Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:51

manie schreef:
Ik laat het er ook bij,

Ik ga niet eens beginnen. Huilen van het lachen

Ja, ik ben gay (gelukkig maar Haha!) én ja, ik ben Christelijk. Ach, ik heb al zoveel dingen om me druk over te maken in dit leven. Moet ik me dan ook nog drukmaken over mijn seksuele voorkeur, terwijl ik daar zelf niet eens aan wat kan doen? Neuh, zonde van m'n tijd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:52

Ecudes schreef:
@ Myukii
Dan nog weet jij niet wat god denkt. God heeft zelf de bijbel niet geschreven. Dan nog dènk jij dat iets zo zit op grond van de bijbel.
Maar dat jij wéét dat god teleurgesteld is in homo's, dat vind ik arrogant. Jij gelóóft op grond van de bijbel dat god teleurgesteld is in homo's.
En dat is iets heel anders.

Overigens zie ik niets bekrompens in mijn reactie. Ik zeg enkel dat jij geen directe verbinding zal hebben met god (aangezien ik er van uit ga dat die niet bestaat, want dat gelóóf ik), dus jij kan niet weten wat hij denkt over homo's. Dus ga dan ook niet beweren dat je dat weet.
Ik wéét ook niet of god bestaat. Ik geloof het niet. Ik vind voor iemand anders spreken (in dit geval voor god) nogal vreemd als je zijn/haar eigen mening niet hebt kunnen vragen. Nogal bekrompen dus.

Ze kan wel weten hoe God denk over homo's want dat staat heel duidelijk in de Bijbel, zij mag dan geen direkt lijntje hebben met God, maar de mensen die de Bijbel hebben geschreven hadden dat wel, stuk voor stuk.
Wat er in de Bijbel staat zijn zodoende (in het grootste deel van de Bijbel) letterlijk God's woorden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:53

manie schreef:
Ik ben nergens op uit!
Maar blijkbaar mag ik (en de andere poster) niet aangeven hoe ik tegen het boek aankijkt.
Over ieder ander boek mogen we een mening hebben, we mogen het prachtig of waardeloos vinden, maar wanneer het over de bijbel gaat, dan is het ineens respectloos.
Dát snap ik echt niet

edit: mijn reactie stond er niet bij zag ik.

Mensen ontlenen een leven aan de bijbel, baseren hun leven, omgang, rituelen etc. erop. Het beledigen van het boek betekent het beledigen van hun levenswijze. En daar was jij toch zo op tegen? Want de leefwijze van homoseksuele mocht toch ook niet beledigd worden? Waarom doe je het nu zelf dan?

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet zwaar gelovig. Ik heb de bijbel gelezen uit pure menselijke interesse, niet vanwege overtuigingen. Ik ga niet naar de kerk, alleen voor begrafenissen en trouwerijen. Ik ben niet gedoopt, helemaal niks. En toch vind ook ik dat je respect moet opbrengen voor het geloof van een ander

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:59

Pfff de laatste reactie voordat ik echt stop Haha!

Dat mensen hun leven e.d. eraan ontlenen, prima is ieders goed recht, ze mogen van mij.

Maar dat het voor een ander niet meer is dan een sprookjesboek, een geschiedenisboek, een pak papier, een fraai boek, een waardeloos boek, een geweldig boek, moet net zo goed gezegd kunnen worden.
Ieder heeft zijn eigen interpretatie van zaken, niet meer en niet minder Lachen

Trusten Dromen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:00

Dat mag je van mij best zeggen hoor Lachen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:03

Omdat ik mijn mening over dit onderwerp niet duidelijker kan maken dan Robert Long ooit gedaan heeft, bij deze even de songtekst van Homo Sapiens van Robert Long (sommige stukjes misschien eens aan B laten lezen Knipoog )

Zij is een vrouw en zij is een vrouw
Ze wonen samen op een flat in Rotterdam, wat zou dat nou
De een heet Lies, de ander Jet
Een stel dat zich uitstekend redt
Goed katholiek en keurig net
Op vrijdag zelfs een viskroket
Ze slapen in hetzelfde bed
En af en toe dan doen ze het

Hij is een man en hij is een man
Ze zijn al jaren bij mekaar wat is daar voor bijzonders aan
Het is nou toch wel zonneklaar
Als zij dat willen doen ze waar
Al was er dan geen ambtenaar
Die sprak "nu bent u dus een paar"
Elk diertje z'n plezier nietwaar
Dat is voor niemand een bezwaar

