Dromen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Re: Dromen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:37

Dat werd ik dus ook nooit, tot een aantaal maanden geleden. Het is bij mij gewoon omgeslagen. Juist omdat het zo echt lijkt is het af en toe voor mij heel angstaanjagend.
Ik heb hierover ook advies gevraagd aan mijn huisarts en die vroeg of ik veel stress had en dat klopt. Volgens haar komt het daardoor, alleen het ontstressen kost wat moeite Lachen
Om op je vraag terug te koen, ik wist niet meer helemaal wat je getypt had over het rustig worden, en was gewoonweg te lui om terug te gaan Lachen Ik voel ook alles elk vezeltje en idd daar wordt ik ook rustig van. Alleen het moment van wakker worden en niet kunnen bewegen tot ik me besef hoe dat ook alweer komt, dan raak ik toch elke keer weer in paniek. Al heel wat jaren, went niet helaas.

Over de lichamelijke pijn, dat is idd net echt. Maar lichamelijk kan het niet zijn. Dan zou je het nog moeten voelen als je eenmaal wakker bent. Maar omdat het net echt is, en je het als echt ervaard in je droom, is het op dat moment 'echt'. Ten minste zo denk ik erover.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 23:42

Dat zou best eens kunnen, dat het door stress nu onprettig is voor jou. Knipoog Ik ben alleen nooit gestresst, dus daar heb ik verder geen last van. Ze zijn wel levensecht, en soms vind ik het ook echt spannend, maar niet dat ik echt zwetend wakker word zoals ik vroeger had toen ik nog wel eens nachtmerries had.

Over dat rustig worden met alles voelen, dat was een reactie op Dapy. Ik zei dat ik soms voor het slapen alles van mijn lichaam probeerde te voelen, omdat je dan heel rustig in slaap valt.
Maar met die slaapverlamming wil ik ook nog wel eens even "eruit" springen wat dan natuurlijk niet lukt. Maar het gaat steeds beter, ik heb het sowieso niet heel erg vaak. Knipoog

Lichamelijke pijn is inderdaad niet echt, maar zo voelt het wel. Ik heb trouwens wel eens gehad dat ik wakker werd met bijtwonden in mijn hand, maar dat zal ik zelf gedaan hebben. Nagelbijten / Gniffelen Toen droomde ik ook iets dat ik mijn hand moest opeten. Heel vreemd.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:32

Nou, wat een spannend topic zeg!
Normaal droom ik gewoon grappige en gekke dingen, maar blijkbaar was mijn onderbewuste door jouw droom geïnspireerd. Vannacht had ik een heel lange droom met een eng einde. Bloed, gevaarlijke buitenaardse monsters en afgehankte armen, brrr.

Tijdens slaapverlamming had ik vooral last van oorverdovend lawaai, alsof je naast de motor van een vliegtuig stond, plus het gevoel dat mijn hoofd uit elkaar ging spatten. Verschrikkelijk was dat. En toch wil ik mijn slaapverlamming terug Tong uitsteken

Misschien is het een idee om een online dromendagboek bij te houden op een dromenforum? Daar zitten ook een hoop mensen die aan droomverklaring doen. En door steeds terugkerende thema's te herkennen, kun je voor die gebeurtenissen en voorwerpen op zoek gaan naar een verklaring. Heeft mij ook al meerdere malen tot nieuwe inzichten gebracht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:39

Ohjee, straks ga ik nog mensen inspireren, haha. Knipoog Nee hoor, mijn dromen verschillen gewoon heel sterk en soms zijn ze ook heel vrolijk, maar meestal gewoon vreemd. En waarom wil je je slaapverlamming terug als ik vragen mag? Lachen

Zo'n dromenforum is misschien wel een goed idee. Ja

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:51

Oke, nog meer mensen die last hebben van slaapverlamming dus..... ik herken mij er totaal in. Het lijkt inderdaad net echt en soms begon ik ook wel aan mezelf te twijfelen: ik kon gewoon niets, niet praten of bewegen, en het was net of je gedrogeerd ofzoiets was. Iemand enig idee hoe dit allemaal komt? Ik weet wel dat je spieren 'uitgeschakeld' zijn in diepe slaap, maar zit daar nog iets achter??

