Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteRose

Re: Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:22

BraveSpots schreef:
Dat van die lening snap ik zoiezo niet goed. Hier in België neemt echt niemand (of het zou een hele grote uitzondering moeten zijn) een lening om z'n studie te betalen. Kost studeren dan zoveel meer in Nederland dan in België?

Studeren is hier een stukje duurder (1500 euro collegegeld per jaar), op kamers is hier duurder (ietsje afhankelijk van welke stad) maar vooral heb ik het idee dat studenten hier anders leven, en uitgaan is duur Lachen
Al vind ik het ook wel een stukje mentaliteit - mensen denken heel makkelijk over het lenen, juist omdat het easy toegankelijk is, dus doen niet zo moeilijk om een lening te ontlopen....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:56

WhiteRose schreef:
Studeren is hier een stukje duurder (1500 euro collegegeld per jaar), op kamers is hier duurder (ietsje afhankelijk van welke stad) maar vooral heb ik het idee dat studenten hier anders leven, en uitgaan is duur Lachen
Al vind ik het ook wel een stukje mentaliteit - mensen denken heel makkelijk over het lenen, juist omdat het easy toegankelijk is, dus doen niet zo moeilijk om een lening te ontlopen....

Ben best wel verbaasd over je stukje. Ik snap niet dat mensen zich zo vroeg in hun leven al schulden maken? Hier zou dat meer een schande zijn zeg maar Bloos! . Weet je soms hoveel een kamer gemiddeld kost ongeveer? Want behalve dat collegegeld zie ik niet veel verschil en hier heeft niemand een lening nodig...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:10

In een amsterdam kost een kamer al snel 300 euro, soms kosten ze zelfs 600 euro.. (vraag me serieus af wie dat echt wil/kan betalen)
In Groningen zijn prijzen wel iets lager maar ook wel rond 270 euro geloof ik. Den Haag, Rotterdam zitten ook wel rond 300/350 euro geloof ik.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:16

MoonChloe schreef:
In een amsterdam kost een kamer al snel 300 euro, soms kosten ze zelfs 600 euro.. (vraag me serieus af wie dat echt wil/kan betalen)
In Groningen zijn prijzen wel iets lager maar ook wel rond 270 euro geloof ik. Den Haag, Rotterdam zitten ook wel rond 300/350 euro geloof ik.

Zo groot is het verschil dan ook niet. Hier in brussel betaal je ook zeker 300 euro hoor. Gent en Leuven zijn wel ietswat goedkoper maar toch...
Nu snap ik nog minder waarom zoveel mensen zichzelf moeten opzadelen met een schuld om te studeren? Das toch helemaal niet logisch? Of is het vanzelfsprekend dat je in Nederland je studie helamaal zelf betaald?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:25

Denk het wel. Ik zelf als ik ga studeren zou ik zelf de meeste moeten betalen, lees; is mijn geld op dan springen mijn ouders bij Knipoog

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:52

Ik denk dat er dan inderdaad een verschil is tussen belgie en nederland. Hier is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je ouders je studie betalen. Ik heb mijn studie zelf betaald. Ik kreeg wel aanvullende beurs maar veel was dat niet. Ik heb dus ook een studieschuld. Mijn ouders sprongen wel bij als ik het echt niet redde maar ze betaalden niet mijn studie voor me.
En ik ben er ook trots op dat ik het zelf heb gedaan eigenlijk.
Ik ben thuis blijven wonen maar als ik op kamers was gegaan dan had ik het met de uitwonende beurs toch echt zelf moeten redden.
Mijn ouders stonden altijd voor me klaar maar konden ook niet zomaar duizenden euro's per jaar aan mijn studie besteedden.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:56

haha, nou ik ben pas 17 dus dat scheelt, en ik wil eigen zo gauw het kan op mezelf maar met alles wat ik wil zal ik toch eerst een mooi salarisje moeten hebben haha. Mijn papa en mama zijn dan ook zo lief om er voor mij alleen een hele verdieping op te bouwen waarbij ik alles heb beh. een eigen wc en badkamer, maar als ik beneden een megabadkamer heb (mijn grote kamer nu wordt de badkamer) heb ik zelf geen krappe douchecabine nodig Tong uitsteken haha. Wel krijg ik mijn eigen keukentje, ik hoef geen gas of iets, maar een kleinkoelkastje en stromend water horen er allemaal bij! haha.

