1e x zélf autorijden, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

1e x zélf autorijden, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:55

Jaaa.. Deze muts heeft vanmiddag om 2 uur haar 3e examen gereden. (1x in november en 1 x in januari en nu dus in september, op de laatste geldige datum van mn theorie Clown)
Wat op zich nog wat stress mee bracht, ik reed op de invoegstrook namelijk achter een die 60 reed, en de snelweg is mijn zwakke punt (met drukte)
Maar goed ik zag kans om op t laatste moment lekker op te trekken en de wagen voor me in te halen, alleen had ik nog 400 meter voor mijn afslag. Dus nog wat gas, en uitvoegen, maar ik zag in de binnenspiegel een auto voor me opschuiven. Geen gevaarlijke situatie, maar het had een twijfelgeval kunnen zijn. Ik was de rest van de rit heel nerveus. En een lichte afwijking naar links die ik netjes corrigeerde (de examinator had t door maar voor ie dat als punt kon noteren zat ik alweer goed)
Anyway.. De rest van de rit foutloos, onbedoeld weer op de snelweg beland (ik moest rechtsaf maar reed rechtdoor Clown ) waar het rustiger was, en toen kon ik laten zien dat ik wel kon in en uitvoegen.
Bij het cbr liet de examinator mij de rit evalueren waarbij ik het over de snelwegsituatie had, ja dat is zonde he, zegt die.
Ja daar ben ik dan op gezakt.
Nee dáár laat ik je niet op zakken. Op wat dan wel? Op niets, je bent geslaagd, gefeliciteerd.
Hij gaf nog wel aan dat er een paar foutjes zaten (letterlijk: ik rijd niet de sterren van de hemel Clown) maar dat ik ze veilig oploste. Hij kon geen rode draad vinden in mijn rijstijl en er zaten hele goede stukken tussen.

Ik heb dus vanmiddag last minute mijn rijbewijs aangevraagd die ik vrijdag kan ophalen. Heb een autootje weten te regelen en ga het hele weekend heerlijk bij mn paard spenderen die zo'n 20km (80-weg en snelweg, dan nog 100 meter 50-weg Lachen ) verder staat.
Hoewel ik er onwijs veel zin in heb, voor t eerst solo rijden, ben ik aan de andere kant doodsbang. Hoe kom ik de eerste rit(ten) door zonder instructeur?
Hoe hebben jullie je eerste rit beleefd?

Ielsje

Re: 1e x zélf autorijden, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:58

ik heb eerst korte stukjes alleen gereden (door de wijk heen) en langere stukken met iemand naast mij.
Pas toen ik wat zekerder van mijzelf was heb ik ook de lange stukken alleen gereden.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:59

Ik vond het eigenlijk wel leuk. Zo eindelijk de eerste keer alleen op de baan. Je leert er wel veel zelfstandiger door zijn. Je moet volledig op jezelf vertrouwen. In het begin is het een beetje onwennig maar dat komt wel goed hoor, je ontwikkelt een eigen rijstijl omdat de commentaar die je instructeur anders gaf, nu wegvalt.
Ik reed eigenlijk een paar dagen later al met mijn B-camion rond met mijn paard erop Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:00

Ik was echt mega zenuwachtig, was zelfs de radio vergeten aan te zetten, iets waar ik in de auto eigenlijk niet zonder kan.
Na een aantal kilometers viel het toch wel mee gelukkig Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:01

ik heb de eerste ritten erg goed beleeft Pling in het begin moest ik wennen dat er niemand zei waar ik heen moest maar ik was snel gewend...
ook ik was geslaagd met de nodige schoonheidsfoutjes maar als ik er op terug kijk... ik ben nu 4 jaar verder en heb tot nu toe nog geen schade gehad Haha! (wel ff afkloppen want anders rij ik em straks morgen in de prak Clown )

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:03

Ik vond het helemaal geweldig Haha! had hem op vrijdag opgehaald en diezelfde avond, in mn eentje, in het donker, in de regen naar een vriendin een dorp verderop gereden Haha!
Daarna héél het weekend alleen gereden op de snelweg etc. ook in het donker. Ik dacht ook in het begin; ojeeeeeeee! Bloos!
Maar het gaat gewoon vanzelf Knipoog Opeens heb je het gevoel dat je het goed móet doen en dan lukt het ook gewoon Haha! Succes!