Ook heb ik wel gemerkt dat ik in vergelijking tot mijn vriendinnen veel vaker mijn dromen kan onthouden??

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:30

Fiffill schreef:
Ohjee, straks ga ik nog mensen inspireren, haha. Knipoog Nee hoor, mijn dromen verschillen gewoon heel sterk en soms zijn ze ook heel vrolijk, maar meestal gewoon vreemd. En waarom wil je je slaapverlamming terug als ik vragen mag? Lachen

Omdat ik had ontdekt dat je via slaapverlamming heel makkelijk in een lucide droom terecht kan komen. Maar tegen de tijd dat ik geleerd had hoe dat werkte, verdween ook mijn slaapverlamming. Nu is het een stuk lastiger om lucide te dromen.

Citaat:
Zo'n dromenforum is misschien wel een goed idee. Ja

Ja, zeker doen, maakt je dromen nog levendiger en motiveert om ze beter te onthouden Haha!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:02

Heel herkenbaar Bente. Ik heb sinds kind al vrijwel elke nacht 1 of meer lucide dromen, waarbij ik de dromen ook kan sturen (als ik een bepaalde 'standaard' richting met voornamelijk dood en bloed wil ontwijken bijv). Vaak zijn ze erg extreem (vooral als kind toen ik onder veel meer stress en angsten gebukt ging vergeleken met nu) en kan ze tot in de kleinste details terug halen.

Bij mij was (heel af en toe 'is' want tegenwoordig droom ik meestal alleen als ik echt slaap) het zelfs zo dat ik zelfs akelig lucide droomde terwijl ik wakker was, zowel 's nachts als overdag. Ik noemde het altijd hallucinaties. Mensen konden gewoon met mij communiceren en ik kon ook gewoon rondlopen, maar de droom hield zeg maar niet op, een beetje als een film en ik voelde vaak ook echt pijn idd. Vaak was het ook zo dat ik 'gedwongen' werd terugkerende dromen af te dromen. Als ik dan toch wakker werd en de droom ging niet door terwijl ik wakker was kreeg ik de droom net zoveel nachten achter elkaar en steeds extremer tot ik de rit uitzat zeg maar. Heel naar vond ik dat als kind, in mijn tienerjaren ben ik over die angsten heengegroeid en ervaar ik ze niet meer zozeer als nachtmerries. Je went eraan.

Dromen onthouden kun je trainen door zo'n dromendagboek bij te houden. Heb het zelf nooit nodig gehad maar het is in elk geval te trainen voor diegenen die geïnteresseerd zijn.

Ik droom ook vaak van bloed, als ik zelf bloed voel ik het zeg maar uit me stromen. Had een paar dagen geleden nog 1 dat mijn buik werd opengereten door een ongeluk, mijn broer vroeg 'gaat het' ik antwoordde 'nee, ik ga dood' Clown en ik binnen een paar seconden helemaal leeg bloedde. Akelig gevoel altijd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:34

@ Oliefjuh: ik ken inderdaad ook mensen die bijna nooit hun dromen onthouden, wat ik me niet kan voorstellen. Ik onthoud ze altijd. Ja

@ callippo: ik snap wat je bedoelt. Dat is wel zonde inderdaad, dat je dan net niet die lucide dromen kan halen. Knipoog

@ JoSav: vind het eigenlijk wel "grappig" (kan er even geen ander woord voor verzinnen) dat jij het herkend, i.v.m bepaalde dingen die wij misschien wel een beetje gemeen hebben. Lachen
Wel fijn dat jij je dromen ook kan sturen en zo bloed e.d kan ontwijken. Die details inderdaad, er zijn zoveel vreemde en kleine details die ik blijf onthouden, terwijl ze soms helemaal niet nuttig lijken voor het verhaal in je droom.

Ik herken het stukje met de dromen die nog niet klaar zijn wel. Ik droom ook wel eens nachten achter elkaar dezelfde droom tot hij echt een einde heeft gekregen.

