Friis & Company tas, wat zijn mijn rechten...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Friis & Company tas, wat zijn mijn rechten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 17:53

Hoi allemaal,
bedankt dat jullie even komen kijken..

Ik zit met een soort van probleempje..
20 aug jongst leden heb ik een mooie tas gekocht van Friis and Company. Ik had echt een nieuwe tas nodig, mijn vorige heb ik 2 of 3 jaar mee gedaan, was een stoffen/canvas tas en helemaal verkleurd, tijd voor een nieuwe dus Lachen
In de stad niet geslaagd, maar later met een vriendin in het dorp zelf wel. In een winkeltje waar er nog een paar van zijn in Nederland.
Mijn oog viel op een tas die mijn vriendin in het zwart wilde, maar de prijs hield me nogal tegen, €72,- en ontzettend breed heb ik het nu niet Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik had genoeg geld, belde vriendlief op, en hij zei, je doet toch altijd lang met je tassen, als ie echt mooi is, gewoon doen..!! Anders krijg je spijt..
Ik wist dat de tas van nepleer en nepsuede was, maar toch wilde ik hem, na 2 keer overdenken en dat telefoontje met vriendlief Ja
Afbeelding

2 dagen later is de voering kapot gegaan, terug gegaan en van een vriendelijke vlotte meid in de winkel eenzelfde nieuwe gekregen die ze nog hadden.
Nu, 13 dagen na de "vervangende" tas, gaan er stukjes leer van de tas. Het is nog niet veel, maar ik vond het voor zo'n korte tijd toch wel raar.. Een stukje op de naad van de zijkant, en iets aan de bovenkant, en de hengsels.. Vond ik toch iets te snel, en zeker voor zo'n groot bedrag.. Scheve mond

Ik dus terug gegaan, verhaal uitgelegd, tas laten zien.. Het antwoord van de mevrouw was "meisje, daar kan ik niks mee, is slijtage en daar kunnen we hier niks mee". Ik moet het maar met bruine stift bijkleuren zodat niemand het ziet. Ik krijg geen geld terug, geen waardebon, enkel mijn nu al kapot gaande tas. Omdat het slijtage zou zijn, ik zet mijn tas neer en dan zou ie kapot kunnen gaan... Ik heb dat ding nog geen 7 dagen zelf in gebruik gehad.. Voor een plek kan ik er misschien nog inkomen, die zit vlak bij de grond, maar dan nog... Na zo'n korte tijd... En ook op die andere plekken...?
Ik vertelde dat ik het erg raar vond, en er nog achteraan ging.. Werd ik smakelijk uitgelachen.. Bij de vraag bij wie ik kon klagen kreeg ik: "meisje, dat ben ik... dus helaas..."

Ik ben echt zo wijs met die tas, enorm voorzichtig, volgens vriendlief misschien iets té.. Bloos

De winkel zelf heeft geen email adres, heb Friis&Co nog gemaild, maar ik ben benieuwd of jullie toevallig weten of ik het hierbij moet laten, of dat ik toch nog iets kan...? Op de bon staat enkel dat ruilen met de kassabon moet, en geen geld terug. Geen termijn van terugbrengen oid...

Maar heb ik nog rechten, is het echt een "miskoop" geweest en moet ik het hierbij laten en bij de pakken neerzitten..??

Graag jullie advies, en vast bedankt..!!

Alja

Re: Friis & Company tas, wat zijn mijn rechten...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:41

ik heb ook een tas van die merk en ik doe er al bijna een jaar mee en hij ziet er nog als nieuw uit..
misschien heb je een maandagochtens geval? maar zou het er zeker niet bij laten...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:48

Dankje, maar wat kan ik nu nog, ik sprak nu met de bazin.. Sprak me nogal kleinerend toe, en haar intonatie en houding sprak niet echt alsof ze de volgende keer wel mee zou werken.. Die heeft natuurlijk vaker zulke dingen gehad en haar woordje klaar Scheve mond

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:50

Is het een winkelketen of niet? Anders hadj e waarschijnlijk met de filiaalmanager te maken en kun je misschien altijd nog proberen om contact te maken met een hoofdkantoor o.i.d.?
Ik denk dat het iig goed is dat je friis&company zelf ook gemailt hebt... het is toch hun tas en die hoort toch absoluut langer mee te gaan!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:53

