Wat als ex kind niet meegeeft aan vader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Wat als ex kind niet meegeeft aan vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:03

Erg veel, idd, en misschien 9 van de 10 keer, maar het is niet aan ons om te oordelen of dat bij deze vrouw ook zo is.

En zoals ik al eerder zei: idd, de politie moet je op de hoogte brengen. Enkel zelf in de rechtbank gaan zeggen van "nee, ik kreeg het kind niet mee" is niet voldoende.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:14

wat ik dan ook "grappig" vind is dat ik niet gevraagd heb om een oordeel te vellen over zijn ex, over ons of over de situatie. Ik vraag alleen wat je zou doen als hij dus zijn kind niet meekrijgt...

Maar ik kon het wel weten dat ik deze reacties mee krijg nav zoiets, dat geeft niet.

@Tieneke, ik wil ook neit mezelf als zielig voorspiegelen dat ben ik juist niet. Juist omdat ik altijd verder ben gegaan ben ik geworden wie ik ben. Als je blijft hangen in je verdriet of in je woede dan heb je alleen jezelf ermee of in idt geval een kind ermee. Dat werkt ook niet, dus juist om niet door te gaan bereik je niks... En daarbij zeg ik dus niet dat ze geen recht heeft om boos te zijn, want dat heeft ze wel degelijk. Maar ze heeft niet het recht om het kind weg te houden.

Nu ga ik weer mijn bed in aangezien ik nachtdiensten draai en ik vannacht weer moet... bedankt alvast voor alle advies (jammer dat er gelijk een discussie moet komen over wat goed is en wat niet, dat het niet goed is weet ik dondersgoed daar heb ik jullie niet voor nodig Knipoog )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:20

Nogmaals: niemand keurt hier goed wat ze doet.

En fijn voor jou dat je zo naar tegenslag kijkt, maar dat is iets van jou. Anderen kunnen daar niet zo gemakkelijk mee om. Het zou mooi zijn moest iedereen dat inzien, want je hebt op zich natuurlijk gelijk. Maar om zo ook te leven is voor velen niet mogelijk, anders waren er geen psychologen en psychiaters, dan waren er geen depressies of andere psychische ziektes.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:23

Tja, wat te doen....

Ik kan helemaal begrijpen wat Kiwiko adviseerde in het begin van dit topic: loslaten.

Wij hebben in precies dezelfde situatie gezeten. Het hele alimentatie gebeuren behoort buiten deze discussie. Het is geen koehandel, heeft er niks mee te maken.

In ons geval hebben wij gemeend er beter aan te doen de bezoekregeling via de juridische weg overeind te houden. Dat betekende in de loop van de jaren vele kort gedingen (altijd alles gewonnen), veel strijd over het maken van afspraken over bezoekregelingen, etc. maar daarvoor in ruil wel 8 jaar lang contact met de kinderen. Daar tegenover stond dat wij ons bewust waren van de problemen die dat contact en de bezoekregeling voor de kinderen bij moeder opleverde.

Uiteindelijk zijn wij het contact met de kinderen wel verloren, eigenlijk op de manier die Kiwiko suggereerde. De oudste was inmiddels twaalf en had ons laten beloven om geen kortgedingen meer aan te spannen omdat ze zo bang was dat ze door haar moeder gedwongen zou worden om tegen haar wens haar vader te moeten getuigen voor een rechter (niet getuigen was voor haar geen optie, want dat betekende oorlog thuis). Uiteindelijk raak je dus dan je enige 'machtsmiddel' kwijt.
Toen er daarna problemen ontstonden stonden wij dus met lege handen en hebben het aan moeder en kinderen over moeten laten om de volgende stap te zetten (in ons geval wilde moeder geen bezoekregeling meer vastleggen - was zogenaamd te ingewikkeld terwijl we dat al 8 jaar deden - zij zou contact met ons opnemen als de kinderen weer konden komen. Nooit meer dus).
Inmiddels hebben wij al bijna 3 jaar niks meer gehoord. Vreselijk voor vader, maar het leven gaat door en we kunnen alleen maar hopen dat we de juiste beslissingen genomen hebben.

