Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:17

MamaMiesje schreef:
Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.

Daar zal het verschil dus wel zitten. Wij kregen tijdens lesuren gewoon les, daar zijn geen ouders voor nodig. Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:17

ThePast03 schreef:
En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe.

Ook dat is weer een hele andere discussie, waarin vele facetten een rol spelen. Ja

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:19

ThePast03 schreef:
MamaMiesje schreef:
Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.

Daar zal het verschil dus wel zitten. Wij kregen tijdens lesuren gewoon les, daar zijn geen ouders voor nodig. Haha!

Goed goed: onder schooltijd dan Rolleyes

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een trip naar het Natuurmuseum ook gewoon als onderwijs geldt he? Niks leuker dan iets beléven ipv alleen maar boekenkennis.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:22

MamaMiesje schreef:
Goed goed: onder schooltijd dan Rolleyes

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een trip naar het Natuurmuseum ook gewoon als onderwijs geldt he? Niks leuker dan iets beléven ipv alleen maar boekenkennis.

Wij gingen naar het bos, lopend. En kregen dan in het bos les van de juf/meester over alle dingen die we tegenkwamen.
Dat is meer natuur dan een museum en er waren geen ouders nodig.

Meer dan 30 kinderen onder begeleiding van 1 juf/meester.
Misschien is het handiger om na te denken waarom dat niet meer mogelijk is en wat er zou moeten veranderen om dat gewoon weer mogelijk te maken. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:26

Ik heb het hele topic meegevolgd en ik wil toch even inpikken op wat jij nu zegt, ThePast03.

Ik leer (zit in het laatste jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs, in België) net wel die simpele dingen te doen met mijn klas. Bij ons komt dat nu terug, dat de leerkracht gewoon de klas meeneemt, met of zonder andere begeleiders, en dat je gewoon al de eigen omgeving verkent met de kinderen. Daar leren ze zoveel meer uit dan van een uitstap met de hele school en met 20 begeleiders.
Dus: het is wel mogelijk! Haha! Veel leerkrachten durven het gewoon niet aan. Het is ook niet iets wat je altijd alleen met een bepaalde klas kan.

MamaMiesje

Waarbij we weer op de discussie komen wie er nou de kinderen (het meest) opvoedt: "wij" of de ouders?
Of waren wij nou alleen maar bedoelt voor lesgeven, want dat stelt tegenwoordig ook niks meer voor naar het schijnt.

texelse

En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe

En hier ben ik het helemaal mee eens. De gewone basiskennis in rekenen en taal is behoorlijk beneden peil. Tenminste, het peil dat "in mijn tijd" normaal was bij het verlaten van de middelbare school. Daar staat wel tegenover dat er veel meer aandacht is voor de hele maatschappij, maar ja, daar leer je niet mee rekenen..... Dan maar iets minder andere aktiviteiten, maar de basiskennis eerst op peil brengen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:27

texelse schreef:
En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe

En hier ben ik het helemaal mee eens. De gewone basiskennis in rekenen en taal is behoorlijk beneden peil. Tenminste, het peil dat "in mijn tijd" normaal was bij het verlaten van de middelbare school. Daar staat wel tegenover dat er veel meer aandacht is voor de hele maatschappij, maar ja, daar leer je niet mee rekenen..... Dan maar iets minder andere aktiviteiten, maar de basiskennis eerst op peil brengen.

Rekenen en wat denk je van de nederlandse taal? Dat is schrikbarend slecht...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:30

Een groot deel van de opvoeding gebeurt op school, daar ben ik zeker van. Kijk maar naar het verschil tussen kinderen die niet naar de kleuterschool zijn geweest en kinderen die dat wel hebben gedaan. Als die kinderen dan in 1 klas komen, zie je wel heel duidelijke verschillen en niet alleen op vlak van opvoeding.
Als een leerkracht alleen zou moeten lesgeven, zou de job wel easy zijn Haha! Het heeft zijn voor- en nadelen dat het veel meer is dan dat.

Het onderwijs is veel meer geworden dan kennisoverdracht alleen. En ik ben ergens ook wel van mening dat er terug wat meer op kennis gehamerd mag worden. Ik denk ook niet dat dat onmogelijk is. Als je ziet dat kinderen het steeds moeilijker hebben met het opzeggen van de vermenigvuldigingstafels, dan heb ik ook zoiets van: "Tja, dat is nu zoiets dat er gewoon in moet zitten."

