bagage ryanair.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

reentje91

bagage ryanair.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:45

Ik vlieg morgen ochtend met ryanair naar Fuerteventura voor een half jaartje. Wat dus betekend dat ik nogal wat bagage heb. Ik heb bij het boeken van de vlucht aangegeven dat ik met 2 koffers vlieg omdat ik wist dat je maar 15kilo bagage mag hebben. Nu ben ik echter de regeltjes nogeens aan het doorlezen en kom tot de conclusie dat ik het toch niet helemaal begrijp. Ik heb nu dus 1grote koffer die ongeveer +- 30 kilo weegt. Ik dacht dat het namelijk niet uitmaakt of je nou 2koffers van ieder 15kilo incheckt of 1 koffer van 30kilo. Maar er staat vermeld dat je per passagier maar max. 15 kilo mag hebben maar ofdat nu ook geldt voor mensen die aan hebben gegeven met 2 koffers te reizen staat er niet bij. Dus beste bokker help mij aub Haha!!

Hier het stukje wat ik op de site heb gevonden:

Met ingecheckte bagage worden alle artikelen bedoeld die worden aanvaard voor vervoer in het vliegtuigruim, waaronder tassen, babyartikelen, sportartikelen (mobiliteitsapparaten en wandelwagens worden gratis vervoerd en hoeven niet tevoren te worden geboekt).

Passagiers die bagage willen inchecken, komen niet in aanmerking voor online inchecken en moeten inchecken op de luchthaven en de geldende luchthavenincheckkosten betalen. (Klik hier voor details)

Elke passagier mag maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo tegen vergoeding van de kosten voor ingecheckte bagage die van toepassing zijn. Voor elk ingecheckt bagage-item dat online wordt geboekt, geldt een speciaal kortingstarief voor ingecheckte bagage. Wanneer kosten voor ingecheckte bagage op de luchthaven of via een callcenter van Ryanair worden betaald, geldt het standaardtarief. (Klik hier voor details)

Het groeperen/delen van toegestane hoeveelheden bagage is niet toegestaan, zelfs wanneer samen wordt gereisd op dezelfde reservering.

Aan elke passagier die meer dan de bagagelimiet van 15 kilo incheckt, worden kosten voor overbagage tegen het geldende tarief per kilo in rekening gebracht. (Klik hier voor details

Lous

Re: bagage ryanair.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:48

Het ligt aan de luchtvaartmaatschappij hoeveel kilo je mag mee nemen per persoon. Bij de ene is dat 15 kg bij de andere 20. 15 is in jouw geval dus echt de max. 30 kg zou in principe wel mogen, maar kost je een vermogen aan extra kosten. Zeker 100 euro extra.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:49

Maar ze heeft dus al ruimte voor een extra koffer gereserveerd Knipoog Ik weet dat ze bij Ryanair erg moeilijk doen wat betreft gewichten van koffers e.d., maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of die 30 kilo per sé in 2 koffers zou moeten. Je kan ze nu natuurlijk ook niet meer bellen?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:51

Voor het eerst dat ik hoor dat je van te voren aan moet geven hoeveel tassen je hebt.
De tekst lijkt mij vrij duidelijk. Je mag maar maximaal 15 kilo meenemen. Dit mag je wel verdelen over 3 tassen dus, 3x5.
Als jij daar morgen met 1 koffer van 30 kilo staat, moet je dus gewoon bijbetalen. Ook als je 2x15 meeneemt.
Misschien dat je beter het eea thuis kan laten en dan op plaats van bestemming nieuw kopen. Kan best dat dat goedkoper is. Als je een beetje oude kleren meeneemt, kan je die weer daar achter laten als je terug komt. Of eenmalig bijbetalen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:53

Max. 15 kg ook al heb je 2 koffers aangegeven.
Ik heb op het vliegveld een hele zooi mee moeten geven aan mn pa en laten verzenden via de post, als je ook maar 1 kg er over heen zit mag je meteen 15,- afrekenen. Scheve mond

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:53

Dacht dat het 8 euro meer kostte per kilo..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:55

