in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:39

tina schreef:
ben al eens door bayern gesjeesd met trailer ,domme pennyactie toen nog
was inderdaad heel veel KMs ROFL
leuke streek maar dat rijden met trailer daar pffffffff fikse heuvels (bergen) zeg
kwamen niet harder dan 60 toen bij omhoog en dan moest hubbie half in remmend hangend weer naar beneden ,vond niet lekker rijden
maar als je daar woont zal men ongetwijfeld een betere rijmethode ervoor hebben dan wij die plat gewend zijn
ROFL

Die aktie kan ik me nog herinneren Haha! ! Maar toen was je volgens mij niet helemaal bij mij in de buurt?! (Ik woon zo´n 20 km ten zuiden vn Nürnberg.)
Tja, ik weet niet of ik de juiste rijmethode heb, ik ben niet anders gewend Clown ! Ik heb er idd wel mijn auto op uitgezocht, dat ik met een fikse heuvel nog enigermate komfortabel naar boven kom.
Jaren terug zijn we eens met de auto van mijn vriendin (Toyota picnic, vriendin was zo stront eigenwijs en wilde niet mijn auto nemen, VW Sharan, met sterkere motor Knipoog ) en de trailer met 2 paarden erachter naar een clinic gereden. De weg was flink heuvelachtig, de motor van de auto niet zó sterk én het begon vet te sneeuwen Haha! . Dit kon natuurlijk alleen maar fout gaan Schijnheilig ! We waren een km of 15 van stal weg toen we midden op de heuvel stil stonden Nagelbijten / Gniffelen .
Tja, wat nu Scheve mond ... Iedereen die voorbij reed keek natuurlijk naar ons, maar niemand die zo galant was om te vragen of ze ons konden helpen.
Na 20 min. stopte er een man, die vroeg of onze paarden braaf waren. Dat was gelukkig geen probleem en hij stelde voor om de paarden uit de trailer te halen, auto + trailer boven op de heuvel te rijden, paarden weer inladen en weer verder te rijden Pling . Idee was op zich niet slecht, maar we zouden onderweg nog meer van die bergjes tegen komen Nagelbijten / Gniffelen . Uiteindelijk stopte er nog een man (een jager Knipoog !!) die vroeg of hij kon helpen. Ik heb hem toen gevraagd om mij naar de stal te rijden om mijn auto op te halen, wat ´ie ook prompt deed. Meteen stalgenootje meegenomen die de auto van mijn vriendin weer op stal zou zetten. Toen we weer terug bij mijn vriendin kwamen, kregen we eerst alle drie de slappe lach (zoiets kan ook alleen ons overkomen Tong uitsteken ). Daarna hebben we de paarden uitgeladen die keurig braaf bleven staan en al die sneeuw wel leuk vonden. Daarna beide auto´s bovenaan de heuvel gezet, auto gewisseld (toen stopte er gelukkig wel een aardige meneer die ons hielp), paarden er weer in en op naar de clinic. We waren maar een uurtje te laat door het hele gedoe Haha! !
Maar goed, met de auto die ik nu heb (4 x 4) kan ons dát iig niet meer gebeuren Knipoog . (En met de Landrover van mijn vriendin ook niet Clown .)

Nicole987 schreef:
...We gaan wel eens op Fam. bezoek en dan is er daar zo druk op de wegen en dan denk ik al van Verward was ik maar weer thuis, lekker rustig.
...Wel vind ik dat brood is niet te vreten hier Nors opkijken , dus dat haal ik wel uit NL weg , maar die lekkere harde broodje's ja die zijn overheerlijk Schijnheilig .