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:32

Tieneke schreef:
Ik heb het hele topic meegevolgd en ik wil toch even inpikken op wat jij nu zegt, [*olduser*].

Ik leer (zit in het laatste jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs, in België) net wel die simpele dingen te doen met mijn klas. Bij ons komt dat nu terug, dat de leerkracht gewoon de klas meeneemt, met of zonder andere begeleiders, en dat je gewoon al de eigen omgeving verkent met de kinderen. Daar leren ze zoveel meer uit dan van een uitstap met de hele school en met 20 begeleiders.
Dus: het is wel mogelijk! Haha! Veel leerkrachten durven het gewoon niet aan. Het is ook niet iets wat je altijd alleen met een bepaalde klas kan.

Leuk om te horen.

Zelf heb ik veel leukere herinneringen aan die simpele uitstapjes in de buurt dan aan de schoolreisjes.
Bovendien heb ik er ook veel meer van geleerd en onthouden dan van de schoolreisjes en uitjes naar musea Lachen

En met rotzooitrappers waren ze makkelijk hoor, die mochten gewoon op school blijven en werden in een andere klas gezet en waren dus wel degelijk onder toezicht van een juf/meester.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:35

Ik zou idd wel willen dat ik niet zoveel van "dat gedoe" er omheen hoefde te doen en wat meer, gewoon heel basic, les kon geven in de basisvakken. Ja
Maar zo werkt het helaas niet meer.
Elke school probeert tegenwoordig ieder kind zo individueel mogelijk te benaderen en zo goed mogelijk binnen de school te houden, ook als dat moeilijk is leertechnisch gezien zeg maar.

Onderwijzen is voortdurend aanpassen aan het veranderende eisen en maatschappijtendensen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:37

ThePast03 schreef:
En met rotzooitrappers waren ze makkelijk hoor, die mochten gewoon op school blijven en werden in een andere klas gezet en waren dus wel degelijk onder toezicht van een juf/meester.

En daarna heb je gelijk hun mammie op de stoep staan (want dán komen ze wel) want hún schatje doet nooit wat en het is de schuld van kind x, want die daagt steeds uit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:37

Tieneke schreef:
Het onderwijs is veel meer geworden dan kennisoverdracht alleen. En ik ben ergens ook wel van mening dat er terug wat meer op kennis gehamerd mag worden. Ik denk ook niet dat dat onmogelijk is. Als je ziet dat kinderen het steeds moeilijker hebben met het opzeggen van de vermenigvuldigingstafels, dan heb ik ook zoiets van: "Tja, dat is nu zoiets dat er gewoon in moet zitten."

Het spijt me maar ik heb het idee dat er 40 jaar terug heel wat meer aan opvoeding werd gedaan op scholen dan tegenwoordig. In ieder geval werden de normale omgangsvormen stevig bij gebracht en dat is en blijft voor mij toch de basis.

Aanpassen en veranderen is goed, maar als je ziet dat het slechter gaat vind ik het persoonlijk wel dat je eens moet gaan kijken naar wat er verkeerd is gegaan en op zijn minst eens moet gaan nadenken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:40

ThePast03 schreef:
Het spijt me maar ik heb het idee dat er 40 jaar terug heel wat meer aan opvoeding werd gedaan op scholen dan tegenwoordig.

Ik denk dat er heel wat meer opvoeding werd gedaan door óuders in die tijd. Of nee, er werd gewoon heel ánders opgevoed. Je haalde het niet in je bolle kop om een grote mond te hebben tegen de 'meester' en als je straf had gekregen dan kon je thuis ook nog eens een oorvijg krijgen Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

MamaMiesje schreef:
En daarna heb je gelijk hun mammie op de stoep staan (want dán komen ze wel) want hún schatje doet nooit wat en het is de schuld van kind x, want die daagt steeds uit.

Dan wordt het weer tijd dat zulk soort ouders als asociaal worden gezien, dan is het waarschijnlijk snel afgelopen.

Je kunt wel overal een excuus voor verzinnen, maar als je het beter wilt of wil veranderen zul je toch ergens een keer moeten beginnen.

Het lijkt me duidelijk dat een hoop ouders geen tijd/zin hebben om op school mee te helpen. Probeer dat dan ook niet geforceerd voor elkaar te krijgen door ze op hun gevoel te gaan spelen en net te doen alsof ze niet voldoende over hebben voor hun kind.