/edit; ik ben ook 2 keer gezakt Bloos dus zeker geen natuurtalent Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:05

Ik ben op dinsdag geslaagd en kon het vrijdagochtend ophalen, 's avonds meteen gereden. Ik heb de eerste ritten met mijn vriend gereden, vond ik wel fijn. De 3e rit ging ik alleen rijden, maar merkte geen verschil met instructeur naast me. Vooral omdat ik het erg fijn vond dat er niemand was die mij vertelde hoe ik moest rijden en waar ik moest afslaan. Ik heb nu 5 weken mijn rijbewijs waarvan 2 weken niet gereden en ik ken het niet anders meer. Vind het heerlijk.
Pak het gewoon rustig aan en als je het fijn vind zorg je ervoor dat er iemand naast je zit waar jij rustig van word en vertrouwen van krijgt

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:16

Nou heen naar stal is geen punt, ik ga vanaf t werk, dan zit ik in een keer op de snelweg (de 80-weg staat daar op een punt bekend als dodelijk kruispunt Nagelbijten / Gniffelen) er is veel ruimte om in te voegen. Vervolgens rij ik een heel stuk 70 door werkzaamheden op de hollandse brug, maar ik kan daar geen verkeer naast me hebben, en de stroken daarvoor zijn zo breed, is goed te doen Lachen
Alleen op de terugweg is de invoegstrook heel erg kort door de werkzaamheden, daar ben ik wel een beetje bang voor.

Mijn vriendin gaat mee vrijdag. Ik ken dat stuk door en door, vandaar dat ik gelijk de snelweg pak. Echt verder ga ik niet, pas als ik mijn vertrouwen heb. Maar aangezien mijn minpunt op de snelweg ligt, en ik me wel erg zeker voel binnen bebouwde kom, én omdat ik het heerlijk vind met de auto naar mn paard (ipv 1,5 uur ov) kan ik niet wachten tot vrijdag

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:17

kan ik me voorstellen. Wel doen hoor Knipoog

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:18

Ik moet ook wel eens in de spits vanuit mn werk over een ieniemienie invoegstrook (LETTERLIJK 10 meter lang en daarvoor kom je uit een scherpe bocht waarbij je niet harder dan 30/40 kan, er komt dan ook geen vluchtstrook meer) terwijl het superdruk is, maar dan ga ik aan het begin stilstaan en de mensen maken echt wel ruimte voor je Ja als je een gaatje ziet, zo hard mogelijk gassen en aan het einde invoegen (niet te snel want mensen kunnen schrikken van je langzame snelheid).

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:20

ik heb eerst paar keer met mijn moeder erbij gereden, en mijn eerste echte rit alleen lekker muziekje op waar je ontspannen van word ( bij mij jan smit) en gewoon lekker rijden. nu rijd ik 2 weken en alles gaat vanzelf.. probeer je niet zenuwachtig te maken, je slaagt niet voor nisk..

p,s gefeliciteerd

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:35

Toen ik 's middags mijn rijbewijs had opgehaald heeft mijn man (toen nog mijn vriend) met meteen met zijn auto weggestuurd: "Hup hup, meteen in het diepe anders durf je niet meer". Hij op mijn fiets terug naar huis. Ben hem onderweg voorbij gereden zei hij, maar ik kon me er niets meer van herinneren.

