'Omgangsvraagje' aan de Vlaamse Bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

'Omgangsvraagje' aan de Vlaamse Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 08:48

Ik heb een - waarschijnlijk erg stomme Bloos - vraag aan de Vlaamse Bokkers over de gebruikelijke wijze van iemand begroeten: In Nederland is het gebruikelijk om iemand drie maal op de wang te kussen, in Frankrijk tweemaal (toch?); hoe zit het nu in Vlaanderen? Is kussen daar ook normaal, en zo ja, hoe vaak? Of wordt dit juist beschouwd als onbeleefd, en hoe begroet je iemand dan op hartelijke wijze?

Toke

Re: 'Omgangsvraagje' aan de Vlaamse Bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:50

Hier zijn het ook 3 kussen. Hoewel voor het begroeten met bekenden 1 kus is (voor zover ik weet is dit vooral in het Antwerpse zo...)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:56

Een jongen die ik ken uit Roeselare kust maar 1 keer. Levert wel rare situaties op Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 09:01

Toke schreef:
Hier zijn het ook 3 kussen. Hoewel voor het begroeten met bekenden 1 kus is (voor zover ik weet is dit vooral in het Antwerpse zo...)

Bedankt Toke en _Scarlet_!
Maar betekent dit dan dat je in Antwerpen ONbekenden met drie kussen begroet? Dat lijkt me erg vreemd, toch? Heb je het erg druk op straat!
En denken jullie dat het regionaal erg verschillend is? In mijn geval (want ik vraag dit natuurlijk niet voor niks!) gaat het om een Belgisch Limburger die ik wel ken, maar niet goed (anders had ik inmiddels wel geweten wat te doen).

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:02

ik heb een tijd in Leuven gewoond en daar was 1 gebruikelijk, ook als je ze niet (echt) kent.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:03

Ik ben ook een belgische Limburger!
Je begroet in NL toch ook niet alle mensen die je tegenkomt, ofwel?
Met onbekenden bedoel ik mensen die je nog nooit gezien hebt... Familie en vrienden zijn 1 kus.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:04

Nou, in Nederlands Limburg is 3 in ieder geval wel gebruikelijk, dus ik denk dat je in Belgisch Limburg niet echt voor een verrassing komt te staan. En zo wel, dan moet je er gewoon mee lachen Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:08

Hier (Brugge, Gent) is het geloof ik 1.
Maar ben er ook nog niet helemaal uit, ben zelf ook Nederlander die onderhand al een half jaar in Belgie woont. Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:03

dat varieert hier héél erg.
bij mij in de familie word familie met 4 kussen begroet, ouders, broers en zussen met een kus (dat enkel aan mijn vaders kant die ik maar eens in de paar weken zie, bij men moeders kant begroeten we niet met kussen, omdat ik zo 6 keer per dag vertrek en thuiskom Haha!, enkel als we elkaar een langere tijdn iet gezien hebben)
tijdens uitgaan geven we bij de ene vriendengroep 4 kussen, bi jde andere 1 kus.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:54

Toke schreef:
Met onbekenden bedoel ik mensen die je nog nooit gezien hebt... Familie en vrienden zijn 1 kus.

Grappig, mensen die ik voor het eerst zie kus ik écht nooit! Maar ik begrijp uit de meeste reacties dat 1 kus bij vrienden het gebruikelijkst is (ook als je die vrienden maaqr een paar dagen kent)?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:06

Begroeten is 1 kus, voor verjaardagen ofzo zijn het er 3.

Gisteren op boer zoekt vrouw zag ik wel dat ze er ook 4 gaven of 2. (andere regio's)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:47

Bij vrienden 1 kus, bij feestelijke dingen (verjaardagen enzo) meestal drie Lachen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:57

BraveSpots schreef:
Bij vrienden 1 kus, bij feestelijke dingen (verjaardagen enzo) meestal drie Lachen.