Achteraf bezien zouden wij misschien andere beslissingen genomen hebben. Eerlijk, als we het over hadden kunnen doen hadden wij de kinderen waarschijnlijk losgelaten. Rust voor de kinderen en ook niet op de laatste plaats rust voor ons, scheelde ook bakken vol met geld. Zonde zonde zonde, zoveel spanning, negatieve emotie en stress. Jarenlang, voor alle partijen.

Alleen de tijd zal ons leren of de kinderen er uiteindelijk baat bij gehad hebben of niet. Ik weet het echt niet, kan alleen maar hopen.

Het enige wat wij voor onszelf kunnen zeggen is dat wij onszelf recht in de ogen kunnen kijken en zeggen dat wij er alles aan gedaan hebben dat wij op dat moment konden, naar ons beste weten en op basis van de informatie die we op dat moment hadden.

Ik ga je niet vertellen wat je moet doen, dat kan ik niet, maar probeer in te schatten wat voor het KIND het beste zou zijn. Hoe is de verhouding van strijd en spanning tussen de ouders in verhouding tot wat het voor positiefs voor het kind oplevert en hoe zie je dat voor de toekomst? Het kind is nog heel jong begrijp ik en ook die situatie is heel anders dan een kind wat zich bewust is van de situatie. Soms is loslaten op heel jonge leeftijd te verkiezen boven een strijd die op latere leeftijd juist schadelijk zal zijn.
En natuurlijk mag je ook mee wegen wat het voor je vriend als vader en als persoon betekent.
Hij moet wel blijven functioneren, het is wel belangrijk dat ook hij er niet aan onderdoor gaat. Soms betekent dat dat je er voor moet gaan en soms betekent het dat je met veel pijn in het hart los moet laten.

Ik wens jullie heel veel sterkte en liefde toe en oneindig veel geduld en wijsheid in het belopen van dit vreselijk moeilijke pad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:25

de kinderen komen wel terug............ echt!!! kan even duren..........en misschien wel op volwassen leeftijd pas............ maar ze komen, ze komen een keer

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:31

mijn hubbie had een dochter van 10 toen ik hem ontmoette, en nee mams was daar niet blij mee, tien jaar lang heeft zij alles gedaan om kind te hersenspoelen. kind mocht alleen komen als ik er niet was ( reden om een dagje te shoppen dan maar Knipoog
paps mocht kind vaak maanden niet zien. en das niet leuk, voor kind niet en voor paps niet.

hij heeft het losgelaten, geen gedoe meer met advocaten hij was er klaar mee, meis is nu bijna 22, en komt hier graag

dus ik ga met kiwiko, laat het, ooit komt het weer goed, en anders niet daar doe je niks aan. een kind moet nooit een pion van ruziende ouders zijn, daar worden ze echt niet beter van.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:33

Mama_Suus schreef:
Mocht er een bezoeksregeling komen en de vrouw wilt het kind niet meegeven is het zaak dat de politie al van de situatie afweet. Zij kunnen dan erg discreet bij de vrouw in kwestie aan de deur gaan en het kind hoeft niet te weten dat het gaat om het feit dat mams ze niet mee wilt geven.

Dit is vrees ik voor veel situaties een uthopie. Ten ten eerste weet ik van een aantal gevallen waarbij de politie geweigerd heeft om uitvoering te geven aan de vraag van (in dit geval vader) om te helpen het kind mee te krijgen.
Ten tweede hangt het al of niet bewust worden van het kind van de situatie helemaal af van de moeder (in dit geval). De moeder van mijn stiefkinderen zou het heel zeker gemaakt hebben dat de kinderen van de aankomst van de politie doodongelukkig geworden zouden zijn. Die zou helemaal in de slachtofferrol gekropen zijn en bij de kinderen hebbben uitgehuild over wat hun papa haar nou weer had aangedaan. Letterlijk en figuurlijk.

Of dat een juist hulpmiddel is, is dus echt afhankelijk van de individuele situatie hoor.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:38

KiWiKo schreef:
de kinderen komen wel terug............ echt!!! kan even duren..........en misschien wel op volwassen leeftijd pas............ maar ze komen, ze komen een keer

Of niet.