Die grote drukte op de wegen is ook altijd hetgeen me het eerste opvalt als we bij Arnhem de grens over gaan Rolleyes . Als je pech hebt sta je totaan Utrecht veel in de file Frusty ! Als ik hier de A 6 naar Nbg op rij, is er ook wel eens file (nu wat vaker omdat er precies op dat punt op het moment een Baustelle is), maar dat is altijd vrij kort (minuutje of 5).
Ik vind het duitse brood wel lekker Vingers aflikken , maar mijn man is er na 20 jaar nog steeds niet aan gewend Knipoog . Ik neem dus ook altijd bruin brood uit Ned. mee + flink wat pakken broodmix van AH, zodat ik zelf met de broodbakmaschine kan bakken Knipoog .
Ook vindt mijn man de vleeswaren in Ned. lekkerder, zodat ik altijd flink wat rosbief en filet americain mee neem.

Jemig, jij hebt echt een flinke klap van je paard gekregen zeg Nagelbijten / Gniffelen !!
Als het in Dld gebeurd is en je daar ook verzekerd bent, lijkt het mij ook dat de AOK daar voor op moet draaien (daar ben ik ook verzekerd).
Je schrijft dat het niet onder je ongevallen verzekering valt en eerlijk gezegd snap ik dat eigenlijk niet Verward ! Na het ongeluk ben je in het ziekenhuis terecht gekomen, daar ben je behandeld en wat er nu met je gebit gebeurd, is duidelijk het gevolg van dát ongeval!
Het kan zijn dat de AOK gewoon probeerd om onder een betaling uit te komen (welke verzekering betaald er immers graag Lips are sealed ), maar daar zou ik het niet bij laten zitten.
Wat je kan doen, is bij je TA een attest laten opstellen (het kan zijn dat hij hier iets voor vraagt, 15-20 € is normaal!!) waarin staat dat jouw klachten een gevolg zijn van dat-en-dat ongeval en dat indienen bij de AOK. Laat hem er vooral ook inzetten dat je er psychisch erg onder lijdt Scheve mond !!!
Ik kan me goed indenken dat je er weinig zin in hebt om die 6000 € zelf op tafel te leggen Gestoord , maar wat je zelf ook al zegt: zo zonder kompleet gebit rond lopen is ook geen optie !

*Tina, het klopt dat als je regelmatig naar de TA gaat (minstens 1 x per jaar) en je iedere keer netjes je Bonusheft laat afstempelen, je op een gegeven moment tot 60 % Zuschuss krijgt, alleen gaat het in het geval van Nicole niet om een verwaarloosd gebit, maar om schade die door een ongeval is veroorzaakt Scheve mond !

*ditano, het ligt er denk ik een beetje aan waar je woont in Dld wbt de confrontatie aan gaan.
De "Franken" worden bijv. "Sturköpfe" (koppig) genoemd en de Oberpfälzer "Moosbüffels" (lomperikken) Tong uitsteken .
Wij hebben idd een buurman die een beetje vreemd is, maar aan de andere kant valt ´ie ons ook niet echt lastig Knipoog . Hij heeft een aantal jaar geleden eens tegen mijn man gezegd dat het wel weer eens tijd werd om de heg te knippen. Nou had mijn man daar op dat moment niet zoveel zin in en hij zei dan ook tegen de buurman dat ´ie dat over een tijdje wel zou doen, maar dat het in zijn ogen nog niet echt nodig was.
De buurman draaide een tijdje om de hete brei heen, totdat de aap uit de mouw kwam: het interesseerde hem eigenlijk niet hoe het er aan onze kant van de heg uitzag, maar hij wilde graag dat zijn kant geknipt werd (de heg is van ons, maar hij heeft er natuurlijk net zoveel profijt van, want daardoor zit hij ook vrij in z´n tuin Scheve mond !). Mijn man antwoorde toen, dat als het hem stoorde, hij de heg gerust kon knippen Haha! . Maar nee, dat was niet de bedoeling: het is onze heg, dus wij moeten knippen Gestoord !
Mijn man is er zo eentje die om zoiets onbenulligs absoluut geen burenruzie begint Knipoog , dus die heeft keurig de heg geknipt. Maar blijkbaar heeft de buurman toch wel aangevoeld dat wij het kolder van de bovenste plank vinden, want hij knipt nu al jaren zijn kant van de heg als ´ie vindt dat het weer nodig is Clown .
Gelukkig zijn de rest van de buurtjes wel allemaal héééél normaal hoor Lachen .

