houd jou vriend ook rekening met qua zijn baan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: houd jou vriend ook rekening met qua zijn baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:00

waarom egoistische? Het gaat om zijn toekomst.

misschien vind hij die opleiding wel belangrijker als zijn relatie, weet jij veel. Daarom moet je er ook goed over praten.
Als hij jou belangrijker vind en jij wil het echt niet zal hij het niet doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:06

Wat ik ook een belangrijk punt zou vinden is hoe realistisch het is dat ie zal slagen. Het zou voor mij geen nut hebben (zacht gezegd) om 150.000 euro uit te geven aan een studie die puur gebaseerd is op een jongensdroom en verder niks. Hij moet er ook de goede soort persoon voor zijn (heeel veel wilskracht en slim genoeg, om mee te beginnen...).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:10

dat denk ik inderdaad ook wel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:10

BraveSpots schreef:
Wat ik ook een belangrijk punt zou vinden is hoe realistisch het is dat ie zal slagen. Het zou voor mij geen nut hebben (zacht gezegd) om 150.000 euro uit te geven aan een studie die puur gebaseerd is op een jongensdroom en verder niks. Hij moet er ook de goede soort persoon voor zijn (heeel veel wilskracht en slim genoeg, om mee te beginnen...).

Hier in eelde zijn er dan ook een aantal selecties waar je doorheen moet zien te komen, een bank leent jou echt niet zomaar die 150000 Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:16

Wildgirl schreef:
Hier in eelde zijn er dan ook een aantal selecties waar je doorheen moet zien te komen, een bank leent jou echt niet zomaar die 150000 Knipoog

Je hebt gelijk, maar toch. Ik heb heel fel het gevoel dat de vriend van de TS wel eens zou kunnen struikelen over de zwaarte van de opleiding. Hij heeft een jongensdroom ja, maar amerika wil ie niet (te lastig?), en defensie ook al niet, terwijl ie daar eerder wel voor gekozen heeft?

Ik ken de jongen verder niet, maar mijn eerste gevoel zegt dat zijn keuze vooral gebaseerd is op die jongensdroom en op niet veel meer...

Edit: misschien komt mijn gevoel ook uit het feit dat ik denk dat de vriend van de ts redelijk impulsief is? Ik bedoel, een motor op afbetaling kopen zonder overleg is nu niet bepaald het slimste wat je kan doen als je serieus wilt beginnen aan een opeiding van 150.000 euro. Het lijkt me dat je elke cent dan wel kan gebruiken...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 12-01-09 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:19

Hem toch die droom laten najagen zou gewoon alle financien gescheiden houden als jullie ooit gaan samenwonen. En daarnaast je kan ook een leuk huis kopen op 1 salaris (hebben wij ook gedaan om het financieel ruimer te houden)
En wat betreft die motor die had ik persoonlijk weer te koop gezet als mijn vriend dat gedaan had. Sleutels ingenomen en op internet gezet... Maar goed wij hebben dan ook gezamelijke financien en niet gescheiden dus zijn schulden zijn mijn schulden in onze ogen...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:54

Ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of het al gezegd is maar een paar jaar geleden was de arbeidsmarkt voor piloten extreem slecht. Veel aanbod en totaal geen vraag. Hoe is dat nu? Het zou namelijk zwaar balen zijn al hij straks met die enorme lening ergens achter de kassa bij de appie moet gaan zitten......

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 15:19

wildgirl: klopt hij wil niet na defensie hij wil niet na amerika, hij heeft er dus eigenlijk weinig voor over. hij wil graag naar teuge (waar je vliegen leert in kleine vliegtuigjes en dan daarna als nog over moet na grotere en later na bowings)

saar4: door de ''crediets-gedoe'' is het nu nog steeds slecht. mensen vliegen minder enz. er moesten vorige maand bij de klm niet voor niks bijna 400 mensen uit.....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:31

hunter87 schreef:
wildgirl: klopt hij wil niet na defensie hij wil niet na amerika, hij heeft er dus eigenlijk weinig voor over. hij wil graag naar teuge (waar je vliegen leert in kleine vliegtuigjes en dan daarna als nog over moet na grotere en later na bowings)

Een goed gesprek lijkt me hier aangewezen, eens rechtuit vertellen wat je ervan denkt, mss helpt dat?

Hij komt trouwens over als een persoon die heel zijn leven al zijn zin heeft gehad (van ouders enzo) en die erg impulsief in het leven staat. Toch kwa geld. Of heb ik het mis?

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:35

Thats_Me schreef:
Je moet niet aan iemand gaan trekken die zijn droom achterna gaat. Daarbij het is een dure investering maar als hij daarmee wel zijn droomberoep kan uitoefenen en daardoor goed verdiend om het terug te verdienen waarom niet?

Soms moet je nou eenmaal grote risico's nemen Nagelbijten / Gniffelen Aléén zou ik als ik jou was er niet aan mee gaan betalen. Laat alles goed op papier zetten zodat het voor jullie allebei duidelijk is mocht er wat gebeuren.

