Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:36

Ik zal de foto's in link plaatsen die ik net gescand heb van mijn reis naar Polen.
Het lijkt me beter voor betrokkenen en gevoelige mensen om niet te kijken.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... ritsen.jpg
Dit zijn de britsen in Auschwitz-Birkenau. Een brits werd met zes personen gedeeld en was van rug splinterend hout. Er werd gevochten om een plaats bovenaan, omdat vele mensen difterie, tyfus en andere enge kwalen hadden en dus zo hun ontlasting lieten lopen op mensen die er onder lagen. Dekens waren er niet tot weinig.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... letten.jpg
Dit zijn de toiletten. Op een vastgesteld tijdstip moest iedereen naar de wc, tegelijk naast elkaar. Als je tussendoor moest (diarree!!!) had je een probleem. Jezelf bevuilen kon straf opleveren. Mensen die straf hadden mochten niet naar de wc. En bevuilden zichzelf, waardoor ze weer straf kregen. You get the picture. Het is tekenend voor de situatie dat gezamenlijk naar de wc gaan een fijn moment werd. Zoals een overlevende vertelde: daar was het iig warm met zijn allen, ook al stonk het en had je geen privacy

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... rafcel.jpg
Een van de strafcellen. Hij was zo hoog als de opening en net groot genoeg om in te passen. Zitten en liggen mocht niet, je moest gedwongen op je hurken blijven, soms dagenlang. Bijna iedereen stierf hier van pure vermoeidheid.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... toffer.jpg
Een slachtoffer van Dr. Mengele, de SS arts die enge experimenten deed met de gevangenen. Vooral kinderen en tweelingen waren het slachtoffer maar hier dus ook een volwassen vrouw.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... n/oven.jpg
Tot slot de ovens

Afbeelding
De SSers daarentegen hadden een eigen zwembad, mn bestemd voor de officieren. Een schril contrast.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... jdanek.jpg
De gevangenen van Majdanek hadden geen britsen. Deze 'matrassen' van ruwe stof gevuld met stro waren bedoeld voor 3 a 4 gevangenen, wat inhield dat de meesten op de grond sliepen. Ook hier nauwelijks dekens. Alles zat trouwens vol luizen die de vlektyfus overbrachten.

http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... asberg.jpg
Deze gehele berg is as, afkomstig van de slachtoffers van Majdanek (en bedenk daarbij dat velen gewoon gefusilleerd en in massagraven gegooid werden, dit is lang niet iedereen). Aan de mensen aan de andere kant kun je zien hoe immens veel dit is.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:38

Héél heftig om al die verhalen te lezen. Ik zou het ook graag eens willen zien, het is zó moeilijk te bevatten dat dit ooit heeft bestaan.

Coot

Re: auswitch. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:42

Mochten jullie trouwens nog een goede 'film' erover willen zien.
Dan moet je Escape from Sobibor kijken. Een heel indrukwekkende film.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:45

Is dat naar aanleiding van het boek van Jules Schelvis? Ik heb Dhr Schelvis zelf mogen ontmoeten tijdens de reis en daar heeft hij zijn verhaal gedaan. Die is echt een paar keer door het oog van de naald gegaan. Van Sobibor kwam niemand terug nl, daar zat geen werkkamp bij :\

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:48

Ik ben een keer in kamp Sachsenhausen geweest, met school. Echt ontzettend aangrijpend, die sfeer die daar hangt, bah. Ik heb er ook veel foto's van, zal er een paar uploaden en plaatsen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:51

Nee, naar het boek van Richard Rashke.
Op 14 oktober 1943 vond de grote uitbraak plaats. Daarna is het kamp met de grond gelijk gemaakt.

Het is echt een indrukwekkende film. Ik moest er echt van bijkomen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:58

Sobibor zelf is ook indrukwekkend, ook al is er niets meer over.
De heer Schelvis was naar Sobibor getransporteerd en ipv daar te worden vernietigd is hij op transport gegaan naar een klein werkkamp in de buurt. De overige mensen van dat transport hebben geen van allen de oorlog overleefd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:58

De film die ik NOOIT meer zal vergeten is de overbekende "Schindlers List", geweldige film vond ik dat! Het meisje met de rode jas, was er geweldig in verwerkt. Wat moest ik huilen, in de klas welteverstaan.

Las hier ook nog iets over mensen die flauwvielen? Ik had een geschiedenisleraar, die zo levendig kon vertellen dat mensen in de klas onwel werden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:00

Ik wil er ook een keer heen, maar dan liever als ik wat ouder ben. Vorig jaar hebben wij op school onwijs veel te horen gekregen over de kampen en is er een meneer een aantal keer langs geweest die zelf in een kamp heeft gezeten. Zijn verhalen en de beelden waren echt heel indrukwekkend en ik heb er gewoon geen woord voor.

Van school mochten 30 (van de 125 leerlingen) leerlingen mee naar Natzweiler mét die meneer die er zelf had gezeten, ik wilde graag mee maar mijn ouders vonden het niet slim om toen als 15 jarige te gaan en ik ben dus niet mee gegaan maar ik ga er dus over een paar jaar zeker nog naar toe.

