hypotheek afsluiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: hypotheek afsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:44

Only_Hellen schreef:
Loze term of niet: heel veel (dus niet alle) geldverstrekkers kennen een arrangementstarief en een raamtarief (aka venstertarief). Het arrangementstarief is voor nieuwe klanten, het raamtarief voor bestaande klanten die hun rente willen verlengen en voor bestaande klanten die hun variabele rente willen vastzetten. Het verschil kan oplopen tot 0,4%.
Dat kan ik niet helpen Haha!

Sommige financiële instellingen zijn inderdaad rottig hierin, maar dan maar niet daar de hypotheek afsluiten Tong uitsteken Pling

Ik doe nu Postbanken voor 4,7% en pin hem vast in 2009 en dat zijn gewoon marktconforme tarieven naar mijn weten Tong uitsteken Laat die rente maar dalen. Ik denk zelf aan 4,5 voor 10 jaar of zo (hoop even mee) Huilen van het lachen

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:00

Ik hoop zeker mee, want dat is goed voor mijn omzet hahaha.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:55

Wij zijn ook bezig met een hypotheek en dat blijkt toch nog niet zo gemakkelijk te zijn... Vooral nu ik de kleine lettertjes aan het lezen ben... Wij willen 30 jaar vaste rente en volledige spaarhypotheek, om geen risico te lopen... Kost een flinke zak duiten, maar dan ben je er over 30 jaar wel vanaf... maar dan nog dingen als overlijdensrisicoverzekeringen (volledig of deels), successierechten, vermogensheffingen, belasting over de waardevermeerdering van je huis, ik kan er haast (of helemaal!) geen wijs meer uit... morgen weer een gesprek met een aanbieder...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:00

Wanneer je kiest voor een spaarhypotheek, is een losse risicoverzekering overbodig. Die zit immers in je spaarpolis. Misschien bedoel je banksparen? Belasting over waardevermeerdering van je huis? Wat bedoel je daar mee? Wanneer jij in dezelfde woning blijft wonen en er is sprake van overwaarde, hoef je daar echt niet voor af te tikken hoor. Pas als je verkoopt, je gaat huren en je zet het geld van je overwaarde op een spaarrekening, zou er eventueel sprake kunnen zijn van vermogensrendementheffing. Of bedoel je de WOZ?
En successierechten? Koop je het huis van een familielid of bekende, en dan voor een bedrag die aanzienlijk onder de vrije verkoopwaarde ligt? Of bedoel je bij overlijden van een van de partners?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:17

Only_Hellen schreef:
Wanneer je kiest voor een spaarhypotheek, is een losse risicoverzekering overbodig. Die zit immers in je spaarpolis. Misschien bedoel je banksparen? Belasting over waardevermeerdering van je huis? Wat bedoel je daar mee? Wanneer jij in dezelfde woning blijft wonen en er is sprake van overwaarde, hoef je daar echt niet voor af te tikken hoor. Pas als je verkoopt, je gaat huren en je zet het geld van je overwaarde op een spaarrekening, zou er eventueel sprake kunnen zijn van vermogensrendementheffing. Of bedoel je de WOZ?
En successierechten? Koop je het huis van een familielid of bekende, en dan voor een bedrag die aanzienlijk onder de vrije verkoopwaarde ligt? Of bedoel je bij overlijden van een van de partners?

We hadden gekozen voor een 60% orv, maar na 22 jaar is de waarde van je spaarpolis meer dan de orv en kom je er flink aan te kort (max. 40% dus). dus de vraag is wat te doen?

Heb begrepen dat je geen belasting over de waardevermeerdering hoeft te betalen...

Successierechten bij overlijden alleen bij gemeenschap van goederen en niet als je orv kruislings afsluit, heb ik begrepen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:32

Een losse risicoverzekering naast je spaarpolis is zeg maar een apart advies. Want waarom zou je niet hetzelfde ORV-kapitaa nemen als je doelkapitaal? Twee losse polissen: goed voor je adviseur Tong uitsteken .

Wanneer je gehuwd bent in gemeenschap van goederen, heeft het geen enkel nut kruislings te sluiten, omdat alles in de gemeenschappelijke boedel valt. Tenzij je deze verzekering expliciet uitsluit bij de notaris van de gemeenschap van goederen. Daarnaast heb je als samenwonenden staffelgewijs (dus opbouwend in jaren vanaf een half jaar) dezelfde vrijstelling als gehuwden, nl 450.000,--. Hier kan je notaris je alles over vertellen bij het samenstellen van je samenlevingscontract en testamenten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 01:16

Poeh hee , waar was jij toen ik een hypotheek afsloot ? Tong uitsteken

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:17

Nou inderdaad, compleet nieuwe inzichten hier...ze hebben mij wijsgemaakt dat de vrijstelling nu 290.000 voor beiden is en dat we dus met de hogere hypotheek die we hebben, te zijner tijd wellicht belasting moeten betalen over de spaarpolis... Tenzij die belastingvrijstelling wordt opgetrokken.

