Leraar scheldt leerlingen uit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:06

Ik vind dat een leraar zich nooit moet verlagen tot schelden. Hoe erg een kind zich ook gedraagt, het hoort gewoon niet te gebeuren.
Ik heb de laatste 2 jaar met enige regelmaat het bloed onder de nagels uitgehaald bij sommige leraren en ik had regelmatig felle discussies met ze. Maar ik heb nooit gescholden en een leraar heeft mij nooit uitgescholden. Terwijl ik ze weleens schreeuwend achter me aan door de gangen van school heb gehad. Als een leraar mij wel had uitgescholden, dan had ik een klacht tegen ze ingediend.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:06

Diablo schreef:
Ok Chiva, ik snap het. Maar ik zie echt zo'n jongere voor me die het geen barst kan schelen wat je zegt, maar die ken jij dus niet :D .

Tuurlijk ken ik die wel, maar het woordje "punt" en "rapport" doet het altijd wel aardig geloof ik. Of ik heb geluk gehad tot nu toe, kan ook :D

_00_0

Re: Leraar scheldt leerlingen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:07

Mijn mentor op het moment scheld en tiert er ook iedere les op los. Niet omdat wij zo vreselijk irritant zijn. Als we nog maar iets vragen aan elkaar barst hij al los overspannen dus jammer dat de schoolleiding ons niet serieus neemt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:10

Bij ons kreeg je x aantal uur strafstudie, nota in agenda, straf maal x, en koffieklets met de directrice }> .
Van mijn weten heeft niemand zijn actie hierna nog herhaalt.

Volgens mij hangt het af van in welke omgeving die jongere zich bevinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:13

Nou, dit is wel nieuws voor mij moet ik zeggen. Wij stonden bekend als moeilijke klas, maar er heeft nooit een leraar gescholden. Eentje heeft een keer de deur dichtgesmeten en is weggegaan, maar dat was dan ook wel het ergste...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:13

Dat kan niet, bij onze klas gebeurd het ook veel. We worden voor vanalles uit gemaakt. Maar we zijn dan ook nie tde braafste klas, hebben ook een paar van die rot jongens die denken dat ze alles zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:14

Diablo schreef:
En wat doe je als je een extra portie werk opgeeft en het wordt gewoon niet gemaakt? Let wel, ik ben het met je eens hoor!

Ik heb dit al eens meegemaakt.
Eerste stap: hoeveelheid verdubbelen
Tweede stap: hoeveelheid verdriedubbelen
Derde stap: moest 's ochtends om half acht bij conrector komen en maken, en dagelijks na het laatste uur weer tot vijf uur, tot het af was. Kwam ondertussen de les niet in tot het gemaakt was.
Vierde stap: ouders inlichten en schorsing (maar het kwam maar tot stap drie, wat ver genoeg was trouwens)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:16

Ouders waar zijn die dan, worden die op de hoogte gesteld of worden die ook uit gescholden?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:17

ManonR_ schreef:
Een beter milieu begint bij jezelf. Dat geld hier ook voor! Als je je zelf goed gedraagt gaat écht die leraar niet zomaar lopen schelden hoor!

Niet in alle gevallen is dat zo.
Ik had zo'n leraar die bij dag 1 al naar tegen mij deed. Als ik netjes mijn vinger op stak om iets te vragen, negeerde hij mij volledig. Het duurde wel een half uur voordat hij eindelijk een keer bij mij kwam voor 1 opmerking. Hetzelfde met proefwerken. Ik kreeg punten aftrek omdat ik een antwoord geciteerd had (omschreven) en niet lettelijk uit het boek had overgenomen ( en het gaat nog wel over Scheikunde, kom op :Y) ). Ik heb hem erop aangesproken en vond het zeker niet terecht. Hij begon met ach zeur toch niet zo kind. Toen was ik het helemaal zat en heb gezegd wat er op mijn lever zat. Toen kwam het slot: ach rot toch op man dom kind. De toon was gezet. Sindsdien heb ik hem nooit weer gesproken.

