zwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Re: zwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:57

HBVisser, ik zie verslaving inderdaad niet als een ziekte maar als een keuze. Ik ben opgegroeid met verslaafden, dus ik denk dat ik wel enig recht van spreken heb over dit onderwerp. Ongeacht de soort verslaving heb je in mijn ogen de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Ik vind het erg makkelijk om alles maar op een ziekte (verslaving of psychische ziekte) te gooien alsof het een excuus is voor het gedrag. Als de wil sterk genoeg is, kunnen ze best voor een ander leven kiezen, maar daar ontbreekt het bij de zwerversgroep hier aan.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:58

xDramaQueen schreef:
verootjoo schreef:
Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig

ben ik het mee eens, tegenwoordig kan alles in NL, in nederland ben je absoluut niet zielig namelijk
Bovendien zijn de zwervers van vroeger niet te vergelijken met zwervers van nu, vroeger wist je zeker dat het arme zielige mensen waren, nu niet meer. ik geef ook nooit geld, brood kunnen ze krijgen maar dat willen ze niet Clown

juist dat vind ik ook

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:01

Knoffer schreef:
Ik vind dat verslaving vaak onderschat wordt. Van een verslaving afkomen...en zeker van heroine...is heel erg moeilijk en dat doe je niet zomaar. Ook niet met hulp en ook niet met motivatie. En wat is het doel waardoor je gemotiveerd raakt? Wat is de toekomst van die mensen na het afkicken? Is die toekomst al die moeite waard? En er hoeft maar 1 dipje te zijn, met als gevolg dat er weer 1 keer gebruikt wordt en daar zijn ze weer bij af. Als je iemand hebt waarvoor je het doet, een geliefde, dan heb je een belangrijk doel...maar hebben die mensen nog iemand?

Als die mensen dan inderdaad het doel niet de moeite waard vinden om voor af te kicken, dan hebben ze ook mijn medelijden niet nodig voor hun zwerversbestaan. Dan is dat hun keuze...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:12

Hobby schreef:
HBVisser, ik zie verslaving inderdaad niet als een ziekte maar als een keuze. Ik ben opgegroeid met verslaafden, dus ik denk dat ik wel enig recht van spreken heb over dit onderwerp. Ongeacht de soort verslaving heb je in mijn ogen de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Ik vind het erg makkelijk om alles maar op een ziekte (verslaving of psychische ziekte) te gooien alsof het een excuus is voor het gedrag. Als de wil sterk genoeg is, kunnen ze best voor een ander leven kiezen, maar daar ontbreekt het bij de zwerversgroep hier aan.

Ik vind niet dat het zo zwart wit is. Je maakt een keuze om ooit te beginnen, domme fout. Daarna heb je de keuze om af te kicken. Als je die keuze hebt gemaakt is het niet ineens 'makkelijk'.
Zonder wil, bereik je niks. Maar met wil, kan het alsnog mislukken.

Ook zijn mensen zoals ze zijn en zijn je hersenen zoals ze zijn (die door lang drugs gebruik overigens veranderen). Ik wou ook weleens dat ik een bepaalde karaktereigenschap wel of niet had, maar ook al wil ik het veranderen, het lukt niet altijd. Aan doorzettingsvermogen en wilskracht ontbreekt het sommige misschien en psychische stoornissen en verslaving maken het erger. Sommige accepteren misschien hun zwerverleven, maar dat maakt niet dat dat hun droomleven is, om even overdreven te zeggen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:16

Hobby schreef:
Knoffer schreef:
Ik vind dat verslaving vaak onderschat wordt. Van een verslaving afkomen...en zeker van heroine...is heel erg moeilijk en dat doe je niet zomaar. Ook niet met hulp en ook niet met motivatie. En wat is het doel waardoor je gemotiveerd raakt? Wat is de toekomst van die mensen na het afkicken? Is die toekomst al die moeite waard? En er hoeft maar 1 dipje te zijn, met als gevolg dat er weer 1 keer gebruikt wordt en daar zijn ze weer bij af. Als je iemand hebt waarvoor je het doet, een geliefde, dan heb je een belangrijk doel...maar hebben die mensen nog iemand?

Als die mensen dan inderdaad het doel niet de moeite waard vinden om voor af te kicken, dan hebben ze ook mijn medelijden niet nodig voor hun zwerversbestaan. Dan is dat hun keuze...