In September ga ik op werkweek met school naar Berlijn en ik verwacht dat we ook dan veel te horen (en te zien) erover zullen krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:01

Ik heb het boek 'De negentien treinen naar Sobibor'. Maar een handjevol hebben dat kamp overleefd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:03

Ik denk eigenlijk dat ieder kind ooit zoiets moet hebben gezien, het is een stukje algemene ontwikkeling. Je word er dankbaar van, dankbaar voor je eigen leven. Het doet je beseffen wat voor verschrikkelijke dingen het heeft gedaan met de wereld. Want met plaatjes uit boeken zijn de meeste jongeren weinig gemoeid. De gemiddelde geschiedenisleraar is ook niet je van het...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:04

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:06

Ik was liever niet dan wel naar het kamp geweest. Eerlijk. Ik heb al last van mijn schuldgevoel jegens mijn halfjoodse oma, en wat ik heb gezien heeft daar niet aan bij gedragen. Ik heb nog een hele tijd nachtmerries gehad. Een kampbezoek kán heel waardevol en leerzaam zijn, maar ook heel slopend en als je daar gevoelig voor bent (zoals ik) heb je genoeg aan boeken en documentaires en verhalen en foto's van oma

edit: Even wat verbeterd
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 16-01-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:10

Ik had daarstraks al de eerste 3 pagina's gelezen, straks de rest nog even doorlezen.

Ik zou ook heel graag het nog een keer bezoeken. (ofja.. Graag..) Het lijkt me namelijk heel.. 'mooi' en begrijpelijk als je dat ziet. Want uit verhalen weet je natuurlijk al het één en ander, maar ik denk dat je het een stukje beter begrijpt als je het daadwerkelijk ook ziet.

Tweede wereld oorlog heb ik áltijd een zwak voor gehad (las in groep 5 al oorlogsboekjes, werden later ook echt boeken.) En vond dat altijd.. 'leuk'. Vind het enorm interessant, en vind het een heel belangrijk stuk in de geschiedenis.

Ik zou er zeker een keer heen gaan als dat zou kunnen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:12

ik vind de WOII altijd wel interessant, alleen naar zo'n plek gaan is niet echt iets voor mij... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:16

marrlinde schreef:
ik vind de WOII altijd wel interessant, alleen naar zo'n plek gaan is niet echt iets voor mij... :n

Dat ligt dan toch persoonlijk. :j
Ik denk dat het wel heel heftig is om te zien, en dat het ook echt indruk maakt. Maar tóch wil ik het eens met eigen ogen zien. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:26

ook ik zou gewoon een keer willen kijken bij auswitch...
t lijkt mij heel goed voor mensen om t beseffen wat die oorlog heeft gedaan met mensen..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:28

Wij zijn ook met school naar schindlers list geweest. Wat me van toen ook heel erg is bij gebleven is dat iedereen bleef zitten toen de film afgelopen was. We zaten er dus met een hele bioscoop vol met middelbare scholieren (mavo-havo-vwo) en echt iedereen bleef zitten en was stil...

Aan het begin waren er voor ons wat die zaten te kletsen en vervelen, maar dat hield snel op tijdens de film.

Ik herinner me ook vooral het opladen van de lichamen op de karren om ze te gaan verbranden. Vreselijk voor de mensen die dat moesten doen, maar voor veel was dat juist hun redding. Dat rode jasje was inderdaad ook erg opvallend, was natuurlijk ook zo bedoeld...

De vriendin van mijn broer komt uit Berlijn en zij heeft nog steeds een schuldgevoel over wat er toen gebeurd is, dat het haar landgenoten waren die dit deden. Hier schijnt veel Duitse jeugd mee te zitten. Helemaal als e opgegroeid zijn in Berlijn. Zij hebben nog wel die splitsing van de stad heel bewust meegemaakt toen ze nog jong waren. Vorig jaar heeft ze ons rondgeleid door Berlijn. Wat is dat ook interessant zeg! Er staan echt nog best veel gebouwen waar de gaten nog inzitten. Ook het stuk muur wat er nog staat maakte echt wel indruk. En dat terwijl je nu gewoon aan de andere kant kan gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 16-01-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:32

Ik vind 'The pianist' en 'Fateless' eigenlijk vele malen beter dan schindler's list. Die films zijn veel schrijnender.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

Precies, Schindlers List is met opzet 'niet te erg' gemaakt. Dat zorgt dat mensen ook het idee hebben dat het allemaal niet zo erg was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

Ook ik heb nog wel een aantal plaatsen waar ik naar heen wil. Dit om zelf het te kunnen zien en het is toch een stuk ontwikkeling. Auschwitz is één van deze plaatsen.

Schindlers List, 'verplicht' gekeken op de middelbare, maar al snel was dat heel anders... Erg indrukwekkend, terwijl dit allemaal nog in scene is gezet ook...

Zelf woon ik dichtbij kamp Westerbork en ben er eigenlijk al sinds mijn jeugd al een aantal keer geweest. Eigenlijk is er bij Westerbork niet veel 'kamp' meer aan. De plaatsen van de barakken zijn gemarkeerd, de spoorrails liggen er nog en hier en daar een controle post (goed ook nog een paar andere dingen maar veel is het absoluut niet). Eigenlijk is het een grote open vlakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:35

The Pianist heb ik ook gezien, vond ik veel beter dan Schindlers List..

Buster4ever, het is geen auswitch....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:36

MarcoBorsato schreef:
Ik vind 'The pianist' en 'Fateless' eigenlijk vele malen beter dan schindler's list. Die films zijn veel schrijnender.

Helemaal eens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:38

Urielle schreef:
Precies, Schindlers List is met opzet 'niet te erg' gemaakt. Dat zorgt dat mensen ook het idee hebben dat het allemaal niet zo erg was.

Dat weet ik niet, want ik heb het boek gelezen waar de film op gebaseerd is, en de film volgt het boek bijna letterlijk. Toch raakt het me niet zoals de andere 2 films die ik heb opgenoemd

Nikka

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:40

Het is echt een "Amerikaanse" film, de andere films vond ik veel meer puur en rauw.