Dus zo heb ik toch een beetje mijn eigen plekje Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:03

kaj schreef:
Ik denk dat er dan inderdaad een verschil is tussen belgie en nederland. Hier is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je ouders je studie betalen. Ik heb mijn studie zelf betaald. Ik kreeg wel aanvullende beurs maar veel was dat niet. Ik heb dus ook een studieschuld. Mijn ouders sprongen wel bij als ik het echt niet redde maar ze betaalden niet mijn studie voor me.
Ik ben thuis blijven wonen maar als ik op kamers was gegaan dan had ik het met de uitwonende beurs toch echt zelf moeten redden.
Mijn ouders stonden altijd voor me klaar maar konden ook niet zomaar duizenden euro's per jaar aan mijn studie besteedden.

Ik zou het persoonlijker nog logischer vinden dat je ouders een lening aangaan dan het op je kind af te schuiven. Dat vind ik persoonlijk wel not-done. Je kind staat aan het begin van een neiuwe toekomst en dan laat je hem/haar in de kou staan met een schuld? Sorry, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:09

Het is natuurlijk wel gemakkelijk om zo lang van je ouders te blijven 'proviteren' persoonlijk vind ik het een beetje te.
Zo ken ik meer mensen die dat doen, is natuurlijk gemakkelijk om zo nog wel alles te kunnen blijven doen wat je niet kunt doen als je uit huis woont.
Maar als je een beetje zelfstandig bent moet je het toch ook wel kunnen redden zonder de hulp van je ouders?ik begin straks ook weer een studie van een aantal jaar en ik kan het ook mooi redden op mezelf.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:17

Brammetje16 schreef:
Het is natuurlijk wel gemakkelijk om zo lang van je ouders te blijven 'proviteren' persoonlijk vind ik het een beetje te.
Zo ken ik meer mensen die dat doen, is natuurlijk gemakkelijk om zo nog wel alles te kunnen blijven doen wat je niet kunt doen als je uit huis woont.
Maar als je een beetje zelfstandig bent moet je het toch ook wel kunnen redden zonder de hulp van je ouders?ik begin straks ook weer een studie van een aantal jaar en ik kan het ook mooi redden op mezelf.

Ik neem aan dat je later dan ook een loon hebt en als je studeert niet? Ik kan lang niet alles doen en laten wat ik wil. Ik krijg per maand een bepaald bedrag van mijn ouders en daarmee moet ik rond komen hoor.
Profiteren vind ik wel een verkeerd woord. Het is studeren voor een betere toekomst en een goede baan, das imo wel iets anders dan profiteren van het geld van je ouders.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:26

Ik ben het niet echt eens met de mensen die zeggen dat je blij moet zijn dat je nu nog thuis woont. Natuurlijk is het fijn dat er voor alles wordt gezorgd.
Maar ouders zouden hun kinderen moeten stimuleren om zelfstandig te worden.
Ik ben toen ik 18 was uit huis gegaan. Niet omdat ik het vervelend had thuis, helemaal niet, maar ik vond het gewoon leuk iets voor mezelf te hebben. Mijn ouders misten mij ook, maar hebben altijd compleet achter me gestaan.
Ik vind dat jou ouders op dit moment jou niet voorop stellen.
Het is juist hartstikke goed dat je uit huis durft te gaan met een chronische ziekte. Je ouders zouden jouw lef hiervoor wat meer mogen waarderen. Natuurlijk wordt het moeilijker voor jou in een andere omgeving wat betreft je allergie, maar je krijgt er zoveel meer voor terug!
Het gevoel dat je dat toch maar even hebt gedaan, dat je zelfstandig bent, dat je je eigen boontjes dopt voor wat betreft je huishouden, eten enz.

