financiele crisis; wat doe jij met je aandelen/spaarplannen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

financiele crisis; wat doe jij met je aandelen/spaarplannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:45

nou de titel zegt al genoeg dacht ik. Lachen

zijn er hier mensen die al stappen ondernemen of denken jullie dat alles wel weer overwaait en we ons geen zorgen hoeven te maken. ik vermoed dat het geld straks geen drol meer waard is en denk dat verkopen verstandig is om nu nog wat leuks/verstandigs van het geld te gaan doen.

Titsia

Re: financiele crisis; wat doe jij met je aandelen/spaarplannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:11

Ik kan niet echt stappen ondernemen aangezien mijn geld in een soort fonds zit en dat staat nog 2jaar vast. Als ik het er nu afhaal is dat met verlies, laat ik het er nog staan en moest ik geen winst gemaakt hebben dan krijg ik gewoon netjes het bedrag terug dat ik erin geplaatst heb...
Spaarrekeningen, heb er zelfs al aan gedacht om gewoon alles thuis onder een matras te steken Clown wat als je bank failliet gaat, vraag me af hoe het dan zit met je spaarcentjes? Zo hoorde ik onlangs op het nieuws dat als iemand dit jaar aan pensioensparen deed en al € 800 zou "geïnvesteerd" hebben dat het maar € 600 meer waard is Verward

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:46

Door de opzet van de Nederlandse banken zullen deze (in tegenstelling tot de Amerikaanse zakenbanken) niet zo snel failliet gaan binnen de huidige crisis. Mocht een Nederlandse bank wel failliet gaan dan wordt 100% van de eerste 20.000 euro en 90% van de volgende 20.000 euro vergoed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:48

ik zie het allemaal wel! ik heb al zoveel dingen gehoord en dat alles zou inzakken etc etc... maar tot nu toe is er ook nog niks van gekomen Vork naar mijn idee waait dat wel weer over Clown

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:56

Rianneke schreef:
ik zie het allemaal wel! ik heb al zoveel dingen gehoord en dat alles zou inzakken etc etc... maar tot nu toe is er ook nog niks van gekomen Vork naar mijn idee waait dat wel weer over Clown

Zeker het (inter)nationale beursnieuws niet gevolgd de afgelopen dagen? Verward

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:46

ik heb mijn twijfels dus wel heel erg maar failliet gaan zie ik het hier ook niet zo snel gebeuren. maar wel dat het geld straks geen waarde meer heeft en dat alles op z'n kop ligt.... goh, dat heeft een gevolgen... Nagelbijten / Gniffelen ik ben benieuwd!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:12

Mijn oom werkt bij de bank hier in België. Hij zei dat het weinig waarschijnlijk is dat de banken zullen failliet gaan maar durfde ook niet 100% garanderen dat het niet zou gebeuren... Wij zijn aan het kijken om een huis te kopen (wonen momenteel ivm scheiding bij grootouders), daar zit je geld veilig in...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:31

je moet het ook groter zien denk ik, niet wat je daadwerkelijk aan geld op de bank hebt staan, maar wat als geld NIKS meer waard is? over de hele wereld niet?

dan hebben mensen met een vette hypotheek etc. mazzel? omdat ze de goederen bezitten? of is er juist pech omdat de banken alle goederen in beslag willen nemen?

of hoe willen we betaald worden voor onze diensten? voedsel vergaren? in auto's rijden? internetten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:42

De woningmarkt stort in elkaar, de Nederlandse vastgoedwereld houdt haar hart vast. Waar men een paar maanden geleden dacht dat wij de storm zouden ontlopen, ziet men nu de verkopen dalen en de kosten stijgen.

De woning- en vastgoedmarkt zijn belangrijke peilers voor de economie en de recessie zal niet lang op zich laten wachten. Desondanks denk ik dat het niet zover zal komen dat geld zodanig haar waarde verliest dat we een heel andere samenleving krijgen. Ik vermoed dat we na een paar jaar gewoon weer opkrabbelen en in relatieve luxe verder kunnen leven..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:50

't zou ook een klap voor de westerse wereld zijn om de luxe links te moeten laten liggen Nagelbijten / Gniffelen en dan denk ik voor mezelf even aan al die lieve vrienden en vriendinnen die in andere delen van het land wonen.... oliebol joh, terug naar paard en wagen is een eind rijden naar amsterdam of breda!! Huilen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:12

ik zie geen veranderingen iig niet in mijn leven..rente stijgt ik pluk ervan .. hup deposito en 5.6% rente

geld maakt geld

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:07

Ik maak geen plan Ik werk bij een Financiële dienstverlener. Je hebt sowieso de garantie van de eerste 20.000 euro en als je meer vermogen hebt, zou je het altijd over verschillende banken kunnen spreiden. Met beleggen loop je gewoon een risico en op dit moment staat de beurs laag, maar wel goed moment om te kopen, het kan bijna alleen nog maar stijgen Ja

Ik denk dat die persoon, pensioensparen met een combinatie van beleggen heeft gedaan, want anders kan het niet dalen Banksparen met volledig sparen,krijg je 4 % rente en dat kan niet minder worden Vork

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:12

ik boffen! heb geen aandelen of spaarplan. Scheelt me momenteel een hoop kopzorgen Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:38

Misschien is het juist goed dat je nu net aandelen koopt, dan heb je wellicht later er winst van Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:43

"Als er bloed op de straten is, moet je investeren"
Ofzo. Clown

In feite is dat nu, nu zijn de prijzen net weer stabiel, zo gaan ze weer klimmen (langzaam, maar toch).
Dus, heb je nog geld liggen wat je niet persé nodig hebt, investeren die hap.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 00:49

dan gaan jullie er vanuit dat het weer omhoog krabbelt maar wat nu als er straks GEEN GELD meer is?! Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 01:42

Titsia schreef:
Spaarrekeningen, heb er zelfs al aan gedacht om gewoon alles thuis onder een matras te steken Clown wat als je bank failliet gaat, vraag me af hoe het dan zit met je spaarcentjes? Zo hoorde ik onlangs op het nieuws dat als iemand dit jaar aan pensioensparen deed en al € 800 zou "geïnvesteerd" hebben dat het maar € 600 meer waard is Verward

Dacht dat een bank alleen maar met je geld kan spelen als je het laat vastzetten, beleggen?
Is het niet dat als de bank failliet gaat je wel nog aan je spaarboek kan ?