*Onley, heb je in Dld al gewerkt? Zoniet dan heb je iig een "Sperre" wbt Arbeitslosengeld. Je moet eerst een bepaalde tijd als werkzoekend ingeschreven staan, voordat je überhaupt in aanmerking komt voor Harz IV. Je schrijft zelf dat je recht hebt op een nederlandse uitkering, dus dan denk ik dat je een duitse uitkering (voorlopig) kan vergeten.
Ik zou even bij het Arbeitsambt vragen hoe dat precies zit Lachen .

Zo, genoeg gelüld Haha! , ik ga lekker slapen.
Truste allemaal Doei, doei !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 13-11-08 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:44

heb recht op een nederlandse ww voor 3 maanden
was daar geweest op het arbeidsambt en daar werd toch wel gezegd dat het geen probleem was en ik dan ook geljk ben ingeschreven als werkzoekende
naja ik moet er toch heen dan vraag ik dat gelijk na

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:50

Okay, dat betekend dus dat je uiterlijk t/m februari een uitkering uit Ned. krijgt en dat je in principe per 1 december beschikbaar voor de duitse Arbeitsmarkt bent.
Als je mazzel hebt krijg je dan v.a. 1 maart Harz IV (als je 3 maanden Sperre hebt omdat je hier voorheen nog niet gewerkt hebt, maar die worden dan financieel opgevangen door je nederlandse uitkering), als je pech hebt moet je tot 1 juni wachten (half jaar Sperre). Zeker weten doe ik het niet hoor, maar dat kan het Arbeitsambt je zo vertellen Knipoog .

Nu ga ik echt Dromen Knipoog !

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:28

Sterre

Wat is in gods naam nou BONUSHEFT, daar is mij nog niks over verteld Verward ????

En ik zal dat effe bij onze tandarts informeren met men gebrekkig duits en hopen
dat ik het goed uit kan leggen hihihihi.

Ja: ik heb in Mariakrankenhaus of zoiets gelegen in Papenburg en men chirurg was DR: Mrosk
Moest eigekijk naar Bremen vervoert worden, maar dat mog niet omdat ik vocht op hoping had bij mijn slaap.
en tot nu aan toe heb ik ook weinig gevoel in men bovenkaak tot aan men voortanden.

het is soms best wel grappig als je met handen en voeten moet uitleggen Haha!
Zo zijn er nog veel dingen waar ik effe achter men oren moet krabben Rolleyes
dan denk ik van { ja oke , en wat is dat nou weer dan }
Zo begreep ik er eerst niks van dat ik aldoor 10€ moest betalen als ik naar ziekenhuis ging of naar de tandarts.
Moest eerst effe vragen !! waar is dat goed voor ,en toen leggen ze me het uit.
Je moet wel over al om uitleg vragen als je iets niet snapt Pling
Maar langzamerhand komen we erwel uit hoor tis gewoon effe wennen aan alles .

Ook hier woont zo'n vage duitse mannetje, die iedereen de leven zuur maakt, als je nou een echte duitser of nederlander bent maakt hem niks.Zo loopt /rijd hij dagelijks in het rond en alles wat iemand ook maar iets verkeerd doet , is dan BOEM opnemen met die handel met zen Handy, en maak direct werk van bij de politie. Zo was ik een X uit stappen langs de weg na een zware training, ging bochtje om { zag wel een auto aankomen, maar die was er nog niet bij de bocht } in 1x een getoeter achter mij terwijl ik netje's langs de weg ree Boos! . Dat was die gek dus een hele bombarie dat ie maakte ik trok me er niks van aan en ree mooi door men merrie was zo super braaf dat ze er niks van aan trok van die gekke die aldoor toeterde. Hij ging ons voorbij stopte pakte zen handy en zei in het duits { hier maak ik werk van } en ik zwaaide terug naar zen handy en zij van op men beste duits { doe je de groeten aan politie } . Zelfs hij heeft de burgermeester een X op de foto Cheese! gezet omdat hij geen auto gordel om heeft en een aanklacht gediend bij de politie. De politie in Esterwegen die helpt hem niet meer en zo ook niet meer in Papenburg , dus hij zal wel weer een nieuwe slachtofferbureau opzoeken. Zijn NL overbuurvrouw is alleenstaande en die gaat elk jaar met haar camper een paar weken over winteren, ze gaat nu een maand eerde weg , omdat ze het zat is van die kerel met zen getreiter met alles wat je ook maar kan bedenken. Ze willen hem nu hier ontoerrekenvatbaar laten verklaren, maar hoe ze dat willen doen is me een razel ????????
Maar 1 ding is wel zeker die mensen sporen voor geen meter Hamer

