help, ik ben 23 en krijg een zoon van 16

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ronneke

help, ik ben 23 en krijg een zoon van 16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:00

pff ik zit een beetje in paniek...
ik heb sinds 7 maand een vriend en hij heeft een broer k van 16. mijn vriend zijn ouders verhuizen onverwacht naar spanje en k wil niet mee verhuizen. hij wil zijn vriendin enzo niet opgeven, heel begrijpelijk. eerst kon hij bij zijn zus terecht maar dat gaat niet door. zij ouders hadden een andere oplossing gevonden hij kon vanaf half september bij een tante terecht dus hij zou nu eerst 2 weken bij ons logeren. zowel ik als men vriend hadden daar geen probleem mee, men vriend was zelfs heel content om zijn broer nog eens te zien. mijn vriend ziet zijn familie niet veel want we wonen 150 km ver weg. maar nu komt het probleem, hij kan bij zijn tante ook niet meer terecht, waarom weet ik nog niet want mijn vriend en k zijn nog op weg naar hier en de uitleg volgt als ze hier zijn toegekomen. de enige oplossing die er nu nog is is dat k hier komt wonen, wat voor hem ook niet de ideale oplossing is want zijn vriendin woont 150 km verder maar daar is een oplossing voor te vinden dat ze afgewisseld bij elkaar logeren in het weekend. aan alles is een mouw te passen dus alles zal wel op zen pootjes terecht komen.
maar ik ben in paniek! ikzelf heb een dochter van 4 uit een vorige relatie en met haar gaat niet altijd alles in haar opvoeding zoals gepland maar daar wil ik niet verder over uitwijken. ik ben nu dus bang dat ik de zorg over een tiener niet zal aankunnen. ik ben zelf nauwelijks uit men apejaren en ik moet nu al de zorg opnemen voor een tiener. k is geen slechte jongen zeker niet, hij is zeker geen probleemkind maar ik was vroeger ook geen slecht kind en ik herinner me heel goed hoe ik mijn ouders het vaak moeilijk heb gemaakt. ik weet dus echt niet of ik dat zal aankunnen, gelukkig is mijn vriend er ook om te helpen maar toch...
het is zeker dat k naar hier komt, we gaan hem zeker niet in de kou laten staan en hem helpen zoveel we kunnen. voor hem moet het verschrikkelijk zijn dat zijn ouders hem achter laten en dat van de zoveel familie rond hem niemand hem in huis wil nemen. dus hij heeft nu echt wel steun nodig die zowel ik als men vriend hem zullen geven al zal het niet simpel worden.

wie heeft tips voor mij? is er iemand die zelf al de zorg voor een (schoon) broer of zus heeft moeten opnemen?
ik wil wat voorbereid zijn om alles zo goed als mogelijk te laten verlopen, als wij er een zoo 'tje van maken zal dit gevolgen hebben voor de rest van k zijn leven (spreek uit eigen ervaring wat veranderingen op deze leeftijd kunnen teweegbrengen en de rest van je leven beinvloeden)
Laatst bijgewerkt door ronneke op 01-09-08 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: help, ik ben 23 en krijg een zoon van 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:09

De vraag is; wie is toch die Zen??? Lips are sealed

Even ontopic: even heel bot niet jouw probleem, maar dat van de ouders van Zen Ja Als jij je er nu al zo rot onder voelt en je al zo druk maakt moet je hier niet mee akkoord gaan. Laat die ouders het lekker uit zoeken!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:13

Liek_ schreef:
De vraag is; wie is toch die Zen??? Lips are sealed

Even ontopic: even heel bot niet jouw probleem, maar dat van de ouders van Zen Ja Als jij je er nu al zo rot onder voelt en je al zo druk maakt moet je hier niet mee akkoord gaan. Laat die ouders het lekker uit zoeken!

Nou idd, leer eerst eens normaal ABN schrijven, dit is niet te doen! Wat irritant! Jij bent verder niet verantwoordelijk voor zijn broertje en die verantwoordelijkheid zou ik dan ook niet nemen!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:14

ik denk dat je zen moet lezen als "z'n" .

Verder denk ik dat dit niet jouw probleem moet zijn!!
Sowieso moet Zen ( Haha! ) inmiddels toch wel heel aardig zijn eigen boontjes kunnen doppen, dus zoveel opvoeding zal hier toch niet meer echt nodig zijn wel?
Maak van een mug geen olifant en als je denkt dat het misgaat, laat je vriend het dan oplossen, het is tenslotte zijn broer!

