Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:08

Blondie_ schreef:
Nou zon niet geboren babytje heeft echt nog geen emoties hoor!
Das pas lekker... gewoon het kind geboren laten worden ook al weet je dat je hem niks te bieden hebt.

Voor mij is het meer een tumor dat ik laat weghalen dan dat ik een kind dood maak.
Huppaa weg drmee!!!

Serieus... je bent echt een beetje ziek in je hoofd. Dat je er geen emoties bij voelt á la, maar een ongeboren vruchtje vergelijken met een tumor... Gestoord

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:09

Klijntjuh schreef:
Anthea schreef:
Mocht ik zwanger zijn, laat ik het weghalen. Maar ik wil sowieso geen kids, dus voor mij is die keuze heel makkelijk. Lachen

DIT vind ik (niet per see naar de schrijver van dit zinnetje, maar je hoort dit zo vaak) ronduit belachelijk. Het is verdorie geen wrat!! Boos!

Waarom wind je je nou zo op? Anthea weet ewoon dat ze geen kids wil dus mocht ze onverhoopt zwanger raken laat ze het weghalen....

Kijk, dat ze 'het' zegt in plaats van vrucht of embryo of foetus of baby of wat dan ook maakt helemaal niet uit. Jij interpreteert het waarschijnlijk zo alsof ze luchtig over een ding praat, voor mij is het woordje 'het' een hele normale en correcte Nederlandse verwijzing naar datgene (weer een verwijzing) wat in je buik zit. Dus voordat je dan zo reageert is het misschien verstandig om te vragen hoe ze het bedoeld. Nadeel van communicatie via de computer: Je kunt geen klemtoon plaatsten, geen gezichtsuidrukkingen en gebaren erbij etc. Knipoog

Bovendien is 'het' als 'ding' ook helemaal niet fout gebruikt afhankelijk van de fase van ontwikkeling waarin het kind zich bevindt Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-12-08 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:10

Ik ben blij dat ik zelf controle heb over mijn leven. Geen familie, kerk of wie dan ook beslist over mijn geluk en leven! Dat kan ik zelf doen en als dat via abortus kan: goddank dat die mogelijkheid er is!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:10

Adil18 schreef:
En als je nou heel erg eerlijk voor jezelf bent, wat dacht je toen je 18 was en je met je eerste kid rondliep: Vond je het geweldig of dacht je dat het toch beter was geweest als je het later had gedaan...? En hoe denk je er nu over? Heb je je school af kunnen maken en een baan kunnen vinden...?

Hier wil ik even op reageren.
Het komt over alsof je je moet schamen als je op je 18e met een kind loopt.
En als ik echt héél erg eerlijk ben:
Als ik had geweten dat het moederschap zo mooi was,was ik misschien zelfs al wel eerder aan kinderen begonnen.
Ik liep op mijn 19e súpertrots achter de kinderwagen,
mijn moeder mocht haar de eerste week niet eens vasthouden,laat staan dat ik mijn dochter bij mijn ouders dump.

En hoe ik er nu over denk?
Als ik niet per ongeluk zwanger was geworden,dan hadden we alsnog de keuze gemaakt om vroeg ouders te worden.

Ook wordt hier vaak geroepen dat moederschap niet onderschat moet worden,dat het moeilijk is.
Ik snap heel goed dat kinderen niet voor jan en alleman zijn weggelegt,maar we moeten niet denken dat kinderen krijgen en privilege is voor hyperinteligente,oudere,ervarener mensen...
Kinderen krijgen doen vrouwen al miljoenen jaren,dus zo moeilijk als gedacht wordt is het nou ook weer niet.
Elk reëel denkend mens weet dat een baby ook huilt,eten nodig heeft of ziek kan worden.
Dat wist ik vroeger al,dat wist ik toen ik zwanger was, en het is me nooit tegengevallen.
Het is geen last om voor je kind te zorgen,het is een geschenk. Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:12

Blondie_ schreef:
Das pas lekker... gewoon het kind geboren laten worden ook al weet je dat je hem niks te bieden hebt.

Voor mij is het meer een tumor dat ik laat weghalen dan dat ik een kind dood maak.
Huppaa weg drmee!!!