Zo beleef je atijd maar weer wat ,en zulkse mensen tja die tref je wel overal aan op deze aardbol Knipoog

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:39

Herkenbaar wat je schrijft Nicole987!

Buren van ons ( achterburen, hun tuin grenst aan onze tuin), kunnen naar mijn mening ook beter in een hutje op de hei gaan wonen, ze klagen in de zomer over onze maar ook over andere kinderen, ze zijn veelste luid en horen daarom niet buiten te spelen Gestoord .
Sinds ruim een jaar komt onze kat niet meer buiten wegens overlast ( naar mijn mening hebben we dit prima opgelost door hem niet meer naar buiten te laten) maar nog steeds gooit die akelige h*ks stront in onze tuin, normaal gesproken verlaag ik me niet tot hetzelfde niveau als hun, maar een tijdje terug heb ik ze en koekie van eigen deeg terug gegeven.
Hun vinden het ook niet nodig dat je 's middags na 16.00 nog gaat grasmaaien, ze hebben er zels is de politie voor gebeld, moet wel zeggen dat die het gelukkig niet serieus namen, maar toch.
Op zondag laten wij de grasmaaier uit respect staan, maar kom nou ze moeten ons niet gaan vertellen wanneer we de rest van de week wel mogen grasmaaien.
Een tijd terug was vriendlief in de tuin bezig met zijn crossmotor ( schoonmaken,reperaties etc), de buurman was het daar niet mee eens want hij wou van zijn rust genieten en naar de vogeltjes kijken, vriendlief schoot uit zijn slof en heeft de buurman fliknk de waarheid verteld en tot slot nog even zijn motor aangedaan ( en daar komt een rot herrie uit), sindsdien hebben wij geen last meer van onze buurtjes Bloos Haha!

Maar die man bij jullie, wat een vreselijke kerel zeg, helaas heb je overal wel van die rotte appels zitten.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:10

Rotte appels heb je overal, duits of nederlands. Wij hebben het helaas ook meegemaakt in ons vorige huis met onze buurman, maar dat had niets met onze of zijn nationaliteit te maken, de duitse buren aan zijn andere kant en onze duitse voorgangers werden net zo getreiterd door hem als wij.

Wij zijn hier in de Eifel ook volledig geaccepteerd en opgenomen in het dorp. Het is wel belangerijk dat je er zelf voor open staat. Toen we hier kwamen wonen hebben we een groot feest gehouden en daarbij ook meteen de halve straat uitgenodigd. Dat schept meteen een leuke band. We zijn ook lid geworden van het Dorfsverein, waardoor je erg betrokken bent bij het dorpsgebeuren (en uiteraard missen we geen enkel dorpsfeest Tong uitsteken ) Ik ben niet een type dat bij de buren op bezoek gaat, maar een praatje op straat gebeurt regelmatig.
Sonntagsruhe is belangerijk hier, op deze dag wordt geen lawaai gemaakt en ook al zijn wij niet gelovig, toch respecteer ik dat zeer. Ik geniet namelijk net zo goed van zo'n 'stille' dag. Werd er laatst door de buurvrouw even vriendelijk aan herinnert dat Allerheiligen ook een 'stille' dag was (was gewoon lief bedoeld, omdat ze weet dat wij niet alle feestdagen kennen)
Wij wonen nogal afgelegen en daardoor is een goed contact met je buurtgenoten erg belangerijk. Ik weet zeker dat als ik hulp nodig zou hebben, ze voor me klaar staan !

