Toegepaste Psychologie studie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Toegepaste Psychologie studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:47

Zijn er mensen die deze studie doen of gaan doen hier op bokt!?

Mloesje

Re: Toegepaste Psychologie studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:48

Ik ga dit jaar beginnen aan propedeuse toegepaste psychologie in Deventer!!

Waar ga jij de opleiding volgen?

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:48

Ik doe deze opleiding, maar in Belgie, daar heb je wss niet veel aan Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:03

Ik volg hem in Leiden, heel leuk!! wist niet dat ti ook in deventer zat (alleen groningen en eindhoven..) maar wat zijn je verachtingen ervan?

Welk jaar zit je smilie?

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:08

De opleiding die ik volg is propedeuse toegepaste psychologie. Is 1 jaar. Daarna hoop ik (wanneer ik mijn P heb) naar de universiteit te kunnen gaan.. Pedagogische wetenschappen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:10

koppeljaar dus..

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:12

Wat is jouw uiteindelijke doel ermee?

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:15

ik zit voor de 2e keer in mn 1e jaar
Eigenlijk een combinatie van het 1e en het 2e jaar.
en zit nu opnieuw met herexamens van het 1e jaar Clown
Dus als ik er niet door ben moet ik een andere richting gaan volgen.

K ben intussen druk op zoek naar een richting die erop lijkt, zodat ik toch vrijstellingen kan halen met de vakken waarvoor ik al gelaagd ben.
Jammer genoeg heb ik nog niks soortgelijks gevonden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:19

ik heb marketing en communicatie gedaan, ik ga voor de richting training en advies zodat ik het kan gaan combineren met mn marketing.. misschien hierna nog een master in bedrijfsprocessen, dan heb ik alles wat ik leuk vind Haha!

Wat heb je niet gehaalt smillie? (kan me niet voorstellen dat er heel veel verschil zit tussen jou en mij!)

Ik ben nu ook aan het leren voor mn her hoor :S persoonlijkheidspsychologie niet gehaalt met een 5,3!1 Zo banketstaaf, net 0.2 te weinig Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:22

Ik ga hem ook doen, en hoop daarna mijn schakeljaar klinische klinische psychologie te doen aan de universiteit.

Omdat ik zo dan drie jaar thuis kan studeren, als het me niet bevalt ga ik gewoon het jaar erop al naar universiteit. Je mag dan je tweede jaar starten in leuven

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:24

ik blijf over met psychodiagnostiek, algemene psychologie (al drie keer een 9) en 'sociologie en crossculturele psychologie' (is 1 vak)
Nja, ik ben naar een hogeschool gegaan, om ook op dat niveau les te krijgen.
Ik zit namelijk op Lessius hogeschool. Zij zeggen altijd dat ze een hogeschool zijn, maar unief niveau aanbieden.
Nja, dat unief niveau is wel iets boven mijn kunnen.
Hier wordt ook altijd gezegd, ga van Lessius naar een andere school, en die andere hogeschool zal makkelijker zijn.
Daar ben ik niks mee ntrlk Knipoog

Ik ben ook niet zo goed in leren, heb int middelbaar nooit moeite gehad, en nu moest ik ineens grote pakken leerstof echt leren.
Die overgang was niet makkelijk.

Bij ons zijn de afstudeer richtingen arbeids en organistatiepsychologie (wat jij doet denk ik), klinische psychologie, school en pedagogische psychologie

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:26

katiavl schreef:
Ik ga hem ook doen, en hoop daarna mijn schakeljaar klinische klinische psychologie te doen aan de universiteit.

Omdat ik zo dan drie jaar thuis kan studeren, als het me niet bevalt ga ik gewoon het jaar erop al naar universiteit. Je mag dan je tweede jaar starten in leuven

Let op met het nieuwe systeem in Belgie he, je moet je studiepunten terug verdienen, dus je moet slagen ofzoiets.. Lachen
Naar welke school ga je gaan?
En wat heb je gedaan in het middelbaar?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:29

Dus ik moet niet bang zijn dat lessius onder niveau gaat lesgeven.
Kun je iets over je ervaringen met lessius delen, sfeer, lesgeven, enz.
Met hoeveel zitten jullie in een jaar

Ja ken het systeem mijn zus heeft het net gedaan in een andere richting, vind het redelijk stom. Maar zie het niet zitten om op kot te gaan wegens gezondheidsredenen.

Ik heb aso gedaan, maar dat is inmiddels twee jaar geleden. Eerst diergeneeskunde gedaan maar uiteindelijk wou ik nooit dierenarts worden. En van psychologie heb ik een aardig mooie basis, heeft mij altijd aangesproken. Stom dat ik dit niet eerst heb gedaan.

