Studeren, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Studeren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:51

Hallo,
Sinds gister studeer ik Psychologie in Groningen. De colleges bevielen me gister erg goed, en ik vind het tot nu toe leuke stof. Wat ik alleen heel moeilijk vind, is om een goed begin te maken aan het leren. Ik ben nu al een paar uur bezig, en ben amper 6 bladzijden verder. Het is is veel stof, en het komt op mij over alsof alles belangrijk is. Ik wil het graag goed aanpakken, maar heb geen idee hoe ik ooit die stof in mijn hoofd moet krijgen. Nu ben ik dus aan het samenvatten in het Nederlands, omdat het boek Engels is, maar tentamens ook in het Nederlands worden afgenomen.

Nu is het dus zo, dat we voor het college van morgen de eerste 50 bladzijden van het boek moeten weten. Nu kan ik het natuurlijk goed doorlezen, maar dan dwalen na 10-12 bladzijden mijn gedachten compleet af. Over 3 weken heb ik mijn eerste deel tentamen al.

Mijn vraag is, aan iedereen die maar goeie tips kan geven (het liefst uit ervaring), hoe kan ik dit het beste aanpakken, en hoe doen jullie het leren van grote, lange, complexe teksten? Lachen

Guetta

Re: Studeren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:53

Eerst het geheel doorlezen.
Daarna samenvatten en dat uit mijn hoofd leren.

Als het erg veel is doe je het gewoon in stukken!

Succes Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:44

Wat mij heel goed helpt is om pauzes te nemen tussen het leren/samenvatten Lachen
Ik moet ook heel veel boeken/readers doornemen voor mijn studie en als ik een heel
boek in één keer door moet nemen ga ik dat echt niet redden

Kijk eens hoe lang je je écht op het boek kunt concentreren, zijn dat 10 pagina's? Prima,
toch? Neem die dan goed door/vat ze samen/etc, en neem dan even pauze.
Doe even 10 minuutjes iets heel anders; bokken, stukje wandelen, koffie halen, etc etc.

Doe dan weer 10 pagina's. Je zult zien dat dat wel werkt en bovendien, later als je het stuk/samenvatting nog eens leest gaat het veel gemakkelijker, omdat je de stof al hebt
doorgenomen Lachen

Succes met je studie!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:48

ik lees inderdaad eerst alles gewoon 1x door, zodat k globaal weet waar het over gaat. Dan ga ik het in kleine stukjes nogmaals doorlezen, en dan die kleine stukjes samenvatten. Niet te lang achter elkaar, af en toe even pauze, dan wil het best! en ik moest altijd een half uur met de trein, dan zorgde ik altijd dat ik leeswerk bij had, op die manier steeds kleine stukjes doen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:01

Ik lees en fluoriceer ondertussen, daarna vat ik samen, lees ik nog eens de cursus door met mijn samenvatting, fluoriceer de samenvatting en doe examen.

Ik studeer in een vast ritme: 2u studeren-half uur pauze-2u studeren-1u pauze-2u studeren-...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:08

Biepje schreef:
Ik lees en fluoriceer ondertussen, daarna vat ik samen, lees ik nog eens de cursus door met mijn samenvatting, fluoriceer de samenvatting en doe examen.

Zelfde manier hier.. Algemeen lees en fluoriceer ik gewoon vlak voor of na de betreffende les, aan de samenvattingen begin ik eind november/begin december, zodat ik de meeste samenvattingen heb voordat de blokperiode begint. Tijdens mijn blok lees ik de cursus nog eens globaal door, samen met de samenvattingen, vul eventueel samenvattingen aan, en voor mijn examen leer ik alleen nog mijn samenvattingen.

Als ik alles volgens planning gedaan krijg, is dit een goed systeem Haha!. Jammer genoeg blijk ik soms nogal aan de luie kant te zijn, en stel ik mijn samenvattingen uit en... Ach, ik ga naar mijn derde jaar, voorlopig lukt het dus nog met het 'luie'.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:12

Wat ook kan helpen is om een schema te maken, een soort van spinnenweb. Ik doe altijd eerst samenvatten (doe k heel lang over, maar gewoon stukje bij beetje) en van die samenvatting een soort van schema maken, compleet met verbindingslijnen. Gaat de stof wat meer leven, en je hebt meteen een -eenvoudig- overzicht wat met wie en hoe in verband staat.
Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:12

hahaha de joho opzoeken Haha!
Zit vlakbij de faculteit en heeft vrij goede samenvattingen. Ideaal om erbij te hebben.