En idd, je kan je geld idd beter ergens anders bewaren, had al gedacht in een kluis op de bank ofzo Knipoog

Pensioensparen doe ik bewust niet, met als reden dat als je binnen x aantal jaar je geld mag optrekken, dat bedrag tegen die tijd niets meer waard is.
Als je dan bv 50000€ optrekt, moet je er dan nog belastingen op betalen omdat je in al die jaren je pensioensparen hebt mogen aftrekken van je belastingenen en 2: wat is 50000€ binnen pakweg 40j nog waard ? zoals nu 15000€??

Mijn geld staat op mijn spaarboek, geen beleggingen, geen aandelen voor mij.
Als ik het geld nodig heb wil ik er zo aankunnen Vork

@_Anke_ Denk jij dat de prijzen vd huizen niet gaan zakken of toch tenminste niet meer omhoog gaan?
Die forse stijging kan toch niemand meer betalen Nagelbijten / Gniffelen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:42

Ik denk dat de huizenprijzen niet meer veel zullen stijgen Dan wordt de huizenmarkt onbetaalbaar.... En dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Persoonlijk zie ik wel veel in pensioensparen. Tegen die tijd dat ik met pensioen mag gaan, zal naar waarschijnlijkheid de aow er niet meer zijn en dan heb je al een gat en dan val je nog meer in inkomen achteruit Ja Persoonlijk raad ik iedereen aan om te kijken of er jaarruimte is om te sparen, want het lijk mij niet fijn, als je 65 bent en dat je dan nog meer moet inleveren dan je eigenlijk al moet als je de verwachte 70 % van je laatst verdiende loon krijgt Vork Is toch een inkomensdaling........

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:48

Ehm in nederland gaan er ook banken failliet hoor...

De hoop bankiers zit me nog vers in het geheugen, velen zitten nog op hun geld te wachten ...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:34

Als ik moet wachten tot mijn 65 ste voor een beetje spaargeld, hoeft het voor mij ook niet meer.
Ik spaar zo ook, zonder dat pensioensparen. Maar ja ieder zijn mening en gedacht hierover.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:50

Ik werk zelf in de finaniële dienstverlening en ik merk wel dat er mensen zijn, die meteen alles willen verkopen, bang dat er dadelijk niets meer over is, maar ik vind het persoonlijk juist dom om nu te verkopen.
Veel beleggingspolissen bouwen hun waarde op door participaties die gekocht worden. Iedere termijn dat jij geld inlegt (meestal maandelijks of jaarlijks) worden er participaties bijgekocht. Deze participaties vertegenwoordigen een bepaalde waarde en deze waarde wisselt, afhandelijk van de koers van het fonds.
Juist nu de koersen erg laag zijn, valt de waarde van de polis tegen en is het dom om te verkopen.
Zodra het dadelijk allemaal wat tot rust gekomen is, en de koersen weer aantrekken stijgt de waarde van de polis ook meteen.
Er wordt nu juist tegen een lage waarde aangekocht, waardoor er per € 100,- inleg meer participaties aangekocht kunnen worden. Als de koersen aantrekken, stijgt de waarde van je polis juist sneller doordat je meer participaties hebt.

Wij hebben veel polissen met een garantiekapitaal gesloten voor onze klanten. De waarde is in de eerste jaren lager dan de inleg, omdat in de eerste jaren de meeste kosten eraan onttrokken worden. Maar ook als de koersen niet of niet voldoende aantrekken krijgen mensen op het einde van de looptijd het garantiekapitaal ( bij alleen sparen en geen risico-onttrekkingen ongeveer de inleg + 3,2%). Mensen moeten dat wel de polis ook tot de einddatum laten lopen.

Ik heb vernomen dat wat nu in Nederland dagelijks voorpagina-nieuws is, jaren geleden in duitsland aan de orde was, maar daar werd er minder heisa van gemaakt, maar ja.. daar zijn ze in Nederland wel goed in... beetje overdrijven doet het altijd goed Sigaar

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:59

Het gaat ook niet per direct om spaargeld voor na je 65e, maar als aanvulling op je inkomen Ja

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:13

_Anke_ schreef:
Het gaat ook niet per direct om spaargeld voor na je 65e, maar als aanvulling op je inkomen Ja

Ja, dat begrijp ik Knipoog
Maar heb nu zoiets van; alles wat ik nu kan sparen probeer ik aan de kant te houden.
Heb het liever zelf in de hand. Wie weet haal ik die 65 niet denk ik dan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 00:19

*pom pom pom* and it goes on and on....

niemand hier hun centjes bij fortis uitstaan??? Schijnheilig redden wat er te redden valt?

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 00:25

ik werk bij fortis curacao Knipoog iedereen is in rep en roer.... Ik werk wel bij de trust, dus niet de bank. Heb begrepen dat de overheid iig 49% van de aandelen heeft gekocht ( ben ik toch ineens nog bijna een ambtenaar geworden Gaaaap ). Koop van abn amro gaat niet meer door, die willen ze natuurlijk doorverkopen nu..ja ja het is wat!