Duits spreken leer je zo ! Toen ik een jaar of 13 geleden in m'n uppie richting Hannover vertrok, sprak ik nauwelijks duits, in het begin maakte ik m'n patienten met handen en voeten duidelijk (werkte als fysiotherapeute) wat ik bedoelde, maar je leert het zo snel als je de hele dag niets anders om je heen hoort.
Mijn vriend heeft nu een bedrijf in Dld en werkt bundesweit, ik werk in NL als dierenartsassistente, voorlopig heb ik nog geen behoefte om werk in Dld te gaan zoeken, ondanks de flinke reistijden (1,5 uur) bevalt m'n werk erg goed.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:32

@Sterre, bedankt voor de tip! Heb die site gelijk aan mijn favorieten toegevoegd, kan ik 'm niet kwijtraken Lachen
@Feanyth, dat zijn mooie plannen! Veel succes! In het noorden van DLD is het idd nog betaalbaar, maar rondom Heidelberg (waar wij mee bezig zijn) is dat helaas niet zo... daar betaal je misschien nog wel meer als in NL...
@Nicole987, sterkte! hopelijk kom je er uit en hoef je niet alles zelf te betalen! Pff het is nogal niet wat zeg!

Wij (m'n vriend en ik) gaan komend weekend 5 tot 7 appartementen bekijken in Heidelberg (altstadt en omgeving)... hopelijk zit er iets leuks bij, zodat er snel een knoop doorgehakt kan worden. M'n vriend moet daar over 2 maanden al beginnen met zijn nieuwe baan... dus dat wordt nog heel wat weekenden op en neer rijden om de boel woonklaar te maken... IKEA Heidelberg here we come Tong uitsteken
NB: mijn vriend gaat eerst alleen en ik ga misschien later, als ik er voldoende feeling mee heb, een baan daar heb gevonden (lijkt me handig!) en een goede stal voor mijn paard heb gevonden... want die MOET dan mee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:10

Sterre schreef:
Okay, dat betekend dus dat je uiterlijk t/m februari een uitkering uit Ned. krijgt en dat je in principe per 1 december beschikbaar voor de duitse Arbeitsmarkt bent.
Als je mazzel hebt krijg je dan v.a. 1 maart Harz IV (als je 3 maanden Sperre hebt omdat je hier voorheen nog niet gewerkt hebt, maar die worden dan financieel opgevangen door je nederlandse uitkering), als je pech hebt moet je tot 1 juni wachten (half jaar Sperre). Zeker weten doe ik het niet hoor, maar dat kan het Arbeitsambt je zo vertellen Knipoog .

Nu ga ik echt Dromen Knipoog !

Weet je dat wel zeker? Ik heb hier een tijd gewoond zonder werk en ik hadt recht op niks. Ben toen hier gaan werken en na een jaar weer gestopt om medische redenen maar heb geen recht op Harz 4. We hebben het toen gewoon met 1 loon moeten doen.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:03

Nou morgen is men man vrij Go jij! Go jij! en dan gaan we effe bij de tandarts aan om een attest { god mag weten wat dat betekent }
maar dat zal effe op zoeken op Google Pling . Mijn man kan beter duits dan ik hahahaha dus dat zal wel goed komen { hoop ik }, en we willen ook even informeren naar aanvullend kindergeld.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:11

Een attest is een soort ziekte verklaring van een arts voor een bepaalde instantie Knipoog .
De arts (in jou geval TA) schrijft wat er met jou aan de hand is en dat dit een gevolg is van jouw ongeluk. Met deze verklaring ("Attest") ga je dan naar de verzekering Knipoog .

Een Bonusheft is zo´n klein opvouwbaar "kaartje" (wat er net zoals het vroegere roze rijbewijs uit ziet Clown ) wat je na je jaarlijkse controlle bij je TA af laat stempelen, dat je dat jaar iig op controlle bent geweest Knipoog .
Ik weet niet eens meer waar ik dat vandaan heb; bij de TA of bij de Krankenkasse Verward . Als je morgen toch naar de TA gaat, kan je meteen even om zo´n Bonusheft vragen Lachen .