Iid. Zo heb ik dat ook geleerd toen ik in belgie (omgeving Gent) woonde..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:03

Bij ons 1 kus en mensen die we niet goed kennen of nooit gezien hebben een hand geven.
Nou ik kus liever dan een hand geven maar vind het raar als ineens iemand je zijn hand uitstrekt.
Ik vergis me altijd met Frankrijk en Nederland die kussen daar zoveel Haha!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:32

Woon in Oost-Vlaanderen.
Ik vind eigenlijk dat het aantal kussen van familie tot familie en streek tot streek verschilt ook de situatie bepaalt veel. Wij geven meestal gewoon één kus aan zowel bekenden als minder bekenden. Wij geven pas 3 kussen als er een speciale gelegenheid is zoals nieuwjaar of een verjaardag oid. Maar gewoon om te begroeten geven we maar 1 kus.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:43

hier in Brugge, meestal 1 wanneer je iemand begroet die je kent, vaak worden er 3 gegeven op feestelijke gelegenheden...
Maar dat kan sterk verschillen....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:44

VeerenAshley schreef:
Toke schreef:

Grappig, mensen die ik voor het eerst zie kus ik écht nooit! Maar ik begrijp uit de meeste reacties dat 1 kus bij vrienden het gebruikelijkst is (ook als je die vrienden maaqr een paar dagen kent)?

dat is ook beetje te zien
als dat vrienden van je vrienden zijn die voorgesteld worden, wordt er hier meestal wel gekust (of mannen onderling een hand gegeven)
echt vreemde mensen die effe komen praten kus ik niet bij de begroeting, bij een fijn gesprek vaak wel bij afscheid.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:53

Is echt geen regel voor hier, helaas misschien voor jou. Clown In Leuven heb ik idd al gemerkt dat het dikwijls maar één kus is (heb vrienden + familie daar). Terwijl het hier dan weer de gewoonte is van 3 x. En (vrijwel) onbekenden is eerder een hand. Lachen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:04

Hier een Vlaamse bokker uit de kempen...

Begroeten gebeurt hier (als er al gekust wordt) met één kus op de wang.
3 kussen doen we meestal enkel om iemand een gelukkige verjaardag of nieuwjaar te wensen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:05

marieke84 schreef:
hier in Brugge, meestal 1 wanneer je iemand begroet die je kent, vaak worden er 3 gegeven op feestelijke gelegenheden...
Maar dat kan sterk verschillen....

Hier(Limburg) net hetzelfde Lachen .
Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit iemand kus. Ik ben tevreden met een gemeende vriendelijke hallo of bij echte goede vrienden een knuffel. Tenzij misschien bij die feestelijke gelegenheden...
Maar àls ik dan toch iemand heb die graag kust dan is het 1 kus, en bij feestelijkheden 3.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:19

Het durft inderdaad nogal eens variëren.
Maar bij feestelijkheden ben je met drie kussen meestal juist. Lachen

Vrienden en nabije familie moet het bij mij ook met één kus stellen (of helemaal geen).

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:38

Mensen die ik goe ken krijgen één kus Haha! anderen een hoi. En drie enkel bij feestelijkheden.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:04

Bij ons meestal 1 kus, maar met onbekenden heb je soms het probleem dat die er wel 3 ofzo willen geven, en dan krijg je van die grappige, zenuwachtige, of genante situaties... Clown

Om zo'n dingen te vermijden, vraag ik het gewoon: " Zijn het er 1 of 3 bij jullie?" Of iets gelijkaardigs... Meestal zie ik de mensen dan opgelucht kijken Haha!

Voor een verjaardag ofzo, wel steeds 3 natuurlijk...

Verder ben ik ook niet zo'n "vreemdemensenkusser" Clown

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 00:09

Hmm, ik heb vrienden uit alle streken in Vlaanderen en 1 kus is toch het meest gebruikelijk. 3 kussen is voor speciale gelegenheden enzo.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:28

Bedankt iedereen!

Ik ben zelf helemaal niet dol op mensen kussen, maar in dit specifieke geval maak ik héél graag een uitzondering - en dan wil ik het wel goed doen. En gezien de reacties hier wordt het één kus (als ik tenminste daadwerkelijk de moed kan opbrengen Knipoog ), daar het een Limburger betreft die al jaren in Leuven woont.