Het lijkt me ook duidelijk dat bijna iedereen vindt dat het met de kennis van de Nederlandse taal en rekenen tegenwoordig zeer slecht gesteld is.

Dan kun je denken: Ok, dat is de vooruitgang en de tijden zijn veranderd. Je kunt ook kijken naar hoe het dan 40 jaar geleden ging en waarom het toen wel kon en daar de goede dingen uitpakken.
Steeds maar opnieuw hetzelfde wiel uitvinden omdat de tijden zijn veranderd is ook nutteloos en bovendien vermoeiend.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

Klopt. Waarschijnlijk is men over 10 jaar weer heel anders aan het lesgeven.

Over die ouderbetrokkenheid kunnen we hier niet echt klagen. Alleen dat de oudervereniging een te volle kas heeft en die niet opmaakt, behalve aan taart en koffie Clown Maar goed, da's een ander probleem.
Als ze hier ouders nodig hebben voor het één of het ander, zijn er bij mijn weten toch altijd genoeg.

Het onderwijs past zichzelf niet aan, ThePast03. De maatschappij doet dat. Sociale vaardigheden en dergelijke zijn tegenwoordig bijna belangrijker bij het vinden van een job dan je opleiding alleen.

MamaMiesje, inderdaad. Een paar weken geleden begon een kind van 9 in mijn gezicht te schreeuwen. Ik kan me niet herinneren dat ik of mijn klas dat vroeger deed.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:43

Ik vind dit een heel leuk topic.
Toevallig heb ik de PABO gedaan, voor de klas gestaan en werk ik nu in de kinderopvang op een BSO, en ga weer invallen op een school. Heb er dus op alle gebieden vanalles mee te maken hihi.
Ik vind tegenwoordig de ouderbetrokkenheid vaak ook laag. Ik snap dat het soms niet anders kan, maar toch is het heel jammer omdat er uit onderzoek wel naar voren gekomen is dat kinderen met actieve betrokken ouders meer bereiken dan minder betrokken ouders. Heel verhaal, maar erg interessant en naar mijn idee ook absoluut waar.

Verder vind ik de vergelijking van 40 jaar geleden kon het ook een lachertje, de kinderen van nu zijn niet de kinderen van toen, de leraar was toen nog een puur autoritair iemand die macht en gezag had. Andere straffen werden toegestaan, de eisen vanuit de overheid waren veel lager en het verkeer en de maatschappij was compleet anders. Ik heb bewust gekozen voor een baan in de kinderopvang ipv het onderwijs, mede door de werkdruk en verantwoording.

Wat betreft uitstapjes, het hangt ook heel erg af van je omgeving, school en leerlingen.
Vorig jaar ging ik rustig met mijn groep 2 het bos in, alleen met een stagiaire. MAar wel in een klein dorp waar de school praktisch aan het bos ligt (hoeft niet eens over te steken).

Wat betreft de BSO, ik vind het super dat het er is, je kunt je daar puur richten op leuke dingen doen met de kids. Daar heb je veel middelen voor, maar hier speelt natuurlijk de belasting wel een enorme rol. Je kunt dit dan ook niet vergelijken met het onderwijs.

ALs wij zelf aan kinderen gaan beginnen wil ik maximaal partime blijven werken.
Dit omdat ik zelf alle tijd wil hebben voor mijn kinderen, en ze niet 5 dagen in de week weg wil brengen of niet betrokken kan zijn in de opvoeding.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:50

Yuri schreef:
Verder vind ik de vergelijking van 40 jaar geleden kon het ook een lachertje, de kinderen van nu zijn niet de kinderen van toen, de leraar was toen nog een puur autoritair iemand die macht en gezag had.

Dat is toch precies wat ik bedoel te zeggen.
Kijk dan waar dat fout is gegaan en ga niet ouders op hun gevoel spelen die geen zin/tijd hebben in vrijwilligerswerk op scholen.
En de leraren mochten ons toen ook al niet meer slaan hoor en waren zeker geen autoritaire personen. Dan moet je wat verder terug in de tijd.

Natuurlijk doen kinderen waarvan de ouders betrokken zijn het beter op school, maar dat geldt voornamelijk bij de betrokkenheid die ze thuis geven en niet of ze wel of niet meehelpen op de school.
Zoals ik al zei: Genoeg ouders die altijd vooraan staan als er wat te doen is op school maar weinig tot niet betrokken zijn bij hun kinderen.