Het heeft wel geholpen, ben nooit bang geweest om zelf weg te gaan met de auto.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:36

sf, wat een rotstuk dan zeg. Ik heb zon hekel aan die kleine strookjes. Alleen nu mag ik in geval van nood de vluchtstrook gebruiken. Mijn instructeur flikte een uur voor mijn examen mijn stuur om te gooien, omdat ik had besloten om achter een wagen in te voegen terwijl hij vond dat ik voor die wagen moest invoegen (waar de ruimte krapper was, vandaar mijn keuze om erachter te gaan) want met rijlessen moest ik mij uiteindelijk toch aan de instructeur houden. Probeert is me besluitvaardig te krijgen, ben ik besluitvaardig, was t besluit verkeerd volgens hem.

Ik ga er ook wel van uit dat t goedkomt van t weekend, al blijft t spannend. zooo heerlijk, niemand die 10 meter voor t einde zegt dat ik linksaf moet, alles op mn gemak. En als ik verkeerd rijd, lekker doorrijden en volgende afslag nemen, geen schreeuwlelijk naast me Haha!

Oh ik denk dat ik zoveel als mogelijk ook binnen almere kleine ritjes ga maken. Supermarkt, werk, zaterdag bij de manege langs, géém bus meer Clown
Wat een tijd zal ik besparen, mm

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:42

Mijn moeder was naast me gaan zitten en we zijn door de b-wegen gereden. Ging best goed, totdat ik ergens moest stoppen en toen weer moest optrekken maar die auto uitviel.. Gestoord

Heb in het begin eerst allemaal ritjes hier in de buurt gemaakt, pas een maand later wat verder en een half jaar later half Nederland door. Clown

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:45

Motor uitvallen is toch geen ramp? vind het allleen op eamens rampzalig haha. 1 keer gebeurd, op 1e examen. Die man woonde 3 huizen verderop b ij mij en hij grapte dat ie me alleen liet slagen als ie zn kids veilig naar school kon brengen. Maar volgens mij meende hij dat want ik ben gezakt.

Nee hoor even zonder dollen, dat is wel iets waar ik tegen op zie, heb gelest in diesels en moet nu in een benzine rijden. Gelukkig heb ik illegaal op een parkeerterrein geoefend in t verleden maar ben als de dood dat ie 6 keer afslaat in een rit

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:50

Gefeliciteerd!

Spannend! Niet te druk maken over invoegen hoor. De meeste mensen zien je al aankomen en gaan op de andere baan rijden om ruimte voor je te maken. Af en toe zit er een niet zo meedenkend figuur tussen, maar daar red je je echt wel uit! Ik heb 2,5 jr geleden mn rijbewijs gehaald en kan me de eerste keer alleen rijden goed herinneren. Ik vond het heeeeeeeeeeeeeeerlijk Haha! En ja, eerste rit rechtstreeks naar mn paarden Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:51

Ik ben eigenlijk achter het stuur gaan zitten en ben weg gereden.. Heb er niet eens over na gedacht
Het enige probleem bij mij was dat ik de auto gewoon niet kende, lesde in een Passat (normale auto dus) en die van mijn moeder is veel hoger, dus dat was heel erg wennen.
Voor de rest, tjah beetje prutsen met de koppeling maar ach dat pik je vrij snel op.

Het beste is volgens mij gewoon doen, je kunt wel telkens iemand mee nemen maar uiteindelijk moet je toch een keer alleen.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:55

Ik ben op de dag dat ik m,n rijbewijs haalde meteen alleen weg gegaan.Toen hoefde je nog niet een paar dagen te wachten op je rijbewijs en kreeg je hem gelijk mee.Ik heb me door mijn rijinstructeur af laten zetten bij het gemeentehuis binnen m,n rijbewijs opgehaald met de bus naar huis.Thuis met m,n vaders auto (met toestemming overigens Haha! ) meteen naar m,n vriend gereden Haha! Wel verkeerd gereden terwijl ik de weg heel goed kende Rolleyes vervolgens een éénrichtings verkeer straat ingereden,vanaf de verkeerde kant dus Bloos Maar ik heb het er heelhuids vanaf gebracht Go jij! Go jij!
Snelwegen vond ik ook erg eng maar op een gegeven moment weet je niet beter meer.Heb nu al een jaar of 10 m,n rijbewijs en ben er nog steeds dolgelukkig mee! Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:57

