zijn mensen niet meer goed genoeg voor een eigen keuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:16

Dat is nog maar in een klein deel van de verzorgingstehuizen zo..
Neemt niet weg dat het vreselijk triest is, dat ben ik met je eens.

edit: heb het net even opgezocht. zo'n 13.000 bejaarden liggen op meerpersoonskamers. En vanaf 2010 moet dit afgelopen zijn. ( veel te laat, I agree )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:33

En of ze die datum gaan halen is nog maar de vraag.
En persoonlijk wil ik dat geen klein deel noemen, al was jaren geleden het deel groter. Die mensen krijgen niet de zorg die ze verdienen, geld en personeels gebrek. En dat vind ik erg triest. En van mij mag er dan luxe van de gevange weg genomen worden en dat geld gebruikt worden voor zieke en oudere mensen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:36

kazary schreef:
En of ze die datum gaan halen is nog maar de vraag.
En persoonlijk wil ik dat geen klein deel noemen, al was jaren geleden het deel groter. Die mensen krijgen niet de zorg die ze verdienen, geld en personeels gebrek. En dat vind ik erg triest. En van mij mag er dan luxe van de gevange weg genomen worden en dat geld gebruikt worden voor zieke en oudere mensen.

mee eens!!!!

helemaal mee eens! straffen in nederland stellen niets voor. ik vind het schandalig. als je iemand verkracht of vermoord, hoor je gewoon lekker een aantal jaar op een kamertje te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:44

Ik snap de frustratie echt wel hoor kazary :j
Maar welke luxe moeten we wegnemen dan? Wat door de overheid gefinancierd wordt.
TV en andere materiële zaken, betalen ze zelf. Dit zijn geen overheidsgelden. Geld voor eten, dat is er standaard. En of het zijn de maaltijden die kant en klaar aangeleverd worden of ze moeten van een X bedrag boodschappen halen en daarvan koken ( is afhankelijk van de afdeling ). Extra lekkere dingen moeten ze ook zelf betalen.
Door meerpersoonscellen kan je wellicht bezuinigen, echter moet er dan weer meer personeel op de afdeling staan om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:45

Hermelijn er is wel een verschil tussen verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen, bij het eerste zijn ze nog redelijk zelfstandig maar bij de tweede zijn ze vaak afhankelijk van de verpleging, dit zijn met name demente bejaarden en bejaarden die lichamelijk niet meer zelfstandig kunnen wonen. Deze mensen hebben, als ze geluk hebben, een eenpersoonskomer maar er zijn meer 2 of 4 persoonskamers en zonder eigen badkamer en keuken.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:59

Ikima schreef:
Ik ben ooit een keer in de van Mesdagkliniek geweest voor mijn werk, mijn ogen vielen van verbazing bijna uit mijn kop. Die "cellen" die ze hadden daar zou menig bejaarde in een verpleegtehuis jaloers op zijn, mochten vrij rondlopen, konden lekker in de recreatiezaal rondhangen.
Zet 2 moordenaars maar samen in een cel, mogen ze zich op elkaar uitleven in plaats van op onschuldige burgers.

Dat is een beetje ook een iritatie punt van mij :o
De oudjes die jaren lang hebben gewerkt en zorg nodig hebben die hebben het slechter dan onze gevangenen. Was toch een paar maanden geleden een "opstantje"/staking oid in een gevangenis.
De gevangenen vonden dat ze te weinig buitentijd kregen/krijgen.....
Tja ik geloof niet dat er veel verpleegkundige,vrijwilligers zijn die elke dag even met die oudjes kunnen gaan wandelen. En niet elke bejaarde heeft familie die kan komen.
Dat vind ik dan wel heel erg. Maar ja dat heeft ook te maken dat er zo wordt bezuinigt in de zorg, dat zou eens moeten gaan veranderen.

