e mail van een ander lezen ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: e mail van een ander lezen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:35

pinuts schreef:
een goed huwelijk heeft niets te maken met het lezen van de mail van elkaar.. Een goed huwelijk respecteert privacy:) En laat elkaar daarin gaan, omdat je elkaar vertrouwd

jaa.... dat vond ik ook Clown

totdat bleek dat manlief een wachtwoord op zijn computer had gezet.... Terwijl ikzelf dat nog nooit had gehad.....

Hij is nu ook mijn ex-genoot......

@kiwiko, ik snap jouw redenatie best maar hoop toch wel dat privé en zakelijk niet zo zwart/wit in het eggie gescheiden zijn als de mensen op kantoor zijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:52

Silvaantje schreef:
KiWiKo dan klinkt je laatste bericht al een stuk redelijker, maar dan nog vind ik ook dat je best wel arrogant-onrespectvol praat over je personeel. MIJN eigendom enzo, je moet niet vergeten dat je hun nodig hebt om jouw bedrijf draaiende te houden, jij praat meer alsof zij blij mogen zijn dat ze bij jou mogen komen werken. je hebt elkaar nodig en vertrouwen in elkaar om een bedrijf soepel en zonder gebitch te kunnen laten lopen lijkt mij.

..

heel sec gezien (en zo zwart/wit) is het niet, maar heel sec gezien is het gewoon zo dat ik een product koop in de vorm van tijd ......... en dat product moet gewoon goed zijn Lachen

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:53

Ik zou de emails lezen, mn nieuwsgierigheid zou het van me winnen, als er echt dingen in zouden staan, wat zwaar kwetsend zou zijn, zou ik ze hier niet mee confronteren, maar langzaam afstand nemen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:56

KiWiKo schreef:
personeel is mijn eigendom zolang ik ze betaal voor hun uren........ want daar koop ik ze voor namelijk.......

en zolang de uren door mij betaald worden dienen ze ook te doen waar ze voor aangenomen zijn, dus werken...........

toch?

Mwoa, een emailtje tussendoor moet toch kunnen? Ik heb geen computer op het werk tot mijn beschikking, dus als mijn chef precies wil weten wat ik doe in zijn tijd zal hij me een microfoontje om moeten hangen. Echt niet dat ik daarmee akkoord ga.

Een praatje tussendoor wordt toch ook wel geaccepteerd? Door mijn baas wel gelukkig, hoewel we er weinig tijd voor hebben hoor.

Ik zie mijzelf overigens ook niet als het eigendom van mijn baas, zodra ik de werkvloer op kom. Ik kom voor hem werken inderdaad, maar zijn eigendom ben ik nooit geweest.

Edit; zolang je geen klachten hebt over het functioneren van een werknemer vind ik het dus niet terecht hem/haar aan te spreken op dingen die er dus kennelijk niet toe doen. Als hij/zij haar werk goed doet, is er kennelijk niets aan de hand. Wanneer iemand erg traag is, of niet geconcentreerd zou dat reden zijn om te onderzoeken of diegene zijn hoofd wel genoeg bij het werk heeft.
Laatst bijgewerkt door lies op 10-12-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:58

KiWiKo schreef:
heel sec gezien (en zo zwart/wit) is het niet, maar heel sec gezien is het gewoon zo dat ik een product koop in de vorm van tijd ......... en dat product moet gewoon goed zijn Lachen

Maar nogmaals, het wil niet zeggen dat dat product op z'n best is als je het product 8 uur lang als een robot aan het werk zet.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:02

ik denk dat ik het wel zou lezen, en dr niet mee zou confrenteren ..
zou dat wel moeilijk vinden Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:06

Nouks schreef:
KiWiKo schreef:

Maar nogmaals, het wil niet zeggen dat dat product op z'n best is als je het product 8 uur lang als een robot aan het werk zet.

dan moet het product zich aanbieden voor 7 uur Haha! Haha!

Nogmaals dit is heel zwart wit hoor Lachen maargoed ik wilde alleen even aangeven dat het dus NIET normaal is dat je in de baas zn tijd prive dingen doet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:07

KiWiKo schreef:
dan moet het product zich aanbieden voor 7 uur Haha! Haha!

Nou nee, niet per definitie. Misschien doet werknemer X in 7 functionele uren wel 2x zo veel als werknemer Y in 8 terwijl ze vergelijkbare werkervaring en functie hebben...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:11

kan absoluut maar dan alsnog heeft een werknemer zich verkocht aan een werkgever, en dat product moet dus goed zijn Lachen

Jij rekent in de supermarkt toch ook geen dingen af die je niet in je mandje hebt zitten Lachen ?