Ik ga nu de deur uit, reageer vanavond nog wel even Doei, doei !

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:07

@ sterre .om de hete brei draaien is dus dat wat ik bedoelde !!

ik woon dus in een mehrfamilie haus [5 personen over 4 woningen ]dan zul je toch denken
als iemand zich stoort aan datgene wat jij doet /zegt o.i.d dan spreek je hem toch persoonlijk
aan .
een persoon hier in huis gooit dan een briefje bij je in de brievenbus , heel kinderachtig.

dus heb ik hem daarna op de parkeer plaats eens ff de mening gezegd, dat als hij een probleem heeft
hij me persoonlijk moet aanspreken .dat ik zoiets kinderachtig vind .

een soort gelijk ding hebben mijn bovenburen laatst met diezelfde persoon ook gehad .

maargoed , een nederlandse vriendin van mij [woont 4 km verderop ook in dld]hebben ook al vaker meegemaakt , dat de buren ook vaker dingen niet zo goed durven tezeggen .

toch handig dat jullie heggie regelmatig geknipt wordt . ROFL

@ siggy haha allerheiligen heb ik dus niet aan gedacht , wilde die zaterdag bij kaufland boodschappen
doen , en dacht nog de parkeerplaats is vooraan lekker vrij .
kom de hoek om en Verward dicht .
na ja toen maar omgedraaid en in nederland boodschappen gedaan .

sonntags ruhe , dat is overal het zelfde geloof ik ..maar stiekum stofzuig ik zondags toch .
Bloos tot nu toe ook nog geen klachten gehad.
@nicole 987 succes met je attest morgen

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:10

OEPS nog wat vergeten .

brood /beleg /hagelslag en nog andere lekkernijen haal ik in nederland .
de broodjes hier zijn erug lekker , maar dat duiste brood vindt ik niet te eten .

heb het ook niet zo heel ver c.a 9 km

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:04

toch handig zo'n topic Lachen hoor/lees een hoop handige dingen om te weten Lachen

@nicole: succes!
@ditano: idd, dat duitse brood is ook niet mijn ding... harde afbakbroodjes zijn oke, maar het dagelijks brood is zo zurig...

ga vanmiddag richting Heidelberg, morgen appartementen bekijken met me vriend... ben benieuwd!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:00

Haha, ook ik haal het brood, hagelslag enz in NL, maar wel bij de Lidl... Haha!
Werk in Oldenzaal en heb 3 kwartier pauze tussen de middag, kan ik lekker boodschappen doen..!

IngLio: veel plezier, is altijd leuk huizen kijken!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:05

dankje frisian! idd leuk om allemaal te zien, maar denk dat ik daarna wel bekaf ben... zoveel indrukken, pfoe... neerploffen in een restaurant en daarna in een hotelbed of in de auto... even vragen wat me vriend geregeld heeft...

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:26

Mijn zoon woont sinds 1997 in Duitsland en is zeer tevreden met een pracht vrijstaand huis in de omgeving van Munster ,(Nordrein-westfalen) heeft een aardige duitse vrouw en is zeer goed ingeburgerd daar...wat betreft de artsen en ziekenhuis, bij mijn zoon in het mooie dorp is een huisarts die veel meer in zijn huisartsencentrum heeft staan voor medisch-onderzoek dan menig huisarts hier, is zeer te spreken over de arts ...ja wanneer ben je tevreden, de huizen zijn inderdaad niet zo duur als in Nederland maarja je kiest ergens voor...je kunt niet van 2 walletjes eten...een mooi groot huis met veel grond voor weinig geld in Duitsland en in Nederland van de rest genieten ....en de mensen zijn niet beter/slechter als in ons eigen Nederland..het is maar net wat je erzelf van maakt......mijn andere ned -schoondochter heeft jaren in Duitsland gewerkt als Fysiotherapeute tot volle tevredenheid . Maar voor de mensen die twijfelen ik wens jullie veel Succes...ik mag er graag zijn in die Duitse Heimat....