Dus ik vind dat als je inderdaad erg vervelend doet het ook wel logisch is dat zo'n leraar(es) boos wordt. Alleen kiezen sommige leraren hun lievelingen uit en laat de rest gewoon links liggen. Vinden ze het ook nog gek dat die kinderen vervelend gaan doen. :Y)
En dan nog schelden vind ik niet terecht bij een leraar. Duidelijk zijn is denk ik de beste manier. Een leraar moet toch een voorbeeld zijn van de leerling. Anders krijg je dat gezeur van ja maar mijn leraar scheld ook. Gewoon consequent zijn in de klas lijkt mij de beste aanpak.
Ik ben dus van mening dat het van beide kanten moet komen.
Laatst bijgewerkt door KiMmK op 21-01-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:17

Diablo schreef:
Ok Chiva, ik snap het. Maar ik zie echt zo'n jongere voor me die het geen barst kan schelen wat je zegt, maar die ken jij dus niet :D .

Dan nog - zou schelden wel helpen? Als het je toch geen barst interesseert, ben je toch ook niet onder de indruk van een paar scheldwoorden? Daarnaast is het natuurlijk nogal een verkeerde boodschap, dat je door schelden je zin zou kunnen krijgen := Als je iets niet wilt meegeven aan jongeren die zich nergens voor interesseren...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:18

Ik vind dat leraren niet mogen schelden. Nouja, mogen.. Het mag wel, maar ik merk in mijn klas, dat als de leraar gaat schelden/schreeuwen de klas dan alleen maar drukker word. Net als bij honden ( :+ ) geef je hiermee machteloosheid aan..
Rustig blijven, en héél consequent zijn werkt het best! :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:26

Schelden heeft geen zin en ik vind 't gewoon niet kunnen. Zélfs niet voor de grap. Als is de klas nog zo lastig en druk dan is schelden nog niet de optie. Persoonlijk verbaas ik me wel over 't feit dat diezelfde klas bij de ene docent wél rustig is en bij de andere docent 't een échte puinzooi is.... dan vraag ik je, ligt dit nu aan de docent? of aan de klas? hmm?? uiteraard zijn de leerlingen er ook zelf bij, maar toch?

Ik wil trouwens zelf ook docent worden, maar ik ga toch echt geen leerlingen uitschelden. Evenmin dat geschatje naar leerlingen wat ik sommige docenten ook hoor doen. Bah vreselijk, moeten ze bij mij niet mee aankomen hoor :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:46

marleen_usar schreef:
Ouders waar zijn die dan, worden die op de hoogte gesteld of worden die ook uit gescholden?

Gelukkig zijn de ouders die te streng zijn en hun kinderen zelf afslaan EN de ouders die hun kinderen maar wat laten doen gelukkig nog wel in de minderheid. Die hebben er trouwens ook de pest aan om voor elk ongeintje van zoon- of dochterlief weer naar school te kunnen komen.
Bij schorsing komt er ook de leerplichtambtenaar nog bij te pas, dus dan is het helemaal niet leuk :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:50

Bij mij in de klas, 2 jaar geleden, laatste klas MBO SPW, zat een meisjes dat een hoofddoek droeg. Een rode met witte stippen. Ze komt de klas binnen, en de leraar zegt: "Komt er nou een vliegenzwam binnenlopen? :? " Desondanks was dit wel de leraar die het meeste respect van de studenten kreeg, en hij is door meer dan de helft van de mensen uit mijn klas gevraagd, om hun diploma uit te reiken. Hij vertelde je wat je moest doen en wanneer je het gedaan moest hebben. Waar en hoe je dit deed mocht je zelf weten, als je het af had liet je het zien en mocht je gaan. Typisch genoeg gaf deze leraar alleen de laatste uren les, dus had je aan het einde van het uur je werk nog niet laten zien, dan kwam hij je zoeken en mocht je blijven tot je het wel af had :Y)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:58

Wij hebben een paar leraren die regelmatig schreeuwen dat we onze koppen dicht moeten houden. Bij één lerares kan ik me er enigszins nog wel in vinden, aangezien daar soms echt gewoon overheen gelopen wordt. De andere leraar die het doet is gewoon een aanstellerige chagrijn. Als je niet direct als je binnenkomt je boeken op tafel hebt liggen en hard aan het werk bent begint hij meteen te schreeuwen als een klein kind. Ook begint hij soms zonder reden iemand volledig uit te kafferen. Béétje overdreven, aangezien we bij hem echt niet zo'n drukke groep hebben die mensen echt tot last is.

