Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Ik heb in Groningen en Utrecht gestudeerd. Persoonlijk vond ik Utrecht beter bevallen. Ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Amersfoort en voelde mij in Utrecht meer thuis. In Groningen hadden ze het toch vaak over "het west'n" enzo.
En mijn vriend trouwens ook niet, die heb ik daar ook leren kennen
Soda schreef:LindyH schreef:Ik heb in Groningen en Utrecht gestudeerd. Persoonlijk vond ik Utrecht beter bevallen. Ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Amersfoort en voelde mij in Utrecht meer thuis. In Groningen hadden ze het toch vaak over "het west'n" enzo.
Dat heb ik in de 17 jaar dat ik Groningen gewoond heb nog nóóit iemand horen zeggen! De voordelen over "noordelingen" bij mensen in Utrecht zijn vele malen groter dan van Groningers over de randstad ("o jaa, kom je uit Groningen?!! Dat kan ik he-le-maal niet aan je horen!!" Alsof we allemaal met een accent spreken, kom op zeg!) Maar goed, dat is mijn ervaring.
) En ik kon eerlijk gezegd niet wachten om uit die boeren omgeving van sóóóó praat'nde mens'n weg te gaan. Ik vind dat echt het verschrikkelijkste accent dat je kunt hebben, dan vind ik gronings/fries nog minder erg.
Ik heb uberhaupt nooit echt iets met mijn omgeving in het oosten gehad, dat heb ik nu in utrecht veel meer, al mis ik soms toch wel stiekem de rust 

Ik ga wel een beetje knauwen als ik tussen de Groningers ben, maar thuis in Utrecht spreek ik echt ABN. eefangel schreef:Ik kom ook uit het oosten (ook vlakbij deventer) En ik kon eerlijk gezegd niet wachten om uit die boeren omgeving van sóóóó praat'nde mens'n weg te gaan. Ik vind dat echt het verschrikkelijkste accent dat je kunt hebben, dan vind ik gronings/fries nog minder erg.
Ik heb uberhaupt nooit echt iets met mijn omgeving in het oosten gehad, dat heb ik nu in utrecht veel meer, al mis ik soms toch wel stiekem de rust
Ik ben overigens nog nooit een rasechte groninger tegengekomen die accentloos praatte
Als je uit die buurt komt hoor je het misschien niet aan jezelf of aan anderen,
maar toch hoor je het.
Gronings vind ik lelijk, Amsterdams vind ik het allerallerergst...
Lavien schreef:Ja hoor, de mensen uit Groningen praten allemaal met een accent. Dat slaat echt nergens op.Dat is in het westen/oosten toch ook niet zo?
Soda schreef:Ben ik een rasechte Groninger als ik er geboren en getogen (heb er 17 jaar gewoond) ben? Of tel ik niet omdat mijn ouders er niet vandaan komen? In ieder geval, als ik wel tel, dan zal ik je laten horen dat ik echt, absoluut accentloos kan sprekenIk ga wel een beetje knauwen als ik tussen de Groningers ben, maar thuis in Utrecht spreek ik echt ABN.

Want als jouw ouders accentloos praten is het begrijpelijk dat jij ook minder tot niet gronings praat.
Lavien schreef:Ja hoor, de mensen uit Groningen praten allemaal met een accent. Dat slaat echt nergens op.Dat is in het westen/oosten toch ook niet zo?
Eefangel, ik was niet beledigd hoor, het was een grapje
Zou het door mijn noordelijke accent komen

ik werd echt behandeld als een baby en vond het er echt een ongeregelde zooi! Dus mijn eerste keuze wordt groningen, dan amsterdam(dan blijf ik in Utrecht wonen) en dan Utrecht.
De Hanzehogeschool is wat dat betreft al een stuk verder (wat betreft PGO, extra activiteiten naast je studie etc.) Welke opleiding wilde je ook alweer gaan volgen?