Psychodiagnostisiek lijkt me verschrikkelijk moeilijk Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 22-08-08 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:31

ja idd, ik doe dan richting arbeid en organisatie..

Het probleem wat jij beschrijft hebben heeel veel studenten bij mij op de opleiding!! Veel boeken zijn in het engels, grote lappen tekst en je moet alles zelf doen.. Wanneer je het goed plant voor jezelf en zorgt dat je bij alle colleges aanwezig bent is het zeker wel te doen!

Ik heb er gelukkig geen problemen mee, werk ook gewoon fulltime naast mn voltijd opleiding (af en toe een beetje passen en meten, maar waar een wil is is een weg Knipoog)

Maar welke richting zou jij op willen? Want als je het niet haalt kan je de vakken die je mist als avond opleiding erbij nemen en gewoon door gaan volgens mij..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:35

Wow jeetje, fulltime werken en een voltijdse opleiding. Respect daarvoor. Hoop echt dat je het haalt smillie, kunnen we in september boktmeeting houden Lachen

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:37

psychodiagnostiek is werkelijk het vreselijkste vak ooit Tong uitsteken
De boek ligt hier naast mij, zou eik aan het blokken moeten zijn..

Goh, vorig jaar zijn we met 400 aan die richting begonnen, waarvan er 200 ongeveer geslaagd zijn.
Dit jaar waren we met 500, en de aula's voor het vorige herexamen zaten heel goed vol, dus ik denk dat er dit jaar weer een deel hard moeten zwoegen.

Neen, onder niveau zeker en vast niet.
Als je gewend bent om te leren en studeren is het waarschijnlijk alleen veel, maar niet moeilijk.
Voor mij, komende van STW en nooit geleerd te hebben, is de leerstof op zich niet zo heel ingewikkeld, wel de hoeveelheid.
En natuurlijk de verdomde meerkeuzevragen Knipoog

In het eerste jaar krijg je weinig opdrachten, bijna niks, je zit in grote groepen, enkel in het 2e semester kom je in kleinere groepjes terecht.
Persoonlijk ben ik niet zo tevreden van Lessius, examens zijn kwijtgeraakt vorig schooljaar, inschrijven voor herexamens kon niet online, je moest een papier gaan afgeven, ook zo met opdrachten, je moet de opdracht afgeven in school, tussen dat bepaald uur, terwijl ik dan helemaal niet op school moet zijn, en vriendinnen van mij op datzelfde uur examen hebben,..
Dat soort onnozelheden maakt dat ik soms behoorlijk geirriteerd ben Duivel

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:39

Romyv schreef:
Maar welke richting zou jij op willen? Want als je het niet haalt kan je de vakken die je mist als avond opleiding erbij nemen en gewoon door gaan volgens mij..

Ik wou in de klinische richting verder doen, omdat onder die klinische ook forensische zit.
En dat is wat ik uiteindelijk wil doen.
Twijfel nog een beetje tussen iets als justitieassistente of hippotherapie geven, al moet je in de hippotherapie wereld wel mensen kennen om echt aan een goede job te geraken denk ik...

En inderdaad, voltijds werken, en studeren, zou ik niet kunnen hoor.
Ik heb nu al te weinig uren in een dag zitten Cool

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:44

Wow dat zijn er veel, valt me eigenlijk tegen had kleinere groep verwacht. Omdat ze altijd roepen dat ze "persoonlijk" zijn.
En de slaagkans Nagelbijten / Gniffelen

Meerkeurevragen zijn inderdaad rot..... Hopelijk zijn ze een beetje mild met mijn dyslexie.

Ik wil ook de forensische richting uit (lekker in het hoofd van de moordenaar kruipen), maar eerst de drie jaar afmaken Vork

Ik woon wel tien minuten van de lessius af, dus voor mij iets makkelijker. Behalve als je dan examen hebt Dromen

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:46

slaagkans, tjah, hangt er een beetje vanaf met hoeveel je gestart bent.
Ze hebben een bepaald aantal mensen die naar het 2e jaar mogen ofzoiets...
Maar wees gerust, er stoppen er al erg veel met de januari examens Knipoog

Zeker omdat er 0,33 afgaat per fout antwoord he.
Anders had ik het zo erg niet gevonden

Jah, ik zal echt blij zijn als k dat 2e jaar haal, ik wil da zo graag
maar toch krijg k mezelf niet aant blokken
gisteren heb ik de boek nog es gelezen, straks de slides nog es
hopelijk kom in dit weekend wat onder stoom Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:47

smillie_ schreef:
Ik zit namelijk op Lessius hogeschool. Zij zeggen altijd dat ze een hogeschool zijn, maar unief niveau aanbieden.
Nja, dat unief niveau is wel iets boven mijn kunnen.

