Citaat:
En niet iedereen met een hoog IQ kan een kan universiteit aan. Er is meer als intelligentie voor nodig om de unie af te kunnen ronden.
Mijn persoonlijke reden is eingelijk wel dat het vaak niet goed kan klikken. Ik vind vaak dat de hoger opgeleiden neer kijken op mensen met mbo nivo. En ik denk ook dat je gewoon kwa praten (weet niet hoe uit te leggen) van hoogte verschilt...
Mijn IQ is wel hoog, maar niet bijzonder hoog gestest, en ik ben daarom een voorbeeld dat, inderdaad, doorzettingsvermogen en enthousiasm voor de stof het halve werk is.
ik vind dat jij wel vreselijk generaliseerd met je opmerking dat DE hogeropgeleiden vaak neerkijken op zij met een lager niveau. dat vind ik, sorry dat ik het zeg, wel een tekortkoming en een domme opmerking. niet omdat ik mij geroepen voel om mijzelf hier te verdedigen, maar wel omdat je nu een sterotype beeld schetst dat gebaseerd is op een paar ervaringen. jammer.
Ik heb een hele grote vriendengroep (paarden en buurtvrienden) en ik ben (met nog een enkele) de enige met een uni opleiding. sommigen hebben geen enkele diploma, en toch kan ik met hen praten over alles en heb ik nooit maar iets gemerkt dat wij verschillen in iets (hooguit dat zij niet weten wat is het is om een tentamenweek te hebben waarbij ik een week opgesloten moet zitten om te kunnen pieken). Misschien ben ik sociaal sterker dan sommige andere hoogopgeleiden, maar dat ik denk dat jou gevoel dat je als minderwaardig wordt gezien, je mening kleurt.