MamaMiesje schreef:Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.
Daar zal het verschil dus wel zitten. Wij kregen tijdens lesuren gewoon les, daar zijn geen ouders voor nodig.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
MamaMiesje schreef:Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.
ThePast03 schreef:En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe.
ThePast03 schreef:MamaMiesje schreef:Ja; kinderen behoren je prioriteit te zijn, maar die prioriteit kun je ook geven tijdens lesuren.
Daar zal het verschil dus wel zitten. Wij kregen tijdens lesuren gewoon les, daar zijn geen ouders voor nodig.

MamaMiesje schreef:Goed goed: onder schooltijd dan
Vergeet niet dat bijvoorbeeld een trip naar het Natuurmuseum ook gewoon als onderwijs geldt he? Niks leuker dan iets beléven ipv alleen maar boekenkennis.
Veel leerkrachten durven het gewoon niet aan. Het is ook niet iets wat je altijd alleen met een bepaalde klas kan. 

texelse schreef:En ipv veel acitiviteiten organiseren zouden de scholen misschien wat meer lessen kunnen gaan geven? Als ik zie hoe slecht het is gesteld met de kennis van de Nederlandse taal lijkt me dat geen overbodige luxe
En hier ben ik het helemaal mee eens. De gewone basiskennis in rekenen en taal is behoorlijk beneden peil. Tenminste, het peil dat "in mijn tijd" normaal was bij het verlaten van de middelbare school. Daar staat wel tegenover dat er veel meer aandacht is voor de hele maatschappij, maar ja, daar leer je niet mee rekenen..... Dan maar iets minder andere aktiviteiten, maar de basiskennis eerst op peil brengen.
Het heeft zijn voor- en nadelen dat het veel meer is dan dat.Tieneke schreef:Ik heb het hele topic meegevolgd en ik wil toch even inpikken op wat jij nu zegt, [*olduser*].
Ik leer (zit in het laatste jaar van de lerarenopleiding lager onderwijs, in België) net wel die simpele dingen te doen met mijn klas. Bij ons komt dat nu terug, dat de leerkracht gewoon de klas meeneemt, met of zonder andere begeleiders, en dat je gewoon al de eigen omgeving verkent met de kinderen. Daar leren ze zoveel meer uit dan van een uitstap met de hele school en met 20 begeleiders.
Dus: het is wel mogelijk!Veel leerkrachten durven het gewoon niet aan. Het is ook niet iets wat je altijd alleen met een bepaalde klas kan.

ThePast03 schreef:En met rotzooitrappers waren ze makkelijk hoor, die mochten gewoon op school blijven en werden in een andere klas gezet en waren dus wel degelijk onder toezicht van een juf/meester.
Tieneke schreef:Het onderwijs is veel meer geworden dan kennisoverdracht alleen. En ik ben ergens ook wel van mening dat er terug wat meer op kennis gehamerd mag worden. Ik denk ook niet dat dat onmogelijk is. Als je ziet dat kinderen het steeds moeilijker hebben met het opzeggen van de vermenigvuldigingstafels, dan heb ik ook zoiets van: "Tja, dat is nu zoiets dat er gewoon in moet zitten."
ThePast03 schreef:Het spijt me maar ik heb het idee dat er 40 jaar terug heel wat meer aan opvoeding werd gedaan op scholen dan tegenwoordig.
MamaMiesje schreef:En daarna heb je gelijk hun mammie op de stoep staan (want dán komen ze wel) want hún schatje doet nooit wat en het is de schuld van kind x, want die daagt steeds uit.
Maar goed, da's een ander probleem.Yuri schreef:Verder vind ik de vergelijking van 40 jaar geleden kon het ook een lachertje, de kinderen van nu zijn niet de kinderen van toen, de leraar was toen nog een puur autoritair iemand die macht en gezag had.
ThePast03 schreef:Tieneke schreef:Het onderwijs is veel meer geworden dan kennisoverdracht alleen. En ik ben ergens ook wel van mening dat er terug wat meer op kennis gehamerd mag worden. Ik denk ook niet dat dat onmogelijk is. Als je ziet dat kinderen het steeds moeilijker hebben met het opzeggen van de vermenigvuldigingstafels, dan heb ik ook zoiets van: "Tja, dat is nu zoiets dat er gewoon in moet zitten."
Het spijt me maar ik heb het idee dat er 40 jaar terug heel wat meer aan opvoeding werd gedaan op scholen dan tegenwoordig. In ieder geval werden de normale omgangsvormen stevig bij gebracht en dat is en blijft voor mij toch de basis.
Aanpassen en veranderen is goed, maar als je ziet dat het slechter gaat vind ik het persoonlijk wel dat je eens moet gaan kijken naar wat er verkeerd is gegaan en op zijn minst eens moet gaan nadenken.

katiavl schreef:Maar ik zou toch niet terug naar die opvoeding willen, mijn moeder heeft daar nog trauma's aan. Zit echt diep bij haar.
) of strafregels moest schrijven.
katiavl schreef:Dat is ook weer waar, maar snap pluck eigenlijk vroeger was er over de richtlijnen van opvoeden meer duidelijkheid tussen opvoeders.
Maar je hebt gelijk, soms is het al zo ver dat je als leerkracht hulpeloos staat.