En weet je, dat is ook goed. Jammer misschien, maar inmiddels zijn wij zo ver dat we ook gelukkig kunnen zijn als ze niet terug komen.

We hoeven geen schouderklopjes over wat we vroeger voor ze gedaan hebben, hoeven geen verlate "keuze" om van papa te houden al dan niet met tegelijktijdig het afvallen van moeder. Al die dingen waarvan je misschien zou verwachten dat je ego dat wel vlijend zou vinden.

Wij hebben geleerd een modus te vinden om oprecht gelukkig te zijn. Zien dat ook als onze plicht richting de kinderen. Zorgen dat ALS ze ooit terug komen dat ze in ieder geval een vader (en stiefmoeder) treffen die gelukkig en gezond zijn en (hernieuwde) positieve bijdrage aan hun leven kan geven. Niet een zielig hoopje depressieve schim van het verleden.

Verder hopen wij dat de kinderen gelukkig zijn in hun situatie en een volwaardig en gezond leven mogen krijgen. Met of zonder ons. Dat is onze vorm van houden van, de enige die ons rest helaas.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:41

Firedancer schreef:
KiWiKo schreef:

Of niet.

En weet je, dat is ook goed. Jammer misschien, maar inmiddels zijn wij zo ver dat we ook gelukkig kunnen zijn als ze niet terug komen.

We hoeven geen schouderklopjes over wat we vroeger voor ze gedaan hebben, hoeven geen verlate "keuze" om van papa te houden al dan niet met tegelijktijdig het afvallen van moeder. Al die dingen waarvan je misschien zou verwachten dat je ego dat wel vlijend zou vinden.

Wij hebben geleerd een modus te vinden om oprecht gelukkig te zijn. Zien dat ook als onze plicht richting de kinderen. Zorgen dat ALS ze ooit terug komen dat ze in ieder geval een vader (en stiefmoeder) treffen die gelukkig en gezond zijn en (hernieuwde) positieve bijdrage aan hun leven kan geven. Niet een zielig hoopje depressieve schim van het verleden.

Verder hopen wij dat de kinderen gelukkig zijn in hun situatie en een volwaardig en gezond leven mogen krijgen. Met of zonder ons. Dat is onze vorm van houden van, de enige die ons rest helaas.

en weet je.................... bewonderenswaardig!!!!

dikke, dikke AMEN!!!

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:55

Het is zo jammer dat je als kind zijnde als strijdmiddel wordt gebruikt. Ben nu zelf een jaar gescheiden en ik heb een zoon van 10 jaar. Ex en ik wonen bijna tegen over elkaar, voor mezelf niet ideaal, maar wel voor mijn zoon!!! Als hij zin heeft kan hij na schooltijd nog even naar zijn vader toe op de boerderij meehelpen en lol maken. Dat ik mijn ex een egoist vind, daar hoeft mijn zoon de dupe niet van te worden!
Vroeger zijn mijn ouders ook gescheiden, daardoor heb ik jaren geen contact met mijn vader gehad, nu sinds een paar jaren wel weer. Ik weet dus wel hoe de vork in de steel steekt en hoe belangrijk het contact met beide ouders is!
Als kind heb je het recht om van beide ouders te houden!!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:59

Het kind wordt altijd de dupe van die dingen. Een kind heeft recht op allebij haar ouders. Hebben jullie een co oudersschap? (ik denk het wel he) wat een gedoe vooral als je zelf vanalles probeerd maar de moeder niet mee wil werken.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:02

Ik bij nader inzien eigenlijk ook wel gecharmeerd van een paar gesprekken bij een hele goede mediator. Advocaten zijn vaak een ramp voor een toch al zo'n moeilijke verstandhouding als in dit soort situaties.

Een paar keer aan tafel gewoon elkaar weer in de ogen moeten kijken en basis afspraken maken en wat emoties venten onder begeleiding van een goede mediator kan soms veel verbeteren.

