Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Re: Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:50

Oh, dat woord ken ik ook niet Bloos is daar een woord voor??

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:55

spicegirl schreef:
mest = geen milieuvervuiling, maar een natuurproduct.door de bio-industrie worden er teveel beesten op 1 plaats gehouden, waardoor je een mestoverschot krijgt. vroeger deden de boeren de mest van hun paar koeien op t land wat ze weer verbouwden. totaal geen milieuprobleem! als er geen beesten meer zijn voor natuurlijke meststoffen, moeten er fabrieken voor kunstmest gebouwd worden, een van de grootste vervuilers. als je koeiepoep aan je vingers hebt, zijn ze vies.als je kunstmest vasthoud, krijg je blaren.....

Jij bent wel heel extreem, vegetariers willen niet dat alle koeien en schapen en varkens etc. etc. worden afgeschaft zodat je ze ook niet meer kunt eten........... maar minder, zoals "vroeger" en geen bio-industrie. Dan heb je geen mestoverschot en is het weer meer in balans.

Anoniem

spicegirl schreef:
mest = geen milieuvervuiling, maar een natuurproduct.door de bio-industrie worden er teveel beesten op 1 plaats gehouden, waardoor je een mestoverschot krijgt. vroeger deden de boeren de mest van hun paar koeien op t land wat ze weer verbouwden. totaal geen milieuprobleem! als er geen beesten meer zijn voor natuurlijke meststoffen, moeten er fabrieken voor kunstmest gebouwd worden, een van de grootste vervuilers. als je koeiepoep aan je vingers hebt, zijn ze vies.als je kunstmest vasthoud, krijg je blaren.....

Euh.... Wat dacht je van de ammoniak in mest en urine? Als iets belastend is voor het milieu dan is het ammoniak...

Linda_E

Nouks schreef:
Euhm.... niet-vegetariër-die-geen-vis-lust? Clown

Een vissetariër Haha!

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:56

Nouks schreef:
Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..

Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.

Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.

Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.

Idem hier Ja

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:59

Nouks schreef:
YWC schreef:
Maar (en dit is niet aan Nouks persoonlijk bedoeld - maar een algemene opmerking)...
Ik vind het toch typerend voor onze hedendaagse maatschappij dat 'minderheden' respect vragen voor hun mening/overtuiging/eigenheid... maar dit blijkbaar niet kunnen opbrengen voor de mening/overtuiging/eigenheid van de gemiddelde Nederlander / Belg.

Elke mens is toch uniek en daardoor de moeite waard.

Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..

Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.

Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.

Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.

"Leven en laten leven" inderdaad.
En nogmaals (voor alle duidelijkheid Knipoog ) - in mijn ogen - val jij daar inderdaad niet onder.
Die 'bedenking' was algemeen bedoeld, opdat ieder voor zich er eens bij zichzelf zou bij stil staan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:02

Met kerst en sinterklaas bij mijn schoonouders kook ik trouwens altijd zelf Bloos
Ten eerste zijn ze altijd al druk genoeg met het koken, ten tweede hebben ze een traditie in de familie van ruim 100 jaar van krabcocktail en haas, ten derde heb ik er niet zo veel vertrouwen in als ze iets voor mij zouden maken... dan wordt het een kant en klare vegaburger en dan vast de verkeerde die niet te eten is Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:03

Linda_E schreef:
Nouks schreef:
Euhm.... niet-vegetariër-die-geen-vis-lust? Clown

Een vissetariër Haha!

Ik ga toch voor carnetarier Tong uitsteken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:05

gewoon carnivoor heet dat Knipoog
Laatst bijgewerkt door odetteke op 08-10-08 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:11

Carivoor?? Is dat iemand die wel vlees maar geen vis eet?? Verward

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:19

carnivoor is iemand die ALLEEN MAAR vlees eet.

carnivegetarier = groenten en vlees etend dan? Tong uitsteken

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:23

Linda_E schreef:
balli schreef:

Nee bij mij niet, ik zorg ervoor dat er vervangers zijn die dan zo goed smaken dat mensen het niet eens missen. Bij feestjes wil ik bijv. wel eens een stukje pathé halen, maar voor de rest ook niet. Vooral omdat ik het sonde vind als het dan niet opgaat als ik het haal. En eigenlijk alle mensen die bij mij komen eten, zijn óf zelf ook vegetarisch (of hoe je het ook noemt: ze eten iig geen vlees), óf eten zelf regelmatig ook geen vlees, óf willen juist wel eens proeven wat ik als vega dan wel eet.