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:37

Nou ben er weer hoor, maar helaas pindakaas de tandertspraktijk was gesloten vandaag Boos!
is me manneke een x vrij zodat hij me effe kan steunen , zijn ze dicht Verdrietig
Maar heb geinformeerd bij AOK en ze zeiden info halen bij mijn vorige tandarts van hoe lang en hoe vaak dat ik ben geweest, een uitgebreide uit leg van men huidige tandarts dat de aanpak werkelijk voor noodzakelijk is en niet voor mooie witte tanden Pling
en section opinion bij een andere tandarts en daar zie ik wel tegen op hoor ben absoluut geen held in de stoel van de praktijk...

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:41

frisiangirl schreef:
Haha, ook ik haal het brood, hagelslag enz in NL, maar wel bij de Lidl... Haha!
Werk in Oldenzaal en heb 3 kwartier pauze tussen de middag, kan ik lekker boodschappen doen..!

IngLio: veel plezier, is altijd leuk huizen kijken!

Heey ik haal dat ook uit Nl en ook andere lekkere nijen, wat je hier neit kunt krijgen of niet lekker genoeg is hahahahaha
ik doe ook gewoon boodschapje's bij de lidell hoor tis goed en goedkoop..
tegen woordig moeten we wel uit kijken waar we aan het uit geven , wij zijn maar 1 verdiener.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:42

Wij halen ook veel dingen in NL. zoals Pindakaas, sambal, ketjap enz. Brood ook, dat vindt ik hier niet te eten.

Kleding koop ik wel vaak hier. Hoe doen jullie dat?

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:14

Wilawander schreef:
Wij halen ook veel dingen in NL. zoals Pindakaas, sambal, ketjap enz. Brood ook, dat vindt ik hier niet te eten.

Kleding koop ik wel vaak hier. Hoe doen jullie dat?

Ja ik koop hier ook kleding, ben geen modebewuste type een dood normale spijkerbroek en een lekkere slobber trui en ik ben tevreden hahahahaha. Mijn zoon heeft heel veel kleding en schoenen nodig maar dat komt door dat hij ADHD - ODD heeft.
3 paar schoenen en aantal broeken en truien gaan er door bij hem per maand.Dus kun je wel nagaan dat ik geen dure kleding voor hem koop, ik heb wel eens gezegd van { als je kont niet vast zat, vergat je die ook nog !!} omdat hij vaak zijn jas, fiets of andere spullen gewoon weg vergeet om het weer mee te nemen en weg is het dan als je gaat zoeken. En slopen als nummer 1 ja dat kan hij,
maar ook andere soort dingen wat hier weer duuder is dan in NL , haal ik dan ook gewoon uit NL tenminste als het nog in de aanbieding / voorraad is .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:29

IngLio schreef:
toch handig zo'n topic Lachen hoor/lees een hoop handige dingen om te weten Lachen

@nicole: succes!
@ditano: idd, dat duitse brood is ook niet mijn ding... harde afbakbroodjes zijn oke, maar het dagelijks brood is zo zurig...

ga vanmiddag richting Heidelberg, morgen appartementen bekijken met me vriend... ben benieuwd!

het duiste brood is idd zurig erg duur [van de bakker] en erg droog .
afbakbroodjes haal ik ook altijd , meestal van de aldi .

veel geluk morgen met appartementen kijken. Go jij! Go jij!
bij mij was het binnen komen , verliefd ,en dit wil ik hebben .

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:43

Nog een tevreden Nederlandse Duitser. Wij wonen nu ruim 4 jaar in op 't platteland in Duitsland, tussen de duitse boeren en we hebben goed contact hier. Qua socialisatie helemaal geen probleem, vriendelijke behulpzame mensen. We zijn goed geintegreerd en worden regelmatig uitgenodigd. Alleen zijn ze iets minder direct dan de randstadters (waar wij vandaan kwamen). Ze zijn snel bang dat ze je voor 't hoofd stoten. Bijv. we gingen straten en de buurvrouw kwam toen we al bezig waren zeggen dat we beter ff met 't tiefbauambt konden overleggen om problemen te voorkomen. Honderduizend keer verontschuldigen dat we ze vooral geen bemoeial moesten vinden. En wij hebben juist zoiets, liever 10x teveel dan 1x te weinig. Nederlanders bemoeien zich sneller met van alles (onze ervaring).

