Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
xDramaQueen schreef:verootjoo schreef:Ik geef ze nooit wat. Ze kiezen er zelf voor om zwerver te worden. In NL is dat helemaal niet nodig
ben ik het mee eens, tegenwoordig kan alles in NL, in nederland ben je absoluut niet zielig namelijk
Bovendien zijn de zwervers van vroeger niet te vergelijken met zwervers van nu, vroeger wist je zeker dat het arme zielige mensen waren, nu niet meer. ik geef ook nooit geld, brood kunnen ze krijgen maar dat willen ze niet
Knoffer schreef:Ik vind dat verslaving vaak onderschat wordt. Van een verslaving afkomen...en zeker van heroine...is heel erg moeilijk en dat doe je niet zomaar. Ook niet met hulp en ook niet met motivatie. En wat is het doel waardoor je gemotiveerd raakt? Wat is de toekomst van die mensen na het afkicken? Is die toekomst al die moeite waard? En er hoeft maar 1 dipje te zijn, met als gevolg dat er weer 1 keer gebruikt wordt en daar zijn ze weer bij af. Als je iemand hebt waarvoor je het doet, een geliefde, dan heb je een belangrijk doel...maar hebben die mensen nog iemand?
Hobby schreef:HBVisser, ik zie verslaving inderdaad niet als een ziekte maar als een keuze. Ik ben opgegroeid met verslaafden, dus ik denk dat ik wel enig recht van spreken heb over dit onderwerp. Ongeacht de soort verslaving heb je in mijn ogen de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Ik vind het erg makkelijk om alles maar op een ziekte (verslaving of psychische ziekte) te gooien alsof het een excuus is voor het gedrag. Als de wil sterk genoeg is, kunnen ze best voor een ander leven kiezen, maar daar ontbreekt het bij de zwerversgroep hier aan.
Hobby schreef:Knoffer schreef:Ik vind dat verslaving vaak onderschat wordt. Van een verslaving afkomen...en zeker van heroine...is heel erg moeilijk en dat doe je niet zomaar. Ook niet met hulp en ook niet met motivatie. En wat is het doel waardoor je gemotiveerd raakt? Wat is de toekomst van die mensen na het afkicken? Is die toekomst al die moeite waard? En er hoeft maar 1 dipje te zijn, met als gevolg dat er weer 1 keer gebruikt wordt en daar zijn ze weer bij af. Als je iemand hebt waarvoor je het doet, een geliefde, dan heb je een belangrijk doel...maar hebben die mensen nog iemand?
Als die mensen dan inderdaad het doel niet de moeite waard vinden om voor af te kicken, dan hebben ze ook mijn medelijden niet nodig voor hun zwerversbestaan. Dan is dat hun keuze...
), maar om iets te doen met de hoop dat je ze wat geeft. Daar kan ik wel een beetje om lachen, dus dan geef ik misschien ook wel wat.
En de ene verslaafde/verslaving is de andere niet. Apple schreef:Hoezo mag je als zwerver alles houden terwijl bij een uitkeringsgerechtigde er een deel naar de staat gaat? Hoe bedoel je dat?

Lotte1990 schreef:Apple schreef:Hoezo mag je als zwerver alles houden terwijl bij een uitkeringsgerechtigde er een deel naar de staat gaat? Hoe bedoel je dat?
Ik weet het precieze er niet van..
Als je als zwerver bijverdiend door bijvoorbeeld kranten oid te verkopen hoef je niks af te staan. Maar als je als afgekeurde bijvoorbeeld ietsjes bijwerkt moet je er een deel van afstaan.
Toch?
odetteke schreef:Apple schreef:Even een stelling om over na te denken (recentelijk nog ergens in een opleiding gehoord)
"Er zijn geen ongemotiveerde klanten, alleen incompetente hulpverleners"
Absoluut niet mee-eens
Er is vast een groep die het nu niet red, maar met wat meer hulpverlening toch een eind komt. Maarja, als er maar geld en mankracht is voor 1 begeleidingsgesprek per week houdt het op. Dan is de hulverlener niet incompentent, maar is het een overheids/financieel probleem.
Verder zie ik het heel duidelijk al HULPverlenen. Helpen is niet dat de ene iets doet en de ander maar achterover hangt. Ik vind dus ook niet dat je mensen aan het handje mee moet nemen om alles te doen. Wanneer iemand het met X gulden zakgeld per dag in een week geen een keer voor elkaar krijgt om een brood te kopen heeft iemand blijkbaar nog niet genoeg motivatie. Als iemand structureel alle afspraken met hulpverleners "vergeet" omdat hij druk,druk,druk is (lees drugs,drugs,drugs) ben je blijkbaar niet gemotiveerd genoeg, anders had hij de dope wel in de andere 23 uur van de dag geregeld. Als je dan eindelijk een huisje hebt en je stort je binnen een maand weer in het criminele wereldje, dan is het huisje je blijkbaar ook niet zoveel waard. Mensen die de eerste simpele stappen niet willen zetten vinden het leven op straat gewoon niet vervelend genoeg om daar een klein beetje moeite voor te doen.
. Als de een (de hulpverlener) aan het werk is en de ander achterover hangt dan ben je in mijn ogen incompetente hulpverlener. Als je mensen aan het handje mee moet nemen ben je incompetente hulpverlener. Lekker makkelijk voor de zwerver in kwestie, die hoeft niets te doen en de hulpverlener rent zich de poten uit het lijf. Zo'n huisje: wil iemand wel een huisje? Ik ken mensen die beslist geen aansluiting op de electriciteit willen bijvoorbeeld, als je dan als hulpverlener een aansluiting gaat regelen dan heeft je klant daar niet zoveel aan.
(natuurlijk, uiteraard, soms wil je meer tijd maar kan dat niet gezien vanuit de politiek/beleid). 