Behalve in de ogen van zo'n klootzak als een Gijssen
Die man bekijkt de wereld met zo'n vrome, zure smoel
Omdat 'ie zelf niet neuken mag meent 'ie vol afgrijzen
Z'n medemens die anders is terecht te moeten wijzen
Met God tezamen op een stoel
Dat geeft een lekker machtsgevoel
Hij vindt 't vast ontzettend fijn
Om roomser dan de Paus te zijn
Dus kijkt 'ie op 't mensdom neer
Als plaatsvervangend lieveheer
Alleen dat "lieve" klopt allang niet meer

Hij is een vrouw en zij is een man
Dat is nog niet zo lang zo omdat dat de laatste tijd pas kan
Ze stichtten samen een gezin
Dat was wel moeilijk in 't begin
Maar zij nam hem tot gemalin
En hij is nu haar hartsvriendin
Dus hielden ze de moed erin
En kreeg hun leven nieuwe zin

Dat geldt natuurlijk niet voor zo'n fanaat als die Simonis
Die predikt dat God liefde is, en vrede en geluk
Die man die denkt beslist dat hij nog beter dan God's zoon is
Omdat 'ie alles wat voor zijn begrippen ongewoon is
Bestempeld als onzedelijk
Dat vindt 'ie zelf wel redelijk
Wie anders is heeft weinig kans
Hij wurgt ze met z'n rozenkrans
En trapt ze stevig maar devoot
Uit zijn humane vikingboot
Degelijk en grondig in de goot

Maar ik ben een mens en jij bent een mens
Ook onder de verzamelnaam bekend als homo sapiens
De een wil dit, de ander dat
Hire vind je wat, daar laat je wat
Maar als een mens z'n ware aard
Z'n leven lang verbergen moet
Is de kerk geen stuiver waard
Al zeggen priesters "God is goed"
Want als je God als goed beschouwt
Vindt 'ie 't beslist niet fout
Wanneer je van een ander houdt

Elk geloof claimt dat 't weet
Wat hun God eigenlijk bedoelt
Laat ze maar banketstaaf
Laat ze maar banketstaaf
Laat ze maar banketstaaf en doe wat je voelt
Want ze weten dat hun macht
Alleen op dreigementen stoelt
Dus laat ze maar banketstaaf
Laat ze maar banketstaaf
Laat ze maar banketstaaf
Laat ze maar banketstaaf
banketstaaf, banketstaaf, lu-lu-lu-lu-banketstaaf
banketstaaf
Hmmhmm

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:06

Liesje_Lover schreef:
Tsja ik ben zelf lesbisch, gevoelig onderwerp dus Knipoog. Ik vind het belachelijk dat iemand hierdoor anders behandelt zou worden.

Volgensmij zegt de bijbel ook dat je je naasten lief moet hebben, of iets dergelijks... Maarja, dat sprookjesboek vind ik sowieso klinklareonzin.

Het gaat om de persoon, niet om op wie diegene valt...

Afgod

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:07

En dan mag iemand anders de bijbel geen boek vol sprookjes vinden, want dat is respectloos, maar jullie mogen wel hier even melden dat de bijbel precies is wat god vind, zonder dat iemand dat in twijfel mag trekken? Dus eigenlijk is de bijbel de waarheid en klaar, het mag niet in twijfel worden getrokken. Want zeggen dat het onzin is, dat is respectloos. Daarentegen kan je natuurlijk wel zeggen dat een gelovige wel zeker weet hoe het allemaal zit en is dus wat ik geloof allemaal onzin. Jaja.

God heeft zelf de bijbel niet geschreven, daar zijn we het geloof ik als enige punt wel over eens. Dus wat er wel in staat heeft iemand anders er in gezet. En dan kan je natuurlijk geloven dat degene die dat boek geschreven hebben daar gelijk over hebben. Prima.
Maar beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, want zoals ik al zei, niemand wéét of god teleurgesteld is in homo's.
Ik zei al: wie weet mogen alleen homo's naar binnen in de hemel en blijven wij dus gezellig buiten staan.

Of wie weet is het wel zoals ik denk. Niks na de dood, want er bestaat gewoon helemaal niets. Heb je al die jaren een opgedrongen mening over homo's gehad, omdat iemand in een boek heeft geschreven wat je ervan moet vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:08

En dit vind ik dus echt beledigend, overal waar het gaat over christenen en homo's wordt dit nummer weer aangehaald. Vind het sneu als je je niet beter uit kunt drukken als op zo'n manier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:10

Ecudes schreef:
God heeft zelf de bijbel niet geschreven, daar zijn we het geloof ik als enige punt wel over eens. Dus wat er wel in staat heeft iemand anders er in gezet. En dan kan je natuurlijk geloven dat degene die dat boek geschreven hebben daar gelijk over hebben. Prima.
Maar beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, want zoals ik al zei, niemand wéét of god teleurgesteld is in homo's.
Ik zei al: wie weet mogen alleen homo's naar binnen in de hemel en blijven wij dus gezellig buiten staan.