In ieder geval is het wel bewezen dat het niet werkt zoals het er in America aan toe gaat. Discovery ( geloof ik )heeft daar regelmatig uitzendingen over, hoe het er daar aan toe gaat in de gevangenissen en wat de gevolgen daarvan zijn. Daar komen ze er nog erger uit dan dat ze er in zijn gekomen. Heel intressant om te te zien !
Krijg je er ook even een heel ander beeld over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:09

slimmerik schreef:
Tjonge, anderhalf jaar zitten voor een fikkie in een prullenbak??? Die maakt goede kans op smartegeld :j

Nou idd :D Ureille je toon kan me wl boosmaken, maar denk nietdat je het mij kwalijk kan nemen dat jou kennis voor het in de fik steken van een prullenbak anderhalf jaar vast komt te zitten echt dat gaat er hier niet in ;) Dan zal jou kennis wel meer op zijn kerfstok hebben, want hier is echt geen geld en tijd voor.

Ikima schreef:
Hermelijn er is wel een verschil tussen verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen,

Dat idee heb ik ook, dat beiden door elkaar worden gehaald, in een verzorgteheuis heb je het in Nederland idd nietal te best als je het vergelijkt met het Hilton.
Kanelly schreef:
Maar welke luxe moeten we wegnemen dan?

Is al meerdere malen gezegd volgens mij, (Weet wel zeker) TV is niet nodig, die XBOX is nergens voor nodig en een luxe diner is ook helemaal nergens voor nodig, en die prostitue, alsjebleift stop je geld desnoods in een extra droge boterham :P Je zit daar immers niet omdat je een verkeerde haarkleur heb,
ik had het vroeger slechter als ik te laat kwam met eten :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:10

Ik ben nog nooit in een gevangenis geweest en weet ook eigenlijk helemaal niet hoe het er daar aan toe gaat, dus in feite heb ik er niets over te zeggen. Wel hoor ik van veel mensen dat ze vinden dat gevangenissen te luxe zijn ja en zelf denk ik dan, kunnen "die mensen" dan ook niet gewoon werken voor hun eten, net zoals iedereen ? Maar goed, ik heb er totaal geen verstand van. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:19

Ze doen vaak ook een halve dagbesteding aan werk. Werk wat binnen de gevangenis gedaan kan worden. Want je kunt ze natuurlijk niet mee naar buiten nemen ;) Al heb ik lang geleden eens een programma gezien vanuit canada. Daar werden gevangen met een bus naar een streng bewaakte tomatenkas gebracht waar ook alleen die gevangenen werkte, geen gewone mensen. Daar werkte ze de hele dag en dan weer terug met de bus. Ook geen slecht idee als je he mij vraagt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:25

Als een gevangene hier te weinig betaald krijgt voor zijn werk dan wordt er ook nog eens gestaakt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:26

Dat denk ik ook. En krijgt hij het eens in zijn rug of wordt hij moe is het ineens schending van de mensenrechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:29

En reken maar dat dit idd uitgebuit wordt, werken?? Daar hebben we geen zin in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:42

Maar goed Chiqa, zoals ik al zei, die materïële zaken betalen ze zelf. Dus hoe moet daar op bezuinigd worden? Dat zijn geen overheidsgelden.

Werken, ze doen productiewerk ( boutjes / moertjes en ander klein metaal ) houtbewerking ( meubels maken etc. ) tuinonderhoud ( binnen de muren ja ) schoonmaken. Ja alles wat binnen de muren kan.
En ze verdienen iets van 1.80 per uur.

Mee naar buiten nemen zou best kunnen, maar ik denk dat heel Nl. dan op z'n kop staat. Mensen vinden het nu al niet kunnen dat ze met 2 man beveiliging op verlof gaan. Laat staan dat er een hele bus met 2 man gaat werken :D ( ja, meer personeel op z'n bus dan, maar dat kost ook meer geld )

En niet werken binnen betekend ook geen geld.
Ja, dan moet je de mazzel hebben dat je familie / netwerk geld voor je stort.

Ze kunnen bij ons 6 uur per dag werken. Meer kan niet ivm de tijden dat ze op cel moeten zitten. ( ze moeten op vaste tijden weer ingesloten worden )