Helemaal mee eens het is wel bijna 2 ton in totaal Knipoog Daar heb je al een mooi huis voor.
Kan hij niet een bedrijf vinden die heb ermee tegemoet kan komen net als werken leren ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:43

hunter87 schreef:

saar4: door de ''crediets-gedoe'' is het nu nog steeds slecht. mensen vliegen minder enz. er moesten vorige maand bij de klm niet voor niks bijna 400 mensen uit.....

Als hij dat niet wil kan ik hem nu al vertellen dat hij én geen baan gaat krijgen én geen lening=geen opleiding.
t is een hard wereldje die van de piloten, het recht van de sterkste zeg maar

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:50

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar als het écht een jongensdroom van hem is, dan zou hij alles er voor over moeten hebben om het te willen. Ik denk dat je het zonder dat ook niet zal redden, daar is de opleiding veel te zwaar voor. En daar zullen ze tijdens de selecties ook heel snel doorheen prikken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:52

Ik denk niet dat je koste wat kost een droom moet gaan najagen. Bij een droom moet je ook de slagingskans bepalen vind ik. Laat ie het maar eens meetbaar maken: over x jaar wil ik in een dergelijk vliegtuig dit soort vluchten maken bij dit bedrijf, dit wil ik x jaar lang doen, binnen x jaar die lening afbetaald hebben en daarna wil ik dit of dit gaan doen in mijn loopbaan.

Als ik het zo beluister is de kans dat ie met vreselijke schulden werkloos thuis komt te zitten (als piloot dan) vrij groot, nou dan is je droomwereld niet meer zo aantrekkelijk lijkt mij! Dit is net zoiets als perse filosofie of kunstgeschidenis willen studeren Bloos

Maar volgens mij is hij (en zijn ouders) niet het type om op zulke kleine details te letten Knipoog Maar juist daarom goed om hem dat eens op papier te laten zetten. Volgens mij heeft ie geen realistisch beeld van zijn toekomst namelijk!

Misschien moet ie net als dat ik de droom om in de paarden te werken en Grand Prix te rijden maar ietsje aanpassen en lekker een " gewone" baan nemen en daar vlieglessen van betalen. Kan ie met een leuke Cessna ofzo wat vluchten maken. Is ook leuk Haha!

En verder is het net wat Auk zegt. Lekker die selecties laten doen Ach gut
Heeft ie als kind toevallig nogal vaak zijn zin gekregen? Tong uitsteken Heb ik pas nog een artikel over gelezen in de " Linda", haha.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:11

dat is toch echt een keus die hij lekker zelf moet maken!

Als hij die keuze maakt, geen goeie baan krijgt en jullie daarom in de problemen komen zou ik tegen die tijd pas gaan beslissen hoeveel je van hem houd en of jij de hypotheek misschien op jezelf wilt nemen.

Wie weet wint hij de lotto morgen en deelt hij niets met jou. En als hij wel piloot wordt is hij ondanks die hele lening waarschijnlijk 10x beter af dan jou qua salaris, kortom de tijd zal het leren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:27

Nou, natuurlijk moet ie het zelf weten, maar als je van plan bent om samen een toekomst aan te gaan dan mag ie wel met enige onderbouwing komen hoe hij zijn droom wil realiseren zonder jullie beide in de eeuwige schulden te storten, toch?

TS mag best enige verantwoording vragen vind ik, ze zorgt zelf toch ook voor haar inkomen e.d.?

En natuurlijk is een piloteninkomen heel aantrekkelijk, maar als ik het zo lees is de arbeidsmarkt voor piloten niet zo ruim, dus de kans dat dat opgaat is gewoon dan niet zo groot lijkt mij dan. De vraag is gewoon oe realistisch die droom is, toch?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:38

Ik zou inderdaad eens een goed gesprek houden met m en uitleggen waarom je het een slecht idee vind (risicovol, heeft ook consequenties voor jou enz..)
niet boos worden o.i.d. en dan kan je hem daarna vrolijk laten beslissen.
Als hij toch het nog wil doen kan je hem meteen ook even laten weten dat hij voor zijn eigen financiële zooi kan opdraaien.
Dat híj alles kan afbetalen en daarbij ook nog eens de helft van jullie gezamelijke kosten als jullie gaan samenwonen.
Gewoon omdat het niet jouw keuze is en jij niet voor de gevolgen wilt opdraaien.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:52

Is hij echt realistisch bezig als hij zegt dat hij zijn jongensdroom achterna wil gaan? Hoeveel kans heeft hij ECHT om piloot te worden? Ik zou daar eens goed over nadenken. WIL en KAN (heeft hij dus de potenties) hij het echt dan zou ik zeggen, ga die droom achterna.

MAAR ik zou ten allertijde jullie financien zeer gescheiden houden!! Zeker als ik hoor hoe makkelijk zijn ouders zeggen owh je leent toch gewoon 'ff' 7000 euro! Klinkt HEEL zakelijk maar als ik zie om wat voor bedragen het gaat.... poeh!!! Je wil niet in de troubles zitten doordat hij misschien toch niet zijn dromen waar kan maken. Wie zegt dat jullie relatie eeuwig stand houdt?!?