Zie mijn eerdere post Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:15

anneliesdj schreef:
Ze kan wel weten hoe God denk over homo's want dat staat heel duidelijk in de Bijbel, zij mag dan geen direkt lijntje hebben met God, maar de mensen die de Bijbel hebben geschreven hadden dat wel, stuk voor stuk.

Zie mijn post, je gaat er niet op in.
Niemand kan weten wat god denkt. Jij niet, zij niet, ik niet. Lekker bijdehand om het dan maar op een boek te gooien en dat mag je prima geloven. Weten is iets anders.

Toch frapant dat ik als atheïst het prima deed op de (streng) protestantse school, maar dat mensen hier wel beweren de wijsheid in pacht te hebben en mij niet in mijn waarde kunnen laten. Doet me denken aan iemands onderschrift hier:
Je kan alleen met iemand discussiëren als de ander wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Als je het toch al wéét, ga dan lekker ergens anders je tijd besteden. Ik hoef niet bekeerd te worden maar sta in tegen stelling tot de mensen die wéten wel open voor andere zienswijzen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:19

Wie zegt dat ik jou wil bekeren?
Jij wilt perse bewijs hebben maar dat is er simpelweg niet, waarom denk je dat het een geloof heet??

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:21

anneliesdj schreef:
En dit vind ik dus echt beledigend, overal waar het gaat over christenen en homo's wordt dit nummer weer aangehaald. Vind het sneu als je je niet beter uit kunt drukken als op zo'n manier.

Dat mag jij vinden, ik vind echter dat de beste man helemaal gelijk had, waarom zou ik dan naar andere woorden gaan zoeken? Een God die mensen niet in hun waarde zou kunnen laten, die is imo de moeite echt niet waard (of hij al dan wel of niet bestaat hoef ikvoor mezelf dan al niet eens meer over na te denken). De algemene strekking van de songtekst vind ik persoonlijk helemaal niet beledigend (een enkele krachtterm had van mij ook niet gehoeven, maar ach... het is een manier om iets duidelijk te maken), direct daarintegen is het wel en ik zie niet in wat daar slecht aan is. Overigens geloof ik zelf niet dat de Bijbel is geschreven door mensen die zelf stuk voor stuk een lijntje met God"hadden, maar dat is weer een heel ander onderwerp. Zelfs met de beste bedoelingen worden "verhalen" vaak veranderd naarmate ze vaker verteld worden, dat is alleen in het dagelijks leven al goed te merken. Ik ben dus van mening dat dat met de Bijbel hetzelfde zal zijn gegaan, ik denk dat de mensen die het geschreven hebben, verhalen hebben geinterpreteerd zoals dat HEN uit kwam... objectief is imo onmogelijk tenzij God zelf de Bijbel zou hebben geschreven en dat te bewijzen zou zijn...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:24

En waarom kan je dan niet accepteren dat je het gelooft, maar niet weet?
Ik hoef ook geen bewijs. Ik hoef alleen niet te horen dat je weet dat god teleurgesteld is in homo's.
Als je dat soort dingen zo hard kan stellen (dat je wéét ipv gelooft), dan mag je het bewijzen. Als je mij het bewijs dan niet kan geven, hou dan ook op met die arrogantie en geef gewoon toe dat je het niet weet maar dat je gelóóft dat het zo zit.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:25

Vikki, ik kan me echt helemaal in jouw reactie vinden, maar dat had je vast al begrepen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:29

Doe een beetje rustig anders discussier je maar alleen verder, je hoeft niet beledigend te worden als je je zin niet krijgt.

Nogmaals; ik zeg nergens dat ik het weet, ik zeg alleen hoe de Bijbel erover denkt. Jij kunt het een sprookjesboek vinden maar als christen geloof je in God en dus automatisch in de Bijbel, volgens de Bijbel is vrijwel alles daarin geschreven door mensen die letterlijk met God communiceerden.
En zoals ik al zei; bewijs is er niet, het is een geloof en er valt dus niets te bewijzen.

Edit; wbt dat homoverhaal; in de bijbel staat dus dat God de omgang tussen mensen van hetzelfde geslacht afkeurd, zo ook trio'tjes ed.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:31

Ik had idd al zo'n vermoeden dat we op 1 lijn zitten hier Ecudes Lachen .