Nogmaals heel sec gezien hoor Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:13

Ik zit ook vaak in mijn baas zijn tijd op internet hoor, maar ik verstuur nooit prive mailtjes via mijn werkmail Knipoog Maar bij ons is er ook 9 van de 10 keer niks te doen... Ik zou trouwens iemand er wel mee confronteren als ik diegene zijn mail lees, maar het hangt ook van de situatie af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:15

KiWiKo schreef:
Jij rekent in de supermarkt toch ook geen dingen af die je niet in je mandje hebt zitten Lachen ?

Oh, gaan we zo beginnen... Zo ken ik d'r ook nog wel een Lachen Lachen

Ik ben best bereid (ik roep maar wat hoor) 2 euro te betalen voor een lekkerdere reep chocola van 70 gram terwijl een minder lekkere reep van 100 gram maar een euro kost Lachen Lachen Kwaliteit boven kwantiteit Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:17

bij mij zijn alle repen even duur Haha! Haha! Haha!

maar hoe zie jij het dan? stel je hebt een schilder werken..... die betaal jij 20 euro het uur, en de kamer wil je graag einde van de week af Lachen

Nou kom je toevallig thuis en zie je die schilder, die jij 20 euro het uur betaald, languit op de bank een tukkie doen.........

denk je er dan nog zo over? Of is het dan not done om in de baas zn tijd prive dingen te doen......? in je achterhoofd houdend dat die 20 euro het uur gewoon doortikken terwijl hij ligt te pitten Lachen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:19

Ik snap kiwiko der principe wel, maar de ene medewerker die werkt ook sneller als de andere. Kijk als er genoeg werk te doen is en diegene zit heel de dag achter internet zou ik ook achter mijn oren krabben. Maar op het moment dat het werk goed gedaan word en het is af dan zou ik me er wat minder druk over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:23

KiWiKo schreef:

maar hoe zie jij het dan? stel je hebt een schilder werken..... die betaal jij 20 euro het uur, en de kamer wil je graag einde van de week af Lachen

Nou kom je toevallig thuis en zie je die schilder, die jij 20 euro het uur betaald, languit op de bank een tukkie doen.........

denk je er dan nog zo over? Of is het dan not done om in de baas zn tijd prive dingen te doen......? in je achterhoofd houdend dat die 20 euro het uur gewoon doortikken terwijl hij ligt te pitten Lachen

Een tukkie doen op MIJN bank vind ik ronduit onbeschoft, maar als 'ie bijvoorbeeld even met vrouwlief aan het bellen is, zal je mij daar niet over horen mits 'ie wel aan het einde van de week mijn kamer klaar heeft.

Maar als ik toevallig bijvoorbeeld weet dat een andere schilder misschien minder snel maar wel nauwkeuriger werkt, huur ik bijvoorbeeld ook net zo lief die ander in.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:25

Ik vind ook niet dat je prive dingen moet doen in zn baas zn tijd...tenzij de baas het goed vind...

Maar ik vind het ook onzinnig om mails te lezen van een ander...vaak vat je het dan op zoals jij het leest op dat moment...en de kans is dan groot dat je het verkeerd op vat...
helemaal als je al een jalours typ bent ofzo...
als het een vriendin was...negeer ik haar gewoon,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:28

Nouks schreef:
KiWiKo schreef:

Een tukkie doen op MIJN bank vind ik ronduit onbeschoft, maar als 'ie bijvoorbeeld even met vrouwlief aan het bellen is, zal je mij daar niet over horen mits 'ie wel aan het einde van de week mijn kamer klaar heeft.

Maar als ik toevallig bijvoorbeeld weet dat een andere schilder misschien minder snel maar wel nauwkeuriger werkt, huur ik bijvoorbeeld ook net zo lief die ander in.

okee............ maar even is in dit geval een half uur en hij doet het ook nog eens op jouw telefoon?

kost jou dus 10 euro plus de kosten van het gebruik van jouw telefoon Lachen

Snap je wat ik bedoel?

Daarom vind ik dat werkgevers best mogen vinden dat personeel privedingen, prive doet Lachen en daar ook best op mogen controleren, en dat het niet normaal is dat je zo makkelijk met de baas zn centjes omspringt Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:35

Kiwiko, er is een levensgroot verschil tussen wát een werknemer precies privé doet en hoe lang hij dat doet. Ik werk meer dan fulltime, dus dan ontkom je er soms niet aan om tussendoor een keer een privételefoontje te plegen. Instanties zijn nu eenmaal ook meestal slechts open van 9 tot 17u bijvoorbeeld.

Ik vind het een heeeeel ander verhaal als iemand uitgebreid gaat zitten bellen met een vriend of vriendin ofzo, gewoon voor de leut. Dat moet iedereen maar in z'n eigen tijd doen, helemaal mee eens Ja . Maar even het thuisfront bellen hoe het met de kids gaat zoals mijn collega wel eens doet, ja, dat moet kunnen.

Zelfde geldt voor mails: even gauw in je privémailbox kijken als je systeem met een zware batch bezig is vind ik best kunnen, dat staat echter niet in verhouding met vervolgens al je vrienden eens lekker uitgebreid gaan mailen.

