10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: 10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:54

slimmerik schreef:
Zammie schreef:
De opmerking van dat jagers mensen zijn die dicht bij de natuur staan, vind ik ook kolder. Hier zijn het gewoon boeren die door hun mooie melkrobots en rond deze tijd de mais en grasbulten al vol hebben en niets nuttigs meer te doen hebben, die op zaterdag met elkaar gaan jagen.

Jij hebt dus niets tegen jagen.... dat leg je dan vreemd uit.....
Jagen is dus wel heel nuttig probeer ik je uit te leggen.
Dat er minder wild zit dan 10 jaar geleden klopt. Daarvan wordt niet het jagen als oorzaak gegeven maar de ziektes die uitgebroken zijn door overpopulatie en nu dus met een nóg beter beheersplan in toom gehouden wordt.

nee, ik heb niet tegen jagen, maar tegen het uitmoorden van dieren terwijl dat hier in de omgeving geen problemen opleverd. Moet je mij eens uitleggen wat voor kwaad een fazant doet? Ik weet dat ze door de jagers gedood worden, omdat we midden tussen de velden en de mooie natuurgebieden zitten en ik met mijn verrekijker heel veel kan zien.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:55

Zoals jij beschrijft Zammie, zo gebeurt het hier ook. Diezelfde landeigenaar/jager telt ook. En de aantallen worden wel dégelijk doorgegeven wat er geschoten wordt. En ja, die mogen voor eigen gebruik genuttigd worden. Niets illegaals aan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:59

slimmerik schreef:
Zoals jij beschrijft Zammie, zo gebeurt het hier ook. Diezelfde landeigenaar/jager telt ook. En de aantallen worden wel dégelijk doorgegeven wat er geschoten wordt. En ja, die mogen voor eigen gebruik genuttigd worden. Niets illegaals aan.

Er wordt enkel doorgegeven hoeveel er is neergeschoten? dan praat je dus niet meer over natuurbeheer, maar over: hoeveel kan ik er vandaag neerschieten, en het is dus een moordende bende geworden.
Of het nu wel of niet illegaal is (ik weet dat er niet gejaagd mag worden als er sneeuw ligt) daar gaat het nu niet om, maar de manier waarop er gejaagd wordt! Dat was volgens mij de stelling van TS?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:59

Fazanten zijn bij een normale populatie ook niet schadelijk Zammie. Ze mogen alleen geschoten worden van 15 oktober tot en met 31 januari. Het is wel een veel voorkomende vogel in Nederland en daarom mag erop gejaagd worden.

Net als koeien, varkens, schapen etc. geslacht mogen worden op het slachthuis.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:01

Zammie schreef:
slimmerik schreef:

Er wordt enkel doorgegeven hoeveel er is neergeschoten? dan praat je dus niet meer over natuurbeheer, maar over: hoeveel kan ik er vandaag neerschieten, en het is dus een moordende bende geworden.
Of het nu wel of niet illegaal is (ik weet dat er niet gejaagd mag worden als er sneeuw ligt) daar gaat het nu niet om, maar de manier waarop er gejaagd wordt! Dat was volgens mij de stelling van TS?

Nee, men weet vooraf dat men b.v. niet meer dan 4 fazanten mag schieten en 100 konijnen etc. Tjonge als je je zo druk maakt over de jacht, begrijp ik echt niet dat je je er niet beter in verdiept

En de manier van jagen ... in groepen dus, is toegestaan

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:19

@slimmerik, heb nu na aanleiding van je laatste post even gebeld met de boer waar ik het over had. Volgens hem wordt er niet afgesproken wat er die dag wordt geschoten, dus het kan wel een regel/wet zijn, maar daar houden deze mensen zich dus niet aan. Heb gevraagd of er weleens controle is, maar dat heeft hij in de jaren dat hij nu meegaat nog niet meegemaakt. Kijk, dat er wetten zijn houdt niet in dat iedereen zich daaraan houdt. Hoeveel rijden er niet door rood licht?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:20

