is daar een woord voor?? Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
is daar een woord voor?? spicegirl schreef:mest = geen milieuvervuiling, maar een natuurproduct.door de bio-industrie worden er teveel beesten op 1 plaats gehouden, waardoor je een mestoverschot krijgt. vroeger deden de boeren de mest van hun paar koeien op t land wat ze weer verbouwden. totaal geen milieuprobleem! als er geen beesten meer zijn voor natuurlijke meststoffen, moeten er fabrieken voor kunstmest gebouwd worden, een van de grootste vervuilers. als je koeiepoep aan je vingers hebt, zijn ze vies.als je kunstmest vasthoud, krijg je blaren.....
spicegirl schreef:mest = geen milieuvervuiling, maar een natuurproduct.door de bio-industrie worden er teveel beesten op 1 plaats gehouden, waardoor je een mestoverschot krijgt. vroeger deden de boeren de mest van hun paar koeien op t land wat ze weer verbouwden. totaal geen milieuprobleem! als er geen beesten meer zijn voor natuurlijke meststoffen, moeten er fabrieken voor kunstmest gebouwd worden, een van de grootste vervuilers. als je koeiepoep aan je vingers hebt, zijn ze vies.als je kunstmest vasthoud, krijg je blaren.....
Nouks schreef:Euhm.... niet-vegetariër-die-geen-vis-lust?
Nouks schreef:Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..
Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.
Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.
Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.
Nouks schreef:YWC schreef:Maar (en dit is niet aan Nouks persoonlijk bedoeld - maar een algemene opmerking)...
Ik vind het toch typerend voor onze hedendaagse maatschappij dat 'minderheden' respect vragen voor hun mening/overtuiging/eigenheid... maar dit blijkbaar niet kunnen opbrengen voor de mening/overtuiging/eigenheid van de gemiddelde Nederlander / Belg.
Elke mens is toch uniek en daardoor de moeite waard.
Ondanks dat het niet alleen voor mij bedoeld is wil ik er toch even op reageren..
Die indruk heb ik ook wel een beetje. Maar ik denk niet dat ik daar persoonlijk onder val. Natuurlijk zou ik het op prijs stellen als mensen mijn overtuigingen gewoon respecteren en me daar verder om met rust laten, natuurlijk zou ik het op prijs stellen als niet-vegetariërs mij er niet constant van zouden willen overtuigen dat ik écht vlees nodig heb... Ik ben nogal van het leven en laten leven; ik ben vegetariër, ik vertel mensen dat als het aan de orde komt, so be it. Ga me niet lopen overtuigen van m'n ongelijk, ik ga ook geen niet-vegetariërs lopen vertellen hoe zielig en ongezond het is om vlees te eten.
Als het op eten/koken bij anderen/bij mij aan komt, is het dus ook heel simpel: ik geef aan dat ik vegetariër ben en zou het op prijs stellen als daarmee rekening wordt gehouden. Zo niet, jammer, maar ik ga geen vlees eten. Dan smeer ik wel een boterham of ga ik wel thuis eten. Niet-vegetariërs hoeven van mij niet te verwachten dat ze vlees voorgeschoteld krijgen, maar dat heeft meer met mijn eigen overtuiging te maken dan met dat ik vind dat ze geen vlees mogen eten.
Ik doe m'n best op een voedzame volwaardige vegetarische maaltijd. Wordt dat niet gewaardeerd/gegeten? Eet het gewoon, ga naar huis en eet thuis wat, smeer maar een boterham of ga maar langs de snackbar of Chinees.
) - in mijn ogen - val jij daar inderdaad niet onder. 
Linda_E schreef:Nouks schreef:Euhm.... niet-vegetariër-die-geen-vis-lust?
Een vissetariër
.
Linda_E schreef:balli schreef:
Nee bij mij niet, ik zorg ervoor dat er vervangers zijn die dan zo goed smaken dat mensen het niet eens missen. Bij feestjes wil ik bijv. wel eens een stukje pathé halen, maar voor de rest ook niet. Vooral omdat ik het sonde vind als het dan niet opgaat als ik het haal. En eigenlijk alle mensen die bij mij komen eten, zijn óf zelf ook vegetarisch (of hoe je het ook noemt: ze eten iig geen vlees), óf eten zelf regelmatig ook geen vlees, óf willen juist wel eens proeven wat ik als vega dan wel eet.
Overigens ben ik zelf totaal geen strenge vega, ik vis de balletjes uit de soep (maar eet geen kippensoep, zonder ballen wel tomaten soep, maar zonder kip geen kippensoep), eet wel jus, kaas, gelatine, enz. Sinds kort eet ik ook wel weer vis. Het gaat mij puur om de massaproductie/consumptie van vlees tegenwoordig (kijk eens naar de gemiddelde man, hoeveel vlees die in een week eet....).
Maar als je tomatensoep koopt waar vlees in zit, dan is daar wel een dier voor doodgemaakt.... ook al vis jij ze eruit, het kwaad is dan al geschied

,LisaLuna schreef:Ik snap het niet helemaal,
Ik eet geen vlees, maar wel vis ben ik dan een Pescotariër?