Ik weet niet of het verstandig is om die naam neer te zetten, maar ik weet dat er meer filialen zijn in Nederland, maar ze hebben geen website Scheve mond Ik ben ook heel benieuwd wat Friis & Co terug mailt, maar ik vind het geen stijl hoe ik zo afgehandeld ben daar Scheve mond ik werd gewoon uitgelachen en kleinerend behandeld Nagelbijten / Gniffelen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:27

Ik zou het hier ook niet bij laten, het was een dure tas en daar mag je wel wat kwaliteit voor verwachten.
Is het geen optie om het bij een ander filiaal te proberen? Misschien tref je daar iemand die iets meer moeite voor doet?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:34

Uit; kieskeurig.nl

Europese richtlijn
Goed nieuws voor de consument! Op 1 mei 2003 is de nieuwe wet Koop en Garanties ingetreden. De wet is het eerste begin van de implementatie van de Europese richtlijn voor Consumentenbescherming en heeft veel positieve gevolgen voor het kopen van een product en de garantie die u daarbij krijgt.
Zo krijgt u meer zekerheid dan eerst het geval was. De consument geniet in alle landen van de Europes Unie ongeveer dezelfde bescherming.

Consumentengoederen
De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor u op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door uzelf ontworpen keuken (die speciaal voor u wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, uw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van uw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe wet.

U moet dus goed weten of u een consumentengoed heeft gekocht.

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.

Wettelijke garantie en fabrieksgarantie
Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle bovenstaand omschreven consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. U moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien u als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kunt u nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of u een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die u bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie bent u degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij u als consument.

Voorbeeld 1: U koopt een product en na drie maanden gaat het stuk. Vanaf dit moment heeft u nog twee maanden de tijd om contact op te nemen met de winkelier. U neemt dus contact op en legt uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk lost de winkelier het direct voor u op. Hij geeft u een nieuw exemplaar, geeft u uw geld terug of repareert het product kosteloos. Doet hij dit niet en komt u er niet uit met de winkelier, dan moet u hem op zijn plichten wijzen en hem duidelijk maken wat u van hem eist. Het is het beste om dit via een aangetekende brief te doen.
Op deze manier staat u in uw recht. Want in dit geval is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect niet aanwezig was toen u het product kocht. En u heeft netjes volgens de regels gehandeld, dus u staat sterk.

Voorbeeld 2: U koopt een product en na zes maanden en twee weken gaat het stuk. Nadat u dit ontdekt heeft gaat u gewoon door met gebruiken van het product, of u laat het links liggen. Het defect wordt nog wat erger. Vier maanden later bedenkt u dat het defect toch eigenlijk wel vervelend is en u neemt contact op met de winkelier. De winkelier biedt u geen oplossing aan. U legt hem mondeling uit wat zijn plichten zijn en wat u van hem eist.
U begrijpt dat u op deze manier lastig uw gelijk kunt behalen. De bewijslast ligt nu namelijk bij u, omdat de wettelijke garantie van 6 maanden voorbij is. Bovendien heeft u niet zwart-op-wit staan dat u samen met de winkelier geprobeerd heeft een oplossing te vinden. Hierdoor staat u niet sterk. Als de fabrieksgarantie nog wel geldig is, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:36

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:15

ik dacht altijd dat je 6 maanden garantie hebt, op elk artikel wat je koopt..
Ik werk zelf bij www.crumpler.nl , en ben shopmanager, mocht ik er met een klant niet uitkomen, dan kan de klant altijd nog het hoofdkantoor bellen of mailen, vanuit daar word een passende oplossing gevonden.
Het lijkt me stug dat een tas van 72 euro (!) in minder dan twee week naar de kl*te gaat, en dat er dan geen oplossing voor kan komen! vind het ronduit belachelijk!

Maar meid, bespaar je de moeite, neem gewoon een crumpler! Daar zit 99 jaar garantie op Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:01

Laat je niet intimideren! Neem een consumentenorganisatie onder de arm en laat hen druk zetten rechtstreeks bij het tassenbedrijf, dat werkt vaak het beste.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:12

Even offtopic.. echt een hele leuke tas!