Je blijft altijd afhankelijk van de medewerking en samenwerking van beide partijen, maar niet geschoten is altijd mis

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:03

mediator wil mevrouw niet Lachen is al aan de orde geweest

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:11

*schaamt zich*, maar in zijn algemeenheid dan maar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:18

Poeh moeilijk zeg. Zoals Kiwiko in het begin van deze post al zei, zou ik ook alles even loslaten maar wel nadat je de zaken hebt gewonnen.
Je kan dan later in elk geval tegen het kind in kwestie zeggen dat je er alles aan gedaan hebt. Ook zou ik een soort dagboekje maken en elke dag daarin een briefje aan het kindje schrijven.
Ikzelf ben ook kind van gescheiden ouders en heb ook nooit echt de mogelijkheid gehad om mijn vader te leren kennen. En geloof me, dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Ik had ook zeer het gevoel dat mijn vader ook geen moeite heeft gedaan. Dus stop met trekken aan het kind maar laat wel merken dat je van haar houdt en jullie haar missen. Nu is dat misschien niet zo belangrijk maar op de lange duur wel.

Sterkte....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:22

mijn ouders hebben elkaar de hersens ingeslagen tijdens hun huwelijk............ toen mijn vader uit huis ging en ik allang het huis uit was (ik was 16 toen ik op mezelf ging wonen) en mijn broer "oud" was...........

toen waren ze ineens vrienden?????/ bij elkaar op verjaardag, feestdagen samen doorbrengen met de nieuwe liefdes.........

had dat GVD 20 jaar daarvoor besloten!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:23

Misschien wil ze die mediator wel als het niet door ex of diens vriendin voor- en aangesteld wordt, maar door de rechtbank of advocaat Knipoog Is ook weer een verschil.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:24

HBVisser schreef:
Ikzelf ben ook kind van gescheiden ouders en heb ook nooit echt de mogelijkheid gehad om mijn vader te leren kennen. En geloof me, dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Ik had ook zeer het gevoel dat mijn vader ook geen moeite heeft gedaan.

Ah, maar ik denk dat je hier een mooi pijnpunt te pakken hebt.

Ik denk dat de grootste angst voor veel vaders hem niet zit in het loslaten, maar de angst dat hun kind zal denken dat hun papa niet geinteresseerd is of niet voldoende van ze hield.

Wat had jouw vader (in retrospect) anders kunnen doen om jou het gevoel te geven dat het hem wel degelijk ook om jou ging. Wij sturen bijvoorbeeld nog een paar keer per jaar een kaart (als die al doorgespeeld wordt door moeder), maar voor het zelfde geld denken ze dat die stomme vader ze nou eens eindelijk met rust moet laten.

Doe je het ooit goed?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:25

Dat is ook niet niks. Even helemaal off topic, maar heb je ze dat nooit verweten? Mijn moeder was ook geen hele leuke moeder vroeger en ik heb daar heel lang last van gehad, maar goed, je hebt ze nou eenmaal niet voor het uitkiezen en veranderen kan je ze ook niet. Dus ik ben verandert, niets meer verwachten en niet over mijn eigen grenzen heen gaan. Het was moeilijk maar ik ben er gekomen en nu..........kunnen we prima met elkaar overweg.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:29

Als mijn vader iets bij had gehouden waardoor ik op latere leeftijd kon zien dat hij ooit wel eens aan me gedacht heeft was het wat mij betreft goed geweest. Of als we eens over de hele situatie gepraat hadden.
Helaas moest toen ik op 19 jarige leeftijd mijn vader voor het eerst sinds mijn tweede jaar zag, er vooral maar niet over dat onderwerp gepraat worden. Ik had zoveel vragen, ik vond het zo moeilijk en voelde me zo minnetjes. En van zijn kant kwam ook maar niets. Na een jaar of twee was ik er wel klaar mee en heb ik mezelf terug getrokken. Als hij wil kan hij me vinden via hyves of via mijn moeders familie (1 oom heeft nog contact met hem) maar ik hoor tot op heden niets van hem en het is al bijna 5 jaar geleden dat ik die beslissing nam.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:30

KiWiKo schreef:
eigenlijk werkt het menselijke brein in deze heel simpel..........

zolang jouw vriend laat merken dat het hem hoog zit, dat het hem pijn doet, dat hij ermee zit......... zal zij doorgaan met het tegenhouden....... want ze kan hem slechts op deze manier "pakken" !!!!