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:32

Ja, de boer heeft een jachtakte. Maar even voor de duidelijkheid, hij jaagt niet bij ons in de buurt. Hier zijn het de lokale boeren met wat vrienden die jagen. Eerder zag je ook dat de jagers de jagerskleding droegen, maar tegenwoordig zijn dat er nog een paar. De meesten hebben een spijkerbroek of andere normale kleding aan. Ze hoeven zich ook niet meer gecamoufleerd te kleden, want de meeste dieren zitten wel in de mais/graan stukken die ze dus laten staan, en daat gaan ze dan met z'n allen omheen staan. ik kan me best voorstellen dat er gebeiden zijn in nederland waar een overschot is aan bepaalde dieren en dat daar dan meer afgeschoten mag worden, maar ik vind het heel erg jammer dat er dus niet gekeken wordt als de dieren haast niet meer voorkomen of al uitgestorven zijn in een gebied en nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat alle dieren door ziekte ineens uitgestorven zijn of sterk verminderd. Patrijzen en hoenders zien we hier niet meer en in het begin liepen daar geregeld stelletjes van door onze tuin en land. Fazanten heb ik al gezegd en de haas is hier op 1 hand te tellen. Ik vind het jammer dat dieren die zo weinig schade aanrichten (want het waren er niet echt heel veel en dus in overdaad) dat die dus weg zijn...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:35

Zammie schreef:
Alexx schreef:
liever jacht dan bioindustrie.

Wild heeft nog een dierwaardig leven gehad.

Misschien wel dierwaardig, maar dit vlees zul je echt niet vinden in je supermarkt. Wordt onderling verdeeld door de jagers. Heb al vaak genoeg wat aangeboden gekregen, maar heb geen zin om bij iedere hap eerst te moeten kijken of er nog hagel inzit. Maar ben het absoluut eens met je stelling!

Maar zo kopen die jagers weer even geen supermarktvlees, dus dat scheelt weer iets.

Achja, ik ben van mening dat nederlanders het eens zouden moeten afleren om niet iedere dag vlees te eten, dan was die bioindustrie er waarschijnlijk niet.
Sorry ik wijk een beetje af van het onderwerp.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:41

Zammie schreef:
Ja, de boer heeft een jachtakte. Maar even voor de duidelijkheid, hij jaagt niet bij ons in de buurt. Hier zijn het de lokale boeren met wat vrienden die jagen. Eerder zag je ook dat de jagers de jagerskleding droegen, maar tegenwoordig zijn dat er nog een paar. De meesten hebben een spijkerbroek of andere normale kleding aan. Ze hoeven zich ook niet meer gecamoufleerd te kleden, want de meeste dieren zitten wel in de mais/graan stukken die ze dus laten staan, en daat gaan ze dan met z'n allen omheen staan. ik kan me best voorstellen dat er gebeiden zijn in nederland waar een overschot is aan bepaalde dieren en dat daar dan meer afgeschoten mag worden, maar ik vind het heel erg jammer dat er dus niet gekeken wordt als de dieren haast niet meer voorkomen of al uitgestorven zijn in een gebied en nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat alle dieren door ziekte ineens uitgestorven zijn of sterk verminderd. Patrijzen en hoenders zien we hier niet meer en in het begin liepen daar geregeld stelletjes van door onze tuin en land. Fazanten heb ik al gezegd en de haas is hier op 1 hand te tellen. Ik vind het jammer dat dieren die zo weinig schade aanrichten (want het waren er niet echt heel veel en dus in overdaad) dat die dus weg zijn...

Ik raad je aan om eens bij jullie faunabeheer eenheid informatie in te winnen over hoe het nou precies bij jullie geregeld is en wat nou wel en niet mag. http://www.faunabeheereenheid.nl/contact/ Patrijzen en hoenders zijn volgens mij beschermd. Bloos!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:41

miss_lizje schreef:
Precious20 schreef:
Achter onze weide ligt niets dan veld. En natuurlijk krijg je dan jagers. Meestal jagen ze hier op konijnen of fazanten. Nu hebben die slimme dieren het gevonden om zo snel mogelijk onze weide in te lopen en zich daar schuil te houden. De jagers mogen nl. geen voet op onze grond zetten, anders krijgen ze te maken met een héél kwade man (mijn vader Knipoog ).
We zijn wel tot deze afspraak moeten komen want ze kwamen gewoon de wei in en schoten zelfs richting stal en huis Hamer
Ik vind het wel erg dat ik iedere zondagvoormiddag mijn paarden op stal moet houden omdat er een aantal idioten persé moeten zitten jagen op onschuldig wild. Maarja liever zo, dan een gewond paard door een verdwaalde kogel.