Urielle schreef:
Welk lerarentekort :roll: Ik ben al vanaf maart 2008 aan het solliciteren voor geschiedenis, M&M, aardrijkskunde, maatschappijleer, levensbeschouwing of docent AVO-vakken. :+ Wie wil mij? Gemotiveerde daadkrachtige docent geschiedenis/maatschappijleer met hart voor leerlingen biedt zich aan voor functie van minimaal 15 lesuren in de gehele regio zuid-Nederland :P

Ja, kom maar! Dan mag je onze maatschappijleerdocente vervangen. En als je wilt mag je onze lieve klas ook levensbeschouwing geven. :j Maatschappijleer heb ik afgesloten en bij levensbeschouwing ben ik als het goed is donderdag voor het laatst, dus van mij zul je geen last hebben. Ik wil je wel een rondleiding geven door de school, want ik ben zóóóóó'n attente leerling. :Y) Is Hellevoetsluis Zuid-Nederland genoeg?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:02

een docent bij ons op school die heel erg grappig is die zegt wel een hark ofzo
en soms ook wel eens muts of doos ofzo, maar dat is grappig bedoelt
en ook als iemand k*t zegt onder wiskunde of gym (ja hij geeft wis en gym) bijv als een pen kapot is (bij wiskunde) en iemand zegt dan k*t dan zegt hij nee pen :P
en ook een docente bij ons op school die vet aardig is die zegt niet hou je bek maar die zegt wil je even je bek dicht houden :P
dat zegt ze niet als grapje maar dat zegt ze altijd :P
verder worden we niet echt uitgescholden
een heel enkele keer, maar dan is het meestal sukkel ofzo

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:16

edit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:03

Ik vind het niet kunnen dat leraren leerlingen uitschelden, maar andersom ook echt niet!

Ik vind gewoon dat er wederzijds respect moet zijn. Ik vind ook best dat een leraar een keer streng mag zijn en als er niet geluisterd word/huiswerk niet gemaakt wordt ofzo je best een paar uur mag laten nakomen/strafwerk laten schrijven.

@De leraren in dit topic, geven jullie ook straf als een leerling zijn boek niet bij heeft voor de 1e keer en zoja hoeveel?

Ik heb het namelijk al een paar keer meegemaakt(niet alleen bij mezelf hoor :P) dat ze dat deden, de ene leraar vind het heel normaal, de andere vind het een onzinreden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:10

Ik heb in mijn agenda leerlingenlijstjes geplakt. Boeken niet bij en huiswerk niet af leveren een vinkje op, derde vinkje is strafwerk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:34

Boeken niet bij je hebben kan in mijn klas niet, want de boeken van mijn jongens blijven op school, anders worden ze gelijk verpatst. Maar er staat bij ons wel straf op bv. 5 minuten te laat zijn, meteen, zonder verdere toestanden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:29

Shadow0 schreef:
Diablo schreef:

Dan nog - zou schelden wel helpen? Als het je toch geen barst interesseert, ben je toch ook niet onder de indruk van een paar scheldwoorden? Daarnaast is het natuurlijk nogal een verkeerde boodschap, dat je door schelden je zin zou kunnen krijgen := Als je iets niet wilt meegeven aan jongeren die zich nergens voor interesseren...

Ik zeg toch niet dat schelden helpt? Ik vroeg me alleen af hoe Chiva om ging met zulke jongeren.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:42

Bij ons op het vmbo was het een kruisje als je te laat was, boek niet mee had of huiswerk niet af had.
3 kruisjes: 1u nakomen, en daarna weer opnieuw.
Alleen die van Engels deed bij 3e en elk volgende kruisje 1u nakomen, dus daar maakte ik mijn huiswerk altijd bij. :Y)
En we hebben nooit scheldende leraren gehad geloof ik...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:17

Ik ben ook aankomend docent, geschiedenis.
Gelukkig heb ik nog niet zoveel vreselijke, scheldende leerlingen meegemaakt...
Ik zit dan wel in een fijne regio op het moment geloof ik, waar ze nog enigszins braaf zijn. Maar schelden vind ik niet kunnen, ik denk dat ik gigantisch op mijn kop zou krijgen van mijn begeleiders als ik dat wel deed.
Bovendien heb ik ook een keer een docente gehad die een leerling uit schold (eenmalig en ik mocht die gast niet eens), maar ik weet wel dat ik mij tegen haar keerde.