Het gaat om de balans en de nuance. Bij de meeste werkgevers, zo ook bij ons, krijg je niets extra betaald als je een half uurtje langer moet werken, want dat valt onder 'uitwerken', je laatste ding afmaken. Prima, helemaal geen moeite mee Lachen . Wij krijgen overwerk zelfs helemaal niet uitbetaald. Als de werkgever dan wel moeilijk zou gaan doen over een telefoontje of een mailcheck oid zou buiten proportie zijn. Gelukkig zijn ze daar bij ons heel reëel in.

Ook bij ons kijken we wel eens in elkaars mailbox, zeker als iemand ziek is, het werk moet tenslotte wel doorgaan. Maar dan haal je er uit wat op jouw werk van toepassing is en de rest negeer je, heel simpel.

Even tussen haakjes, ik ben thuis voor het geval iemand denkt dat ik nu Bokt in de baas z'n tijd onveilig zit te maken *LOL* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:39

Gwen schreef:
Even tussen haakjes, ik ben thuis voor het geval iemand denkt dat ik nu Bokt in de baas z'n tijd onveilig zit te maken *LOL* .

Maar je werkt meer dan fulltime en het is tussen 9 en 5 op een doordeweekse dag, ben je niet aan het thuiswerken en dus alsnog aan het Bokken in de Baas z'n tijd? Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

_Bonte_ schreef:
Wat als , je de kans kreeg om iemands e-mail te lezen .
Zonder dat hij / zij het weet . En je ziet daar meerdere dingen over jou staan , die slecht zijn jou afbreken. (je weet wel roddelgedoe )
Wat zou jij doen ?

Laten voor wat het is
of
Haar aanpakken

Dit is puur om een discutie te starten hé Knipoog

tja toevallig niet zo heel erg lang geleden een bericht met de berichten geschiedenis
per ongeluk gekregen .. denk iig niet dat het de bedoeling was dat ik het te lezen kreeg Haha!
heb het maar gelaten voor wat het was Clown

ga ze zeker niet persoonlijk aanspreken hier op
daarbij zullen de trouwe volgers zich zelf toch wel herkennen in deze Clown
dat zal het vertrouwen niet meer kunnen opbouwen
en heeft ook verder geen zin , de mensen zullen er niet door veranderen

door dit en nog iets anders wat ik uit verschillende hoeken te horen kreeg

tja ben er eigenlijk wel blij mee Haha! Haha!
nu weet ik iig wie ik wil mijden Haha! wie ik NIET op de koffie wil hebben Haha!
met wie ik niet gezellig op bokt in een hk ga zitten babbellen over koetjes en kalfjes Cool
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-12-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:40

Precies Gwen zo is het ook Lachen Lachen

alleen vind ik dat het geen recht van nemen is Lachen Lachen en dat je als werknemer er best wel eens bij stil kan staan dat het niet vanzelfsprekend is.........

want daar schrok ik wat van......... ik ben echt geschrokken van de reacties van mensen die maar vinden dat dit kan, en zelfs boos zouden worden als de baas in hun email zou kijken........

want een ding he............ het is niet HUN email, het is nog altijd de email van de baas Lachen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:41

Ik zou toch niet willen werken bij een werkgever die het veel doet. Vind dat dit de vertrouwenskant van een werknemers-gever relatie verbreekt.
En inderdaad een persoonlijke email zal altijd wel eens kunnen.
Op mijn werk konden ze het ook, maar deden ze alleen als er een probleem was of een situatie die niet te vertrouwen was.
Vond ik goed. En door die vrijheid creer je een werkbevorderende omgeving Lachen

Je word misschien betaald, maar je bent nog geen eigendom. Vind dat een beetje overkomen bij jou Nagelbijten / Gniffelen

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:44

Vandaar dat ik alleen mail met mijn privemail Haha! Maar bij ons is het vanwege privacy ook verboden in een ander zijn mail te kijken en niemand weet het wachtwoord van de ander zijn pc, tenzij ze hem opvragen via de telefoon ivm ineens een drukte dat ze jou pc gebruiken om te printen. Daar heb ik geen probleem mee. Hooguit het enige wat ze doen is de afwezigheidswizard aanzetten als ze je ww zo snel kunnen vinden, sommige hebben het standaard in hun kastje liggen op een briefje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:48

katiavl schreef:
Je word misschien betaald, maar je bent nog geen eigendom. Vind dat een beetje overkomen bij jou Nagelbijten / Gniffelen

HEEEEUUULLL strikt genomen is dat ook zo Lachen je hebt je namelijk voor die uren verkocht aan een werkgever Lachen dus in die uren ben je sec gezien binnen de afgesproken kaders eigendom van de baas Lachen

maargoed dit is heel kort door de bocht, maar feitelijk wel waar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:50

Nee hoor, je koopt diensten van een werknemer, geen werknemer Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:52

nee je koopt de tijd Lachen EN de diensten Lachen