Dat is niet normaal man. Voor het zelfde geld hadden ze iemand van je familie of paard kunnen raken.

Zelf vind ik de plezier jacht echt niks. Ik zou ze deer hunter spellen aanbevelen. Ga maar lekker op je pc hertjes knallen.

plezierjacht is in nederland verboden. de jacht is hier aan strenge regels gebonden. wanneer een jager deze regels overtreed, raakt deze zijn jachtlicentie kwijt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:47

Geen tijd om het hele topic door te lezen dus even een stipje.
Ik geef morgen of overmorgen wel mijn mening.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:48

Ik ben groot geworden met de jacht. Mijn vader is zijn hele leven al met het wildbeheer en de jacht bezig.
Als ik hier dan lees dat konijntjes met mixomatose gevangen moeten worden zodat ze nog een fijn leven kunnen leiden tot het eind dan komt er een kleine glimlach om mijn mond.
Dat soort opmerkingen komen van mensen die in mijn ogen net zoveel (of weinig) verstand van de wilde dieren in ons land hebben dan de mensen die op een tuinstoel aan de rand van een weiland gaan zitten om alles wat voorbij komt dood of kapot te schieten.

Denk je nu echt dat een ziek konijn het fijn vind om op deze manier aan zijn eind te moeten komen. DIe is echt niet gelukkig in een "pension"
Het zijn geen huisdieren.
Het is echt te belachelijk voor worden dat er 10 jagers met 5 honden achter 1 konijntje aanzitten. Dat zijn geen jagers maar mensen die schieten voor het doden ipv het wildbeheer.

Vanavond hadden we het er nog over. Mijn vader en de buurman (die ook jager is en alle papieren die nodig zijn om jager te zijn heeft, Net als pa) waren drie avonden op pas geweest om te kijken welke reeen er af geschoten moesten worden.
Er wordt per gebied bepaald hoeveel reeen er kunnen lopen en daarna wordt er bekeken hoeveel er afgeschoten moet worden.
Pa zag al een paar avonden een mooie jonge bok en ze vonden dat deze zeker niet afgeschoten moest worden. Een mooi gezond dier.
Horen ze 2 dagen later dat iemand anders hem afgeschoten had. Die man had dus lukraak het beest afgeschoten zonder er over na te denken.

Ik begrijp dat er mensen zijn die helemaal tegen de jacht zijn maar met mijn verhaal wil ik aangeven dat er dus een groot verschil kan zitten tussen jagers en jagers.
Ik ben ook faliekant tegen de jagers die alles maar doodschieten wat ze tegen komen maar de tijd dat de natuur alles zelf kon regelen is al eeuwen voorbij. Helaas heeft de mens het zover laten komen.
Ik ken dus ook een andere kant van het jagersleven.
En ik weet ook dat mijn vader baalt als er op deze manier met wild wordt omgegaan. Hij weet van elk bosje en struikje wat er in zit en waar wat voor soort wild zit. En dat kan alleen als je observeert en op een goede manier met dat stukje natuur omgaat.

*edit, inderdaad slimmerik, een jager kan niet zomaar alles afschieten. Een goed jager zou juist blij zijn met een paar patrijzen in zijn jachtveld*

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:22

Helaas deel ik dezelfde ervaring met jacht en jagers als Zammie.
Ik ken veel boeren hier in de omgeving en het merendeel jacht echt om de 'lol'.
Het klopt dat men bewust mais laat staan, vervolgens zie je dat daarin gewoon een ordinaire drijfjacht wordt gehouden.
Misselijk en totaal zinloos.

Gelukkig ken ik ook boeren in de omgeving hier die 'jagers' de toegang tot al hun landerijen hebben ontzegt!
Dat lijkt me dan wel zeer voorzich spreken hoe de jacht er in dit deel van NL aan toe gaat...

