4 camera's in de straat!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

4 camera's in de straat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:42

Ik woon in een heel normaal, rustig en 'sfeervol' dorpje in Friesland. Gewoon in een 2 onder één kap woning in een vrij rustige straat als de kinderen niet naar school hoeven of gewoon op school zijn. In de schoolstraat dus... We hebben hele aardige buren en sowieso wel een gezellige straat. Iedereen kent iedereen hier en er gebeuren vrijwel geen rare dingen in de straat of het dorp. Tuurlijk zijn er wel eens mensen die kattekwaat uithalen, in de zomer plotseling vuurwerk afsteken of met oud en nieuw een grap uithalen. En dat was afgelopen oudjaars nacht ook het geval.

Een blok verder op hebben de mensen hun auto voor huis staan. Iedereen mag daar staan, dus ook anderen. De mensen die daar wonen hebben het daar niet zo op en zodra je je auto op 'hun' plek neerzet wordt er aangebelt of je je auto er vriendelijk weg wilt halen omdat zij 'm daar willen hebben staan. Afgelopen oudjaars nacht heeft o.a. waarschijnlijk mijn buurjongen op 'hun parkeerplaats' een parkeervak gespoten/geverft met daarin een tekst wat op hun sloeg...

De buren waren daar niet zo van gediend en zijn naar de politie gestapt.. Ze denken namelijk dus dat mijn overbuurjongen dat heeft gedaan met nog een aantal, maar ze kunnen het niet bewijzen. De politie kan daarom niets doen.

Nu hebben die mensen én hun dochter die naast hun woont 4 camera's geplaatst rondom hun huizen om de boel in de gaten te houden. Ze kunnen dus alles en iedereen bekijken die maar langs loopt, fietst of rijd.

Maargoed, mijn vraag. Mogen zij zomaar 4 camera's plaatsen om de boel in de gaten te houden?

Storm

Re: 4 camera's in de straat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:44

Ik denk het wel, zolang het op hun eigen terrein is en ze de beelden niet openbaar maken. Dit word op bedrijventerreinen ook gedaan dus waarom zou het niet bij een woonhuis mogen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:45

Nee, natuurlijk mag dat niet, mochten er camera''s MOGEN hangen, moet dat in de straat duidelijk aan gegeven worden.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:47

'T wordt NIET aangegeven en die camera's staan gericht op de straat en waar de auto's staan. Je wordt dus gefilmt..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:51

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:52

Ow ik heb zo een ongelooflijke hekel aan mensen die hun auto perse daar willen hebben staan in een straat.
Bij mij in de straat is dat ook zo erg. Er staan altijd een aantal auto's in de straat en het zijn altijd dezelfde auto's die op dezelfde plek staan.
Er zijn een paar waar ik wel om durf te wedden dat ze aan zullen bellen als je de auto op 'hun' plaats hebt staan.
Mijn vriend zet zijn auto wel eens op de plek voor ons huis op de plek waar de auto van de overbuurman altijd staat. Op het moment dat onze auto weg gaat, zet de overbuurman gauw zn auto op 'zijn' plek neer, mits hij thuis is. Zo kinderachtig.

Wat betreft de camera's; volgens mij mag dat niet. Je wordt gewoon bespioneerd eigenlijk. Asociaal...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:54

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:55

Je mag toch je eigen terrein wel beveiligen met camera's? T zou me ook niet zo kunnen schelen eigenlijk..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:57

Volgens mij mag het ook. Precies zoals Storm zegt. Als ze maar op hun eigen terrein staan. Deze mensen kunnen nu in de gaten houden wie hun terrein betreedt. Het is dus gewoon beveiliging lijkt mij.

di_Segno

verootjoo schreef:
Je mag toch je eigen terrein wel beveiligen met camera's? T zou me ook niet zo kunnen schelen eigenlijk..

Ja dat wel, maar niet de openbare weg cq 'hun' parkeerplaats. Knipoog

monica08

Ik denk ook niet dat dat zomaar mag, misschien kan je het ergens bij een gemeentehuis na vragen ofzo? En dan er nog evt. wat aan veranderen, want het is tenslotte niet ''hun'' straat dus iedereen zou er mogen parkeren

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:59

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:00

Het is NIET hun straat en ook niet HUN parkeerplaats...

Doordat er een school tegenover staat lopen, fietsen en rijden er door de weeks echt giga veel mensen langs.. Ja

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:05

Volgens mij (na het lezen van de info uit de links) mag je wél je eigen tuin en huis filmen omdat dit geen openbaar terrein is, maar het materiaal niet langer dan 24 uur bewaren.
Je mag niet zomaar je straat filmen, tenzij je je camera goed in het zicht hebt hangen én je de buurt op de hoogte brengt van het toezicht. Ook hier mag je je beelden niet langer dan 24 uur bewaren.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:06

Nee, niet hun parkeerplaats maar, wel hun auto die daar staat. Dus, toezicht houden op je eigen spullen zou dan niet mogen? En mensen die zich normaal gedragen en alleen langs rijden hebben toch niets te vrezen? Zolang de beelden maar niet openbaar gemaakt worden.
Als je echt twijfelt moet je even naar de politie gaan en het daar navragen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:09