Ik snap ook niet dat je ouders niet een meer geleidelijke overgang maken. Nu betalen ze alles, als je op jezelf woont niets.
Waarom maken jullie niet nu vast een verdeling in wie wat betaald. Bijvoorbeeld je ouders je studie en jij alles wat betreft je paarden. Dan leer je daarmee omgaan en zal de overgang straks niet zo groot zijn.

Ik vind het erg jammer dat je ouders zo denken, ze belemmeren hun kind in haar zelfstandigheid.
Ik ben zelf ook chronisch ziek en ik weet hoe moeilijk het is om van omgeving te veranderen waar alles anders is dan normaal. Des te meer lef heb je om het nu te willen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:25

Ik denk wel dat mijn ouders makkelijker waren en minder bezorgd als ik het middelste kind was Lachen
Dat mijn moeder zwanger van mij was, was zo vreselijk uniek en praktisch onmogelijk (ja, ik sta zelfs in een boek met bijzondere geboortes Nagelbijten / Gniffelen) dus toen begonnen de zorgen al. Toen bleek dat ik gezond en wel was sja... dolgelukkig natuurlijk. Maar ook direct extra beschermend. Er zit 16 jaar tussen mijn broer en ik, 14 tussen mijn zus en ik.
Dus toen ik vanaf mijn 4de jaar ook nog chronisch ziek bleek en dat rond mijn 16de verergerde en nu zo erg is dat ik van thuiszorg alleen in een 'ik-proof' woning kan wonen (en daar vallen de studentenhuizen niet onder Nagelbijten / Gniffelen en dan moet ik dus in een appartement wonen en dat is hier duur!!) sja... wil mama graag dat ik nu nog thuis blijf wonen want ik heb al ruim een jaar moeten missen van de studie door ziekte.
Ik denk dat als de ziekte niet was verergerd, ze mij met liefde had laten gaan. Maar dat is nu ook niet slim om nu te gaan (overleg met thuiszorg, longarts en allergoloog die mij alle drie afraden om uit huis te gaan, tenzij het om een goedgekeurd huis ging. Maar goed:dat hoest ik niet zomaar op Nagelbijten / Gniffelen).
Dus als ziek nakomertje is het loslaten natuurlijk extra moeilijk Lachen Maar dat komt nog wel. Als ik straks klaar ben en een goede accomodatie heb gevonden, zullen ze echt heel erg blij zijn! Dat weet ik zeker, want ze gunnen het mij enorm Lachen Maar ze weten dat ik het financieel niet aan kan nu. Ze willen mij behouden voor grote schulden.
Ook al zouden zij de studie door willen betalen, dan nog zou ik geen 600 euro huur kunnen betalen. Dus ze hebben wel een punt...
Ik wil meer dan ik nu kan veroorloven. En dat kan natuurlijk niet.
Daarmee belemmeren ze inderdaad wel deels mijn zelfstandigheid, maar behouden ze mij voor grote schulden.

Maar ik zal dus wel vragen om financiele lessen Knipoog Want ik heb daar echt de ballen verstand van hoe duur ik nu eigenlijk ben Clown

Mijn tijd komt nog wel! en anderen zeiden al: wat is nou nog 1,5 jaar op een mensenleven vol echte onafhankelijkheid/zelfstandigheid Knipoog

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:13

Het verschil in mentaliteit tussen België en Nederland is echt heel groot!
De belgische studenten verlaten het huis gemiddeld rond hun 25ste, want de meesten gaan na hun studie terug thuis wonen. En idd, zoals BraveSpots eerder aanhaalde, hier heeft niemand studieschulden!
Ons studiegeld ligt wel aanzienlijk lager, wij betalen 500 €, dat is maar 1/3. Op 4 jaar tijd besparen wij dus al zeker 4000 €!
Wat de kamers betreft: hier zitten de prijzen tussen 200 en 350 €, afhankelijk van je locatie. Antwerpen is de goedkoopste stad en Brussel (uit eigen ervaring) de duurste.
Verder weet ik niet hoeveel geld er in Nederland wordt uitgegeven aan boodschappen ed., maar hier ligt dat tussen 25 en 50 € / week.