Overigens ben ik zelf totaal geen strenge vega, ik vis de balletjes uit de soep (maar eet geen kippensoep, zonder ballen wel tomaten soep, maar zonder kip geen kippensoep Knipoog ), eet wel jus, kaas, gelatine, enz. Sinds kort eet ik ook wel weer vis. Het gaat mij puur om de massaproductie/consumptie van vlees tegenwoordig (kijk eens naar de gemiddelde man, hoeveel vlees die in een week eet....).

Maar als je tomatensoep koopt waar vlees in zit, dan is daar wel een dier voor doodgemaakt.... ook al vis jij ze eruit, het kwaad is dan al geschied Knipoog

ik heb het hier over een tomatensoep die voor een groep wordt gemaakt... als ik zelf soep koop is 't altijd zonder vlees, maar maakt mijn oma zelf tomatensoep, dan geef ik de balletjes aan iemand anders (ok het maakt niet zoveel uit of zij ze nou opeet of ik, maar ik wil er zelf niet aan meewerken).

@YWC: Mensen komen vrijwillig bij mij eten, ik dwing dus niemand mijn overtuiging op. En als ze zelf een biefstukje meenemen wil ik het ook nog wel voor ze bakken ook, maar ik koop het gewoon niet. Als een moslim bij mij zou eten zou ik ook geen varkensvlees klaarmaken, maar ik verwacht van hen ook niet dat ze het voor mij zouden maken (als ik niet vega was).
En als niet vegetariër is het toch niet erg om een keer geen vlees te eten, volgens mij eten heel veel mensen (in mijn omgeving iig) regelmatig vleesloos... Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:37

mijn vriend is ook vegetarisch.. of tenminste..dat noemt hij zo..
eet geen vlees, geen vis, wil niets eten wat met vlees in contact is geweest, dus ook niet bijv balletjes uit de soep halen.

maar hij drinkt wel melk, en eet ook kaas enz.
heet dat dan ook vegetarisch ?
of 'mag' je als vegetarier officieel ook geen kaas eten?

ik heb ook ooit wel eens geprobeerd om vegetarisch te worden, maar toen was ik nog jong en dat mislukte nogal, omdat mn ouders totaal niet meewerkte en gewoon nog vlees voor mn neus neerzette (en niet iets vervangends) en ik vlees toch eigenlijk veel te lekker vond (en vind).
maar ik vind het ook totaal niet erg om een keer geen vlees te eten, vega eten is meestal ook erg lekker!
maar na een aantal dagen zonder vlees heb ik toch wel weer erg trek in een lekker stukje vlees!

maar wat ik me afvraag..als je veganist bent, wat mag je dan in hemels naam nog wel eten? zo ongeveer in alles zit toch wel iets dierlijks?

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:44

Poeh, ik zeg wel altijd bijna vegetarier, als iemand het vraagt, maar dan zeg ik er wel bij dat ik wel kip eet.
Waarom?
Tsja, gewoon omdat ik niet van rood vlees houd.
Heeft niets te maken of ik het zielig vind of niet, want ze worden toch wel geslacht, er zijn zeer veel mensen nl. die niet zullen stoppen met vlees eten.
Sommige dingen vond ik eerst wel lekker, maar dan hoor ik wat er allemaal in zit, en dan vind ik het al niet lekker meer, of het nou zielig was of niet.
Kip eet ik gewoon omdat ik het lekker vind. Lachen
Vis eet ik ook, maar biefstuk oid, en tartaar eet ik niet.
Nouja, Tuna tartaar wel. Knipoog

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:28

Zwitsal, daar vergis je je in. Sinds ik vegetarisch/veganistisch eet, is er een wereld van voedingsmiddelen voor mij opengegaan waarvan ik nog niet eens besefte dat het bestond.
Ik ben niet goed in voorbeelden geven, maar kijk eens op deze site , http://www.veganyumyum.com of http://www.vegalicious.org . Hierop staan enorm veel recepten

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:14

Ik snap het niet helemaal Bloos,
Ik eet geen vlees, maar wel vis ben ik dan een Pescotariër?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:44

LisaLuna schreef:
Ik snap het niet helemaal Bloos,
Ik eet geen vlees, maar wel vis ben ik dan een Pescotariër?

Ja, in ieder geval geen vegetariër als je dat dacht.