Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:44

Nijn schreef:
Wat maakt de salarisstrook uit?
Scheelt mij een biet of iemand anders meer of minder verdient, als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander baantje Lachen

juist!
maar schijnbaar zijn er alleen maar baantjes te krijgen in de krantenhandel voor kinderen van rond de 14..

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:45

LimaMambo schreef:
Nijn schreef:
Scheelt mij een biet of iemand anders meer of minder verdient, als het ze niet bevalt zoeken ze maar een ander baantje Lachen

juist!
maar schijnbaar zijn er alleen maar baantjes te krijgen in de krantenhandel voor kinderen van rond de 14..

Maar in de meeste gevallen is dit ook zo!
Niet iedereen heeft een bloembollenkweekerij of een ander landbouwbedrijf met kassen om de hoek zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:45

als ik geld in huis heb geef ik wel iets 30 cent ofzo, zelf heb ik ook niet veel te besteden en ik kom ook nooit de maand rond maarja

en ik geloof echt niet dat jullie 24 euro per maand krijgen voor een krantenwijk! ik was 13 en had 1 wijkje voor 3 dagen per weel. het ging om een gratis krant en ik verdiende toch echt 140 GULDEN per maand

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:46

LimaMambo schreef:
ik verdiende in de horeca veel meer dan dat ik nu verdien hoor dus dat is niet overal zo Knipoog
en fooi zat daar NIET in berekend..

Zoals hierboven vermeld ging het om gemiddeld en om de verhouding. Uiteraard zitten er uitschieters en het verschilt nogal of je floor manager in een restaurant bent in vergelijking met een veegjochie van de BCC. Maar in leeftijd/werk verhouding is de Horeca een kaalgeplukte CAO. Dat is algemeen bekend.

Nijn schreef:

Niet iedereen heeft de mogelijkheden en/of de kwaliteit om even een carriereswitch uit te voeren. Er zijn ook mensen die niet veel ander werk kunnen krijgen. Wel erg cold as ice om te zeggen dat het je een biet zal zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:46

LimaMambo schreef:
Nijn schreef:

juist!

Zeker niet, zijn genoeg andere baantjes maar je moet er misschien wat meer moeite voor doen Lachen
Op mijn 14e werkte ik nl. ook (wit Knipoog ) en heb geen kranten gelopen, zou dus niet weten waarom iemand anders dat niet kan Lachen
Oh en heb ook niet in een kas gewerkt Lachen Hebben we hier niet eens in de buurt dat ik weet Lachen

Edit:

"
Elaine schreef:
Nijn schreef:

Niet iedereen heeft de mogelijkheden en/of de kwaliteit om even een carriereswitch uit te voeren. Er zijn ook mensen die niet veel ander werk kunnen krijgen. Wel erg cold as ice om te zeggen dat het je een biet zal zijn.

Moet mij de salarisstrook van iemand anders dat wat uitmaken? Zou werkelijkwaar niet weten waarom Lachen
Niet ander werk kunnen krijgen? Zal vast veel afhangen van de regio maar hier liggen ze voor het oprapen Lachen
Mogelijkheden moet je zelf creëren, kwaliteiten, tsja ik vraag me af of je echt kwaliteiten nodig hebt voor bijv. vakkenvullen.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 20-12-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:48

Elaine schreef:
LimaMambo schreef:
ik verdiende in de horeca veel meer dan dat ik nu verdien hoor dus dat is niet overal zo Knipoog
en fooi zat daar NIET in berekend..

Zoals hierboven vermeld ging het om gemiddeld en om de verhouding. Uiteraard zitten er uitschieters en het verschilt nogal of je floor manager in een restaurant bent in vergelijking met een veegjochie van de BCC. Maar in leeftijd/werk verhouding is de Horeca een kaalgeplukte CAO. Dat is algemeen bekend.