Ik kan het zielig vinden hoe sommige mensen zijn...ook in het gewone leven.
De hele dag in de kou voor de AH een daklozenkrant staan verkopen, lijkt mij geen pretje. Zij liever dan ik. Maar als zij zo hun gelf verdienen en overleven, prima. Wil ik best een krantje kopen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:27

Knoffer, ik begrijp jouw mening en dacht er vroeger ook zo over, maar inmiddels in mijn mening dus bijgesteld en daar heb ik goede redenen voor. De daklozenkrant is ook het enige waar ik geld aan spendeer. In mijn ogen doen de verkopers in ieder geval nog hun best om door middel van een baantje hun eigen geld te verdienen. Ik geef in ieder geval niet 'zomaar' geld.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:42

Dat doe ik ook niet. Ik koop alleen af en toe de daklozenkrant. En soms heb je van die types die met een big smile je uit het niets ineens gaan helpen met bijv. inparkeren (niet dat het nodig is en eigelijk alleen maar irritant Tong uitsteken), maar om iets te doen met de hoop dat je ze wat geeft. Daar kan ik wel een beetje om lachen, dus dan geef ik misschien ook wel wat.

Ik weet niet veel van zwervers en de instanties en kan dus ook geen onderbouwde mening vormen over hoe instanties e.d. hier mee omgaan en hoe de zwervers zijn. Mijn mening over verslaving heb ik ook een rede voor. Ik kom ook weleens mensen tegen met een soortgelijke ervaring, maar die soms ook een totaal andere mening kunnen hebben dan ik. Maakt niet uit, meningen verschillen Lachen En de ene verslaafde/verslaving is de andere niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:15

Ik zie een verslaving ook wel als een soort ziekte hoor, maar met een ziekte kan je op verschillende manieren omgaan. Genoeg verslaafden die prima functioneren met hun bezoekjes aan de methadonpost en (af en toe) wat bij gebruiken. Die kunnen zelfs prima in een huis wonen, een sociaal leven opbouwen, een dagbesteding hebben etc. Als mensen op zo'n manier prima kunnen functioneren, dan hoeven ze nieteens af te kicken.
Maar de mensen die er zelf voor kiezen om 24 uur per dag de drugs centraal te stellen, en maar jagen en zoeken, en er verschrikkelijk uitzien omdat het ze niet uitmaakt welke drugs van wat voor kwaliteit ze gebruiken, die kan je niet helpen tenzij er een gedwongen opname aan te pas komt. Maarja, hoe lang blijven ze dan geholpen he?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:41

Apple schreef:
Hoezo mag je als zwerver alles houden terwijl bij een uitkeringsgerechtigde er een deel naar de staat gaat? Hoe bedoel je dat?

Ik weet het precieze er niet van..
Als je als zwerver bijverdiend door bijvoorbeeld kranten oid te verkopen hoef je niks af te staan. Maar als je als afgekeurde bijvoorbeeld ietsjes bijwerkt moet je er een deel van afstaan.
Toch?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:47

Ik geef ook niets aan zwervers in principe. Als ik wat zou geven, zou dat eten/drinken zijn, geen geld. Ben een keer aangesproken of ik geld had voor een kop koffie. Heb gezegd dat ik best een kop koffie met m wilde halen, maar m geen geld zou geven. Toen kon ik opflikkeren. Koe

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:54

Lotte1990 schreef:
Apple schreef:
Hoezo mag je als zwerver alles houden terwijl bij een uitkeringsgerechtigde er een deel naar de staat gaat? Hoe bedoel je dat?

Ik weet het precieze er niet van..
Als je als zwerver bijverdiend door bijvoorbeeld kranten oid te verkopen hoef je niks af te staan. Maar als je als afgekeurde bijvoorbeeld ietsjes bijwerkt moet je er een deel van afstaan.
Toch?

Dat is vanaf 500 euro per maand toch? ik geloof niet dat zwervers dat bij elkaar krijgen door kranten te verkopen.
Bedellen zullen ze ook vast niet opgeven bij de belasting, aangezien bedellen illegaal is. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:15

odetteke schreef:
Apple schreef:
Even een stelling om over na te denken (recentelijk nog ergens in een opleiding gehoord)

"Er zijn geen ongemotiveerde klanten, alleen incompetente hulpverleners"

Absoluut niet mee-eens Haha!

Er is vast een groep die het nu niet red, maar met wat meer hulpverlening toch een eind komt. Maarja, als er maar geld en mankracht is voor 1 begeleidingsgesprek per week houdt het op. Dan is de hulverlener niet incompentent, maar is het een overheids/financieel probleem.

