Wie ook hoge voorschot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

Wie ook hoge voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:54

Ik woon sinds Juni op mezelf en moest toen per maand een bedrag van 73,- euro betalen.
Na 2 weken werd ik opgebeld door essent en werd mij gevraagd wat ik van het bedrag vond dat ik moest betalen.
Ik zei dat ik het nogal hoog vond voor iemand die in haar 1tje woont.
Die man gaf me gelijk, maar zei dat er in Augustus een meneer langs kwam voor de meterstanden en dat dan de nieuwe voorschotten berekend zouden worden.
Zo gezegt zo gedaan. Meneer kwam langs, noteerde de meterstanden en ging weer weg.

Nu kreeg ik van de week post van essent en toen ik dat doorlas schrok ik me helemaal kapot!!
Mijn voorschot was verandert naar 107,- euro per maand Scheve mond
Voor de elektriciteit betaal ik 25,- euro en voor de gas 55,-.
Verder komen er nog bedragen bij voor netwerkkosten of zoiets?

Ik vraag nu een beetje aan vrienden en familie hoeveel zij kwijt zijn per maand. Wat blijkt.. Ik betaal meer dan sommige huishuidens van 3 personen. Mijn ouders wonen met zijn 2en en zij zijn nog minder kwijt. Boos!

ik gebruik niet veel elektriciteit en gas gebruik ik totaal niet veel. Alleen met koken.

Wie heeft nogmeer zulke hoge kosten dat het bijna onmogelijk is?

Groetjes

Sorry als het verkeerd staat, ik wist niet waar ik dit moest plaatsen

Bo_Y

Re: Wie ook hoge voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:56

Ik vind 107 euro niet zoveel. Ik betaal 100 euro per maand voor mij alleen. Afgelopen jaar kreeg ik wel geld terug bij de jaarrekening. Je kunt beter iets meer betalen en geld terugkrijgen, dan te weinig betalen en straks een flink bedrag moeten bij betalen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:57

Ik betaal 150 euro pm voor gas en elektra. Wij wonen met z'n twee maar wel in een oude boerderij buitenaf.
Dus gaskachels, geen isolatie, stroom op de weide, automatische drinkbak voor de koeien ed.

Maar vind jou kosten dus wel mee vallen maar dat ligt er geheel aan hoe je woont, flat, rijtjeshuis, vrijstaand enz.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:58

Waarschijnlijk hebben er dan voor jou meerdere mensen in dat huis gewoond, dat ze het aan de hand daarvan geschat hebben.

Maar het is wel vreemd dat het zomaar bijna 40 euro bij komt.

Ik zou ze gewoon even bellen.

Het voordeel van te hoog voorschot is wel dat je centjes terugkrijgt Lachen

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:58

Wij betalen met z'n tweeën ongeveer 200 euro, vind ik wel veel.

Ik snap ook niet zo goed hoe dat kan. We werken beide fulltime, dus zijn niet zoveel thuis en wonen in een vrij nieuw, goed geisoleerd huis.

We krijgen trouwens wel altijd wat geld terug aan het eind van het jaar.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:59

Essent praat me er van
Wij betalen meer dan 140 euro in de maand. Aan het einde van het jaar krijgen we ook nog geld terug Als we dan de brief krijgen waarin staat wat we voor dit jaar meoten betalen, is het weer omhoog gegaan. Er klopt echt iets niet helemaal.
Wij zijn met twee man, en we zijn er overdag helemaal nooit, in het weekend zijn we ook vaak weg en de kachel staat (zeker nu) ook zelden aan. Ik snap er echt niks van Haha!

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:59

ik betaal 142 euro voor 2 pers
maar ik krijg altijd terug aan het einde van het jaar
dat is ook altijd wel lekker
ik kan wel minder betalen maar dan moet ik ook bijbetalen einde van hat jaar
ik zie het al een spaarpotje

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:01

ja maar als je toch terug krijgt dan betekend het dus dat het niet inverhouding is geweest met wat je betaald hebt. Hoe kan dan toch het voorschot nog weer verder omhoog gaan?
Omdat het gas weer duurder is gewoon o.i.d.?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:01

Ik woon in een flatje dat bestaat uit; woonkamer, gang, slaapkamer, keuken en douche/wc

haha.. koken doe ik niet zoveel, gooi veel liever wat in de magnetron of ga naar mijn ouders Tong uitsteken
Ik vind het heerlijk om 's avonds in het donker te zitten en zo gebeurd het dus ook vaak dat ik tegen 10 uur pas het licht aan doe.
Kleding was ik alleen in het weekend, IVM het lagere tarief.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:02

ik betaal 135 en ik heb een drie persoonshuishouden, en een grote eengezinswoning...dus ook ik vind dat je veel betaald..