Heel bizar, zo'n grote verschillen op zo'n kleine oppervlakte! Lachen

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:30

BraveSpots schreef:
kaj schreef:

Ik zou het persoonlijker nog logischer vinden dat je ouders een lening aangaan dan het op je kind af te schuiven. Dat vind ik persoonlijk wel not-done. Je kind staat aan het begin van een neiuwe toekomst en dan laat je hem/haar in de kou staan met een schuld? Sorry, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij...

Jee er is echt een heel verschil in mentaliteit blijkbaar. Mijn ouders hebben me opgevoed en al mijn schoolgeld en alles betaald tot het moment dat ik studiefinanciering kreeg. Daarvoor kregen zij uiteraard nog kinderbijslag.
Studeren is nu eenmaal duur en dat doe je voor de toekomst. Je krijgt hier studiefinanciering (ik weet niet hoe dat in Belgie geregeld is) en daarmee moet je de kosten al voor een behoorlijk deel kunnen dekken. Als je ouders een enorm inkomen hebben krijg je minder omdat dan inderdaad verwacht wordt dat je ouders een groot deel betalen.
Ik had echter de pech dat ik voor een dure particuliere opleiding had gekozen (kreeg wel stufi gelukkig) waardoor ik hogere kosten had dan bij een normale hbo-opleiding.

Mijn ouders konden dit echt niet er even bij doen hoor. Als zij het geld voor het oprapen hadden was dat anders natuurlijk. Ik heb een aanvullende beurs en een klein gedeelte lening gehad. Die lening is hier heel normaal eigenlijk.
Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om mijn ouders met een hele dure lening op te zadelen zodat ik zelf lekker kan studeren en na mijn studie bakken met geld kan gaan verdienen Knipoog

Je studeert omdat je daarmee toch uitzicht hebt op een leuk salaris. Nou als je dat salaris eenmaal hebt kun je zo'n lening makkelijk terugbetalen. Mijn broer heeft een mbo-opleiding gedaan en had voldoende aan de studiefinanciering. En hij is daarna gewoon gaan werken. Geen studieschuld maar ook geen wereldsalaris. Dat is de keuze die je zelf maakt natuurlijk. Ik vind niet dat je van je ouders kunt verwachten dat zij kromliggen voor een extra lening als jij een studie wilt volgen.

Als je ouders dat makkelijk kunnen en het ook willen is het natuurlijk heel fijn dat ze bijdragen. Maar ik vind niet dat je ervan uit kunt gaan dat elke ouder dat zomaar kan. Zeker niet als je een aantal studerende kinderen hebt. Alleen mijn schoolgeld was al bijna 2000 euro per jaar en dan waren de boeken enzo ook nog zeker 1000 euro. Als je dan 3 kinderen hebt en je moet elk jaar zo'n 10.000 euro alleen aan studiekosten betalen tja dan moet je toch wel een behoorlijk inkomen hebben. Ik kan het niet missen in ieder geval.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:37

Ik zou niets liever willen dan het huis uit gaan.
Ik ben 19 en heb vast werk, en mijn mama doet niets liever dan mij behandelen zoals een klein kind.
Als ik uitga word er vanaf 2u30 gebeld naar mijn gsm dat ik zo snel mogelijk naar huis moet komen.

Ik word het allemaal een beetje kotsebeu.

Het is nu uit met mijn vriend, na 2j kreeg ik een sms van hem dat hij mij beu is en mij tog niet meer graag zag en dat het gedaan is.
Heb dit na een week verteld aan mijn ouders want wilde eerst er zelf eens over nadenken, mijn ma is bijgevolg heel kwaad geworden op mij en kreeg allerlei verwijten naar mijn hoofd.
Ook dat ze mijn pony zou verkopen terwijl ze dat niet kan want hij word van mijn loon betaald en staat op mijn naam.