Ik neem ook alleen vrijdag iemand mee hoor Lachen Zaterdag moet ik die 80 weg over, maar die is heel lang, dus gewoon goed opletten op de kruisingen en bij het laatste stoplicht niet inhalen als het druk is omdat ik anders mijn afslag mis. En van daaruit naar almere buiten.
Was het maar vrijdag haha.

Ik zit me nu steedsd te bedenken hoe ik bijv. vanaf die weg naar de manege rijd, terwijl ik dat als passagier kan dromen. Meer mensen last van? Een blackout als chauffeur hihi

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:01

hebben jullie trouwens kruisjes op t uitslagformulier of ben je met een kruisje gezakt?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:04

Ik heb als eerste heel erg mazzel gehad dat ik in 1 keer was geslaagd(dit had volgens mij niet gemogen Clown ) ik reed echt overal te hard, maar geen gevaarlijke situaties gehad oid, maar wel volledig in een roes gereden, dit omdat mijn opa zaterdagsnachts was overleden, en maandagsóchtend om 8 uur moest ik afrijden, was mijn instructeur erg laat bij mijn huis dus om op tijd te zijn naar CBR gebouw moeten sjeezen, dus door de roes en het het gesjees vooraf zo afgereden, die middag zouden we mijn opa´s auto ophalen, hadden we nog een discusie wie ermee terug zou rijden, want zowel mijn vader als ik wouden er eigenlijk niet in rijden, heb mijn vader zover gekregen dat hij dat maar moest doen(ik had t niet over mijn hart kunnen krijgen als ik met die auto schade oid zou krijgen, omdat hij er altijd zo zuinig mee was geweest)
Maar in onze eigen auto was het instappen en wegrijden en heerlijk je eigen weg gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:07

ik slaagde na 2x. 1ste x alleen vond ik doodeng.. wilde eindelijk met de tuut naar stal maar dat moest wel over snelweg met enge invoegstrook Nagelbijten / Gniffelen

maar ben eigenlijk nu wel blij erom. ik kon geen enge dingen mijden vanaf het begin en daardoor heb ik wel al snel zelfvertrouwen gekregen met autorijden Lachen

dus ik zou zeggen gewoon gaan met die handel en lekker veel rijden.

en gefeliciteerd nog!!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:09

Ik ben de 5e keer geslaagd.. nu ongeveer 6 weken geleden. Een week later zat ik in mijn eigen auto en heb het wel geteld 5 minuten spannend gevonden Clown. Niets om je druk over te maken, je hebt je rijbewijs toch niet voor niets gehaald?!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:09

Ik ben gelijk een stukje gaan rijden toen ik me rijbewijs had, me paps is wel ff meegegaan, maar daarna nog stuk alleen geweest.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:14

Volgens mij mag een examinator je niet laten slagen als hij kruisjes heeft gezet maar dat weet ik niet helemaal zeker.

De eerste keer dat ik alleen reed ben ik meteen de engste stukken die ik kende gaan opzoeken. Korte in/uitvoegstroken, onoverzichtelijke kruisingen e.d. Ik dacht als ik dat niet meteen doe ga ik straks dingen vermijden en dat moet ik niet hebben... Volgens mij heeft t wel geholpen want ik voel me best zeker in de auto, ookal gaat er nogal eens iets mis (parkeren is niet mijn sterkste kant en in één keer de goede weg vinden al helemaal niet...)
Veel plezier met je rijbewijs, autorijden is zo leuk!!