Geloven jullie in leven op mars (en evt. andere planeten)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juultjes

Geloven jullie in leven op mars (en evt. andere planeten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:50

Ik vraag me dit al een tijdje af (zie titel) en toen we voor levensbeschouwing een onderwerp mochten kiezen koos ik dus dit. Je moest je vraag aan zoveel mogelijk mensen vragen, en dan een presentatie van 5 minuten over het onderwerp.

En om het even meer op levensbeschouwing te laten lijken:

Geloven jullie in leven op mars, en evt. andere planeten? En zoja, is dat niet tegen je geloof in?

Nuja, zelf wilde ik het ook wel weten wat mensen ervan vonden, want je hoort er af en toe wel iets over, dat het mogelijk zou zijn omdat er ijs (?) op mars was gevonden.

Mer1980

Re: Geloven jullie in leven op mars (en evt. andere planeten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:51

nee Knipoog ik geloof niet dat er echt leven is op mars in bijv. marsmannetjes. wel in bacteriën etc. Ik geloof verder niet in een bepaalde religie.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 15-09-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:52

Geloof en wetenschap zijn 2 verschillende dingen. Wel of geen leven op andere planeten is geen levensvraag, maar een onderzoeksvraag met een hypothese en een waarschijnlijkheid, die al dan niet weerlegd wordt met bewijs.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:01

Sja ik zou niet weten waarom er geen leven op mars kan zijn, net zogoed als wij leven toch? Er gebeuren zoveel onverklaarbare dingen Lachen Ik geloof zowiezo al dat er meer tussen hemel en aarde is, en daar ligt mars ook bij Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:04

Inderdaad een vreemde vraag voor het vak levensbeschouwing, of je moet eeuwen terug in de tijd gaan waar alles nog werd verklaard met de godsdienst..

Ik geloof zeker in leven op andere planeten. Als er op mars ijs is, en er is zuurstof, vaste grond en een redelijk leefbaar klimaat, dan is het uiteraard ook mogelijk dat er bacteriën leven, en voila, je hebt leven op mars Haha!
En natuurlijk zijn er ontelbare zonnestelsels waar ook planeten zweven zoals de aarde. Ook daar kan water zijn, en dus ook leven. Waarschijnlijk heel anders dan bij ons, en waarschijnlijk niet zo ver geëvolueerd, maar ik geloof wel dat er leven is ja.
Het leven op aarde is immers ook uit de ruimte gekomen..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:05

Jup Ik geloof het ook Ja

Ik geloof niet dat wij de enige levende wezens zijn in het heelal.
Lijkt me onwaarschijnlijk! Het heelal is zo groot, veel is nog niet eens ontdekt!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:07

Ja het lijkt mij zeker niet onmogelijk, aangezien er ook leven op aarde is.. Maar het doet mij wel twijfelen omdat niemand ooit leven is tegengekomen op een andere planeet (voor zover ik weet).
Of anders gezegt, ik geloof niet dat er leven is maar het lijkt mij niet onmogelijk dat er leven is/ooit komt.
Op andere/onbekende planeten geloof ik wel dat er ergens leven moet zijn Lachen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:14

Wetenschap en geloof zijn wel twee verschillende dingen, dat staat hier ergens. Maar er wordt wel vaak gebruikt gemaakt door mensen die geloven van de bijbel om dingen die in de wetenschap zijn onderzocht te weer leggen. Zoals evolutie zou volgens de oud aarde creationisten niet kunnen bla bla bla. Dat is even op de 2 reactie. En voor de rest geloof ik zeker dat er leven op andere planeten kan ontstaan of is geweest en zo. Er is vast nog een planeet als aarde die aan alle eisen voldoet. Een maan die voor zoveel % uit hetzelfde bestaat. De samenstelling van lucht. etc. We zijn vast niet de enigen toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:18

Waarom zouden wij de enige zijn Lachen

Vind het verder totaal niet aan de orde als het gaat om levensbeschouwing. Geloven in buitenaards leven heeft niks met geloof te maken .