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:15

zen moet eigenlijk zijn zijn zal het veranderen, ik vergeet altijd mooi AN te typen

men vriend zijn probleem want k is zijn broer dus ook mijn probleem. ik voel me er niet rot bij, ik ben gewoon bang om zoveel verantwoordelijkheid te hebben. het kan zijn dat alles perfect verloopt en ik me nu zorgen voor niets maak maar ik kan net als niemand dat kan in de toekomst kijken dus maak ik me wel zorgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:19

Vraag is natuurlijk waarom zijn familie hem niet in huis wil nemen.
Ook snap ik de ouders niet, een kind van 16 hoort toch mee te verhuizen?!

Weet wel dat je een heel stuk van je privacy opgeeft
Denk er goed over na, bij slecht gevoel niet doen.
Misschien een optie om het eerst een maand (of 2) aan te kijken en dan verder zoeken. Wellicht dat hij op kamers kan

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:20

Een zoon? Das wel heel overdreven... Verder moet je gewoon goede afspraken maken en kijken hoe het gaat.. Meer kan je niet doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:24

Hij is 16, toch? Dan ben je al een heel stuk op weg naar volwassenheid. Die jongen zal jou echt niet zien als zijn nieuwe moeder en zo moet je je ook vooral niet gaan gedragen, want dat gaat gegarandeerd fout. Daar is het leeftijdsverschil gewoon te klein voor.

Ik zou mij gewoon niet teveel met zijn opvoeding bemoeien, maar wel duidelijk maken dat áls er iets is, hij bij jou terecht kan.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:24

Ooh dat is wel lastig.
Zoals Liek@ beschrijft, heeft ze natuurlijk wel gelijk het is ook hun probleem.
Maar ik snap ook dat er meerder wegen naar Rome gaan Clown
Misschien zou je met je vriend kunnen overleggen dat je niet de verandwoording wilt nemen voor zijn opvoeding, simpel weg doordat je voldoende hebt aan je eigen dochter.
Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat jij maar ja nee en amen moet zeggen, maar als het er echt op aankomt om hem de wacht aan te zeggen.
Plus ik vind dat een kind van 16 ook wel zelf al wat verandwoording kan nemen.

Maar aan de andere kant weet ik prcies wat hierboven staat.
Mijn ouders hebben bijna de hele fam ik huis gehad.
Dus ben al kind zijnde niets anders gewend.
Nu kregen wij thuis wel de probleem gevallen, met toren hoge schulden.
Toen hij bij ons (ouders thuis) weg ging was hij schuld vrij, helaas is dat niet zo gebleven

Vind het moedig van je, dat je klaar staat voor hem, maar denk wel aan je zelf.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:27

Een zoon !?!?!?!?! Nee hoor, hij is de broer van je vriend !!! Een 16 jarige zal mss wel iets begeleiding kunnen gebruiken, maar ik zou me niet als zijn moeder opstellen, dat is echt vragen om problemen !!!

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:30

@ Wiesje: bedankt voor het grapje over Zen ik kon er toch mee lachen Haha! ik heb het ondertussen aangepast en hoop dat mijn tekst nu wel leesbaar is ( als ik in paniek ben let ik niet goed op mijn schrijfwijze, sorry Bloos ) idd ik maak van een mug een olifant en waarschijnlijk is er van opvoeding geen sprake meer maar ik herinner me welk kreng ik vroeger kon zijn als ik 16 was Tong uitsteken en dat jaagt me de stuipen op het lijf Haha!

@ annastasia: zijn zus zag de verantwoordelijkheid niet zitten en wat er misgelopen is bij zijn tante krijg ik straks maar te horen.

@ Liedje: het is overdreven maar zo voel ik me Clown

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:32

mijn moeder ging ook verhuizen toen ik 16 was, en ik wilde niet mee,omdat ik al werkte wilde ik maar al te graag in de flat blijven, maar helaas mocht dit niet ivm leeftijd, dus hebben we samen een kamer gezocht.

Als die echt bij jullie komt wonen zou ik duidelijke regels stellen en die moet hij nakomen, zoniet is het afgelopen.
Iemand in huis halen ook al is het familie is best moeilijk, heb zelf 2 keer andere in huis gehaalt voor een maandje, maar zou het nooit meer willen doen ( was trouwens niet eigen familie) 1 keer de neef van me partner MET vriendin en 3 kids ( RAMP)
2de keer goeie vriend met vriendin ( RAMP)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:33

Niet om je verder op stang te jagen maar naar mijn mening heeft een 16 jarige nog steeds 'opvoeding' nodig. Al zullen de meeste 16 jarige zelf zeggen dat dat niet zo is. Haha!