Dat is ook afhankelijk per luchtvaartmaatschappij. Meestal ligt de prijs zo ongeveer rond de 10 euro extra per kilo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:58

Nou ja, je kunt het ook zo zien: door met Ryanair te vliegen bespaar je al behoorlijk op een ticket. Voor een half jaar heb je echt wel het een en ander nodig, dus steek het geld dat je hebt bespaard op je ticket dan maar in je overbagage. Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:59

Denk je echt dat je met je ticket van Ryanair ongveer 150 euro bespaard hebt? Want 15 kilo overgewicht is toch al snel 150 euro extra Bloos ( is niet afzijkend bedoeld hoor,gewoon een vraag Knipoog )

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:00

Zoals Nijn al zegt mag je max 15kg meenemen zonder overgewicht te betalen. Ookal heb je voor meerdere koffers gereserveerd. Stomme regel... 15kg past vrijwel altijd in een koffer....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:01

Ik zou gewoon gaan met die koffers; accepteren ze het niet dan kun je altijd nog wat achterlaten. (ga er dan natuurlijk vanuit dat iemand je wegbrengt)

Onze laatste vakantie (gingen vrienden en schoonfamilie opzoeken) mochten we per persoon 20 kilo mee nemen. Ik & vriendlief, dus 40 kilo in totaal.
Inclusief handbagage hadden we tegen de 80 kilo aan; en we hebben niks bij moeten betalen. Ondanks dat we met een maatschappij vlogen die erom bekend stonden dat ze daar moeilijk over doen.
Gewoon proberen!
En anders is het vaak idd tussen de 6 en 8 euro per kilo extra.

Een vriendin van me heeft trouwens wel ooit eens bij moeten betalen met Martinair. Zij mocht 20 kilo mee nemen, had 30 kilo bij en hoefden maar voor 5 kilo te betalen. (en dat was toen 6,50 per kilo)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:02

Een verdeling van 15 kg over 3 koffers is toch ook echt waanzin. Als ik handbagage meeneem zit ik al makkelijk op 5 kg. Je gaat toch geen 15 kg verdelen over 3 koffers? Net als wat Katrien zegt, 15 kg past makkelijk in één koffer.

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:02

Karin schreef:
Nou ja, je kunt het ook zo zien: door met Ryanair te vliegen bespaar je al behoorlijk op een ticket. Voor een half jaar heb je echt wel het een en ander nodig, dus steek het geld dat je hebt bespaard op je ticket dan maar in je overbagage. Knipoog

Denk dat ik dit idd ga doen. Heb er net een aantal dingen uitgegooid maar wil toch zeker niet teveel missen. Liever iets meer betalen dan dat ik er later spijt van krijg dat ik zoveel bagage eruit heb gegooid. Want ik blijf toch echt een vrouw, dus 'ja die 8paar schoenen móeten mee Tong uitsteken'.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:04

Volgens de website van ryanair betaal je 15 euro per extra kilo. In jou geval dus 15 kilo x 15 euro = 225 euro

Nathalie

Inderdaad en als je voor een half jaar gaat is het dat echt wel waard hoor! Ik snap best dat je voor een weekje vakantie niet extra wil betalen.. maar als je echt voor een tijdje vertrekt... ik zou dat gewoon betalen!

Lous

Meestal ligt het ook aan hoe je reageerd. In Turkije moesten de mensen voor ons 80 euro extra betalen. Ik had ook overgewicht, toen zij onze reisleidster: gewoon voor je kijken niet over gaan praten. Anders hebben ze het door en rekenen ze toch extra. Snel gedaan of er niks aan de hand was en gelukkig niks bij hoeven te betalen. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:05

Toen ik jaren geleden terugvloog van 3 mnd stage op Aruba met een koffer die zwaarder was dan het toegestane gewicht en een rugzak van 55 liter als 'handbagage' hoefde ik geen gulden bij te betalen. Bij KLM was dat. Het hangt zo enorm van de vliegmaatschappij af én van de striktheid van degene die jouw bagage incheckt.