Nu is het onleefbaar geworden, als ik uitga leg ik mijn gsm af en kom gwn thuis wnr ik wil.

Ik ga ook morgen voor mijn theoretisch rijbewijs dat ik zo snel mogelijk met de auto kan rijden dan hebben ze niets meer te zeggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:46

Denk dat je hoogte van je stufi ook meespeelt Lachen Ik kreeg sowieso maar minimaal omdat pa en ma geld genoeg hadden. Daar tegenover stond wel een hogere ouderlijke bijdrage op het formulier. Dus pa moest wettelijk (?) hoe dan ook een bijdrage geven aan mijn studie elke maand.
Bij een hogere stufi is de ouderlijke bijdrage ook lager.
(maar goed: als het geld er niet is, houd het op natuurlijk).

Ik ben gezegend dat pa en ma ruim boven modaal leefden (en ook natuurlijk voor mij persoonlijk een nadeel, want ik kreeg daardoor weinig stufi. Stufi was veel lager dan mijn zakgeld/kleedgeld die ik kreeg voor mijn 18de. Maar dat gaf niets hoor! Lachen Belangrijkste betaalden zij toch, stufi was een leuk zakcentje voor kleding.)
En mijn broer en zus waren allang uitgevlogen en hadden beide een baan, dus dat kostte mijn ouders niets meer. Nu ook niet, want broer is bijna 39 en zus is 37 geworden. Dus die hebben het druk genoeg met hun eigen gezin Knipoog

2000 euro voor een particuliere opleiding? vind ik nog meevallen! Dacht dat de kosten veel hoger lagen. Maar goed, voor 2000 euro per jaar heb ik denk ik wel mijn studiekosten én de boeken eruit! Dus dan is het wel prijzig idd...

Wist niet dat in belgie de studiekosten zo laag waren, zou in nederland ook wel ideaal zijn om het laagdrempeliger te maken. Maar goed: als je écht wil dan kan het altijd hetzij met een lening.
Misschien moet de overheid daar eens wat mee doen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:54

Sfietje schreef:
Ik zou niets liever willen dan het huis uit gaan.
Ik ben 19 en heb vast werk, en mijn mama doet niets liever dan mij behandelen zoals een klein kind.
Als ik uitga word er vanaf 2u30 gebeld naar mijn gsm dat ik zo snel mogelijk naar huis moet komen.

Ik word het allemaal een beetje kotsebeu.

Het is nu uit met mijn vriend, na 2j kreeg ik een sms van hem dat hij mij beu is en mij tog niet meer graag zag en dat het gedaan is.
Heb dit na een week verteld aan mijn ouders want wilde eerst er zelf eens over nadenken, mijn ma is bijgevolg heel kwaad geworden op mij en kreeg allerlei verwijten naar mijn hoofd.
Ook dat ze mijn pony zou verkopen terwijl ze dat niet kan want hij word van mijn loon betaald en staat op mijn naam.

Nu is het onleefbaar geworden, als ik uitga leg ik mijn gsm af en kom gwn thuis wnr ik wil.

Ik ga ook morgen voor mijn theoretisch rijbewijs dat ik zo snel mogelijk met de auto kan rijden dan hebben ze niets meer te zeggen.

Pff dan heb ik niets te klagen (doe ik ook niet Nagelbijten / Gniffelen) thuis! Ik mag gaan en staan waar ik maar wil en heb alle vrijheid (zit nu 5 dagen bij mijn vriend). Enige wat ze willen is dat ze wel weten waar ik ben en of ik thuis kom met eten zodat ze er rekening mee kunnen houden Lachen