Lange lappen tekst lees ik vluchtig door en de kernwoorden schrijf ik op met het bladzijde nummer erachter, zodat ik het makkelijk terug kan vinden.

Sja verder maak ik heel braaf een weekplanning, al doe ik daar niet mee Nagelbijten / Gniffelen

De hoorcollege's worden op nestor gezet en daar staan al de kernpunten Lachen Tentamen bestaat voornamelijk uit stof wat op een hoorcollege behandeld word.

Sja, verder gaf een prof. mij de tip: kom je niet uit een stuk tekst? sla het dan gewoon over. Want aan verwarring heb je niets.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:06

Wat leuk, ik ben ook net begonnen met psychologie studeren in Groningen.
Ben nu telkens delen uit het engels aan het lezen en dan vat ik het ondertussen samen in het nederlands. Dat ik er dan niet zo heel snel doorheen kom vind ik niet zo erg, kan het beter in 1x goed doen dan wanneer ik het alleen lees en zo de helft maar snap en het gelijk weer vergeet.

Verdere ideen over hoe en wat heb ik eigenlijk nog niet, ik probeer in ieder geval elke dag een stuk te doen, zodat ik er lekker in blijf zitten. Tot nu toe hou ik het aardig vol.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:52

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Leuk om te horen hoe anderen het aanpakken. Lachen Ga ook zeker proberen om eerst alles goed te lezen en dan samen te vatten naar Nederlands, en idd, naar Joho. (maar goed, wil het toch ook wel even zelf proberen. Is dat duur trouwens, zo'n boekje via Joho? Zag op hun website dat er binnenkort en gratis samenvatting oid van psychology van gray online te downloaden was? Lachen )

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:15

Naar wat ik van mijn zus hoor, wordt het na verloop van tijd steeds gemakkelijker om de belangrijke punten eruit te halen. De waarde van bepaalde stukjes te bepalen bijvoorbeeld. Maar ze studeert Literatuurwetenschappen, dus als dat niet zo zou zijn zou het heel lastig worden.

Succes!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:32

Biepje schreef:

Ik studeer in een vast ritme: 2u studeren-half uur pauze-2u studeren-1u pauze-2u studeren-...

Wat in hemelsnaam is fluoriceren? Haha!

Tsja, hoe ik het doe... eerst alles een keer doorlezen, zodat je een globaal idee hebt waar het over gaat. Ondertussen de belangrijke dingen al onderstrepen met marker of potlood. Als ik klaar ben met lezen begin ik met samenvatten, waarbij ik dan vooral naar de gemarkeerde dingen kijk. Een paar richtlijnen: voorbeelden nooit onderstrepen. Ze zijn handig, maar niet bij 't onderstrepen Knipoog Tussenkopjes zijn altijd erg informatief, let er ook goed op want dat is eigenlijk het belangrijkste van de hele paragraaf. Ook staat op het einde van een paragraaf en/of hoofdstuk eigenlijk altijd een samenvatting waar de belangrijkste punten in staan, daar kan je ook al uithalen wat je moet behandelen in je eigen samenvatting en wat je kan laten zitten. En bv. bij opsommingen; onderstreep alleen de kernwoorden (dus firstly, secondly, thirdly etc.). In je samenvatting kun je die nog wat verder uitwerken.

Enne... het allerbelangrijkste: alles goed bijhouden en tijdens colleges notities maken. De tekst is belangrijk, maar in de colleges wordt het essentiële besproken!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:47

_Scarlet_ schreef:
Biepje schreef:

Wat in hemelsnaam is fluoriceren? Haha!

Aanstrepen met een markeerstift vermoed ik Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:49

Wat leuk dat je psychologie doet in Groningen! Haha! Ik krijg deze maand m'n bachelorbul psychologie en doe nu een schakeljaar sociologie, ook in Groningen.