Er zijn allemaal fraaie wetten en regelgeving (zoals Slimmerik aanhaalt), maar helaas wordt die niet nageleefd en al helemaal niet gecontroleerd.
Fazanten, hazen en konijnen, je ziet ze hier praktisch nergens meer.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 03:40

Ik ga mee met Ibalia. Mijn vader jaagt ook. Ik ben vroeger ook best vaak meegeweest om te drijven.
Wat ik meemaakte daar was altijd dat er verteld werd hoeveel een jager mocht afschieten. Er wordt gekeken voor dat de jacht opent hoeveel wild er zit. Zitten er heel veel fazanten hennen en heel weinig hanen dan mag je een hen schieten en laat je de haantjes met rust. Zelfde geld voor konijnen, hazen enz.
Eergisteren nog is er jacht geweest en dan werd er gezegd wat er geschoten mocht worden.

Mijn vader doet het ook voor zijn 'plezier" maar wel gecontroleerd en om het wildbestand op een goed peil te houden.

Ik hoor ook verhalen van mensen die alles afschieten wat ze zien en daar ben ik het dan ook niet mee eens. Zo een jager die dat doet komt er bij mijn vader ook niet bij. De groep wordt daarop geselecteerd.

over het mixemetose verhaal. Tja vang ze en zet ze bij elkaar. Het konijn wordt er echt niet blijer om en het is ook nog eens flink besmettelijk dus ja dan kan je ze beter maar uit hun lijden verlossen.
Als je paard met heeeel veel pijn ligt te creperen laat je die ook zo liggen dan?????
Misschien dat ik dit niet zo mag stellen maar goed.

Als de jacht gewoon eerlijk gebeurt volgens de regels ben ik niet tegen de jacht.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:38

Loezoe schreef:
woofie schreef:
Tjonge, wel een sterk overdreven topic titel......
Is dat om anderen van jouw gelijk te overtuigen TS?
Als je een discussie over de Jacht(sport) wilt opstarten, kom dan met feiten en niet met onzinnige kreten....

hoho, ik vind de jacht op zich prima, daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar de manier waarop dat vaak gebeurt, dat is wat ik zo erg vind.
Ik zie meer dan een keer per jaar mannen zittend in hun tuinstoel dieren afschieten die op hun af worden gejaagd door andere jagers. Dát is wat ik ter discussie wil stellen. De manier van jagen staat hier ter discussie en niet het jagen op zich.

Dus je bent tegen Drijfjacht....Zeg dat dan ook gewoon!
Ik vind Drijfjacht ook waardeloos!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:33

mm dan vind ik idd je titel ook iets te.
Drijfjacht kan ook oke wezen maar ook met REGELS

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:44

Waar ik mij hier aan kan ergeren is, is dat mensen, dit als hobby/sport, plezier, tijdverdrijf kunnen zien dat snap ik niet!

En dan heb je er van die malloten bij die niet eens meteen goed schieten!

Als er een ziekte is dan OK, dan kan ik het begrijpen dat je zieke dieren zo aan hun einde brengt maar doe het dan wel meteen goed! Maar om dit voor je plezier te doen of als HOBBY/SPORT??? Dan snap ik iets niet

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:50

meissie: lees ff goed topic door. Als jager zijnde moet je een vergunning hebben.. EN waarom zouden ze er geen plezier van mogen hebben? Een slager mag toch ook grapjes maken tijdens zijn werk? Als ze het niets aan vonden, waren er allemaal zieke konijnen aan het lijdden in pensiontjes.. omdat niemand ze wil neerschieten.. Dat er niet goed geschoten word is heel vervelend. Maar vraag me af waar je dit op basseerd..

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:51

Ik kan er niks aan doen maar ik heb een bloedhekel aan jagers .. Om dat wat ze doen en ook als je aan het rijden bent dan schrikt mijn paard zich altijd wezeloos .. :S

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:52

heb je ook een bloedhekel aan slagers?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:15

pinuts schreef:
heb je ook een bloedhekel aan slagers?