Wij zouden nooit in een hollandse enclave willen wonen. We hebben de keuze gemaakt om naar Duitsland te verhuizen en dan integreren we dus ook. Veel meer normen en waarden hier, instanties noemen ze bureaucratisch, maar ik vind 't duidelijk en snel. Mensen zijn behulpzaam. Artsen hebben we alleen maar goede ervaring mee (alhoewel 't lastig is dat je geen tijd af kunt spreken maar dat ze een inlooptijd hebben). Ziekenhuis ook super, heb 't zelf mogen ervaren dit jaar.

Er is overigens al een duitslandtopic op bokt........in de huiskamer......daar worden al dit soort dingen ook besproken Haha!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:52

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:25

Wat hebben jullie toch allemaal tegen dat lekkere duitse brood? Sinds ik hier woon wil ik geen ander brood meer! Als ik een meerdaags bezoekje in het thuisland doe neem ik mijn eigen duitse brood zelfs mee. Vork

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:18

Nicole987 schreef:
....Maar heb geinformeerd bij AOK en ze zeiden info halen bij mijn vorige tandarts van hoe lang en hoe vaak dat ik ben geweest, een uitgebreide uit leg van men huidige tandarts dat de aanpak werkelijk voor noodzakelijk is en niet voor mooie witte tanden Pling
en section opinion bij een andere tandarts en daar zie ik wel tegen op hoor ben absoluut geen held in de stoel van de praktijk...

Ohhh, balen dat ze dicht waren Rolleyes , maar ja, vrijdag middag is hier idd vaak alles "dicht" (wbt artsen enzo) Lips are sealed .

Nicole, dat is precies wat ik met een attest bedoelde Knipoog . Klinkt iig alsof de Krankenkasse bij een goede uitleg wel wil betalen Lachen . En wbt een second opinion: die TA kijkt alleen maar naar wat er is gebeurd (hoe komt het dat je gebit zo "slecht is) en dan naar je gebit wát er allemaal precies moet gebeuren. Als detweede tandarts (min-of-meer Clown ) hetzelfde zegt als de eerste, heb je helemaal goede kaarten om een heel groot deel van de kosten vergoed te krijgen. Je hoeft je dus niet zenuwachtig te maken: de goede man kijkt alleen maar Lachen

*Soesita: ik vind het brood ook erg lekker hoor! Zeker het "doppelt gebackenes Bauernbrot" van onze bakker is echt zó Vingers aflikken ! Het is 2 x gebakken en heeft een heerlijke korst. Het is gewoon steviger dat het nederlandse brood.
Maar.... een nederlandse bruine boterham gaat er ook altijd in hoor Lachen .

Vroeger nam ik altijd een auto vol boodschappen terug als ik in Ned. was geweest, maar dat is nu toch wel een heel stuk minder geworden. Ik neem altijd hagelslag mee (en krijg iedere keer weer te horen "doen jullie dat op je brood, dat is toch voor op de Kuchen Verward Verward Clown !"), vla (zijn de kinderen dol op), knoflooksaus + mayonaise (<-- die smaakt veel minder vet dan de duitse), ketjap, drop Vingers aflikken en het alleralleraller belangrijkste: croma natuurlijk Haha! ! Ik blijf erbij dat je met van die duitse bakprodukten geen lekker jus kan maken Clown ! Ook als ik een Schweinebraten of Schäuferle maak, smaakt de saus 10 x beter als ik het vlees in de croma aangebraden heb Ja .
Oja, voor manlief neem ik altijd broodmix van AH mee, om met de broodbakmaschine nederlands brood te kunnen maken Knipoog .