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:04

Je betaald naarmate je (verwacht) gebruikt. Na het doorgeven van de meterstanden kan een correctie plaatsvinden. In jouw geval moet je nu dus meer betalen, wat betekent dat je meer gebruikt dan 73 euro per maand.
Zoals Miepie1980 zegt hangt het erg van het soort woning af hoe hoog je elektra/gas rekening zal zijn. Wij (2 pers) zijn voor ons hoekhuis 220 in de maand kwijt aan gas/elektra. Maar eerlijk gezegd hoop ik aan het einde van het jaar toch wel iets terug te krijgen. Op de website van Nibud kan je een berekening maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:06

wij zijn kleiner gaan wonen
minder verlichting
spaarlampen
nieuwe was machine
nieuwere koelkast
nieuwe stofzuiger
was word nu opgehangen ipv gedroogd in machine

en wat schets onze verbazing we zijn ook 40 euro pmnd meer gaan verbruiken terwijl we er alles aan doen en bijna aan de max van zuinig met electra zitten

met 3 man zitten we nu op 225 euro pmnd !

ook essent overigens
deze zou goedkoper zijn als onze vorige
maar voorals nog zijn we zowel op vorige huis als hier
meer kwijt !

er werd ons zelfs gevragd of we infrarood sauna hadden
nou nee dus

helemaal gek worden we der van !

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:09

Ik betaal in mijn eentje 120 euro per maand.
Als je het op kan brengen, zou ik het zeker zo laten staan, of het zelfs nog iets ophogen (doe ik elk jaar, ik stond voor dit jaar ingepland voor iets van 112 euro). Simpelweg omdat het vééééél fijner is bij je eindafrekening te horen te krijgen dat je geld te rug krijgt, dan dat je ineen een paar honderd euro moet bijbetalen.

Geld terug krijgen en toch omhoog gaan is niet zo heel vreemd. De kosten voor gas en elektra worden elk jaar duurder. Die verhoging is berekent op je verbruik van voorgaand jaar. Dus als je evenveel energie en gas verbruikt, moet je toch meer betalen en dan kom je dus op dat hogere maandbedrag uit.

Overigens bespaar je de meeste kosten niet op het formaat van je woning, maar op je type woning, isolatie en ligging. Mijn huis heeft een hoog plafond, is dus erg duur stoken. Daarnaast laat de isolatie zeker te wensen over. Verder heb ik praktisch geen zon in mijn huis, wat qua verlichting en verwarming ook enorm scheelt. Ter vergelijking: Mijn buurmeisje, die dus wel zon heeft, en verder qua verwarming etc ongeveer dezelfde temperaturen hanteerd als ik, is slecht 90 euro per maand kwijt..... Dus klein wonen betekend niet per definitie goedkoper wonen....

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:11

Wij betalen 213 euro voor 3 met een vrijstaand huis op de wind....
Hangt ook een beetje af van het huis waar je woont. Is het goed geisoleerd, hoekwoning, middenwoning bovenwoning. 1-kamer, meerdere kamers, grote ruimtes etc. Daarnaast heb je ook bepaalde apparatuur staan wat stroom trekt (droger doet veel bijvoorbeeld). Veel douchen is trouwens echt een killer, dan verbruik je nl erg veel gas, net als met stoken...

Daarnaast kan je makkelijk zelf uitrekenen wat voor termijnbedrag je ongeveer moet betalen.

Op de afrekening staat als het goed is het bedrag voor het totaal verbruik.
Zeg 1200 euro, dit deel je door 12 plus een beetje extra voor de tariefverhogingen. Dat is dan een reeel termijnbedrag.