Over bloed droom ik ook wel vaker, ook in de vorm van water als bloed bijvoorbeeld. Ja

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met dromen overdag, net zoiets als het gevoel van slaapverlamming misschien, maar je kan je wel bewegen en je bent wakker terwijl je droomt? Een soort echte vorm van dagdromen klinkt het.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:41

Ik heb helaas ook slaapverlammingen. Het is begonnen in het voorjaar en ik krijg het steeds vaker. Ik heb het ook als ik moe ben. Meestal wordt ik wakker, maar val ik direct weer terug in slaapverlamming. Dit gebeurt wel 3 keer voordat ik eruit ben. Ben daarna ook best moe, maar kan niet verder slapen.

Soms kan ik dromen heel goed onthouden, maar meestal niet. Ik heb ook geen last van zulke lugubere dromen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 15:46

Dat lijkt me helemaal vervelend, ik heb het eigenlijk nooit achter elkaar. Bij mij zo'n slaapverlamming meestal één keer en dan word ik of wakker of ik droom weer verder/val in slaap.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:51

@Bente: ik stuur je even een PB. Bloos

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:53

Nou mijn laatste droom die ik me kan herinneren was die van woensdag op donderdag. Blijkbaar heb ik om 6 uur 's nachts mijn "scharrel" opgebeld. Godzijdank nam hij niet op al is hij wel gewend dat ik praat in mijn slaap, maar dat via de telefoon?

Om half acht belde hij me wakker waarom ik in godsnaam om 6 uur gebeld had.. Uuhm ja, probeer dat maar eens uit te leggen (half slapend, ghehe Tong uitsteken) hihi..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:56

Goedemiddag mensen! Daar ben ik weer! Haha... heb vanochtend even mij droom opgeschreven maar t ging nergens over haha... Het ging over hoe ik met mijn beagle agilit deed AHHA..

Dat kan dus echt niet Tong uitsteken dus ook ik heb dromen die niet realistisch zijn Tong uitsteken (p.s. hij zou het wel kunnen maar gezien hij HD heeft aan zijn heupje durf ik het niet met al die sprongen:n)

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:08

natural_ schreef:
Nou mijn laatste droom die ik me kan herinneren was die van woensdag op donderdag. Blijkbaar heb ik om 6 uur 's nachts mijn "scharrel" opgebeld. Godzijdank nam hij niet op al is hij wel gewend dat ik praat in mijn slaap, maar dat via de telefoon?

Om half acht belde hij me wakker waarom ik in godsnaam om 6 uur gebeld had.. Uuhm ja, probeer dat maar eens uit te leggen (half slapend, ghehe Tong uitsteken) hihi..

haha dat kan idd gebeuren ja.. Zoiets hebben ze dacht in Duitslands eens onderzocht maar ging dan over 't slaap smsen geloof ik.. dus zou idd heel goed kunnen ja

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:09

Hihi ik ben dan een geboren Duitser, smse terwijl ik slaap om te antwoorden is heel normaal.. Maar daar is iedereen van op de hoogte en tot nog toe gaat het goed.. Tot nog toe dan.. Hihi!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:15

Oeps Naturel. Nagelbijten / Gniffelen Ik praat volgens mij niet echt in mijn slaap.. Ik slaapwandel wel. Tijdens het slaapwandelen doe ik erg nuttige dingen die ik eigenlijk overdag had moeten doen. Zoals de waterslang binnen halen in de winter. Dat was ik vergeten, doe je het niet bevriest hij en kan er de volgende ochtend niet water gegeven worden. Mijn moeder had 'savonds laat gezien dat hij nog buiten lag, maar had geen zin om hem nog naar binnen te gaan halen. (Ze had het aan mij gevraagd, maar ik vergast het) Toen ze 's morgens buiten kwam lag hij binnen. Clown En niemand had het gedaan. Aangezien ik de enige ben die van kind af aan af en toeslaapwandeld zal ik het wel gedaan hebben.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:17

Hihi slaapwandelen, dat is goddank iets wat ik net niet doe. Maar vraag me iets wat je graag wilt weten en eerlijkere antwoorden zul je niet krijgen Tong uitsteken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:42

Haha natural_, iemand bellen midden in de nacht. Huilen van het lachen Ik slaapwandel zelf nooit.

