farahmunda schreef:Een melkkoe gaat uiteindelijk meestal naar de slacht.
Maar dan alleen als zij niet meer geschikt is als 'melkkoe'.
Ter vergelijking: De "machine" is kapot, gaat kapot, werkt niet meer, etc.
De melkkoe die een ziekte heeft, die onvruchtbaar is, die slechte benen heeft, een ongelukje heeft gehad: zij gaat dan uiteindelijk naar de slacht. Soms per direct, maar ook wordt deze koe wel in de zomer in het land gedaan om lekker aan te sterken en dik te worden én dan naar de slacht.
Er zijn zeker melkveehouders die 'niet' goed genoeg voor hun vee zorgen. Maar uiteindelijk hebben zij zichzelf daar toch alleen maar mee? Want het is bewezen dat melkkoeien pas met goede verzorging/voer etc. goed produceren.
Over de van Drie groep? Tja laat ik daar over zeggen dat wij er thuis niet echt mee eens zijn.
Voor de contractmester waar wij voor mesten, zijn er wel zoveel regeltjes en kortingen op de uitbetalingen, dat er voor gezorgt wordt dat de kalveren het beter hebben.
Maar het zou vast nog wel beter kunnen worden. Wij denken bijvoorbeeld ook aan meer ruimte/ naar buiten? voor de kalveren. Maar ja dat moet financieel ook mogelijk zijn...
Inderdaad, dat financiele aspect, dat is het hele punt. De meeste mensen hebben geen cent extra over voor dierenwelzijn. Het is ook een kwestie van bewustwording. Mede door mijn argumenten eet mijn vriendje nu af en toe biologisch vlees, of soms geen vlees. Maar als jullie er nu naar betaald werden, zouden jullie dan ook biologisch gaan? Daar ben ik wel benieuwd naar.
En met het zien van koe als product/machine. Daar ben ik het, als veganist, gewoon niet mee eens, om dieren als machine te zien. Maar je moet ze wel als machine zien als je er winst op wilt maken (boerderij, manege, etc). Tsja, dat is volgens mij een fundamenteel meningsverschil tussen ons.