Dit vond ik op een andere site;

Citaat:
Op het maken van videobeelden door particulieren zijn de regels van de Wet bescherming
persoonsgegevens, de Wpolr of de Gemeentewet niet van toepassing, tenminste als er sprake is
van persoonlijk gebruik. In dat geval geldt de regel van de maatschappelijke zorgvuldigheid
zoals neergelegd in het Burgerlijk Wetboek. Een burger die zijn eigendommen wil beveiligen met
camera’s mag niet de openbare weg filmen, tenzij hij dat met de gemeente heeft afgestemd.
Als
blijkt dat een burger zonder afstemming de openbare weg filmt, kan de gemeente besluiten om in
het kader van het handhaven van de openbare orde stappen te ondernemen tegen deze burger.

bron; http://www.cbpweb.nl/downloads_artikele ... ezicht.pdf

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:17

Ik zal het morgen allemaal eens even besnuffelen! Ja

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:23

Tja dat is idd niet leuk nee. ik denk niet dat het mag.Of ze moeten het aangeven,

wij hebben alltijd last van mensen die hun auto bij onze uitrit zetten dus dat we er niet normaal uit kunnen.

Zo hebben we een tijdfe gehad dat dezelfde auto dat deed terwijl er genoeg plek was op de parkeerplek. Want bij onze uitrit mag je niet parkeren.Toch doen veel mensen het helaas. Meestal zetten we als we de auto voor de 2e keer zien een briefje.

Maar als 'hun' parkeerplek niet op hun terein is. Dan mag iedereen er gewoon parkeren. Dus vind belachelijk dat ze dan camera's hebben geplaats

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:25

Het eerste wat ik denk (behalve 'goh, woon je hier in de straat?' - ik heb ook zo'n overbuurman, ook over een openbare parkeerplek... Lips are sealed) is dat je gezien de privacywetgeving niet op openbaar terrein mag filmen. En dat blijkt ook uit de links die gegeven worden. Ze mogen dus wel op hun terrein staan, maar de weg mag niet gefilmt worden. En daar gaat het voor zover ik het begrijp wel om...

Overigens doet het feit dat hun auto daar staat daar geloof ik niets aan af; als zij dat een risico vinden moeten ze hem elders parkeren. In een garagebox bijvoorbeeld. Openbare weg is openbare weg, wiens eigendom er dan ook staat...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:32

Ik heb geen idee of het mag, maar lijkt me niet, eigenlijk..

Bij ons in de straat hebben we er ook zo één. Er zijn gewoon mensen die een onwíjze oude auto gekocht hebben, om de parkeerplek voor hun huis bezet te houden! Dus dan rijdt de één weg in de 'hoofdauto', de ander springt snel in het oude karretje om hem op 'hun' parkeerplek te gaan staan. En zodra de 'hoofdauto' weer terug is, wordt het oude autotje weer een stukje verderop gezet tot ze hem weer nodig hebben.
Te gek voor woorden

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:55

Jeezus, hoe erg kun je zijn zeg... Als je zo f***ing lui bent dat het teveel is misschien 50m te lopen naar je woning, hoe zielig ben je dan niet?
Ik ken het probleem niet echt, wij wonen in een hele rustige straat met meer dan genoeg plaats.
EN over de camera's: In België mag je niet zomaar ongevraagd mensen op openbare plaatsen (=openbare weg) filmen. Dat vind ik maar goed ook!
Stel je voor dat je overal gefilmd wordt...

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:48

Nee je mag niet een openbare plaats filmen zonder toestemming. Als het mag moet het ook aangegeven worden.
Zal mooi worden iedereen die dan overal camera's wil ophangen!

IceBabY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:49

Lijkt me niet dat ze mogen filmen.

Hier in de straat is eigenlijk niemand zo, op 1 iemand na! Als ze weg zijn met de auto zetten ze daar hun scooter neer en een kinderwagen ernaast en scooter+kinderwagen aan de ketting. Niemand kan hun parkeerplek dus inpikken! En als ze weer terugkomen nemen ze lekker de tijd om alles weer van de parkeerplek af te halen om hun auto daar weer neer te kunnen zetten. Heel irritant als ze precies voor je neus rijden, want je weet dan gewoon dat je heel lang moet wachten voordat ze eindelijk zijn ingeparkeert.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:49

- Het wordt niet aangegeven
- Mensen zijn er dus niet van op de hoogte
- Camera's worden gerich op de straat of een steegje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:54

Iemand uit onze buurt heeft dit ook gedaan toen zijn auto was gesloopt (auto stond op eigen parkeerplek vóór zijn huis). Mede door die camera's is een jongen betrapt die een fiets van een caravan jatte Nagelbijten / Gniffelen Kijk maar eens op youtube onder 'Fietsendief Koog aan de Zaan'. Maar zij zijn ermee naar de politie gegaan en er is niet gezegd dat het niet mocht ofzo...