De broer van je vriend bij je in laten wonen vind ik nogal wat. Dat is wel wat anders dan een weekje logeren. Los van de verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt is het ook nog eens inbreuk op je privacy. Je zit nu s avonds lekker met je vent op de bank, straks zit zijn broer ernaast... Dat hoeft helemaal niet erg te zijn maar je moet je wel bedenken of je dat wel wilt.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:36

@ Narya: hij moet me niet aanzien als een nieuwe moeder, zeker niet! het idee jaagt mij alweer de stuipen op het lijf Tong uitsteken het is de bedoeling dat hij me als een vriendin aanziet waar hij zijn hart kan luchten maar ik en mijn vriend moeten ook het recht hebben om hem erop te wijzen als iets tever gaat.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:46

Ir111 schreef:
Niet om je verder op stang te jagen maar naar mijn mening heeft een 16 jarige nog steeds 'opvoeding' nodig. Al zullen de meeste 16 jarige zelf zeggen dat dat niet zo is. Haha!

De broer van je vriend bij je in laten wonen vind ik nogal wat. Dat is wel wat anders dan een weekje logeren. Los van de verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt is het ook nog eens inbreuk op je privacy. Je zit nu s avonds lekker met je vent op de bank, straks zit zijn broer ernaast... Dat hoeft helemaal niet erg te zijn maar je moet je wel bedenken of je dat wel wilt.

echt opvoeding is het niet maar het moeilijke in mijn ogen is voor hem om kritiek te kunnen aanvaarden van iemand die nauwelijks ouder is. hem laten doen waar hij zin in heeft gaat niet, er moet iemand zijn die hem duidelijk maakt wanneer het erover is. op die leeftijd herinner ik van mezelf dat het moeilijk was me aan regels te houden. als mijn moeder zei om 1 h thuis als ik ging fuiven maakte ik er graag 2h van en zo is bijna iedereen van die leeftijd denk ik. dat zal niet makkelijk worden denk ik want ik zou op die leeftijd zeker niet luisteren naar iemand die maar 7jaar ouder is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:46

Hoi,

als 'zoon' moet je hem absoluut niet zien natuurlijk. Ik vond de titel verwarrend en dacht dat je een oudere vriend hebt met een zoon van 16 Knipoog Ik snap niet dat hij van zijn ouders niet mee moet verhuizen, hij is nog minderjarig!!! Hem bij jou in laten wonen is iets heel anders dan op kamers natuurlijk.

Stel dat hij bij zijn broer blijft zullen jullie eens rond de tafel moeten gaan zitten. Je broer kan tot zekere hoogte regels opstellen voor zijn broertje, maar ja ook hij is niet de vader hé. Van jou zal hij dat al helemaal niet pikken waarschijnlijk. Alleen komt hij wel bij jou inwonen. Dus je kunt wel regels opstellen waar hij zich binnenshuis aan moet houden. Maar wat hij buitenshuis doet, daar heb je natuurlijk niets mee te maken.
Ik denk dat je hem echt moet zien als huisgenoot. Wil je dit niet dan zul je dit duidelijk moeten zeggen. Je vriend kan dan wel bij je intrekken, zijn broer niet. Dit is niet jouw probleem en niet van je vriend. Het is aan zijn ouders om het te regelen.

Hebben zijn ouders uberhaubt aan jou gevraagd of hij bij je mag komen wonen???? Anders vind ik het helemaal maar raar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:49

@ Ronneke: wat jij zegt is precies wat ik bedoel. Mss niet opvoeden zoals je met een kleuter doet. Maar wel grenzen stellen en dat lijkt me verdomt lastig bij een 16 jarige die de regels van broer en de vriendin van zijn broer moet opvolgen.

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 22:56

@ Delphi: zijn ouders hebben me gevraagd of ik ermee akkoord was dat hij 2 weken kwam logeren. mijn vriend is vanavond met die reden vertrokken om hem te halen. ik heb van mijn vriend te horen gekregen aan de telefoon dat er problemen waren en k nergens anders dan bij ons terecht kon. afspraken zullen er zeker gemaakt moeten worden maar als mijn vriend gaan werken is moet ik ook iets te zeggen hebben op k want ik ben altijd thuis en hij zal het meest bij mij zijn.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:17