Nogmaals: Betrokken zijn bij je kinderen heeft helemaal niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn als vrijwillger op scholen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:51

ThePast03 schreef:
Tieneke schreef:

Het spijt me maar ik heb het idee dat er 40 jaar terug heel wat meer aan opvoeding werd gedaan op scholen dan tegenwoordig. In ieder geval werden de normale omgangsvormen stevig bij gebracht en dat is en blijft voor mij toch de basis.

Aanpassen en veranderen is goed, maar als je ziet dat het slechter gaat vind ik het persoonlijk wel dat je eens moet gaan kijken naar wat er verkeerd is gegaan en op zijn minst eens moet gaan nadenken.

Maar ik zou toch niet terug naar die opvoeding willen, mijn moeder heeft daar nog trauma's aan. Zit echt diep bij haar. Nagelbijten / Gniffelen

Verder vind ik wel dat er meer opvoeding op school gegeven moet worden, een opvoeder is iemand die langdurig contact met het kind heeft en die daar ook verantwoordelijkheid voor voelt. Daar hoort school netjes bij en heb het gevoel dat ze dit soms wegwuiven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:54

katiavl schreef:
Maar ik zou toch niet terug naar die opvoeding willen, mijn moeder heeft daar nog trauma's aan. Zit echt diep bij haar. Nagelbijten / Gniffelen

Weet niet of het in België anders was dan in Nederland maar wij kregen echt geen klappen hoor?
Het ergste wat je kon overkomen was dat je in de hoek moest staan (alsof iemand daar wakker van lag Haha!) of strafregels moest schrijven.

Maar je kreeg van huis uit ook een andere opvoeding waarop de school gewoon kon doorborduren, denk dat het een het ander niet kan uitsluiten en je beide partijen nodig hebt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:56

Die zijn er ook ja, ouders die gewoon meedoen omdat ze hun gezicht willen laten zien. Niet voor het kind, maar voor het eigen ego.
Ik vind dat ouders het zelf moeten beslissen, of ze op school meehelpen of niet. Ik verwacht alleen van ouders dat ze met het kind betrokken zijn. Dat is al heel wat.
Katiavl, het is bij opvoeding belangrijk dat ouders en leerkrachten op dezelfde lijn zitten. Als dat niet zo is, kan je als leerkracht doen wat je wilt: het lukt niet. Maar als leerkracht ben je inderdaad ook opvoeder, helemaal mee eens.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:00

als ik vroeger op mijn kop kreeg van de leraar zei ik thuis niets, want dan kreeg ik nog een keer de volle laag van pa of ma. Tenslotte ging ik naar school om te leren, en niet om te klieren.
Als er nu een kind op "z'n sodemieter" krijgt van een leraar, staan pa en ma meteen klaar om naar school te gaan om eens te horen hoe of wat de vork in de steel zit, want dat hun kind straf verdiend zou hebben....... nee, dat kan niet, want jantje, pietje of hoe het kind ook heet, doet nooooooit iets......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:00

Dat is ook weer waar, maar snap pluck eigenlijk vroeger was er over de richtlijnen van opvoeden meer duidelijkheid tussen opvoeders.

Maar je hebt gelijk, soms is het al zo ver dat je als leerkracht hulpeloos staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:01

Mijn kind, goed kind.

En inderdaad, vroeger kreeg je thuis op je kop omdat je in de klas stout was geweest.

Let op: ik veralgemeen nu heel fel, maar hoe erg het ook is, ik zie toch wel een sterk verschil...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:03

katiavl schreef:
Dat is ook weer waar, maar snap pluck eigenlijk vroeger was er over de richtlijnen van opvoeden meer duidelijkheid tussen opvoeders.

Maar je hebt gelijk, soms is het al zo ver dat je als leerkracht hulpeloos staat.

We zullen als maatschappij moeten willen en eigenlijk eisen dat ouders die niet betrokken zijn en die gelijk op school staan als hun kind straf krijgt weer als asocialen worden beschouwd.
En niet als normaal gedrag.

Ergens aan de basis zal iets moeten veranderen en die basis zijn toch echt de ouders.

Denk dat dat heel wat meer betrokkenheid is dan vrijwilligerswerk op scholen. Knipoog