Een losse risicoverzekering naast je spaarpolis is zeg maar een apart advies. Want waarom zou je niet hetzelfde ORV-kapitaa nemen als je doelkapitaal? Twee losse polissen: goed voor je adviseur .

Omdat de maandlasten dan erg hoog worden... wat zou jij adviseren?

Wanneer je gehuwd bent in gemeenschap van goederen, heeft het geen enkel nut kruislings te sluiten, omdat alles in de gemeenschappelijke boedel valt. Tenzij je deze verzekering expliciet uitsluit bij de notaris van de gemeenschap van goederen. Daarnaast heb je als samenwonenden staffelgewijs (dus opbouwend in jaren vanaf een half jaar) dezelfde vrijstelling als gehuwden, nl 450.000,--. Hier kan je notaris je alles over vertellen bij het samenstellen van je samenlevingscontract en testamenten.

Die hebben we net afgesloten en dat duurde al erg lang en was heel duur, maar ik geloof wel dat dat goed geregeld is...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:22

Ik zou banksparen adviseren met een losse ricico. Is goedkoop, heel erg transparant en 100% garantie. Geen spaarpolis meer. Dat is na de komst van banksparen een stuk minder populair. Banksparen is gewoon een spaarrekening naast je hypotheek, waarbij je dezelfde rente ontvangt als de hypotheekrente die je betaalt. En een losse risico met gelijkblijvend kapitaal. Is de goedkoopste manier. Maar wel 100% zekerheid en garantie.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:25

enig nadeel van banksparen vind ik, is dat het niet erg flexibel is. meenemen naar andere geldverstrekkers ofzo.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:18

Hier zitten veel mensen met verstand van hypotheken zo te zien..

Weten jullie hoe het zit met starters? Ik heb een vaste baan en doe daarnaast een HBO opleiding. Zijn er verstrekkers die kijken naar de toekomst wat dit betreft?

Waar kan ik dan het beste naar toegaan? Als starter..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:10

De ABN AMRO. Die kijken inderdaad naar je toekomstvisie. Maar voor starters zijn er meer mogelijkheden hoor. Ouder-kind constructie hebben verschillende banken. Startersleningen en koopsubsidie zijn ook nog mogelijkheden.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:41

Ja, maar alles wat ik tot nu toe kan vinden. Is samen met een partner of alleen 28.000 euro aan jaarsalaris minimaal.. En dat red ik niet helaas!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:35

waarom zou je willen kopen ipv huren dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:38

Ja dat ouder-kind constructie-gebeuren is ook zoiets ! Lachen

Mijn ouders hebben door een mazzeltje ineens geld , en ik heb een hypotheek. Nu zetten zij hun geld vast voor rente op de de bank , en ik heb een hypotheek bij diezelfde bank , volgens mij doen we dan toch ergens iets fout en hadden we beter ergens een andere afslag kunnen nemen Tong uitsteken

Ik denk dat we allebei voordeliger uit kunnen zijn als we die bank ertussen vandaan halen (voor een deel) ? Maar hoe pak je zoiets aan ?

Hoe zoek je uit en leg je vast hoe je zoiets het beste kunt regelen...? Lachen

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 07:48

@pmarena, gewoon via die bank! Dan staat het goed op papier of anders moet je het zelf door een notaris ofzo goed op papier laten zetten. Niet dat er ruzie van komt als er iets misloopt!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:34

@pmarena. Je ouders kunnen als bank optreden. Er wordt dan gewoon een hypotheekakte bij de notaris opgemaakt, waarin zij dan op de plaats staan waar normaal de bank staat. Ze moeten wel even een praatje maken met hun belastingadviseur voor als jij de rente af wilt trekken en zij dus inkomsten hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:17

Ja en dan is de vraag : waar vind je een belasting / financieel adviseur of notaris die voor beide partijen echt het onderste uit de kan kan halen ?

Want er zijn altijd weer regeltjes op regeltjes op uitzonderingen , waar je als je het goed speelt ook voor in aanmerking komt en dan extra profiteert. We willen natuurlijk net diegene treffen die het grote geheel wel weet maar dat soort gewiekste voordeeltjes laat liggen Lachen

Dat is altijd het moeilijke punt voor leken , ook bij gewoon een simpele hypotheek. Heb je wel een adviseur die het allerbeste eruit haalt Lachen

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:52

Wij hebben zojuist een hypotheek afgesloten en volgens mij hebben we het voor onze situatie toch niet verkeerd gedaan! We hebben wel nog een 2,5 uur durend overleg met de boekhouder gehad voor advies, misschien een tip?