Verder zie ik het heel duidelijk al HULPverlenen. Helpen is niet dat de ene iets doet en de ander maar achterover hangt. Ik vind dus ook niet dat je mensen aan het handje mee moet nemen om alles te doen. Wanneer iemand het met X gulden zakgeld per dag in een week geen een keer voor elkaar krijgt om een brood te kopen heeft iemand blijkbaar nog niet genoeg motivatie. Als iemand structureel alle afspraken met hulpverleners "vergeet" omdat hij druk,druk,druk is (lees drugs,drugs,drugs) ben je blijkbaar niet gemotiveerd genoeg, anders had hij de dope wel in de andere 23 uur van de dag geregeld. Als je dan eindelijk een huisje hebt en je stort je binnen een maand weer in het criminele wereldje, dan is het huisje je blijkbaar ook niet zoveel waard. Mensen die de eerste simpele stappen niet willen zetten vinden het leven op straat gewoon niet vervelend genoeg om daar een klein beetje moeite voor te doen.

Dit is een aardige Lachen. Als de een (de hulpverlener) aan het werk is en de ander achterover hangt dan ben je in mijn ogen incompetente hulpverlener. Als je mensen aan het handje mee moet nemen ben je incompetente hulpverlener. Lekker makkelijk voor de zwerver in kwestie, die hoeft niets te doen en de hulpverlener rent zich de poten uit het lijf. Zo'n huisje: wil iemand wel een huisje? Ik ken mensen die beslist geen aansluiting op de electriciteit willen bijvoorbeeld, als je dan als hulpverlener een aansluiting gaat regelen dan heeft je klant daar niet zoveel aan.

Waar het om gaat is dat je als hulpverlener samen met je klant een doel formuleert, sterker nog, dat de klant een doel formuleert. Je zult zien, als de klant zelf een doel geformuleerd heeft dan is plots de klant aan het werk. Je krijgt dan ook heel andere gesprekken. Niet van "je bent weer niet op afspraak verschenen, waarom niet?' (wat al erg verwijtend en badinerend kan klinken, lekker met het vingertje wijzen, als ik klant was zou ik de volgende keer al helemaal niet meer komen), maar meer "goh, we hebben toen en toen dit doel geformuleerd, telt dat nog steeds voor jou?". Dan kun je ook uitleggen dat iemand bepaalde dingen moet doen/laten als hij zn zelf geformuleerde doel wil halen. En dan maakt het niet zoveel uit of je maar 1 gesprek per week hebt of meer Lachen (natuurlijk, uiteraard, soms wil je meer tijd maar kan dat niet gezien vanuit de politiek/beleid).
En dan is per definitie bijna elk traject een succestraject aangezien de klant toewerkt naar zn eigen doel Lachen

Toevoeging: als iemand van zn zakgeld alleen maar drugs koopt en geen brood dan heeft de klant blijkbaar een ander doel dan de hulpverlener. Dan is het geen ongemotiveerde klant, alleen dan is het interessant om te kijken wat het doel van deze klant kan zijn (bijvoorbeeld: niet meer gegijzeld worden door het CJIB bijvoorbeeld) en welke stappen de klant dan moet zetten om dit te voorkomen. Als zo'n klant vooral zn drugs belangrijk vind, ook goed, dan vooral niet gaan trekken aan een dood paard.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:29

ik heb wel eens samen met een collega een niewe bril gekocht voor een zwerver .

deze man stond elke dag op het station in den bosch zijn krantjes te verkopen .
hij was door de staat en zijn vrouw in de steek gelaten toen ie 2 jaar ontwikkelingswerk in ghana had gedaan .
toen ie terrugkwam had zijn vriendin een ander en de koffers voor hem buiten staan .
en de staat kon ook niks voor hem doen omdat ie onbetaald werk in het buitenland had gedaan .
hij is gaan zwerven en aan de drank geraakt door wat ie in ghana mee had gemaakt en gezien .

van het geld wat ie ophaalde met dakloze krant regelde hij snachts een slaapplek .

met oud en niew hebben ze hem in elkaar geslagen en zijn bril verbrijzeld .
elke ochtend kwam ie bij mij in de zaak een kop koffie drinken en al gauw merkte ik dat deze man meer was dan een zwerver .
hij was een man met een heel verhaal en zijn hart op de juiste plek .

toen ie in elkaar was geslagen door een groep jongeren met oud en niew is ie ook beroofd van zijn centen .
toen ie sochtends half gehavend en zonder bril koffie kwam drinken heb ik samen met collega de winkel dicht gedaan en zijn we naar de brillenzaak in de buurt gegaan en hebben samen voor hem een niewe bril gekocht .

inmiddels heeft deze man zijn leven redelijk op orde hij heeft een kamer en werkt als vrijwilliger voor de daklozen om hun op het juiste pad te krijgen .
ook verkoopt ie nog steeds de dakloze krant omdat dit het mooiste is wat ie ooit heeft gedaan en de meest eerlijke mensen heeft leren kennen .

