Voelen jullie 'de crisis'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: Voelen jullie 'de crisis'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:51

Bij ons werkten een aantal gedetacheerden via een gerenommeerd bureau, maar die hebben afgelopen woensdag iedereen die nog in de proeftijd zat eruit gegooid. Kregen op dinsdag van hun directie te horen dat ze woensdag thuis konden blijven.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:52

't begint langzaam wel te komen, bij mij op het werk geven ze nauwelijks meer vaste contracten, mensen krijgen na 3 keer een tijdelijk contract te horen dat ze niet mogen blijven..

Ik heb communicatie gestudeerd (maar nog geen werk in gevonden) en ook deze banen hebben het best zwaar te voorduren. Ik ben blij dat ik wat heb, al is het niet waar ik voor gestudeerd heb..

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:53

ik ben 17 en merk er echt niks van
werk wel gewoon 20 uur per week naast school.
nja behalve dan dat jongere mensen meer ingeroostert worden omdat dit goedkoper is :+

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:57

Roelke_ schreef:
't begint langzaam wel te komen, bij mij op het werk geven ze nauwelijks meer vaste contracten, mensen krijgen na 3 keer een tijdelijk contract te horen dat ze niet mogen blijven..

Ik heb communicatie gestudeerd (maar nog geen werk in gevonden) en ook deze banen hebben het best zwaar te voorduren. Ik ben blij dat ik wat heb, al is het niet waar ik voor gestudeerd heb..

Dat is al jaren zo, 3x jaarcontract en ophoepelen maar. Schijnt toch goedkoper te zijn, tenminste dat proberen ze ons te doen geloven. Snap ook niet dat ze nieuw ontslagrecht wilden, het is immers al zo simpel!

Ik ben momenteel al blij als ik ergens voor een jaar mag werken, dus kommaar op met die jaarcontracten!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:10

in mijn prive leven werk ik er weinig van, net vast contract, en uitga ven zijn zelfde gebleven, met werk merk ik het wel, maar ik werk bij een deurwwarder. toch merk je ook dat sommige mensen die al jaaarenlang 'debiteuren' zijn, de crisis als smoes gaan gebruiken... best gemeen voor de mensen die echt met de crisis te maken hebben en wel willen betgalen maar gewoonweg niet kunnen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

Ik denk dat veel bedrijven in het algemeen de crisis als smoes gebruiken. Mooi schoon schip houden op het bedrijf, daar waar anders de FNV een stokje voor steekt.
Van de week was ook op de radio dat ze niet alleen de mensen die er het laatst waren weg wilde hebben, maar konden kiezen wie. Onder het mom van, wat we het laatst hebben aangenomen is vaker beter opgeleid tot onze laatste wensen.
Nog nooit hebben ze dat kunnen doen, nu kan het allemaal. Geen eerlijk spel als je het mij vraagt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:19

Mijn huis staat te koop, en ik merk wel dat de verkoop niet zo snel gaat, ondanks dat het een zeer courante woning is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:25

In de winter verkoopt een huis zelden snel. Ik ben in mijn leven een keer of 7 verhuisd, geen van die huizen is verkocht in de winter. En dat was volgens de makelaar heel gewoon. Maar nu is het ineens crisis en niemand durft meer iets. Dan krijg je een crisis.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:29

kazary schreef:
In de winter verkoopt een huis zelden snel. Ik ben in mijn leven een keer of 7 verhuisd, geen van die huizen is verkocht in de winter. En dat was volgens de makelaar heel gewoon. Maar nu is het ineens crisis en niemand durft meer iets. Dan krijg je een crisis.

Toen we ons huis te koop zetten was het nog geen winter, toen was alles nog mooi groen en scheen de zon. Bij ons in de buurt staan er nu ook veeeeel meer huizen te koop dan voor de crisis. Maar ik heb geen haast, dus last heb ik er nog niet van. We hopen van de zomer te kunnen verhuizen. En wij helpen zelf iig niet mee aan de crisis, want we hebben net een nieuw groter huis gekocht en zijn aan het kijken voor een tweede auto. Op ons heeft de crisis nog niet echt invloed (behalve dan qua huis verkopen), we hebben allebei een baan en salaris blijft gewoon binnenkomen, dus aankopen gaan ook gewoon door.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:33

Maar mensen praten elkaar nu angst aan. Dus nu kan het anders gaan dan andere jaren. Ik ken iemand die heeft zijn huis te koop staan want misschien komt haar man zonder werk. Maar ze weten nog helemaal niets zeker. Dan denk ik, waar gaat dat heen?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:35

Geen wonder dat die mensen van wie wij het huis kochten vorig jaar januari zo blij waren dat hun huis in 5 dagen verkocht was... We hadden nog mazzel ook dat we de eersten waren die een bod deden, er waren nog meer mensen die een bod wilden doen. Nu wonen we er inmiddels 5 maanden en dat heb je dit gezeur..