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:08

ik woon nu nog thuis en moet zelf mijn schoolgeld betalen.
Mijn ouders hebben wel een deel van mijn boeken betaald (wat ook al snel op 1000euro kwam).
Als ik op kamers ga moet ik ook zelf zien rond te komen.
Mijn ouders hebben hier gewoon het geld niet voor.
Als ik natuurlijk in de problemen kom zouden hun wel bijspringen, maar verder op kamers is dan mijn eigen keuze en dan moet ik het ook zelf betalen.
Ik blijf dus nog maar fijn thuis wonen en mijn studie goed halen en sparen voor later dan dat ik nu al diep in de schulden raak omdat ik zelf rond moet komen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:23

Ik ken het gevoel om te moeten verdedigen dat je thuis woont en daardoor een beetje de kriebels te krijgen dat je er dan toch maar uit moet. Ik ben dan 'nog maar' 21 en woon in de buurt van Zwolle en studeer in Groningen. Mijn ouders betalen mijn studie en verzekeringen en gedeeltelijk mijn auto (omdat mijn ouders hem ook gebruiken). Andere zaken zoals mijn paarden, kleding, uitgaan, noem het maar, betaal ik zelf.

Ik woon nog thuis omdat mijn paarden hier staan en ze hier gewoon echt goed staan qua huisvesting, rijmogelijkheden, financieel. Daarbij heb ik hier meerdere mensen die als ik ziek ben kunnen voeren e.d. Verder omdat op kamers gaan mijn gezondheid en studie niet ten goede zal komen (heb hier minder afleiding en kan in alle rust leren). Daarnaast wil ik ook mijn moeder een beetje helpen. Mijn oudere zus zit in een rolstoel maar heeft wel een actief leven (ze zwemt op paralympisch niveau, studeert gezondheidswetenschappen) en mijn moeder is een beetje 'samenvattend' haar assistente

Als mensen horen dat ik nog thuis woon krijg ik reacties van ' dat is makkelijk' tot ' wil je dan niet zelfstandig zijn' en 'wil je niet je eigen dingen betalen ' en daarna krijg ik uitleg dat boodschappen doen erg duur is en weet ik wat allemaal. Totdat ze horen dat ik thuis de boodschappen doe, de bovenverdieping schoon hou, regelmatig kook en de was doe, twee paarden onderhoud, enzovoorts

Ik ben mijn ouders ontzettend dankbaar voor wat ze mij geven en mogelijk maken. Ze geven me ook alle vrijheid, als ik maar mijn steentje bijdraag. Op kamers heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Het in een stad wonen benauwt mij zelfs een beetje. Ik spaar nu liever zodat als ik ga werken ik samen mn vriend een eigen huisje kan betalen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:03

BraveSpots schreef:
WhiteRose schreef:

Ben best wel verbaasd over je stukje. Ik snap niet dat mensen zich zo vroeg in hun leven al schulden maken? Hier zou dat meer een schande zijn zeg maar Bloos! .

As I said: ik geloof in het mentaliteitsverschil. Behalve dat ouders hier minder bijspringen, heb ik het idee dat studentenleven hier überhaupt anders is. Daar komt nog bij dat lenen erg makkelijk geregeld is hier, dus een drempel is er niet. En aangezien het merendeel der studenten het doet...

Hiermee zeg ik niet dat ik het er altijd mee eens ben, ik heb niet voor niets geen studieschuld. Er zijn situaties waarvoor het héél mooi is dat er zulke leningen zijn, er zijn ook mensen die wel érg makkelijk leven. Dis wel errug offtopic, dus mocht je het er nog eens over willen hebben - pbtje? Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:16

Lenen voor je studie kan je ook beter zelf doen dan dat je ouders voor je lenen he! Voorwaarden van de IBG zijn dan toch wel een stuk gunstiger Ja

