Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
) dan kom je hier niet zo gemakkelijk mee weg.
lindsey schreef:in jouw post lees ik alleen maar ik wil, ik wil, ik wil. Een paard, nieuwe kleren, mijn rijbewijs halen, meebetalen aan een huis etc. Maar heb je er van te voren wel over nagedacht of wat jij wil ook allemaal wel te betalen is?
Al zou je een superplanner zijn met geld soms kunnen dingen gewoon niet en moet je keuzes maken.
Ik vraag mij af of jij wel een paard kan betalen bijvoorbeeld.
Heel lief van je oma dat ze je het geld wil lenen maar misschien helpt ze je zo alleen maar dieper in de schulden en dus van de wal in de sloot.
Wat je kunt doen is wekelijks iemand betalen. Dus als jij je loon hebt ontvangen gaat er de ene week eerst een bedrag naar je oma, de volgende week naar je moeder en de week daarop een bedrag naar je vader of ex. En niet denken oh ik heb deze week geld over en daar ga ik eens van naar de kroeg want als je weet dat er de week daarop kosten aankomen die hoger zijn dan je loon van die week zul je dat bedrag moeten bewaren tot die volgende week en niet uitgeven in de kroeg.
Nijn schreef:Sorry hoor maar wat jij nodig hebt is een heule harde schop onder je kont...
Dan ga je maar eens een maand niet stappen en een poos geen kleding kopen, je gaat me namelijk niet vertellen dat dat boven aan je prioriteiten lijst staan?
Daarnaast hoeft dat wekelijkse loon helemaal niet verwarrend te zijn, 4 weken wachten en niets uitgeven, bedragen bij elkaar optellen en tadaa je hebt dan ook ''maandloon''.
Ik vraag me trouwens af waarvoor een 19 jarige zoveel moet lenen?
zap schreef:Woon je nog thuis? Werk je? Betaal je kostgeld?
Moelie schreef:zap schreef:Woon je nog thuis? Werk je? Betaal je kostgeld?
Ik woon nog thuis ja, betaal geen kostgeld. Tuurlijk werk ik, anders zou ik ook niet wekelijkse loon krijgen.
). Waar geef je in vredesnaam al je geld dan aan uit?? Prioriteiten stellen...en nee, dat is dan inderdaad maar een avondje thuis zitten en dat geld (al is het maar 10 euro..in een maand toch 40 euro) aan je moeder geven
. avaluna schreef:Mmm, hier gaat het dus vaak mis; jij hebt nooit geleerd dat geld dat er niet is, je ook niet uit kunt geven. Dat klinkt heel logisch, maar doordat jij bij familie/vrienden leent en die zoals je zegt "geen haast hebben", maak je er een potje van.
Niemand eist iets van jou, ik vind het niet kunnen dat je op stap gaat e.d. terwijl anderen nog geld van je krijgen. Dit heeft iets met moraal te maken!
Maak eens duidelijke afspraken en houdt je hier ook aan!
Ik betaal elke maand zoveel...
Sorry hoor, maar je bent echt erg!
Ik hoop echt dat je er iets aan gaat doen, want als je zo doorgaat zouden schulden nog wel eens kunnen gaan oplopen en als je ergens anders moet gaan lenen (nou ja als jij denkt te moeten gaan lenen) dan kom je hier niet zo gemakkelijk mee weg.
, kan me voorstellen dat als je een
Welshcobfan schreef:Weet je wat je moet doen? een maand opschrijven wat je precies uitgeeft. Dus let dan nog niet op bezuinigingen. Daarna ga je kijken: waar geef ik teveel aan uit en waar kan ik het beter aan uitgeven?
Denk daarbij ook aan sparen.
Laat je ouders ook eens meekijken naar je uitgavenpatroon en laat ze ook hun mening geven erover.
Sjolvir schreef:Ik kan niet zeggen dat ik dat van jou heb meegemaakt.
Bij ons was het namelijk heel simpel, wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.
Dus krijg je ook geen schulden. Eerst sparen dan kopen, dan heb je niet
dat rot gevoel, dat je iemand moet terug betalen.
(paard was financieel onmogelijk, dus probleem daarmee had ik niet, dus
hoefde ik ook niets voor te lenen., kan me voorstellen dat als je een
paard hebt en hij mankeert iets of zo, dat je daarvoor geld leent, zou ik
ook doen, voor mijn levende wezens, of een huis/eigen zaak. Verder niet)
Prioriteiten stellen, en alles op papier zetten.
(4 weken bij elkaar op tellen, nog niets uitgeven! Dan heb je ook een maand)
Inderdaad kleding, uitgaan etc. maar even laten zitten, tot je schulden zijn
afbetaald.
En uiteraard spaarpotje opzetten voor onvoorziene dingen. (zoals je paard)
In iedergeval in het vervolg goed op de centjes letten!
Maar dat heb je nu wel geleerd!![]()
Ach je bent maar 1 x jong, dus af en toe een foutje maken, mag best, als
je het maar weer netjes oplost en met je hogere salaris, zou dat moeten lukken.