Ik heb een jaar psychologie op unief gedaan, terwijl een paar van mijn vriendinnen toen ook toegepaste psychologie op de lessius deden... Heb dus kunnen vergelijken, maar er is geen vergelijken aan hoor. Niveau op unief ligt nog een héél pak boven dat van de lessius. Neem nu bv statistiek.. Ik heb altijd ASO gedaan in't middelbaar, altijd rond de 5uur wiskunde gehad, altijd geweldig goede punten daarop. Wiskunde was echt 'mijn vak'. Terwijl één van die vriendinnen altijd op haar 3uur wiskunde serieus moest blokken om 60% te halen zeg maar.. Ik heb tijdens mijn blok 10dagen op rij van smorgens tot savonds met statistiek bezig geweest, echt serieus op geblokt. Ik had een 8 (wat eigelijk nog niet ZO heel slecht is als je het met velen vergelijkt). Die vriendin op de lessius had het op twee dagen moeten blokken en had een 16...

Zelf zou ik nooit aan de toegepaste psychologie willen beginnen, omdat je er ongeveer niets mee bent Clown. Je kan alleen een beetje één van unief gaan assisteren... Want zelf onderzoeken doen mag niet, zelf therapie geven mag niet, zelf begeleiden mag niet, je mag assisteren..

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:50

je mag begeleiden, je mag onderzoeken
je mag enkel geen zelfstandig psycholoog worden, maar dat is ook absoluut niet mijn doel Knipoog

Jah, tuurlijk is het niveau van een echte unief nog heel wat hoger, lessius zit zowat tussen hogeschool en unief in denk ik.

Enne, doe statistiek op lessius je 3 jaar vol, ga verder doen richting forensische op unief, en je hebt een vrijstelling voor statistiek op de unief.
Een vriendin van mij heeft dat voorgehad dusja, zij blij Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:51

Je moet soms ook gewoon geluk hebben met je vragen, soms heb je een examen op unief die onder het niveau van hogeschool ligt.
Dat is wel mijn ondervinding, en natuurlijk met de docent.

Zal wel een stukje academischer zijn, anders was er geen onderscheid. Maar met die bachelors word het nu wel makkelijker.
Want als het niveau niet ongeveer gelijk is, kun je jou schakelmaster vergeten. Maar een diploma is een diploma Vork
Behalve als je faalt in je master, dat zou wel rot zijn. Clown Want ik ben al 22 dus drie jaar voor niks zou rot zijn Vork

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:16

moet ook wel toegeven dat het soms wat te veel van het goede is hoor.. overdag werk ik, savonds doe ik mn paarden en 's nachts heb ik tijd voor mn studie net als in het wekeend.. heb dus nooit echt een dag vrij en ben aan het einde van de week dood moe omdat ik iedere week een slaaptekort opbouw..

Met toegepaste psychologie kan je idd op zichzelf staand weinig, maar zou never nooit psycho op de uni willen doen (vind de stof nu al saai en droog!! Daarbij vind ik klinishc werkelijk waar 3x niks..) Ik ga me echt richting op training en advies in combinatie met mn marketing en communicatie! als ik daar nog een master bedrijfsprocessen aan toe kan voegen zit je wel gebakken straks omdat je je commercieel kan profileren..

Wat je zegt over tentamens kwijt raken, onduidelijkheid over inschrijvingen van college's en werkgroepen ed. heb je OVERAL!! maakt geen ruk uit waar je zit hoor, iedereen die ik ken (zowel MBO, HBO als UNI) klaagt daar over..

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:23

Jah, ik heb het nog al van scholen gehoord.
Maar zowat al mn vrienden kunnen hun resultaten online bekijken, of kunnen online opdrachten indienen, formulieren afdrukken,...
Dan is het toch wat makkelijker dan altijd maar opnieuw naar die ene campus te moeten lopen om dat formulier.
En dan sta je daar, sturen ze je weer door, en uiteindelijk kom je terug bij dezelfde die dan dat formulier wel blijkt te hebben Knipoog

En examens kwijt raken komt niet zo heel vaak voor, of toch niet het verhaal dat wij kregen, we zijn toen in het nieuws geweest enzo..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 14:26

wij hebben blackboard op school, een website waar je op moet inloggen en kan je alle informatie per vak downlaoden, afdrukken, inzien ed. staan de roosters op, webmail, cijfers, mededelingen ed.

opzich handig, als iedereen het goed gebruikt wat dus niet gebeurd.. de een doet de cijfers in een dubieze map op de campus, de ander geeft ze tijdens het inzage college, weer een ander zet ze onder cijfers op blackboard en dan is het ook nog een optie om onder de cursusinformatie bij het vak in blackboard je cijfers te droppen.. als je dit alles hebt gehad, kan je altijd nog je mail proberen..