Sja, tips... Probeer je niet te druk te maken, je hoeft heus niet alle details te weten. Knipoog Als je een paar uur bezig bent met 6 pagina's probeer je het waarschijnlijk té goed te doen. Ik lees met gemak 15-30 pagina's per uur. Uiteraard spelen factoren als de taal van de tekst, de hoeveelheid nieuwe termen en het aantal woorden op een pagina mee, maar 6 pagina's in een paar uur is echt heel weinig. Lachen

Niet alle vakken zijn moeilijk, dus besteed je tijd efficiënt! Steek de meeste tijd in de vakken die je moeilijk vindt, zoals waarschijnlijk statistiek Gaaaap en biopsychologie. De meeste vakken heb ik in 1 keer gehaald met slechts het lezen van het boek en/of de artikelen. Onderstrepen of markeren kan je helpen te concentreren op de hoofdlijnen. Dit geldt nog meer voor samenvatten, maar ik moet bekennen dat ik nog nooit de motivatie heb kunnen vinden om een compleet boek samen te vatten. Wat ook goed helpt is om je bijvoorbeeld na elk hoofdstuk af te vragen waar het nou écht om gaat. Of nog beter, praat er met anderen over en leg uit wat je wijzer bent geworden!

Over de samenvattingen van de JOHO ben ik niet zo positief. Ik heb er wel eens een paar aangeschaft, maar ik vond de kwaliteit nogal wisselend. Sowieso kunnen deze samenvattingen nooit het lezen van de stof vervangen. Als je alleen de samenvatting van de JOHO gebruikt (en ik weet dat er mensen zijn die dat doen) loop je het risico dat je slechts een samenvatting van de samenvatting onthoudt en dat is meestal niet voldoende.

Probeer zoals je al doet op tijd te beginnen met het bestuderen van de stof. Ik vind het zelf erg prettig om een half uur lezen af te wisselen met huishoudelijke klusjes. Sommige mensen studeren langer achtereen, maar neem nou maar van me aan dat bijna niemand zich langer dan een half uur optimaal kan concentreren. Natuurlijk kun je langer doorgaan, maar je zult merken dat het steeds langer duurt voordat je een pagina omslaat. Ik houd voor mezelf aan dat zodra ik zinnen of alinea's moet herlezen het tijd is voor iets anders. Wat ook goed werkt voor mij is hazeslaapjes tussendoor. Ik zet geen wekker, val echt in slaap en ga verder als ik weer wakker word, meestal na 15-20 minuten.

Ik ga zelden naar colleges. Bloos Aan het begin van het blok neem ik het me vaak wel voor, maar het feit is dat ik ze altijd vervelend heb gevonden en ik vrees dat dat ook niet meer gaat veranderen. Veel docenten zijn uitstekende onderzoekers maar minder getalenteerde vertellers en dat gecombineerd met mijn normale (en dus niet zo lange) concentratievermogen maakt dat ik na een half uur moet vechten tegen verveling en slaap, om het over de 3 kwartier die volgen op de pauze nog maar niet te hebben. Ik vind het werkelijk afzien. Bloos Maak je geen illusies over het gebruik van collegesheets als je het college hebt gemist, deze kunnen handig zijn als je het college hebt gevolgd en je je geheugen wilt opfrissen maar anders zijn ze compleet waardeloos. Je mist gewoon een kapstok om die losse steekwoorden aan op te hangen. Als je je zorgen maakt om een gemist college kun je dan ook beter een medestudent vragen wat er besproken is.

De hoofdlijn: concentreer je op de hoofdlijnen. Clown Het scheelt dat je zelf al zegt dat je de stof interessant vindt, dat is het halve werk! Veel succes en plezier!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:11

Ik had de eerste periode van mijn studie ook veel moeite met het lezen van mijn engelse boeken. Ging ook ontzettend traag en alles leek belangrijk. Inmiddels heb ik er geen moeite meer mee. Het is vooral een kwestie van oefenen en gewoon doen. Hoe vaker je het leest, hoe sneller het gaat, uiteindelijk kun je die 50 pagina's best lezen voor je college van de volgende dag. Ook hoef je de stof voor het college niet te weten, je moet het doorgelezen hebben. Na het college weet je de belangrijkste punten en kun je echt een goede samenvatting maken. Aan de andere kant heb je natuurlijk tijdens het college wel een voordeel als je de tekst al wel gelezen hebt. Het is een beetje een combinatie vinden tussen wat wel en niet doen, en in de loop van het jaar vind je die combinatie vanzelf en gaat het studeren je een stuk makkelijker af!