De enige manier waarop ze nog enig vat heeft op jouw vriend is door het kind weg te houden, en dat weet ze.

Wat ik zou adviseren.......... is alles stoppen, geldstromen, advocaten........ de hele jan klerezooi stoppen. En dan rustig achteroverleunen, wachten tot zij zich aandient.

zij heeft dan geen grip meer, en gaat op zoek naar een houvast.... en dan pas kan je haar een handvat aanreiken op jullie condities.

het is moeilijk, en het kan echt wel een poos duren........ maar hier maak je jezelf gek mee, en haar blij Lachen

weet niet hoor, maar dan pakt zij hem later op het feit dat hij toendertijd ook geen intresse toonde in zijn dochter...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:30

Tieneke schreef:
Misschien wil ze die mediator wel als het niet door ex of diens vriendin voor- en aangesteld wordt, maar door de rechtbank of advocaat Knipoog Is ook weer een verschil.

Is ook een verschil, ik kan mij de achterdocht heel goed voorstellen.

In onze situatie heeft de rechtbank beide partijen naar de mediator gestuurd, maar moest in onderling overleg besloten worden welke mediator gebruikt zou worden. Desondanks niet makkelijk en tegen de tijd dat ze met z'n drieen aan tafel zit moeten nog beide partijen open staan voor het proces.

In mijn visie is mediation best een heen moeilijk proces, waarbij je je soms pijnlijk kwetsbaar op moet stellen ten overstaande van zowel je ex als een onbekende derde partij. Maar de resultaten zijn wel betrouwbaarder omdat je de ander kunt appeleren aan eigen gemaakte afspraken. Ach, en voor sommigen is zelfs dat niet van toepassing, maar het geeft wel de mogelijkheid om een beetje bij elkaar achter de schermen te kijken en te leren begrijpen wat een ander beweegt en hoe je daar misschien gezamelijk een weg in kunt vinden.

Onze ex maakte overigens doodleuk afspraken (waar ze voor tekende) en vervolgens doodleuk niet nakwam. Die heb je ook, maar dan kun je op je kop gaan staan en gaat er dus niets helpen.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:33

ikenindi schreef:
weet niet hoor, maar dan pakt zij hem later op het feit dat hij toendertijd ook geen intresse toonde in zijn dochter...

Documenteren, is het sleutelwoord.

Naast proberen gewoon een gesprek aan te gaan, dus een brief sturen naar zowel beide advocaten als moeder. En zelf een archief bijhouden met alles wat je ooit geschreven hebt, brieven van advocaten, uitspraken van rechtbanken, onderzoeken van instanties, agenda's en dergelijke. In een grote doos in een hoekje van de zolder zetten en vergeten tot je het ooit weer nodig hebt.

Wij hebben dat de kinderen ook verteld toen wij ze een van de laatste keren gezien hebben (in ons geval voelden wij het afscheid wel aankomen). Ze weten dat er hier een paar mappen staan met onze kant van ons gezamelijk avontuur en dat als ze 18 jaar zijn, ze vrij zijn om ze te komen halen. Maakt niet uit wat ze op dat moment van ons vinden, maar dan kunnen ze er als volwassenen voor kiezen om naast het verhaal van moeder, ook het verhaal van papa te kennen en hun eigen conclusies te trekken.

Wij hebben overigens nooit met de kinderen gesproken over rechtzaken, kortgedingen, mediation etc., zelfs al wisten ze alles al van moeder.
Laatst bijgewerkt door Firedancer op 03-01-09 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:36

Precies Firedancer, de moeder kan het kind dan niets op de mouw spelden en het kind zelf heeft bewijs dat er tijdens al die jaren van afwezigheid aan haar gedacht is en dat ze gemist werd.
Dat is zo verschrikkelijk belangrijk als de vader later weer een band met zijn kind op wil bouwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:21

Ik begrijp het wel.
Laat die vrouw met rust, met dwang bereik je echt helemaal niks.
Het kind komt vanzelf later wel dat ze papa wil zien ofzo.