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:34

Nee, geef nooit wat omdat je het zo in stand houd.

Heb een keer gehad dat we op schoolkamp waren en dat we ergens gingen eten in een klein groepje. Ik kon het niet allemaal op en had nog een heel patatje over. Dus ik dacht dan geven we het aan die zwerver. Dus ik vroeg het aan iemand anders en die wou het wel. Alleen die liep eerst naar een andere zwerver, maar die wou niet en toen liep hij naar die andere en struikelde toen over een steen. Met als gevolg dat het patatje over de grond verspreid lag Ach gut

Ik vond dat best zielig en wou hem toen wat geld geven, maar toen stond die man op en pakte een tasje die achter zich lag. En toen hij verder liep hoorde je allemaal bierflesjes klinken in die zak. Sindsdien geef ik niks meer. Stort liever wat aan het goede doel die hun probeert te helpen met onderdak en voeding en hulp.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:45

Toen ik nog in de buurt van Rotterdam woonde ging ik vaak uit eten of naar de bios in de stad.We kwamen daar altijd dezelfde man tegen die spulletjes "verkocht" Op een gegeven moment "kenden" we hem zo goed dat we hem elke keer wat gaven.Hij was dan zó dankbaar.Uiteindelijk vertelde hij zelf dat hij een huisje had gevonden en z,n leven weer op de rails had.We hebben hem nooit meer gezien.Ik heb nog wel zo'n matruschka popje wat ik ooit van hem heb gekocht bewaard Haha!

Een andere man die altijd bij de uitgang van de metro stond te rammelen met een bakje heb ik eens wat kleingeld gegeven.Was nog geen euro bij elkaar maar ik had verder niks.Hij keek wat ik in z,n bakje stopte en schreeuwde me woest achterna of ik soms nog wisselgeld wilde Boos! Die heeft dus nooit meer wat gekregen.......

Nu woon ik in de noordoost polder en ben hier in de buurt nog nooit een zwerver tegen gekomen......
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet elke zwerver wat geef hoor,sommige zijn ronduit asociaal en agressief.Maar soms zit er gewoon iemand bij die me wat doet zeg maar.Het breekt gewoon m,n hart als ik dat zo zie......tja ik ben nou eenmaal een beetje week van hart Bloos Bloos
Laatst bijgewerkt door paxine op 30-12-08 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:47

Karina1977.. Ik heb bewondering voor je.. Helaas ben ik nooit zo'n "goeie" zwerver tegengekomen en 'ken' ik enkel hier in de buurt een paar die niet zo aardig/goed zijn als die jullie beschrijven.. Een stukje brood of een flesje drinken is te min, want dan kunnen ze niet kiezen of het is niet goed genoeg

Ik loop liever langs ze als elke andere voorbijganger.. Ben ik dan echt zo'n slecht persoon omdat ik ze niet aan hun probleem wil laten toegeven? Ik snap een heleboel van jullie, die geven en begrijpen waarom het zo moeilijk is een verslaving te hebben en ermee te moeten leven...
Ben ik echt zo slecht dat ik ze niets geef?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:50

Ik geef ook niets hoor Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:50

Mijn vader had ooit een situatie waarin een zwerver hem om geld vroeg. Hij antwoordde; ''Nee, maar als je honger hebt, mag je meelopen naar de cafetaria en iets van me uitzoeken.''

En dat is gebeurd.

En toen gebeurde mij iets soortgelijks. Een zwerver benaderde me voor geld.. hij had zo'n honger. Dus ik dacht; tijd om een traditie te kweken. Ik heb hem gezegd dat ik wel wat eten voor hem wilde kopen en dat heb ik gedaan.