Denk niet dat het alleen studieschuld is hoor whiterose, ik ken mensen die moeten idd alles zelf betalen, en als je dan op kamers zit telt het lekker op hoor. Ook zonder elk weekend stappen en elke week een nieuwe outfit Knipoog Helemaal als je ouders volgens de IB groep genoeg verdienen en je dus geen aanvullende beurs krijgt..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:27

sorry maar ben het niet eens dat studeren in Nederland duurder zou zijn dan in Belgie. Heb zelf een jaar op kot(kamer) gezeten in Leuven. dat alleen al kostte 500 euro per maand. Dan een studietoelage had ik geen recht op (eveneens zoals bij julie in Nederland dus). Maar ken er wel die dat hadden , maar die kregen die toelage pas in Februari ofzo (zijn dan de meeste kosten niet al lang gepasseerd?)
Ik vind dat opleiding van je kind, hoort tot de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik bedoel grof gezegd, als je iets op de wereld zet, moet je ook zorgen dat dat persoontje kan uitgroeien tot een persoon die zich kan ontplooien in de ruimste zin van betekenis. alleszind dat is mijn kijk op kinderen krijgen. Hoewel ik mss als man zijnde er anders tegenover zijn, zou ik echt geen vrede met mezelf hebben als ik mijn kind(eren) later niet op zen minst de kans kan toereiken om zicht te ontplooien. uiteraard sta je als ouders machteloos tegen vaak puberaal afstotend gedrag, wat vaak pieken haalt rond die leeftijd.
Maar men kind opgezadeld zien met een schuld, nog voor zijn of haar leven echt begint, kan ik niet vatten en zou ik me nooit bij kunnen neerleggen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:59

Tja dan wordt daar bij jullie nu eenmaal anders over gedacht.
Ik ken heel veel mensen hier die een studieschuld hebben.
En nee ik ben absoluut tegen leningen afsluiten. Maar een studielening is toch wat anders mijns inszien. Dat is net zoiets als een hypotheek. Lenen voor een scooter of andere luxe zou ik nooit doen.
Maar zoals Steeffie hierboven al zegt: de IBG voorwaarden zijn behoorlijk gunstig. Ik merk echt niets van het aflossen nu. Gaat om een paar tientjes per maand en als je het niet kunt opbrengen hoef je het niet eens terug te betalen.

En Bulck jouw opmerking dat je van tevoren weet waaraan je begint: heb je er ooit aan gedacht dat omstandigheden kunnen veranderen? Ten eerste kreeg je hier in het verleden veel meer studiefinanciering en kon je daarvan met gemak rondkomen. Nu is dat niet meer. Ook de omstandigheden van de ouder zelf kunnen veranderen. Wat dacht je ervan als iemand werkeloos wordt of arbeidsongeschikt. Niet echt te voorzien.

Ik heb het idee dat er hier gedacht wordt dat het om een "normale" lening gaat met bijbehorden wurgcontracten. Maar dat is niet het geval. Leuk detail: studieleningen van IBG worden niet eens geregistreerd bij BKR. Als je een hypotheek wilt afsluiten telt je studieschuld niet eens mee dus.

En je kind de kans geven zich te ontplooien is een mooi streven. Maar dat kun je op heel veel meer manieren doen dan door geld te geven hoor. Mijn ouders hebben me altijd gesteund en dat is me heel wat meer waard dan geld. En zover ze dat konden hebben ze me financieel ook gesteund natuurlijk. Maar misschien nog waardevoller: zij hebben mij ook met geld leren omgaan en ik had al op jonge leeftijd een goed besef van de waarde van geld. En als ik dan vaak van die jonge verwende kinderen zie ben ik blij dat ik een andere opvoeding heb gehad. Ik ben niets tekortgekomen op zowel materiaal als emotioneel vlak.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:13

@ Bulck: 500 euro!?! Jeetje, mijn kamer kost maar de helft..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:14

Ik zou echt niet willen dat m'n ouders voor mij een lening af zouden sluiten! Dat vind ik zelfs egoïstische eerlijk gezegd.
De IBG heeft gunstige voorwaarden en ik verwacht later toch wel een redelijk salaris (iig goed genoeg voor de paar tientjes per maand aflossing Knipoog ).
Ik zuip overigens niet alles op... Maar 4 jaar stufi heb ik intussen achter de rug (ook door een verkeerde studiekeuze) en ik verwacht niet dat m'n ouders dan maar alles gaan betalen. Ik werk ook ernaast, maar dat dekt niet alle kosten.