@ Chantal___: dat zijn dus die dromen over het dagelijks leven die ik eigenlijk nooit heb, heel erg soms. Ik heb al van meer mensen gehoord dat ze dat soort dingen dromen als ze dromen. Ja

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:44

Ik droom zelf niet zoveel, en als ik droom zijn het gewoon standaart dromen. Meestal dingen die ik nog wil doen of die ik wel leuk vind, en mijn nachtmerrie's zijn meestal niet zo heel lang want ik ben snel bang en wordt dan heel snel wakker van de angst. Wat ik dus wel bijna elke nacht doe is slaapwandelen etc. Ook ik heb wel eens mensen om 4 uur s'nachts gebeld, ook ga ik s'nachts opzoek naar spullen (die ik uiteindelijk niet vind) of ik heb wel eens al mijn rozetten van de muur gehaald en op mijn bureau gelegd (en dat zijn er vééél).
Verder schijn is mensen die bij mij slapen, goed te kunnen irriteren. Ik ga tikken op hun arm/schouder en blijf een dik kwartier hun naam roepen. Sommige mensen schijnen het ook wel eng te vinden aangezien ik nogal vast besloten ben met zo'n actie, dus als ik denk dat er iets gevallen is dan blijf ik net zo lang zoeken tot ik iets heb. Ook praat ik terug tegen mensen (soms gaat het nergens over, soms klopt het gewoon bij hun verhaal). Zelf weet ik er niks van, maar als iemand het mij verteld zie ik beelden terug (flitsen) en weet ik dat dat inderdaad klopte.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:21

Bellen ja en mijn mobiel dient als wekker, dus helaas kan ik hem niet verstoppen! Woensdag een nieuwe telefoon dus dan blijft de oude zonder beltegoed maar mijn wekker, voor ik rare dingen zeg aan de telefoon! Blijkt nu wel een voorteken te zijn Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:37

Ik droom de raarste dingen, de een nog surrealistischer en vreemder dan de ander. Ben er inmiddels aan gewend zeg maar Knipoog .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 23:39

Zo superlise jij doet inderdaad echt dingen in je slaap. Clown Voor zover ik het weet heb ik zoiets nog nooit gedaan.

@ BraveSpots: ik ben er ook aan gewend. Ja

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:24

Gut.. bij mij valt nu pas een eurokwartje Haha! .
Ik had nog nooit gehoord van een slaapverlamming. Ik heb het wel eens gehad en vond dat doodeng.. half wakker, maar niet kunnen bewegen.. maar stelt me nu heel gerust om te weten wat het is.
Verders droom ik ook heel vaak heel eng. Maar droom bijna altijd hetzelfde, alleen op een andere manier, maar altijd over mijn grootste angst. Telkens weer en wil er zo graag vanaf en normaal kunnen leven. Niet dat ik zo slecht leef zeg maar, maar heb wel constante angst. En als ik overdag niet zo'n angst heb, of als ik denk dat ik gewoon lekker in mijn vel zit, droom ik 's nachts mijn angst weer om dan vervolgens me heel de dag weer een beetje down voel.
Pffffff.. maar goed, moest het ff kwijt Haha! !

Maar jouw dromen, wow.. wat een verhalen. En je staat zo positief in het leven!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:38

slaapverlamming ken ik niet idd, lijkt me doodeng! heb wel vaak genoeg dat ik van een berg of iets dergelijks afval.. hihi, niet echt maar dat voelt wel zo Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:41

@ Jnien: Fijn is dat hea, als je er een naam aan kan geven. Lachen Ik wist eerst ook niet wat het was, maar zodra ik er over las kon ik me er meteen in vinden.

Jij droomt dus altijd hetzelfde? En die angst heb je ook overdag? Dan ben je er dus echt constant mee bezig. Lijkt me heel erg lastig. Maar fijn om het kwijt te kunnen, dat vind ik ook. Lachen

Ik sta inderdaad heel positief in het leven. Ik ben heel erg nuchter en optimistisch. Ik moet zeggen dat deze dromen behoorlijk rustig zijn, daarom heb ik deze ook als voorbeeld genomen aangezien ik niet alles openbaar wil maken (sommige mensen zullen het niet begrijpen die dromen, en je voor gestoord verslijten vrees ik).

@ natural_: slaapwandelen lijkt me ook het tegenovergestelde van slaapverlamming, want bij slaapwandelen zijn je spieren juist niet genoeg verlamd lijkt me.
Vallen schijnt heel vaak voor te komen in dromen. Ja