Daarnaast moet je even kijken of je standen (beginstand bijv) niet geschat zijn, daardoor kunnen ze een ander verbruik registreren als dat je daadwerkelijk verbruikt hebt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:12

ik ben sindskort van 135 naar 161 gezet (wij wonen met zijn 2en) normaal krijgen we rond de 180 euro per jaar terug en dit jaar was het maar 30 euro...alles word duurder en dan hebben wij nog niet eens gas, alles op stadsverwarming die ook nog eens erg weinig aanstaat dus 107 euro voor iemand alleen incl gas valt best mee hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:13

toch kan je beter teveel betalen dan te weinig hoor Ja
met teveel krijg je lekker terug na een jaar Lachen
ik heb 3 jr te weinig betaald doordat de standen niet waren verwerkt daar door een of andere raare reden en kon toen opeens even 1500 euro betalen wat binnen een maand moest Nagelbijten / Gniffelen

edit: mijn normale bedrag lag rond de 93 euro.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:16

ladilan

huis in zelfde situatie als eerder
alleen nu dubbelglas ipv enkel glas

daarbij hebben wij het nu iig over de electra niet het gas
houd me hart vast voor de winter
hier iig kleinere ruimte om te verwarmen en beter geissoleerd..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:16

Mijn vriend en ik zijn 94 euro per maand kwijt, dat was eerst meer, maar gelukkig hebben ze het naar beneden aangepast, mocht ookwel voor een woning van totaal 24m² Clown Maar op het moment word er nog niks gestookt en we gebruiken geen gas, officieel woont hij er trouwens alleen, ik sta nog thuis ingeschreven, maar dat maakt voorderest dan ook niet uit. Volgens mij word de verwarming hier trouwens ook anders geregeld via de woningbouw ofzo, in elk geval werkt het allemaal nogal raar hier... Wij hebben trouwens Greenchoice, ik weet niet of dat in verhouding ook veel duurder is als de rest? We hebben redelijk nieuwe apparatuur, alleen staat de pc nogal vaak aan en we hebben een droger omdat er geen plek is om kleren te drogen anders.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:17

Ik heb er gewerkt helaas. Maar bel ze over 3 maanden met je meterstanden. Dan kunnen ze een berekening maken van wat je verwacht gaat verbruiken. En daar t voorschot op aanpassen. Overigens mag je 1x per jaar je voorschot verlagen met 10%. Dat kan zonder meterstanden.

Je kan beter te veel betalen.
Ik heb wel es iemand moeten helpen die er dus nooit naar omkeek en nooit meterstanden doorgaf. Alles was op geschatte standen gebaseerd. Toen was de meteropnemer langsgeweest en mocht ze vervolgens ff 4.000 euro neerleggen. Ik had haar huilend aan de lijn. Ik vond het ook verschrikkelijk. Ze zat ook nog in de bijstand Boos! echt sneu.

Overigens betaal ik zelf met een huishouden van 2 140 euro per maand.

Mocht je vragen hebben, stel ze maar. Het meeste kan ik beantwoorden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:20

jeetje wat een prijzen zie ik hier voorbij komen zeg Bloos!

ik betaal alleen voor mijzelf 45,50 per maand en kreeg daar aan het einde van het jaar nog van terug!

edit: overigens zit ik bij nuon!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:38

Wat een bedragen!! Mijn vriend en ik betalen voor ons appartement 22euro per maand aan electriciteit, gas zit bij de kosten voor Vereniging van Eigenaren inbegrepen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:04

wat veel geld zeg aangezien dat je alleen woont.
je kunt ook zelf aangeven dat je minder wilt betalen maar zou dan wel geld achter de hand houden mocht het bij de eind afrekening tegen vallen Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:07

Ik betaal in m'n eentje 365 euro per maand Scheve mond

Reden: Het voorschot wordt berekend aan de hand van het verbruik van de vorige bewoner en die beste man had een wietplantage... Volgens Essent kan hier niks aan gedaan worden en moet ik het gewoon uitzingen tot de volgende eindafrekening Boos!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:13

Bromfiets, hier is wel degelijk wat aan te doen. Na 3 maanden je meterstanden doorgeven. Dan MOETEN ze voor jou die berekening maken. En anders doe je maar bijdehand en zeg je daar hebben jullie toch zo'n mooi programmaatje voor: SimpelSAP.
3 Maanden nadat je laatste meterstanden zijn opgenomen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:16

ik betaal hier voor 3 soms 4 personen 170.- per maand. Wel wonen we buitenaf op de wind dus dat zal iets meespelen.
Ook hadden we tot voor kort een oude cv van bijna 30 jaar oud, maar gelukkig is die nu vervangen dus met een beetje mazzel krijg ik aan het eind wat geld terug (anders doe ik geloof ik iets niet goed...)