Bang voor de dood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

Re: Bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:12

Ik ben niet echt bang voor de dood, maar wat mij beangstigd is de manier hoe ik dood zou gaan.
In onze familie zitten een aantal kwalen en het is voor zoveel % zeker dat ik ook één van deze kwalen krijg..
dan kan het voor mij een pijnlijke dood worden.
Maar hierover wil ik gewoon niet nadenken, mensen om je heen gaan veel te vroeg, ik geniet gewoon van de dagen die er nog zijn!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:54

de dood is een heel relatief iets net als het leven

het enige wat vast staat bij je geboorte is dat je ooit weer dood gaat

dat kan bij de geboorte of 100 jaar later
EN alles ! er tussen in ..

er zijn kinderen van 4 die horen dat ze kanker hebben en mensen van 40
maar ook van 0 en 100

er steven baby's in een auto ongeluk , maar ook oude van dagen

denk dat de angst voor de dood te maken heeft met de combinatie
tussen angst voor het gemis van vrienden en familie en de manier waarop je dood gaat

de dood ansich is niets
al is het voor anderen alles

voor de een is het een verlossing of een nieuw leven
voor de ander het einde van alles

zelf ben ik als kind zijnde erg vaak heel erg ziek geweest
en hadden de artsen er een hard hoofd in of ik het zou redden
zelf heb ik altijd gezegd.. ga wel maar nu nog niet
paar jaar terug \K gekregen wat er alles behalve positief uitzag
maar ben er nog steeds , ondertussen ok 2 hartaanvallen verder
ach als ik dan mag kiezen hoe ik moet gaan Haha!
maar nu nog niet Knipoog

geniet van het leven zolang het kan
het kan zomaar over zijn
tijd voor kniezen of achter de geraniums zitten daar is je leven te kort en te mooi voor
zonde van je tijd joh om bang te zijn voor dingen die je toch niet kan veranderen

ga niet met ruzie uit elkaar , je weet nooit zeker of je het weer goed kan maken
het kan zomaar zijn dat je zomaar zijn dat je je voordeur uit loopt
uitglijd en je nek breekt

het kan zomaar ineens over zijn ...

geniet van de kleine dingen , dat zijn de dingen die er toe doen
het leven vergaat niet als iets groots niet gebeurt
blijf altijd iets willen , maw blijf dromen

LEEF zolang het kan Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:56

Bang voor de dood? Ik niet Lachen.
De dood is zelfs iets waar ik naar kan verlagen, niet omdat het leven hier niet leuk is (in tegendeel zelfs) maar omdat ik geloof dat als ik dood ga ik naar de hemel mag gaan. En naar de hemel gaan is iets waar ik wel naar kan verlangen.

Ik geniet van het leven en ik hoef ook helemaaal nog niet dood maar als het zo ver is dan ben ik er blij om en zal ik ook rustig heen gaan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:57

heel mooi verwoord nicky Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:41

heel mooi verwoord idd Ja

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:50

Ik ben er denk ik ook wel een beetje bang voor..
Echt niet dat ik er altijd aan denk, van zal ik morgen weer opstaan?

Maar eerder van (als er weer eens iemand in mijn omgeving dood zie gaan, wat 2 weken geleden nog ist gebeurt) Hoe zal ik gaan? Zal ik pijn hebben? En dan ben ik wel eens een soort van bang en denk ik..
Kon de tijd maar stil.. nooit zonder ouders, ging familie die dood gaat, gewoon alles laten zoals het nu is..

Soms zou ik dus best wel weten wanneer en hoe ik zou sterven, Niet om ervoor te zorgen dat het dan niet zou gebeuren, Maar meer.. dan weet ik hoelang ik nog heb.. Is het een maand? Oké (Nou ja, niet oké maar je snapt wati k bedoel) En dan kan je genieten, zonder bang te zijn, Gewoon alleen genieten, afscheid nemnen enz.

Weet ik, Lastig verhaal XD maar goed

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:51

MarvanTom schreef:
@ BraveSpots: ja, eigenlijk denk ik dat wel. (En hallo zeg, zo 'eng' ben ik niet hoor! Is een hele goede vraag :D )

Als je er niet mee wordt geconfronteerd in je omgeving, zal je er minder zorgen over maken. Waarom zou je je dan druk maken om zoiets? Althans, zo was ikzelf.
Pas op het moment dat je ermee geconfronteerd wordt, sta je erbij stil. Hoe is hij/zij doodgegaan? Wil ik dat ook?
We weten allemaal dat we ooit een keer gaan. Hoe of wanneer weet niemand. (als het goed is)
Dat denk ik niet. Tenminste, tenzij mijn dode huisdieren als kind geïnterpreteerd worden als 'ermee geconfronteerd worden'. :) Ik ben nl. altijd al bang geweest voor de dood. Heb ook regelmatig als kind paniekaanvallen gehad. Die zijn een hele tijd verdwenen geweest toen ik ouder werd, maar af en toe nog steeds aanwezig, zonder enig verlies in de familie. Vorig jaar stierf mijn vader totaal onverwacht, en sindsdien houdt het me weer elke dag bezig... En het ergste is, je kan die gedachten niet stoppen...