Je weet dus duidelijk niet waar je het over hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:13

Weet je waar ik altijd wat bang voor ben bij hele jonge (thuiswonende) moeders? Dat de grootouders de zorg teveel op zich nemen van hun kleinkind. Teveel uit handen nemen zeg maar omdat ze hun kind nog echt als een kind zien.
Ik zie liever een tienermoeder zelf voor de zorg dragen, met hulp van anderen natuurlijk (want bijna niemand kan het zonder hulp).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:14

Adil18 schreef:
Klijntjuh weet ewoon dat ze geen kids wil dus mocht ze onverhoopt zwanger raken laat ze het weghalen....

Je haalt mensen door elkaar

Ik ga verder niet meer reageren, ik word hier alleen heel boos over.
Het is belachelijk egoïstisch om je kind te vermoorden omdat je zelf nog wilt uitgaan/lol hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:14

_Tivoli_ schreef:
Adil18 schreef:
En als je nou heel erg eerlijk voor jezelf bent, wat dacht je toen je 18 was en je met je eerste kid rondliep: Vond je het geweldig of dacht je dat het toch beter was geweest als je het later had gedaan...? En hoe denk je er nu over? Heb je je school af kunnen maken en een baan kunnen vinden...?

Hier wil ik even op reageren.
Het komt over alsof je je moet schamen als je op je 18e met een kind loopt.
En als ik echt héél erg eerlijk ben:
Als ik had geweten dat het moederschap zo mooi was,was ik misschien zelfs al wel eerder aan kinderen begonnen.
Ik liep op mijn 19e súpertrots achter de kinderwagen,
mijn moeder mocht haar de eerste week niet eens vasthouden,laat staan dat ik mijn dochter bij mijn ouders dump.

En hoe ik er nu over denk?
Als ik niet per ongeluk zwanger was geworden,dan hadden we alsnog de keuze gemaakt om vroeg ouders te worden.

Ook wordt hier vaak geroepen dat moederschap niet onderschat moet worden,dat het moeilijk is.
Ik snap heel goed dat kinderen niet voor jan en alleman zijn weggelegt,maar we moeten niet denken dat kinderen krijgen en privilege is voor hyperinteligente,oudere,ervarener mensen...
Kinderen krijgen doen vrouwen al miljoenen jaren,dus zo moeilijk als gedacht wordt is het nou ook weer niet.
Elk reëel denkend mens weet dat een baby ook huilt,eten nodig heeft of ziek kan worden.
Dat wist ik vroeger al,dat wist ik toen ik zwanger was, en het is me nooit tegengevallen.
Het is geen last om voor je kind te zorgen,het is een geschenk. Lachen

Nee, het was niet mijn bedoeling om iemand een schaamtegevoel aan te praten. Het was gewoon een rij vragen omdat ik met 18 er niet klaar voor was geweest (en nu met bijna 22 evenmin, maar goed, wil sowieso geen kiddies). Dus ik was benieuwd of zij er met 18 jaar wel klaar voor was of dat ze achteraf toch anders tegen de zaak aankeek. Ik vroeg om eerlijkheid, omdat ik me voor kan stellen dat alle mooie zaken door de jaren heen de eventuele slechte start doen verbleken. Dat wil alleen niet zeggen dat men na de tijd niet denkt dat men toch later er aan had moeten beginnen...

Pure interesse dus, that's all Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:15

Weet je wat het met mij is, stel dat ik op mijn 15e zwanger geweest zou zijn, en ik liet het weghalen, dan zou ik het niet beschouwen als een baby, maar als een klomp cellen. En als ik straks gepland zwanger zou zijn, dan zou ik die klomp cellen vanaf dag 1 als een baby, een mens, mijn bloed beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:16

Klijntjuh schreef:
Het is belachelijk egoïstisch om je kind te vermoorden omdat je zelf nog wilt uitgaan/lol hebben.

Er zijn nog talloze andere redenen om voor abortus te kiezen...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:17

Barco schreef:
Blondie_ schreef:

Huppaa weg drmee!!!

Ohhh jawel hoor. dat ik een andere mening heb dan jij betekend niet meteen dat ik niet zal weten waar ik het over heb....

ik snap gewoon niet dat mensen abortus "vermoorden" noemen, jeetje
en de morning after pil vinden jullie dat ook een moordwapen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:17

RedPassion schreef:
Klijntjuh schreef:

Ik denk dat het aantal mensen wat om die redenen abortus pleegt op 1 hand zijn te tellen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:18

Zoals ik eerder in dit topic heb gezegd, ik zou het kindje ook niet houden. Ik zou het niet eens geboren laten worden. Adoptie is voor mij geen keuze. Zoals welshcobfan al zei: ik wil het een kind niet aandoen omk met de vraag te zitten: waarom heeft mijn biologische moeder mij afgestaan?