reentje91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:07

Ik ga idd gewoon mijn liefste lachje opzetten en het gewoon proberen. Denk sowieso dat de vlucht niet helemaal volgeboekt is omdat er op het moment denk ik maar weinig mensen die kant op vliegen. Misschien dat ze daarom ook eerder een oogje dichtknijpen dan bijvoorbeeld in het hoogseizoen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:08

Nee heb je , ja kun je krijgen. Succes! Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:10

Inderdaad gewoon niks over zeggen en doen alsof je gek bent. Knipoog
Mijn ervaring is dat ze ook heel vaak niet eens echt kijken wat het gewicht is.
Mijn vriendin toenertijd zei zelf tegen mij 'sjit zie je wel, zit eroverheen!' en toen moest ze bijdokken.

Laatste keer waren we dus met zijn 2e, handbagage hadden we niet mee genomen naar de incheckbalie (want die was groot en ontzettend zwaar!) en de koffers alleen al was al flink overgewicht, maar niets over gezegd. Met boarden werd 1 handbagage koffertje in beslag genomen omdat hij toch wat te groot was, en toen ze hem van me overpakten ook véélste zwaar, maar toen heb ik niks bij moeten betalen. Dan stap je al in het vliegtuig en kun je dus verder niets. Knipoog

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:10

kijk het gaat niet alleen om geld mensen willen niet zulke zware koffers omdat die mannetjes met die wagentjes de koffers moeten tillen daar heeft het vooral mee te maken................die worden niet blij van constant 30 kilo of meer te tillen in dat vliegtuig dus is die 15 kg regel ingesteld......

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:15

Mjay, Het gaat ook om het geld. Extra bagage = extra kerosine = dus extra kosten voor de maatschappij. En die kosten moeten toch ergens van betaald worden.
Bij koffers die erg zwaar zijn wordt er gewoon een sticker opgeplakt. En daar letten die mannen echt wel op hoor. En tegenwoordig gaat er zoveel automatisch dat er nog maar weinig met echte handkracht getild moet worden.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:24

Nou die koffers worden vaak echt met de hand getilt. Al is het maar van het karretje op de band die het vliegtuig in gaat, getilt worden ze...
Maar er wordt inderdaad een sticker op geplakt met 'Extra Heavy!' oid. Ik zit vaak vanuit het vliegtuig te kijken hoe ze de koffers laden, en soms doen ze dat echt met zijn 2e. Knipoog

Ik zou wel proberen om het over zoveel mogelijk koffers te verdelen, maar 3 koffers van 5 kilo is wel erg hoor.... Wij hadden één koffer van 45 kilo. Is zwaar, inderdaad. Wij moesten hem hier thuis ook nog naar beneden krijgen, dat is ons gelukt, dus dan kunnen die mannen (zeker met zijn 2e) dat ding wel verplaatsen van het karretje naar de band...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:25

MandyR schreef:
Mjay, Het gaat ook om het geld. Extra bagage = extra kerosine = dus extra kosten voor de maatschappij. En die kosten moeten toch ergens van betaald worden.
Bij koffers die erg zwaar zijn wordt er gewoon een sticker opgeplakt. En daar letten die mannen echt wel op hoor. En tegenwoordig gaat er zoveel automatisch dat er nog maar weinig met echte handkracht getild moet worden.

Op dat laatste moet je je ook niet verkijken hoor. Vooral kleine vliegvelden doen alles met de hand, voorbeeld zijn Rotterdam Airport en Eindhoven Airport.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:29

Nathalie schreef:
Maar er wordt inderdaad een sticker op geplakt met 'Extra Heavy!' oid. Ik zit vaak vanuit het vliegtuig te kijken hoe ze de koffers laden, en soms doen ze dat echt met zijn 2e. Knipoog

Dat gebeurt idd. Op een binnenlandse vlucht in Australië had ik zoveel mogelijk in mijn rugzak gepropt en nog het een en ander in de flightbag. Aan mijn veel te zware tas werd een label gehangen waarop een metalen gewicht getekend stond met daarin '28 kg' en de tekst 'HEAVY!' (vereeuwigd in mijn plakboek Clown). Maar ook daar hoefde ik niets bij te betalen hoewel ze een limiet hadden van 20 kg.