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:21

Er staan zoveel huizen te koop op dit moment en er worden er maar nauwelijks wat verkocht.
De meesten zitten met 1 huis en wachten totdat die verkocht is.

Wij hebben 3 huizen, waarvan 2 met hypotheek, en 1 ervan te koop. Dus we merken het wel goed.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:46

Ik werk parttime in een zaak waar huishoudelijke apparatuur wordt verkocht zoals wasmachines, drogers, koelkasten, LCD's, audio-installaties, stofzuigers, verzin het maar. Wij merken er ook toch wel behoorlijk wat van. De klanten zijn voorzichtiger. Steeds vaker komen klanten met een folder van de Mediamarkt en willen hetzelfde product voor hetzelfde geld geleverd krijgen bij ons; er wordt dus veel meer vergeleken en men wil enerzijds wel de garantie en de service die je bij Mediamarkt niet krijgt maar anderzijds zitten ze enorm op hun geld. Daarnaast is het al weken heel rustig in de zaak. Er zijn vrijdagavonden waar ik van 18.00 tot 21.00 werk dat ik die hele avond maar 1 of 2 klanten kan helpen omdat er simpelweg niet veel meer klanten komen.

Wat eerder veel voorkwam waren klanten die in eerste instantie kwamen voor een LCD tv en uiteindelijk wegggingen met een LCD tv en daarnaast een home cinemaset. Dat soort impulsaankopen worden weinig meer gedaan. Klanten zijn voorzichtiger en denken veel langer na voordat ze een aankoop doen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:02

Moska schreef:
Bij ons werkten een aantal gedetacheerden via een gerenommeerd bureau, maar die hebben afgelopen woensdag iedereen die nog in de proeftijd zat eruit gegooid. Kregen op dinsdag van hun directie te horen dat ze woensdag thuis konden blijven.

Daarom ben ik zó blij dat in dienst ben bij het bedrijfs zelf waar ik werk. Ik ben aan mijn baan gekomen via een uitzend bureau, maar mijn baas heeft mij toen overgekocht van het uitzendbureau :)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:12

Ik merk er niet veel van. Ik werk in een winkel en heb
niet het idee dat er minder word uitgegeven.

Kansspelen zoals krasloten, lotto en staatsloterij
worden juist meer verkocht op het moment,
net alsof mensen hopen nu met de crisis, dat
ze flink wat geld winnen ofzo.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:47

ielsjj_ schreef:
Er staan zoveel huizen te koop op dit moment en er worden er maar nauwelijks wat verkocht.
De meesten zitten met 1 huis en wachten totdat die verkocht is.

Wij hebben 3 huizen, waarvan 2 met hypotheek, en 1 ervan te koop. Dus we merken het wel goed.

Ik ben niet nieuwsgierig ofzo hoor ;) maar waarom hebben jullie 3 huizen???

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:05

Ik merk er eigenlijk niet veel van. Het is natuurlijk veel in het nieuws enzo, maar voor mij is het nog steeds een 'ver van mijn bed-show', gelukkig. Ik ben in dec gestopt met mijn studie, en dus zocht ik voor een half jaar een baantje (want ga in sept weer studeren). Dus, naar het arbeidsbureau, 2 vacatures in de horeca die mij wel aanspraken, heb bij beide gesolliciteerd, en mocht bij beide komen werken. Viel mij reuze mee, inderdaad omdat je hoort dat het aantal werklozen zo toeneemt. Hier in Rijssen valt het nog mee misschien :P

Overigens heb ik geleerd op school, dat als het slecht gaat met een economie, het juist goed is dat er veel geld in wordt gepompt. Oftewel; mensen stimuleren opdat ze weer gaan uitgeven. Maar doordat in de media zo breed wordt uitgemeten dat de politiek het somber inziet en blablabla, denk ik juist dat mensen bang worden en dus juist níet gaan uitgeven. Hoe zien jullie dit?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:25

Op mijn werk merk ik er niet zo veel van (ik werk op een dierenkliniek). Als een huisdier ziek is komen ze toch wel.
Het is wel iets rustiger dan normaal, maar of dat nu door de crisis komt, geen idee.

Mijn vader werkt op een bank, op de hypotheken afdeling. Daar zijn alle invalkrachten er al uit gevogen. En ook de mensen die geen vast contract hebben.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:20

Op mijn werk merk ik er niet zoveel van, mijn collega's ook niet. Er is nog voldoende werk en iedereen heeft en houdt gewoon zijn vaste contract. Er is wel iets minder werk, maar dat ligt in onze sector aan de tijd van het jaar. Het is dit jaar niet minder dan vorig jaar, eigenlijk zelfs wat meer.