Hij was hardstikke blij. Ach, je hebt ''slechte'' en ''goeie''. Maar ik maak er geen gewoonte van om iets te geven en geef sowieso NOOIT geld, het lijkt me beter dat deze mensen aan hun problemen gaan werken. Niemand in Nederland HOEFT honger te lijden...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:52

Vrees niet hoor, je kan rustig iets geven. Er zijn genoeg zaken die zoiets in stand houden maar eurootje meer of minder niet. Ziekte, depressie, schulden, verslaving en dat soort dingen houden een zwervend bestaan in stand. En soms is iemand zo aan dat leven gewend dat ze ook niet meer anders kunnen.
Wie zijn wij dan om daar iets van te zeggen? Wie zijn wij om te beslissen of die man met zijn bij elkaar gebedelde centen een paar biertjes mag kopen of niet? En wie zijn wij dan om de medemens te laten stikken? Als je het niet kan missen dan moet je je centjes lekker zelf in de zak houden.
Mensen oordelen zo makkelijk. Soms doe ik zelf ook hoor maar ik probeer altijd een beetje verder te denken dan oordelen.
Ik heb niemand te betuttelen, ook een zwerver niet, als die niet anders kan leven dan is dat zo en als ik hem/haar een handje kan helpen dan doe ik dat.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:01

ik heb sinds vorige zomer lichtjes schrik gekregen van zwervers.
sommige geef ik nog wel eens iets, maar ook maar heel snel.
ik was in antwerpen in mn eentje en er kwam een naar me toe om te vrage ofk mischien een sigaretje voor hem had, ik zei lachend van ja hoor hier en stak hemv oor hem aan. en ik wou doorlopen maar hij bleef ff babbele, ja ik oke, toen vroeg hij geld ik zo van ja nee hebk ni, had geen kleingeld en kga heus geen 20euro geven. en toen begon die over werk en dit dat en ik zo van tsja tegenwoordig.. en toen begon hij me regelrecht uit te schelde voor dikzak en begon zo wat te dreigen dus ik loop weg ofja wandel en hij liep me achterna scheldend op me en hij begon te zegge wie ik was en bla bla heeft me gevolgd tot ik in de tram stapte. echt ik was der echt niet tegoei van!
maar sommige geef ik wel iets, kan 't vaak niet laten. ookw anneer ze een hondje mee hebbe ofzo:D

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 00:06

karina1977 schreef:

hij was door de staat en zijn vrouw in de steek gelaten toen ie 2 jaar ontwikkelingswerk in ghana had gedaan .
toen ie terrugkwam had zijn vriendin een ander en de koffers voor hem buiten staan .
en de staat kon ook niks voor hem doen omdat ie onbetaald werk in het buitenland had gedaan .
hij is gaan zwerven en aan de drank geraakt door wat ie in ghana mee had gemaakt en gezien .

van het geld wat ie ophaalde met dakloze krant regelde hij snachts een slaapplek .

elke ochtend kwam ie bij mij in de zaak een kop koffie drinken en al gauw merkte ik dat deze man meer was dan een zwerver .

toen ie in elkaar was geslagen door een groep jongeren met oud en niew is ie ook beroofd van zijn centen .
toen ie sochtends half gehavend en zonder bril koffie kwam drinken heb ik samen met collega de winkel dicht gedaan en zijn we naar de brillenzaak in de buurt gegaan en hebben samen voor hem een niewe bril gekocht .

inmiddels heeft deze man zijn leven redelijk op orde hij heeft een kamer en werkt als vrijwilliger voor de daklozen om hun op het juiste pad te krijgen .
ook verkoopt ie nog steeds de dakloze krant omdat dit het mooiste is wat ie ooit heeft gedaan en de meest eerlijke mensen heeft leren kennen .

jeetje... wat lief van je!!!!

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:02

Hier zitten ze vaak aan de ingang van supermarkten enzoverder.
Met sommige heb ik nog wel medelijden, maar met andere dan weer niet.. Vroeger gaven we ze wel iets van wat we gekocht hadden, bijvoorbeeld een pak koekjes ofzo, tot op een keer mama zo'n pak koekjes aanbood aan een jongetje, begint dat jongetje te schreeuwen; "neen, dat moet ik niet hebben, ik moet geld hebben!!" en toen zei mama terug; "ja, dan krijg je niks!"
En toen gaven we nooit iets meer Lachen

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:02

karina1977 schreef:

Ik vind dit ook een indrukwekkend verhaal. Deze man zat zo in de put en met een beetje hulp van anderen kom je dan een heel eind. Hij heeft zelf voor zijn leven geknokt en heeft nu de boel redelijk op orde, petje af! Dit verhaal is een mooi iets om 2009 in te gaan en toont dat alle beetjes kunnen helpen.