Nijn schreef:

waar het mij ook meer om ging was de bezigheid.. niet het salaris..
iemand die een drankje op tafel zet in mix 2 minuten bezig.. iemand die info een tv geeft ( en dan heb ik het niet alleen over verkopen) een uur..

en qua bezigheid.. wie gun je dan de fooi?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:49

Misschien mixen ze het in twee minuten, maar heb je het werk ervoor en erna al bedacht?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:49

Nijn schreef:
Zeker niet, zijn genoeg andere baantjes maar je moet er misschien wat meer moeite voor doen Lachen
Op mijn 14e werkte ik nl. ook (wit Knipoog ) en heb geen kranten gelopen, zou dus niet weten waarom iemand anders dat niet kan Lachen
Oh en heb ook niet in een kas gewerkt Lachen Hebben we hier niet eens in de buurt dat ik weet Lachen

Wat voor werk blijft er nog voor de 12/13/14 jarigen over behalve folderslopen of in een kas werken ?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:50

Nijn schreef:

ik heb ook nooit kranten gelopen (ik mocht dat geen eens van mijn ouders ivm school, vroeg opstaan etc)
en ook ik verdiende gewoon wit mijn geld in een sportschool

je kan tegenwoordig zoveel.. vakken vullen, snackbar, ik noem maar wat..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:51

Hmm ik denk dat dat bij ons geen gewoonte is ofzo. heb er nog nooit van gehoord om folderlopers een fooi te geven tijdens deze dagen. Bij ons komt de Telegraaf ook vaak te laat, en klaag daar nooit over. De bezorgers van die krant krijgen ook een bonus als ze geen klachten krijgen. Dus dan is het niet klagen van mijn kant een bijdrage Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:51

Elaine schreef:
Misschien mixen ze het in twee minuten, maar heb je het werk ervoor en erna al bedacht?

een winkel blijft niet alleen draaiende als je iets verkoopt hoor.. komt ook veel meer bij kijken..
producten liggen niet vanzelf in het magazijn.. winkel stofzuigt zichzelf ook niet. etc etc

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:52

Horeca, vooral sportscholen/verenigingen staan te springen om jong personeel om de koffie in te schenken, daar ben ik dus ook begonnen met werken Lachen
Vakkenvullen kan ook vanaf je 14e Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:52

LimaMambo schreef:
een winkel blijft niet alleen draaiende als je iets verkoopt hoor.. komt ook veel meer bij kijken..
producten liggen niet vanzelf in het magazijn.. winkel stofzuigt zichzelf ook niet. etc etc

Oh ken anders zat winkels waar de schoonmakers komen om te vegen dweilen en zuigen. Naast de verkopers heb je vakkenvullers en magazijnboys die alles bijvullen. Degene die het praatje houdt doet daar niet altijd aan mee.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:53

Elaine schreef:
LimaMambo schreef:

Oh ken anders zat winkels waar de schoonmakers komen om te vegen dweilen en zuigen. Naast de verkopers heb je vakkenvullers en magazijnboys die alles bijvullen. Degene die het praatje houdt doet daar niet altijd aan mee.

ja grote winkels zoals mediamarkt en supermarkten etc.. maar de wat kleinere winkels moeten dat toch echt zelf doen Knipoog

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:54

LimaMambo schreef:
Nijn schreef:

ik heb ook nooit kranten gelopen (ik mocht dat geen eens van mijn ouders ivm school, vroeg opstaan etc)
en ook ik verdiende gewoon wit mijn geld in een sportschool

je kan tegenwoordig zoveel.. vakken vullen, snackbar, ik noem maar wat..

Supermarkten krijgen tegenwoordig vaker boetes en nemen dus geen mensen van onder de 14 aan. En sommige nemen niet jonger dan 15 aan.
Snackbar is dan wel een optie. Maar ik vind het toch erg lastig voor zo'n jong iemand om al werk te zoeken.

Ik heb staldienst gedraaid op de manege op zaterdag en mocht daarvoor gratis in de les rijden. Ik was nog te jong om betaald te worden en daarom deden we het zo Knipoog

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:54

Elaine schreef:
LimaMambo schreef:

Ik moest bij de M&S altijd elke ochtend stofzuigen hoor Knipoog
Alleen de grote winkels hebben zo'n luxe.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:57

LimaMambo schreef:
ja grote winkels zoals mediamarkt en supermarkten etc.. maar de wat kleinere winkels moeten dat toch echt zelf doen Knipoog

Daarom nogmaals, zoals eerder vermeld, het ging om het gemiddelde. Niet om de kleintjes t.o. de grote. Bij ons wordt de vloer ook geboend iedere morgen, maar in het restaurant van mijn vader vroeger stonden we midden in de nacht zelf te dweilen.