Persoonlijk merk ik er wel wat van, maar dat komt meer door dat gat in mijn hand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:29

kazary schreef:
Maar mensen praten elkaar nu angst aan. Dus nu kan het anders gaan dan andere jaren. Ik ken iemand die heeft zijn huis te koop staan want misschien komt haar man zonder werk. Maar ze weten nog helemaal niets zeker. Dan denk ik, waar gaat dat heen?

Helemaal niets zeker weten is ook erg, ik denk dat daar ook de angst vandaan komt.

Kim_89, ik denk dat het juist goed is dat men wat bewuster mee omgaat, het liep ook de spuigaten uit met de bestedingen aan met name electronica. Misschien toch wat minder lenen.nl?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:35

Ik weet momenteel ook niets zeker en schijt zeven kleuren, want wat als ik wel werkloos word? En dat houd een langere periode aan? Doemscenario is paard verkopen en zwaar bezuinigen (heb al geen auto meer), want het huis verkopen heeft weinig nut, woon er net 6 maanden...

Maar goed, er gloort wat hoop aan de horizon, heb twee sollicitaties die niet direct afgewezen zijn, dus wie weet. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik iets positiever gestemd ben. Heb nog 2 maanden de tijd!
Laatst bijgewerkt door Moska op 23-02-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:44

Wij hebben een bouwbedrijf, daar waar het laatste jaren wat rustiger was qua klantenwerk, is het nu veel drukker! Mensen kunnen hun huis niet zomaar meer verkopen dus willen het nu opknappen of iets uitbreiden.

Gelukkig hebben we een groot projekt voor zeker anderhalf jaar.. en hebben we grotere instanties waar we vaste huisaannemer zijn..

Omdat het zo wie zo al moeilijk is om aan goed geschoold personeel te komen, werken we meer met onderaannemers..

Verder heb ik gehoord, dat men de hoge btw wil aanpassen in de bouw naar de lage.. dat zou niet verkeerd zijn, om juist toch de bouw blijven stimuleren..

We hebben geen grote schulden, alleen hypotheek op ons pand, verder is alle materiaal gewoon gekocht. Dus we kunnen ons wel wat veroorloven..Hierbij denken we niet alleen aan onszelf.. maar ook aan de twintig man personeel die we hebben en hun gezinnen...

We zijn niet stinkend rijk, maar vriendlief en compagnon hebben altijd rustig aan gedaan, om iets achter de hand te hebben.. Voorlopig kunnen we het nog wel uitzingen...

Maar.. eerlijk gezegd houd ik mijn hart wel vast.. Ben gewoon bang voor die bedrijven die het niet zo goed voor elkaar hebben. Die gezinnen die er afhankelijk van zijn.. ik heb al die tijd gedacht, het is negatief denken en praten, maar daar ben ik nu niet meer zo van overtuigd....

Ik hoop echt dat we hier met z'n allen beetje ongeschonden eruit kunnen komen!
Sterkte voor iedereen gewenst, die het nodig heeft.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

Ik merk er weinig van. Het lab waar ik werk zoekt momnteel juist mensen. Ze proberen al tijden om shifts op te zetten, maar daar heb je wel personeel voor nodig (iemand zoekende in regio Zeeland? :+ ) Ik heb zelf een meer administratieve functie, maar die deel ik met nog iemand die er voor de helft ook nog wat anders bij doet.
Verder is de benzine een stuk goedkoper en zijn we min of meer op zoek naar een koophuisje. De prijzen zijn een stuk gezakt en de rente ligt ook gunstig wat het voor starters aantrekkenlijker maakt. Een huis verkopen hoeven we niet aangezien we (voor erg weinig) huren. Het is echter wel een feit dat ze "binnenkort" de huizen willen renoveren/slopen zodat we weten dat we er niet voor eeuwig kunnen blijven wonen. In ieder geval niet voor de prijs die we er nu voor betalen (€ 285,- maand met 300 m tuin). Na renovatie/sloop (wanneer het ook mag gaan gebeuren) wordt de prijs gegarandeerd een stuk hoger en dan kan je toch beter in een koophuis zitten.
Laatst bijgewerkt door Cathelijne op 23-02-09 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:02

Ik merk er ook weinig van. Ik werk in een sector waar we tot op heden weinig last hebben van de crisis. Daarnaast heb ik een contract voor onbepaalde tijd, mijn vriend ook (werken bij hetzelfde bedrijf). Alleen het bedrijf van ons financieel adviseur is failliet. Brandstof hoeven we niet zelf te betalen, vriendlief heeft een auto van de zaak. We hebben een huurhuis, dus daar ook geen bijzonderheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:07

Mmm, het cavia voer wat ik altijd koop is 10% duurder geworden. Maarja zo erg is ook weer niet...