Lijkt me niet dat die na 2 weken al kapot moet kunnen gaan. Ik zou het er zeker niet bij laten zitten! succes

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:47

Mij zus heeft er ook enkelen van dat merk,
en die gaan echt al heel lang mee,
dus misschien valt het nog aan te klagen als fabrikagefout?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:47

Als het goed is heeft de winkelier daar zelf ook garantie op. Ik zit ook met mijn zaak in leusen (zonnestudio) en verkoop een ruim assortiment tassen van het merk bullagi. Ondanks ik geen echte winkel ben om het zo maar even te zeggen en ik eigenlijk ook geen garantie hoef te geven doen wij dat wel. Als er iets met een product uit onze winkel gebeurt wat op korte termijn niet had mogen gebeuren geven wij altijd garantie. Ik verkoop bulaggi nu een paar maanden en heb 1 tas gehad waar gewoon een productie fout in zat die was ook binnen 2 weken kapot. Ik heb die tas gelijk terug genomen en gekeken of er nog zo''n zelfde was (wij verkopen van alles maar 1) die was er helaas niet toen heeft mevr een andere tas uitgezocht.

Ik koop het van de groothandel om het zo maar even te zeggen dus ik heb net zo veel recht op garantie als de klant die het weer van mij koopt.

Ik denk dat ze gewoon geen zin hebben om dat terug te sturen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:54

Ik heb zelf ook een Friis&Company tas, ben ook eerlijk gezegd niet tevreden over de prijs-kwaliteit

Was er helemaal gek van toen ik m zag, heb m nu een halfjaar denk, ding kostte 80 of 90 euro.
Enkele maanden terug begon t al: Ding aan de rits vloog eraf.
Slijtage neemt steeds sneller toe, de hendels heb ik er nu maar helemaal af gehaald want die moest ik er telkens opnieuw aan vast zetten, verscillende gespjes zijn kapot, nu is dat ding waarmee je m dichtritst ook kapot...

Allemaal lastig uit te leggen maar ben er niet blij mee! Was echt zo'n mooie tas, en voor dat geld verwacht ik dat ie iig een vol seizoen in goede staat meekan...
Voor mij geen Friis&Comp. tas iig meer...

Maar voor wat jou betreft.. Na 2 weken is helemaal schandalig, heb je de manager al gesproken van de winkel waar je t vandaan hebt? Kan me niet voorstellen dat die weigert het op te sturen of op een andere manier te regelen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:03

Mijn Friis&Company tas van 200,- is na een week onbruikbaar geworden doordat het hengsel ervanaf is gescheurd.......... Helaas had ik geen garantie meer want ik kon niet bewijzen dat ik nie tmeer dan 5kg had gedragen........ Gelukkig is mijn buurman proffesionele naaier ( Clown ) en heeft hij 'm heel mooi gestikt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:04

ik kan me niet voorstellen dat dat merk zo'n tas niet terug zou nemen dat je als winkelier geen nieuwe krijgt. Als dat zo zou zijn zou ik direct stoppen met het verkopen daarvan.

En wat betreft de 6 maanden garantie. Je kunt als winkelier onmogelijk zo lang garantie geven.
Je weet niet wat de klant er in al die tijd mee doet en klanten kun je ook nooit op hun woord vertrouwen want heel veel liegen alles bij elkaar om het maar voor elkaar te krijgen.
Bij mij krijgen klanten ook echt niet zo lang garantie.

En dit laatste is inderdaad een probleem. Je weet nooit wat de klant er mee uit spookt. Ligt het aan de tas of aan de klant.....

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:36

ik snap het punt van de winkelier in dat opzicht ook wel,
als ze iedereen zo op hun woord moeten vertrouwen en een nieuwe tas moeten geven,
zijn ze binnenkort failliet...
Sneu voor je als je tas kapot gaat, maar je hebt eruit geleerd...
volgende x koop je een ander (beter?) merk...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:55

_JL_ schreef:
ik snap het punt van de winkelier in dat opzicht ook wel,
als ze iedereen zo op hun woord moeten vertrouwen en een nieuwe tas moeten geven,
zijn ze binnenkort failliet...
Sneu voor je als je tas kapot gaat, maar je hebt eruit geleerd...
volgende x koop je een ander (beter?) merk...