Suc6 met je keuzes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:59

__Nathalie__ schreef:
waarom egoistische? Het gaat om zijn toekomst.

misschien vind hij die opleiding wel belangrijker als zijn relatie, weet jij veel. Daarom moet je er ook goed over praten.
Als hij jou belangrijker vind en jij wil het echt niet zal hij het niet doen.

Nou ja, dat bedoel ik dus. Het gaat hier niet alleen om zijn leven en toekomst, maar ook om het leven en toekomst van ts. Ik hoop voor ts dat hij toch ook wel rekening met haar houdt, anders zou ik dat dus egoistisch vinden.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:03

Tja ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn vriend zijn droom heeft laten varen vanwege mij..

Maar als ik het zo hoor zet ik ook mijn twijfels bij hoe graag hij het wil. Als hij het echt wil zou hij ook wel naar Amerika gaan neem ik aan (lijkt mij juist leuk trouwens Haha! ). Ik vind nog steeds niet dat je het hem kan verbieden maar ik zou wel even wat dingen opzoeken wat betreft arbeidsperspectief ed, zodat hij iig goed weet waar hij aan begint Knipoog

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:44

steeffie schreef:
Tja ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn vriend zijn droom heeft laten varen vanwege mij..

Maar als ik het zo hoor zet ik ook mijn twijfels bij hoe graag hij het wil. Als hij het echt wil zou hij ook wel naar Amerika gaan neem ik aan (lijkt mij juist leuk trouwens :D ). Ik vind nog steeds niet dat je het hem kan verbieden maar ik zou wel even wat dingen opzoeken wat betreft arbeidsperspectief ed, zodat hij iig goed weet waar hij aan begint ;)

Ik kreeg wel vraagtekens bij dat hij niet naar Amerika wilt gaan. Dat had ik wel leuk gevonden. :D Als ik piloot als droom had, dan had het me niet uitgemaakt waar ik woonde, als ik maar kon leren vliegen. Dus ik begin me nu af te vragen hoe graag hij het wilt en zeker gezien zijn achtergrond (defensie). Als hij al graag wilde, had ie al op zijn 15e kunnen leren vliegen in de zweefvliegtuigen en later overstappen naar de vliegtuigen met motor. Dan heb je al een goede basis, lijkt me.

Als je relatie met hem serieus is, dan raad ik je een ding aan. Houd je eigen financiën gescheiden! Laat je niet verleiden om mee te betalen aan zijn lening. Het is zijn jongensdroom en dan moet hij zelf uitzoeken hoe ie doet. Het klinkt hard, maar zo pakken de meeste ouders ook ons aan. Je moet ook tenslotte werken voor je kleren, snoep, vakantie of scooter met stomme bijbaantje.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:55

Zijn er inmiddels al vorderingen in z'n beslissing???

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:48

Als hij al zo weinig wil doen om zn droom waar te maken gaat het hem zeker niet lukken.. als hij het écht graag wil zou ik zeggen : steum hem.

Maar makkelijk is het niet, een vriend die veel weg is. Mijn vriend is muzikant en bijna de helft van het jaar op tour. Dat is echt zwaar, voor ons beiden en de relatie, maar hij heeft er zo hard voor gwerkt dat ik daar respect voor heb en het hem gun. Jouw vriend klinkt alsof hij te veeleisend is en daar tegenover te weinig inzet heeft, da's een slechte combi om je droom waar te gaan maken..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:17

Ik heb niet het hele topic gelezen maar mijn vriend heeft ook zo'n lening. Hij doet ook de pilotenopleiding en al zijn klasgenootjes hebben dezelfde lening. Hij heeft ook ruim 1,5 ton geleend en dat hoeft hij pas later terug te betalen ofzo... als hij werkt... echt speciaal van de ABN een lening voor die opleiding :)

Edit: Hij zit ook in Teuge op school.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:36

Ik sta er enorm van te kijken dat de TS van mening is dat zij mag mee bepalen in de toekomst van haar vriend.
Ik ga er nu even van uit dat haar vriend van haar leeftijd is en daardoor zijn héle leven nog voor zich heeft. Dan ga je iemand toch niet tegenhouden in zijn ontwikkeling en toekomst?? Iemand die dat mij zou ontnemen is mijn vriend niet.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:46

plagom schreef:
Ik sta er enorm van te kijken dat de TS van mening is dat zij mag mee bepalen in de toekomst van haar vriend.
Ik ga er nu even van uit dat haar vriend van haar leeftijd is en daardoor zijn héle leven nog voor zich heeft. Dan ga je iemand toch niet tegenhouden in zijn ontwikkeling en toekomst?? Iemand die dat mij zou ontnemen is mijn vriend niet.

Als ik mijn vriend had tegen gehouden had hij het ook zeker weten uitgemaakt :j Hij droomt er al jaren van, heeft alle testen succesvol afgelegd en haalt daar nu ook mooie cijfers :) De opleiding duurt maar 2 jaar, dus hij kan vroeg beginnen met het terugbetalen van zijn lening.