Dat is Mediamarkt vergelijken met de lunchroom op de hoek.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:59

Elaine schreef:
LimaMambo schreef:

Daarom nogmaals, zoals eerder vermeld, het ging om het gemiddelde. Niet om de kleintjes t.o. de grote. Bij ons wordt de vloer ook geboend iedere morgen, maar in het restaurant van mijn vader vroeger stonden we midden in de nacht zelf te dweilen.

Dat is Mediamarkt vergelijken met de lunchroom op de hoek.

maar we werken allemaal voor ons geld.. krantenjongens en winkelpersoneel..
en de 1 verwacht wel fooi en de ander niet.. en iedereen heeft de keus om ander werk te zoeken

ik vind: OF iedereen fooi, Of niemand..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:03

@LM: ik snap echt niet waar jij zo moeilijk over doet. Die 50 cent kunnen zelfs de aller armsten missen (ik ken ook mensen die studeren en op kamers wonen en die het echt héél krap hebben, maar die geven ook gewoon een euro, dan maar een drankje minder als je uit gaat).

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:04

Wat een gezever dit topic.
Als je wilt geven dan doe je dat en wil je dat niet dan doe je dat niet..
Het MOET niet en de rest vul je zelf aan met een argument.
Zelf ben ik kranten en foldersloper geweest. Ik vond het geweldig wat ik er toen voor kreeg. Op mijn 16e ben ik gestopt net voor kerst mijn moeder begreep er niets van, maar ik voelde me te stoer om met die kaartjes langs de deuren te gaan.. Nu heb ik een eigen bedrijf en ja ik moest alles zelf schoonmaken. Toch krijgen we soms best wel een fooi Ja En nee daarom doen we het niet, maar wel laten soms mensen dat weten als waardering van. En zo zie ik de kranten/folder jongens ook je doet dat als waardering van. Waardeer je ze niet, plak een Nee Nee sticker op of geef gewoon niks. Niemand die je aanklaagt hoor Knipoog Of ik zelf iets geef? De folders brengt de buurman en krant hebben we niet als hij langs de deur zou gaan zou ik hem zeker een euro of meer geven ja. Wat is nu een euro op hetgeen wat hij verdiend? Als we uit de folders geld kunnen besparen zijn we allemaal bij en we vinden het zooo normaal dat het maar in de bus komt vallen..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:06

kinuh schreef:
@LM: ik snap echt niet waar jij zo moeilijk over doet. Die 50 cent kunnen zelfs de aller armsten missen (ik ken ook mensen die studeren en op kamers wonen en die het echt héél krap hebben, maar die geven ook gewoon een euro, dan maar een drankje minder als je uit gaat).

als ik zo bereken wat ik hier kwijt ben aan al die meuk die ik door de bus krijg.. dan ben ik 20 euro krwijt als ik ze allemaal 2 euro wil geven..
ten eerste is het feestperiode.. dus niet echt een lekkere tijd waarin iederen bulkt van het geld
ten 2e.. wat ik hier al verkondigd heb...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:07

Nou de meeste krantenlopers geven aan met 50 cent al gelukkig te zijn Knipoog

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:08

en met hooguit 6 verschillende mensen ben je dan maximaal 3,- kwijt. Nou, dan heb je 1 drankje minder als je uitgaat?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:08

LimaMambo schreef:
Sodeletuut schreef:
Nee maar jij verdient vast stukken meer dat het zeer lage loontje van een krantenbezorger Knipoog

Het is inderdaad gewoon gierigheid, gun hun gewoon ook een keer een extraatje.

zoveel verdien ik niet hoor.. moet namelijk ook gewoon belastingen en rekeningen betalen..
en als je wat ouder bent en op jezelf woont dan kom je daar nog wel achter Knipoog

Je verdient het dus wel, je geeft het alleen gelijk weer uit. Dat is wat anders.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:09

kinuh schreef:
Nou de meeste krantenlopers geven aan met 50 cent al gelukkig te zijn Knipoog

voor die 5 euro in totaal kan ik mijn dieren iets extra's geven.. vind ik veel belangrijker dan de folderjongen die hier midden in de nacht om 12 uur de folders door de bus gooit.. Clown