Ik ben shopmanager in een tassenwinkel, en ik ruil liever een tas in dan dat ik een ontevreden klant heb anders!

failliet gaan valt wel mee hoor.
Als er bij mee een tas word ingeruild, kan ik deze opsturen naar de fabrikant, en kijrg ik gewoon een nieuwe (zonder kosten voor mezelf)...

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:05

Ik heb zelf 2 tassen van Friis en ben ook niet al te erg over ze te spreken! Bij eentje gingen de steentjes eraf, en daardoor bleven er ijzeren stekertjes achter waardoor je de tas eigenlijk niet meer kan gebruiken want je blijft er met je jas etc aanhangen...

Andere tas van ze, die is van stof, ging helemaal pillen omdat hij langs mijn jas schuurde met lopen.. na 2 keer! Zijn toch tassen van rond de 90 euro dus eigenlijk vind ik het niet kunnen!

Ik heb ook nog twee tassen van Guess en een van Babyphat. Deze zijn wel wat duurder, 160 euro zoiets, maar de kwaliteit is wel echt super. Dus ik ga volgende keer niet meer voor Friis!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:06

Oja en dan nog wat, die winkelier snap ik echt niet! Je wilt toch juist tevreden klanten!!! Bovendien neem ik aan dat hij die tas ook wel kan declareren bij zijn leverancier!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:11

Ook ik ben niet tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding.
Ik heb een bruine tas van F&C en bij mij ging na 1 maand het leer bladeren. Ik heb nu dus hele kale plekken op mijn tas en ook is hij aan het vervellen lijkt het wel. Geen gezicht dus!
Geef niet op hoor, dring gewoon aan bij de winkelier en anders bel je even een ander filiaal van die keten

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:13

hmm jullie moeten met zijn allen naar Kassa of Radar stappen volgens mij!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:16

Is het niet een idee om iemand (bijv. je vader) mee te nemen? Vaak als er een ouder persoon meegaat reageren ze anders.
Ik word als 19-jarige (zie dat je 18 bent) ook anders behandelt dan dat ik mijn vader of moeder meeneem naar een winkel als ik niet tevreden ben Knipoog
En anders zou ik inderdaad een aangetekende brief sturen naar de winkel. En het er niet bij laten zitten! Mijn tasje van €35,- ziet er nog picobello uit en ik gebruik hem al een jaar dagelijks! (van Oliver Silver)
Ik hoop dat je je gelijk gaat krijgen Lachen
Succes!

Edit: Dat kassa/radar is idd een goed idee!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:13

Coot, ik ben 20 Bloos

Verder allemaal bedankt voor de reacties... Wat betreft de filiaalhouder, dat was zij blijkbaar... Ze heeft me verteld dat ze de tas terug zou krijgen van Friis and Company, met als reden slijtage..
Zelf geloof ik er dus ook niet zoveel van.. Zondag ga ik persoonlijk even langs een vestiging in Utrecht, daar stond VOF achter, (dankzij een medebokker aan het nummer gekomen, en vond het een beter idee, na bespreken met mijn vriend, om zondag even mijn hoofd + tas te laten zien...) en anders zoek ik weer een ander filiaal op denk ik..

Ik ga even kijken op de sites, en inderdaad een consumentenorganisatie mailen is handig.. Dan sta je toch wat sterker..
Ik heb ook al gedacht dat een tevreden klant toch 10 keer belangrijker lijkt dan een ontevreden, die dus niet (snel) meer terug komen. Ik in elk geval niet meer

Radar is geloof ik meer gericht op dit soort dingen he?? Die ga ik ook even inlichten Lachen
Misschien inderdaad een idee om dat met meerdere te doen?
Bedankt voor alle tips en verhalen..!! Ik ga ermee aan de slag, en inderdaad, ik laat het hier niet bij zitten Lachen

Edit: Van Friis & Co nog geen mail, maar is misschien nog wat kortdag Lachen

En @ _JL_, ik vind dus dat hier niet echt van geleerd heb, ja geen Friis meer kopen, en ook niet bij die winkel, maar dat zijn dingen die ik toch liever niet zo duur te weten ben gekomen... Knipoog

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:21

Oh sorry, ik kan echt niet rekenen (en dat voor een boekhouder Clown ) Laten we het er maar op houden dat ik moe ben...
Veel succes! Gaat je vriend mee naar Utrecht?