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:36

anneliesdj schreef:

Hier kon ze het nog wel zeker weten? Verward
Kortom, wat wil je nu... Is het nu zeker weten of een geloof... Verward

Overigens komt het sprookjesboek zeker niet van mij af. Ik vind het geen sprookjesboek. Ik vind het iets heel anders wat ik hier maar niet neer zal zetten, want dan begin je pas echt te steigeren denk ik Haha!

Overigens zie ik niet in wat beledigend is aan mijn post. Misschien ietwat lange tenen?

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:39

ja ik vind dat ook wel erg vreemd, zij heeft dus de mensen gesproken die de bijbel hebben geschreven? want ze zegt dat ze het zeker weet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:41

Je hebt het over arrogantie en je tekst is nogal aanvallend maar goed, ik zal er nog even op doorgaan Knipoog

Wat ik in bovenstaand bericht bedoel is dat, als je christen bent en je gelooft in God en dus in de Bijbel dan geloof je wat er in de Bijbel staat en dus 'weet' je op die manier wat God ervan denkt.
Als je niet in God gelooft, geloof je ook niet wat er in de Bijbel staat.
Hopelijk snap je het nu, is lastig uit te leggen, snap nu ook dat jij het niet snapt ;P

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:44

Dan nog GELOOF je dat god dat er van denkt.
Ik vind stellen dat je WEET wat god ergens van denkt gewoon heel erg hard en zeker grof en beledigend voor de mensen die gelovig zijn en twijfelen over hun geaardheid.

En ik snap prima dat gelovigen die de dingen in de bijbel geloven dan ook GELOVEN dat god zo over homo's denkt.(alhoewel, lees jij de bijbel ook niet nogal selectief? eet jij vlees met bloed erin? eet jij varkensvlees?). Ga gewoon alleen geen dingen als de waarheid verkondigen. Dàt is alsof je zelf de wijsheid in pacht hebt en heeft niet juist alleen god die? Lijkt me dan dus wel best wel arrogant.
En het kan ook simpeler, gewoon toegeven dat het ietwat ongelukkig verwoordt is is voor mij ook wel voldoende hoor.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:48

Is er voor jou nog verschil tussen weten met je gevoel en weten met je verstand Annelies? Want ik stel me voor dat gevoel bepalend is in deze... het is best een interessant onderwerp / discussie, maar gelijkertijd ook een moeilijk onderwerp omdat ik denk dat het voor mensen die geloven gevoelsmatig een emotioneel onderwerp is, terwijl dat voor de niet gelovigen onder ons niet of minder zo is. Ik moest net terug denken aan mijn basisschool tijd, ik denk dat iedereen daar wel eens het spelletje heeft gedaan waarbij fluisterend een zinnetje moest worden doorgegeven. Ik kan me echt niet herinneren dat dat zinnetje ooit echt hetzelfde bleef van het eerste tot het laatste kind. Zoals ik het bekijk (met mijn verstand omdat ik nou eenmaal op ben gegroeid tussen een meute atheisten, gevoelsmatig heb ik dus minder met het onderwerp dan jij zal hebben als je begrijpt wat ik bedoel) stel ik me dus voor dat dat met de Bijbel wellicht ook zo gegaan is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:51

Dat vlees met bloed en varkensvlees (en schaaldieren, insekten en ga maar door) wordt 'rechtgezet' later in de Bijbel Knipoog

Ik verkondig dit niet als waarheid, ik wil gewoon aangeven hoe christenen erover denken. En ongelukkig verwoord is het niet, als je in God en in de Bijbel gelooft dan zie je dit als waarheid, zo simpel is het.

Waar ik me wel nog steeds aan stoor is dat je zo aanvallend discussierd, ik probeer enkel uit te leggen hoe christenen/de bijbel erover denkt en jij raakt maar niet uitgepraat over mijn arrogantie, beetje irritant.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:55

Je legt niet uit hoe iemand erover denkt. Zodra je ophoudt met het verkondigen van "de waarheid" wordt het al een heel ander verhaal.
Ik vind het bekerende gehalte van "hoe het echt zit" nogal irritant.

Over arrogantie zal je me niet meer horen. Ik vind alleen mijn manier van discussiëren nog steeds niet zo aanvallend Verward. Tenslotte ga ik uit van wat ik GELOOF en ga ik er dus vanuit dat ik weleens ongelijk zou kunnen hebben. Iets wat veel mensen met de bijbel in de hand blijkbaar niet kunnen.

Overigens... waarom zou je eerst opschrijven wat je niet moet eten en dan later mag je het weer wel eten? Verward Dat gaat mijn logica even te boven.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:59

Ach, Leef en laat leven Lachen