Ik ben blij dat we in Nederland zelf de keuze mogen maken om het kindje te houden, af te staan of neit eens geboren te laten worden.

Mocht ik ongepland zwanger worden dan zal ik het ook zeker weg laten halen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:18

het is misschien wel egoistisch om een kind op de wereld te zetten. Zoals ik al eerder schreef, een kind vraagt er niet om om geboren te worden.
(en ja toevallig ben ik zelf zwanger)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:19

Klijntjuh schreef:
Adil18 schreef:
Klijntjuh weet ewoon dat ze geen kids wil dus mocht ze onverhoopt zwanger raken laat ze het weghalen....

Waarom reageer je slechts op dat en niet op het andere deel wat ik schreef. Dat vind ik nu weer jammer wat het is een acceptabele verklaring voor Anthea's schrijven en jouw reactie hierop.

Het laatste zinnetje is jouw interpreatie van de zaak en ik vind hem ook erg fout! Als je met 15 besluit je kind weg te laten halen ben je goed bezig naar mijn idee, omdat je waarschijnlijk in hebt gezien dat je nog niet zoveel verantwoordingsgevoel heb en die rol ook nog niet voor jou is weggelegd. En inderdaad, je hele jeugd en uitgaan wordt er ook door overhoop gegooit en ik vind het eker een punt wat je mee moet nemen in je overweging. Tijdens het uitgaan leer je mensen kennen, je doet ervaringen op die van belang kunnen zijn voor je verdere leven etc. je hebt de tijd om vrij te zijn en om te genieten. Je laten vertroetelen door je ouders en leuke dingen doen. De rwaliteit van de echte wereld komt snel genoeg. Waarom moeten mensen hun jeugd opofferen door toch een kind te krijgen? Omdat jij het egoistisch vindt?

Kijk naar de ouders van een 14/15-jarige die zwanger wordt! Daar ligt het eerste probleem al! En dan een 14/15-jarige op laten draaien voor de ouders die eventueel in gebreke zijn gebleven bij de opvoeding? Nee, dat is pas egoïstisch!
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-12-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

@Adil18

Goed,dat is duidelijk Lachen
Maar het is wel een vraag die veel mensen stellen,en bezighoud.
Daarom wilde ik er ook op reageren.

Ik heb nooit gedacht; was ik er maar later aan begonnen (ookal ben ik pas 21).
Nu moet ik ook zeggen dat ik al drie jaar samenwoonde en dat we al nadachten over een kindje. (en met dat we het dachten was ik opeens zwanger Haha! )

Ik had er wel wat harder over nagedacht als ik thuis woonde,mijn vriend me verlaten had en dat soort dingen.
Dan zou ik het gevoel hebben dat het kind niet genoeg van het goede meekrijgt.

Wat dat aangaat ben ik heel erg traditioneel: onze dochter groeit op in ons gezin,en vader en moeder die van elkaar houden,dat vind ik heel erg belangrijk!
(En hiermee bedoel ik niet dat alleenstaande ouders geen pluim verdienen.)

vuurneon

Klijntjuh schreef:
Adil18 schreef:

Nee je hebt helemaal gelijk, alle mensen die abortus willen of hebben gepleegd zijn allemaal feestbeesten en absoluut geen mensen die liever eerst hun studie afwillen maken, of volwassener willen worden, of nog thuis wonen en de ouders niet willen belasten met een baby of te ongezond zijn voor een kind op dat moment of gewoon niet eens kinderen willen hebben.
Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:20

MarcoBorsato schreef:
RedPassion schreef:

Ik denk dat het aantal mensen wat om die redenen abortus pleegt op 1 hand zijn te tellen

Begrijp ik nu goed dat jij denkt dat de meeste abortussen gepleegd worden omdat de vrouwen die ongewenst zwanger zijn nog willen feesten en lol trappen?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:20

Blondie_ schreef:
Barco schreef:

Ohhh jawel hoor. dat ik een andere mening heb dan jij betekend niet meteen dat ik niet zal weten waar ik het over heb....

ik snap gewoon niet dat mensen abortus "vermoorden" noemen, jeetje
en de morning after pil vinden jullie dat ook een moordwapen?