Die heeft dus nooit meer wat gekregen.......

karina1977 schreef:ik heb wel eens samen met een collega een niewe bril gekocht voor een zwerver .
deze man stond elke dag op het station in den bosch zijn krantjes te verkopen .
hij was door de staat en zijn vrouw in de steek gelaten toen ie 2 jaar ontwikkelingswerk in ghana had gedaan .
toen ie terrugkwam had zijn vriendin een ander en de koffers voor hem buiten staan .
en de staat kon ook niks voor hem doen omdat ie onbetaald werk in het buitenland had gedaan .
hij is gaan zwerven en aan de drank geraakt door wat ie in ghana mee had gemaakt en gezien .
van het geld wat ie ophaalde met dakloze krant regelde hij snachts een slaapplek .
met oud en niew hebben ze hem in elkaar geslagen en zijn bril verbrijzeld .
elke ochtend kwam ie bij mij in de zaak een kop koffie drinken en al gauw merkte ik dat deze man meer was dan een zwerver .
hij was een man met een heel verhaal en zijn hart op de juiste plek .
toen ie in elkaar was geslagen door een groep jongeren met oud en niew is ie ook beroofd van zijn centen .
toen ie sochtends half gehavend en zonder bril koffie kwam drinken heb ik samen met collega de winkel dicht gedaan en zijn we naar de brillenzaak in de buurt gegaan en hebben samen voor hem een niewe bril gekocht .
inmiddels heeft deze man zijn leven redelijk op orde hij heeft een kamer en werkt als vrijwilliger voor de daklozen om hun op het juiste pad te krijgen .
ook verkoopt ie nog steeds de dakloze krant omdat dit het mooiste is wat ie ooit heeft gedaan en de meest eerlijke mensen heeft leren kennen .

karina1977 schreef:ik heb wel eens samen met een collega een niewe bril gekocht voor een zwerver .
deze man stond elke dag op het station in den bosch zijn krantjes te verkopen .
hij was door de staat en zijn vrouw in de steek gelaten toen ie 2 jaar ontwikkelingswerk in ghana had gedaan .
toen ie terrugkwam had zijn vriendin een ander en de koffers voor hem buiten staan .
en de staat kon ook niks voor hem doen omdat ie onbetaald werk in het buitenland had gedaan .
hij is gaan zwerven en aan de drank geraakt door wat ie in ghana mee had gemaakt en gezien .
van het geld wat ie ophaalde met dakloze krant regelde hij snachts een slaapplek .
met oud en niew hebben ze hem in elkaar geslagen en zijn bril verbrijzeld .
elke ochtend kwam ie bij mij in de zaak een kop koffie drinken en al gauw merkte ik dat deze man meer was dan een zwerver .
hij was een man met een heel verhaal en zijn hart op de juiste plek .
toen ie in elkaar was geslagen door een groep jongeren met oud en niew is ie ook beroofd van zijn centen .
toen ie sochtends half gehavend en zonder bril koffie kwam drinken heb ik samen met collega de winkel dicht gedaan en zijn we naar de brillenzaak in de buurt gegaan en hebben samen voor hem een niewe bril gekocht .
inmiddels heeft deze man zijn leven redelijk op orde hij heeft een kamer en werkt als vrijwilliger voor de daklozen om hun op het juiste pad te krijgen .
ook verkoopt ie nog steeds de dakloze krant omdat dit het mooiste is wat ie ooit heeft gedaan en de meest eerlijke mensen heeft leren kennen .