Zolang je met respect naar elkaar toe omgaat moeten die leeftijden geen probleem zijn. Dat jullie onder één dak wonen en jij verantwoordelijkheid draagt wil nog niet zeggen dat hij je zoon wordt. Uiteraard mag en kan je grenzen stellen, maar probeer je niet als ouder figuur op te stellen want dat ben je niet. Hij heeft ervoor gekozen niet mee te gaan met zijn ouder figuren dus in dat opzicht is hij die 'kwijt', wat natuurlijk niet betekend dat hij niet onder, in dit geval jouw en dat van je vriend, gezag valt.
Kijk het even aan en als het niet gaat voel je dan vooral niet schuldig of tot dingen verplicht, het is al heel wat als je het een kans geeft. Lachen Hij is 16 wat betekent dat hij nog altijd onder de supervisie van zijn ouders valt en zij zijn dan ook verantwoordelijk. Heb je er een fout gevoel bij, ook tegenover je dochter, doe het dan bij voorbaad al niet! Je bent haar wel dingen verschuldigd en voor haar verantwoordelijk... jij bent háár ouder figuur en hij heeft zijn eigen ouders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:26

Oh, ja op die manier. Dus jij hebt zijn ouders niet meer echt gesproken sinds jullie weten dat hij na die twee weken geen ander adres heeft.

Misschien een idee om jouw leefregels op papier te zetten? Dit is voor iedereen duidelijk. En meid, laat je niet overhalen tot dingen waar jij niet achter staat hé, want het is niet niks. In het begin misschien erg gezellig, maar later kan het zeker iritaties opleveren. Succes in ieder geval!!!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:48

Hallo.

Ik weet het voelt voor jou heel raar zo allemaal en geef je ook groot gelijk. Want het broertje van je vriend in huis halen neemt ook een deel van jullie privacy weg. Of jullie huis moet groot genoeg zijn ?

Maar ook vertelde je in je verhaal dat hij absoluut geen moeilijk persoon is dit kan natuurlijk ook een hele hoop schelen, en iemand van 16 weet vast zelf ook wel hoe om te gaan met zich zelf en dat ie bij een ander aan de regels moet houden ? Want neem aan dat ie voorheen op bezoek bij anderen (kennissen/families) ook zich netjes moest gedragen etc.

Ik weet niet of jullie een zolder hebben maar daar zou je hem in principe ook kunnen laten wonen, dan heb jij met je vriend ook nog de privacy (alhoewel je een kind van 4 ook hebt lopen, maar deze zal ook toch wel eens in zoveel tijd bij haar vader zijn ?). Maar goed als jullie dus een zolder hebben zouden jullie hem daarop kunnen laten wonen, hij zal vast toch wel een eigen tv + pc oid hebben ? Zo niet dan hebben wij nog wel een goeie kleurentelevisie in de aanbieding voor hem bij als nodig is.

En zo zou (bij waarneer die zolder werkelijk aanwezig is) het broertje van je vriend bij jullie op zolder kunnen wonen.
En dat je dan duidelijke afspraken maakt omtrent bijv geluidsoverlast etc... en zich netjes gedraagd en neem aan dat ie toch ook wel weet hoe die een wasmachine aan zet en hoe die moet koken, naja dit kan ie zelf ook dan doen (en hebben jullie hem als ware alleen maar in huis genomen en woont ie op zolder).

Denk er iig goed over na er zijn goeie mogelijkheden (bij waarneer er wel een zolder aanwezig is of extra grote kamer ?).

Sterkte! Knipoog

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:56

Nou iedereen roept hier wel dat het overdreven is, maar hoe zou je het zelf vinden om plotseling een puber in je huis te krijgen terwijl je nog zo jong bent? Ik zou tegen die ouders/zoon zeggen dat ze zelf maar een andere oplossing moeten zoeken want dat jij er niet op zit te wachten hem in huis te nemen. 'ik ben 23 en krijg een zoon van 16' lijkt me een beetje overdreven, maar in huis nemen zal veel veranderen in je leven en ik zou er eens goed over nadenken of je dat wel wil.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:58

Hij is 16? Waarom moet hij dan bij jullie wonen? Hij kan toch ook ergens een kamer zoeken? Ik was ook 15 dat ik uit huis ging en ging studeren.

Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om een 16 jarige in huis te nemen.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:47

Wat ik me afvraag is wie er financieel voor die jongen gaat zorgen...hij zal toch naar school moeten,kleding en eten endereglijke nodig hebben...
Hebben jullie hier afspraken over gemaakt met zijn ouders?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:56

Juist WO, daar zat ik net ook aan te denken. Wie strijkt kinderbijslag op en wie betaalt zijn ziektekosten en kosten voor eten, kleding etc? Krijgen jullie daar dan een budget voor van zijn ouders?

Bij mij rijst meteen de vraag:
-waarom niet mee verhuizen?
-waarom nu ineens niet meer bij tante
-waarom in hemelsnaam bij jullie???