Jij zet het neer als een stelling. En als je zelf een kind in je buik hebt gehad (of hebt) weet je en voel je zelf dat een kind gaat schoppen als de moeder in de stress is. En dat een kind je hand opzoekt als je je hand op je buik legt en daar rustig van wordt.

Dit heeft niks met meningen te maken. het is gewoon een feit dat een ongeboren kind gevoel heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:22

RedPassion schreef:
Begrijp ik nu goed dat jij denkt dat de meeste abortussen gepleegd worden omdat de vrouwen die ongewenst zwanger zijn nog willen feesten en lol trappen?

Nee andersom Knipoog Ken je die uitdrukking niet? Dat betekent extreem weinig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:24

MarcoBorsato schreef:
RedPassion schreef:

Nee andersom Knipoog Ken je die uitdrukking niet? Dat betekent extreem weinig

Okee. Lachen Op de manier waarop het gequote was kon ik niet opmaken of je mijn opmerking 'aanvulde' of juist daarop reageerde, vandaar mijn vraag. Knipoog Dan is het duidelijk.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:24

Ik geloof niet zo dat een foetus tot 3 maanden al gaat schoppen enzo Knipoog

Nee dattie geboren zou worden daar issie blij mee.
wat heb je zon kind anno 2009 nog te bieden??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:28

_Tivoli_ schreef:
@Adil18

Goed,dat is duidelijk Lachen
Maar het is wel een vraag die veel mensen stellen,en bezighoud.
Daarom wilde ik er ook op reageren.

Ik heb nooit gedacht; was ik er maar later aan begonnen (ookal ben ik pas 21).
Nu moet ik ook zeggen dat ik al drie jaar samenwoonde en dat we al nadachten over een kindje. (en met dat we het dachten was ik opeens zwanger Haha! )

Ik had er wel wat harder over nagedacht als ik thuis woonde,mijn vriend me verlaten had en dat soort dingen.
Dan zou ik het gevoel hebben dat het kind niet genoeg van het goede meekrijgt.

Wat dat aangaat ben ik heel erg traditioneel: onze dochter groeit op in ons gezin,en vader en moeder die van elkaar houden,dat vind ik heel erg belangrijk!
(En hiermee bedoel ik niet dat alleenstaande ouders geen pluim verdienen.)

Jij verdient van mij wel een pluim! Je hebt goed over alles nagedacht en ik denk dat helemaal niemand in jouw situatie je op jouw leeftijd afrekend. Je hebt een (ergens) weloverwogen keuze gemaakt en jij kunt een kindje alles bieden wat het moet krijgen. Helemaal super!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:29

Blondie_ schreef:
Ik geloof niet zo dat een foetus tot 3 maanden al gaat schoppen enzo Knipoog

Nee dattie geboren zou worden daar issie blij mee.
wat heb je zon kind anno 2009 nog te bieden??

Dat jij niet gelukkig bent in je leven (want dat maak ik uit je antwoord op) geldt niet voor iedereen. Ik heb een heel fijn leven, mijn lief ook, en als alles goed gaat kunnen we dat overdragen op ons kind.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:29

Wat een hoop uiteenlopende meningen hier!

Welshcobfan schreef:
Weet je waar ik altijd wat bang voor ben bij hele jonge (thuiswonende) moeders? Dat de grootouders de zorg teveel op zich nemen van hun kleinkind. Teveel uit handen nemen zeg maar omdat ze hun kind nog echt als een kind zien.
Ik zie liever een tienermoeder zelf voor de zorg dragen, met hulp van anderen natuurlijk (want bijna niemand kan het zonder hulp).

Hier ben ik het niet mee eens.. Ik denk dat je op je 15de niet de zorg op je kan nemen voor een baby en je zelf ook kind moet kunnen zijn.. in deze leeftijd ontwikkel je een eigen identiteit en dat wordt verstoord als je zo jong al een moeder moet zijn..

Ik ben van mening dat tienermoeder zijn voor weinig mensen goed is: zowel de moeder als het kind zullen hier vroeg of laat problemen door krijgen (denk aan persoonlijkheidsontwikkelingen ed.) Dat neemt niet weg dat ik vind dat er niemand over kan beslissen behalve de persoon zelf! De ene meid van 15 is de ander niet en niemand heeft het recht of jou te verplichten het weg te laten halen..

Het is makkelijk zeggen wat je zou doen als.. Je weet nooit hoe je reageerd als de hormonen door je lichaam gieren!! Ik ben blij dat ik nooit voor die keuze heb gestaan..