Mhh nee .. Knipoog

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:15

amillia schreef:
ik ben het er ook mee eens, het is sneu. maar in frankrijk is het zelfs een traditie. ik weet niet wie er hier fretten heeft, maar die worden vroeger vaak gebruikt om konijnen uit hun hol te jagen om afgeschoten te worden, en soms word dit nog gedaan (met vergunning)

we kunnen hier helaas niets tegen doen

P.S. gister werdt mij wijsgemaakt dat we konijn met aardappels zouden eten(al bleek het gewoon spagettie te zijn), ik maar slierten eronderuit vissen. zeg ik ineens: maar wacht eens, we eten helemaal geen aardappels. grijnzend werd mij toen vertelt dat het gewoon ham en gehakt was Boos!

Als ik mijn vegetarische maaltijden op zou geven, zou ik dat liever doen met een wild geschoten konijn dat vrij rond heeft mogen huppelen, dan met een door de mens opgefokt 'gewoon' rund of varken. Lachen

Jacht om een populatie in stand te houden vind ik helemaal prima. (En ja, dat heeft de mens in de eerste instantie op zn geweten. Maar zeg moeders maar eens dat ze niet 5 kinderen op de wereld mag zetten, dat leggen we alleen dieren op.)
Zieke dieren afschieten? Niks mis mee. Wij brengen onze hond, kat, paard, parkiet ook naar de DA als ze lijden. Precies hetzelfde idee, alleen klinkt het liever.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:43

Helaas woon ik in een land waar jacht erg normaal en een echte volksport is.
Jagen voor de lol vind ik ook echt geen sport maar, jagen met een doel vind ik op zich wel goed, ookal is het sneu voor die beesten.
Ik moet er toch niet aan denken als ik 'sochtends vroeg mijn huis uitkom en aangevallen word door een vos die in de stad zijn eten moet zoeken omdat er niets meer in de natuur te vinden is voor hem door overpopulatie.
Ik heb regelmatig de discussie over plezier jacht gehad met een exbaas van mij die dus zelf ook jaagt. En ook regelmatig naar het buitenland op "jachtvakantie" gaat.
Een korte samenvatting van 1 van die discussies:
Ik "Waarom jaag jij?"
Hij "Voor de lol."
Ik "Wat is daar dan leuk aan?"
Hij "Ja, het is gewoon gezellig."
Ik "Maar als jij een ree schiet, dan liggen er ergens jongen te verhongeren die hun moeder kwijt zijn of als jij een jong schiet dan is er ergens een moeder die in paniek is omdat ze haar jong niet kan vinden."
Hij "Ja en? De overgebleven beesten worden wel door een ander geschoten en anders gaan ze gewoon dood."
Ik "Hoe zou jij het vinden als ik met een jachtgeweer hier binnen kom en jou kinderen schiet, gewoon voor de lol, omdat het zo leuk is?"
Hij "Ja maar, dat mag niet."
Ik "zucht. Het gaat om het principe."

Ik weet dat het verkeerd is van mij maar, zodra er een bok of eenden of iets anders aan de haak hingen, at ik 'savonds wel weer gewoon mee. Tja, het beest is toch al dood en dan is het ook zonde om weg te gooien. Dan kan hij net zo goed goed gebruikt worden. Maar, het was daar wel bekend dat ik tegen zinloos doden ben en als er eend en gehaktballen op tafel stonden, nam ik toch een gehaktbal. Gemaakt van een koe die de week ervoor nog in de stal rond liep.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:10

MandyR schreef:
Ik "Maar als jij een ree schiet, dan liggen er ergens jongen te verhongeren die hun moeder kwijt zijn of als jij een jong schiet dan is er ergens een moeder die in paniek is omdat ze haar jong niet kan vinden."
Hij "Ja en? De overgebleven beesten worden wel door een ander geschoten en anders gaan ze gewoon dood."
Ik "Hoe zou jij het vinden als ik met een jachtgeweer hier binnen kom en jou kinderen schiet, gewoon voor de lol, omdat het zo leuk is?"
Hij "Ja maar, dat mag niet."
Ik "zucht. Het gaat om het principe."

Voor zover ik weet zijn daar in Nl strenge regels aan verbonden. In de tijd dat reeën jongen hebben mag je deze ree zeker niet schieten! Hoe dat in Denemarken is weet ik niet.