Succes!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:14

Ik studeer ook in Groningen (Life Science&Technology) en ik leer altijd alleen wat er op de slides staat, das genoeg. Ik weet niet of jullie ook slides krijgen?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:25

Leuk nog iemand hier die in groningen psych doet! Haha! Dit wordt mijn vierde jaar, moet nog een tweedejaarsvak, 3 derdejaarsvakken en mijn bachelorthese.

Ik denk dat je het te goed wil doen. Je hoeft echt niet alle details te weten. Dat engels gaat op een gegeven moment steeds makkelijker. Als je iets niet weet ga er dan niet op zitten zwoegen. Lees het even door, kijk of het op het college uitgelegd wordt en of je het daarna beter snapt.

Ik ben iemand die bijna alle colleges wel volgt, omdat dit me enorm scheelt met lezen. Vaak lees ik van te voren de stof vluchtig door en na het college lees ik het wat aandachtiger door. Ik schrijf wel eens wat op als ik aan het lezen ben maar echt alles samenvatten doe ik niet. De colleges geven vaak de rode draad, dus de belangrijkste dingen.

Ik heb trouwens nog een aantal oude tentamens en samenvattingen van eerste jaars vakken op mn pc staan. Pm maar als ik je die moet mailen Knipoog

Zijn er voor overzicht/gray nog practica? Die zou ik goed bijhouden.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:21

Handig topic.
Goede tips komen voorbij, maar mijn vraag is dan weer..

Vatten jullie dan al je boeken samen ?
Ik heb nu 6 boeken, maar om die nu allemaal te gaan samenvatten..Dan ben ik volgend jaar nog niet klaar bij wijze van Haha!

Had niet verwacht dat studeren nog zo lastig zou zijn !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:51

Ik vat persoonlijk al mijn boeken samen ja Ja
Kost wel ontzettend veel tijd, maar ik doe het puur omdat ik
het voor mezelf dan beter kan onthouden Lachen

Veel klasgenoten markeren de belangrijkste stukken uit t boek en leren die,
het is maar waar je zelf voor kiest.
Vaak kun je de lijn van de colleges volgen bij het bepalen wat
belangrijk is. De docent verteld toch meestal de hoofdlijnen Lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:07

Ik vat wel alles samen ja, maar natuurlijk niet alles tegelijk Knipoog Ik onthou ook alles veel beter als ik het samenvat. En zo veel tijd kost 't me niet eens, ik maak m'n samenvattingen eerder te summier dan te groot, haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:00

Ik ga nu naar het tweede jaar van een HBO opleiding. In het begin van het eerste jaar snapte ik dus ook echt niet wat nou belangrijk was om te leren en wat niet. Ik kon hoofd- en bijzaken niet van elkaar onderscheiden. Ik heb omdat het daardoor niet heel goed ging qua tentamens, een cursus Leren Studeren gevolgd bij mij op school. Daar heb ik oa geleerd om blokschema's te maken. Dat gaat zo: eerst kijk je naar de opmaak van het boek:
- hoe zijn de hoofdstukken ingedeeld?
- hoe sluiten de hoofdstukken op elkaar aan?
- staan er samenvattingen in het boek?
- staan er begrippenlijsten in het boek?
enzovoorts. De inleidingen van de hoofdstukken kunnen daar ook bij helpen.

Wat ik dan doe is de stof lezen, zodat ik hem begrijp. Dan markeer ik van alle alinea's van dat hoofdstuk echt alleen de belangrijkste punten. Hoeveel er dat zijn verschilt natuurlijk per boek, maar als een alinea ongeveer een halve bladzijde beslaat, dan zijn dat ongeveer vier punten. Die vier zinnen schrijf ik dan vervolgens niet over zoals bij een normale samenvatting, maar daarvan noteer ik kernwoorden. Die zet je in een blokje. Zo doe je dat met alle alinea's van het boek. Onderling moet je proberen om de blokjes aan elkaar te koppelen. Zo krijg je overzicht over het grote geheel. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Het neemt net zoals samenvatten veel tijd in beslag, maar wel minder.
Op een gegeven moment moesten we voor een tentamen ongeveer 700 pagina's kennen, en door op tijd te beginnen met de blokschema's had ik als een van de weinige van de groep een voldoende, én ik had het hoogste punt van de klas: een 7. Lachen

O ja, diagrammen en grafieken enzo die in het boek staan moeten wij ook altijd goed kennen, maar dat kan natuurlijk verschillen met jouw stof. Lachen Succes!