Ik denk dus wel dat je angst kan hebben zonder echte confrontatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:56

ik ben niet bang voor de dood, als het mijn tyd is dan is het mijn tyd, maar waar ik wel bang voor ben is de pijn die ik krijg als ik een ongeluk krijg ofzo, over mijn ouderdomsdood maak ik me helemaal niet druk.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:05

Ik ben helemaal niet bang voor de dood.
Integendeel; de dag dat het niet meer lukt vanwege ziekte, ouderdom of weet ik veel wat, laat me dan maar euthanaseren.
Ik ben trouwens ook niet van het idee dat er een "hemel" is maar wel meer dan "Dood is dood."

Waar ik wél bang van ben is hoe het verder zou moeten met mijn paarden en andere dieren als ik vandaag of morgen zou sterven. Dat is mijn grootste zorg.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:56

toevallig dat daar nu een topic over loopt want ik had het er gister nog over met een vriendin.

ik ben dus echt heel bang om dood te gaan, of tenminste voor de dood zelf zeg maar.
gewoon het idee dat je ooit echt helemaal weg bent en dat dat moment écht gaat komen.. dat vind ik beangstigend. ik geloof ook niet echt in iets hierna.niet genoeg om niet bang te zijn iig.. kan echt gaan panieken als ik er te lang over nadenk..

[edit] en dan maak ik me dus weer niet druk over de manier waarop ik doodga of wanneer ed.. maar meer gewoon het idee van het doodzijn en dat je echt weg bent zeg maar..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 02:09

bang voor de dood , niet echt het hoort bij het leven , en of je nu bang bent of niet je tijd komt wel.
Wel vind ik het nu niet mijn tijd om te gaan maar daar heb je niks over te zeggen.

De mensen die bang zijn dat ze doormiddel van ziektes enzo een pijnlijke dood sterven is niet nodig.Er is goede stervensbegeleiding in nederland en onnodig lijdden is dus niet nodig , genoeg middelen om je in een roesje te laten sterven , maakt dat je ook niet in paniek raakt wanneer het moment daar is.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:08

Silvaantje schreef:
toevallig dat daar nu een topic over loopt want ik had het er gister nog over met een vriendin.

ik ben dus echt heel bang om dood te gaan, of tenminste voor de dood zelf zeg maar.
gewoon het idee dat je ooit echt helemaal weg bent en dat dat moment écht gaat komen.. dat vind ik beangstigend. ik geloof ook niet echt in iets hierna.niet genoeg om niet bang te zijn iig.. kan echt gaan panieken als ik er te lang over nadenk..

[edit] en dan maak ik me dus weer niet druk over de manier waarop ik doodga of wanneer ed.. maar meer gewoon het idee van het doodzijn en dat je echt weg bent zeg maar..

ik heb precies hetzelfde. Niet hoe ik dood ga, maar gewoon dood gaan zelf. Het lijkt me echt eng, gewoon alleen al het gevoel dat je geen lichaam meer om je heen hebt, alsof je een soort stofje bent ofzo. En dat ik me niks meer zal herinneren.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:12

Ik ben niet bang voor de dood, ik geloof dat je na de dood naar de hemel gaat en dat je daar bij God bent. Moeilijk om daar een precies beeld bij te hebben, maar ik geloof dat daar alles goed/ vredig is.
Dit betekend niet dat ik dood wil, in tegendeel. Ook neemt dit niet weg, dat het verwerken van het sterven van dierbare een moeilijk is.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:56

Silvaantje schreef:

Ik heb precies het zelfde als jij, gewoon dat je dan weg bent dat er niets meer is(ofja misschien ook wel maar dat weten we niet) dat ik bijvoorbeeld nooit meer kan paardrijden nooit meer al die leuke dingen doen.
Kan hier ook echt van in paniek raken, vroeger had ik hier heel erg veel last van laatste tijd was het eigenlijk zo goed als weg maar gister begon ik er weer over na te denken. Dan roep ik gewoon maar mijn gedachtes tot een halt en probeer ik over iets anders na te gaan denken, werkt niet altijd maar toch.
Ik hoop ook heel erg dat je weer opnieuw geboren word ofzo :j

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:00

Ik ben niet bang om dood te zijn, ik ben meer banger voor het doodgaan... Dat je dat heel bewust meemaakt.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:13

bang ervoor? nee dat totaal niet meer ..
vroeger kon ik compleet in paniek schieten als ik er maar over na dacht of als iemand het er maar over had .. nu tegenwoordig helemaal niks meer.

Ik geloof erin dat er veel meer is tussen hemel en aarde, en dat als je tijd dan daar is je terug gaan naar diegene die al overleden zijn .. mede hierdoor heb ik het gevoel dat ik terug ga naar mn moeder en ben ik er helemaal niet bang voor.

meer zorgen zou ik me maken om de mensen die ik achterlaat, maar op den duur redden die zich ook allemaal weer.

en zoals nickyu al zei, ga nooit weg als je ruzie hebt of zonder afscheid van elkaar te nemen, het kan zo gebeurd zijn .. hier houd ik mij dan ook echt aan