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:20

heb net een telescoop gekocht dus zal zo ff voor je kijken Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:22

wiifke schreef:
Ja het lijkt mij zeker niet onmogelijk, aangezien er ook leven op aarde is.. Maar het doet mij wel twijfelen omdat niemand ooit leven is tegengekomen op een andere planeet (voor zover ik weet).
Of anders gezegt, ik geloof niet dat er leven is maar het lijkt mij niet onmogelijk dat er leven is/ooit komt.
Op andere/onbekende planeten geloof ik wel dat er ergens leven moet zijn Lachen

En 99,999% van de planeten in het heelal zijn onbekend Haha!

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:28

grappig, ben op het moment aan het leren voor mn tentamen van vrijdag en daar komt ook een gedeelte over dit onderwerp in voor (studeer biologie) ik ben er van overtuigd dat er zeker leven zal zijn op een andere planeet, alleen dat dit niet het type leven is wat wij kennen omdat er op de meeste planeten geen sprake is van vrije zuurstof, en dat de temperatuur het daar vrijwel onmogelijk maakt om daar voor ons bekende organismen te laten leven. maar wie weet zijn er organismen met een totaal ander systeem...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:30

Silletje, heb je het dan over Venus en Mercurius? Of is het al bekend dat er op planeten in andere zonnestelsels geen (vrije) zuurstof kan zijn?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:33

Ehm, nee. Daar geloof ik niet in Ik geloof niet in aliëns, marsmannetjes of zo. Tuurlijk, er zullen wel dingen zijn. maar niet zulke dingen als mensen & dieren Daar geloof ik niks van. Bloos

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:36

yup had het voornamelijk over venus omdat ik het daarvan weet..

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:36

op mars is als het goed is wel vrije zuurstof

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:38

hoewel nu ik mijn aantekeningen doorkijk ik bang ben dat ik mij nogal vergist heb Sigaar

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:39

zuurstof is er zowiezo alleen of dat in vrije vorm is, daar twijfel ik over

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:14

Wie weet in andere zonnestelsels ofzo...
Maar nee eigenlijk geloof ik hier niet in, hoewel ik wel een mega interessant onderwerp vind.

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:16

Hmm.. Ik heb geen idee, ik ben er nog nooit geweest dus zou het zo niet kunnen zeggen. Tong uitsteken Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:19

Als het heelal oneindig is, waarom zouden wij dan de enige zijn?
Ik denk zelf dat er zeker andere 'levensvormen' zijn, of het nu 1-celligen zijn, of echte wezens, dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik denk echt dat er zeker meerdere planeten 'bewoont' zijn, alleen kunnen wij die planeten niet zien vanuit de aarde en ook nooit bereiken.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:19

Er zullen vast wel organismen zijn, of wie weet 'dingen' waar wij nog geen benaming voor hebben (die dus niet kunnen worden geplaatst in de groep organismen). Ja ik geloof wel dat er meer is dan alleen maar CO2, stof, ijzer en nikkel. Hetzelfde geldt voor andere planeten.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:20

Er zal vast ergens in het enorme heelal een vorm van leven zijn, ik geloof niet dat wij de enige levensvorm zijn in het enorme universum. Maar hoe dat andere leven er dan uitziet, geen idee. Misschien komen we er ooit nog achter, misschien ook niet..

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:42

Niet at er op mars beestjes zijn maar adt er egens wel nog leven is. Het kan niet zijn dat wij de enige inteligente wezens (sommige onder ons dan Tong uitsteken) zijn die er bestaan

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:49

Ik vind het erg egoïstisch om te roepen dat je er heel zeker van bent dat er geen leven bestaat. En ik vindt het ook erg egoïstisch om te zeggen dat er zeker weten leven bestaat. Bloos
Niemand hier ken thet universum volledig dus niemand weet als er lichtjaren van hier wel leven is. Misschien intelliggenter dan wij, misschien zijn ze hier toch al eens geweest, misschien maar miniscule bacteriën, of misschien is er echt helemaal niets.

Ik zeg dus ik weet het niet Lachen . En dat druist niet tegen mijn 'geloof' in Haha! .