Edit: bij mij op school hoef je geen begrippen uit je hoofd te kennen. Je moet wel weten wat ze betekenen uiteraard. Ook helpen hertentamens heel veel. Je weet dan van het eerste tentamen hoe de vraagstelling was, dus dan weet je veel beter hoe je moet leren voor je hertentamen. Vraag ook eens aan je docent op welke manier je het beste kunt leren, en hoe je jezelf kunt testen. Zo mag je ten alle tijden voor je tentamen oude tentamens van dat vak maken. Lachen

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:49

Bedankt voor al jullie tips! Heb vanavond het laatste stukje uitgelezen dat ik vandaag af moest hebben, en heb bij alle colleges flink wat aantekeningen gemaakt. Merk dat ik de stof nu opzich redelijk in mn hoofd heb. Ben vanavond ook begonnen met fluorisceren en een btje de hoofdlijnen in een soort samenvatting te zetten, mbv de aantekeningen. Ik schrijf denk ik nog steeds veel te veel op, maar dit is op dit moment wat werkt. Merk dat ik heel erg mn draai moet vinden, mara vanavond ging het lezen me al veel makkelijker af dan gisteren.

@ Alytuiere : zou het heel fijn vinden als je me dat toe zou willen sturen, met name de tentamens. Heb niet echt een goed beeld van wat ik kan verwachten. Heb wel proefvragen gezien in de syllabus van psychologische intuities, maar is dat vergelijkbaar? En inderdaad praktijk van psychology/gray hebben we nog, maar start volgende week dinsdag Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:04

haha, ik zat ook mijn hersens al te kraken op het woord fluorisceren!!

Ik maakte van de engelse biologieboeken altijd nederlandse vertalingen in de eerste 3 jaar. Heel veel werk, ik kon bijzaken amper onderscheiden en dus schreef ik alles over. daarna typte ik het uit, plaatjes erbij. het werd een heel boek. Ik maakte er ook wel een sport van en uiteindelijk beheerste ik de stof dan.
Later ging ik zien wat de hoofdlijnen waren en werd alles wat korter. Maar door de tijd die ik eraan besteedde, ging ik het wel zien!
Wat bij mij hielp, was de interactive study partner bij het boek. Stonden allemaal processen in in schema's, animaties en gesproken tekst erbij. net zovaak gekeken tot ik het ook "zag"

Samenvatten van nederlandse boeken is voor mij ook fijn. Of deelhoofdstukjes in 4 korte zinnen opschrijven. de opbouw van het boek bestuderen vind ik een goede tip!

Het kan ook helpen om samen te leren of bijeenkomsten te hebben met mensen om te praten over moeilijkheden van de stof. Maar dan moet het ook weer niet te gezellig worden!

Als je afdwaalt na 10 bladzijden: even wat anders doen! Misschien een schema maken of een kopje thee. Maar niet doorduwen, het werkt toch niet.

Succes!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:08

Kijk, dit zijn voor mij handige tips, aangezien ik dit jaar met een studie Nederlands start in deeltijd. Ik heb vandaag mijn huiswerk voor a.s dinsdag gekregen en denk dat ik niet meer kan gaan werken en slapen voor dinsdag!
Ik moet namelijk 4915 (!!) coupletten van een Middeleeuws gedicht samenvatten en analyseren. Dit gedicht is dus ook nog in het oud-Nederlands geschreven.... Ik krijg de het gedicht pas morgenavond, dus heel veel tijd is er niet!
Als iemand hier nog tips voor heeft....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:16

Beste Ts

Ik raad aan om eerst eens door te lezen.
Verder stelde ik daarna de structuur op. Vb titels en subtitels.
en daar schreef ik dan kort men samenvatting bij. dit deed ik vaak ook al tijdens de les. bespaarde me werk en bleef zo dicht bij de materie.