Hoe reageer jij op straatverkopers/ ledenverwervers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Hoe reageer jij op straatverkopers/ ledenverwervers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:23

Zie titel, hoe reageren jullie op zulke mensen die je in de stad ofzo aanspreken? Oke, ze doen ook maar hun werk maar ik vind ze altijd vervelend. "Mag ik u iets vragen?" "Nee". Óf ze beginnen toch gewoon met praten, óf ze zeggen ah please 1 minuutje, of ze lopen gewoon vrolijk met je mee en doen alsnog hun verhaal Scheve mond Of je ze voor het gesprek wel of niet aankijkt maakt niet uit, die truucjes kennen zij ook wel Tong uitsteken Van de kranten zeggen ze vaak iets van "mag ik u een gratis krant aanbieden?". Mijn moeder wil die krant wel, maar die krijg je pas gratis als je een abonnement afsluit. En verder heb je natuurlijk de goede doelen, pasjes voor korting op uitjes enzo, en noem maar op...

Anoniem

Re: Hoe reageer jij op straatverkopers/ ledenverwervers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:28

Ik loop door en negeer ze Knipoog Of zeg gewoon dat ik geen interesse heb, maar ik loop dus vooral door. Zodra je stil gaat staan is het mis Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:28

Toen ik studeerde in Tilburg kwam ik op station Tilburg mensen tegen die zo'n kortingkaartje voor DVD's, boeken etc probeerde aan te smeren. Echt drie jaar lang stonden ze daar en iedere keer dezelfde vraag: mag ik je iets vragen. Ze dragen gewone kleren dus op het eerste gezicht weet je niet dat ze aan het werk zijn. Echt op een gegeven moment na drie jaar was ik me toch uitgevallen tegen een meisje. Ik zeg: jullie stellen me nu al drie jaar diezelfde vraag, nee ik heb geen interesse. Meisje reageerde verontwaardigd met sorry hoor. Echt gewoon om gek van te worden Boos!
Als ik nu zo'n persoon voor me heb zeg ik: Gaat het over zo'n kortingspasje? Als ze dan ja zeggen, zeg ik dat ik er toch geen gebruik van maak en bijna geen DVD's , boeken etc koop en dan is het gelukkig genoeg.

Bij die ledenwervers zeg ik dat ik al genoeg goede doelen steun of zeg dat ik al lid ben. Dat werkt meestal wel. En als ik ze zie lopen kijk ik snel naar een winkel of strak arrogant vooruit. Dan spreken ze me bijna nooit aan. Knipoog

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:29

Ik zeg meestal dat ik op tijd sta en haast heb,en loop dus verder Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:30

Relaxed schreef:
Ik loop door en negeer ze Knipoog Of zeg gewoon dat ik geen interesse heb, maar ik loop dus vooral door. Zodra je stil gaat staan is het mis Knipoog

Voor mij geldt precies hetzelfde.
Ik blijf beleefd, maar ga er niet op in en ga zeker niet in discussie...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:32

Ligt eraan wat het is. Soms luister ik, soms geef ik gewoon netjes aan geen tijd of interesse te hebben.. Behandel hen zoals je zelf behandeld zou willen worden in die positie Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:34

Laatst had ik er eentje 'mag ik je iets vragen'
Ik: 'ga je proberen me over te halen geld te doneren?'
Hij: *even stil* 'ja nou, als je om kansarme kinderen geeft wel ja'
Ik: 'gemene truuk. En ik ben student, ik heb zelf al niet zoveel geld, dus ik kan het me niet veroorloven geld weg te geven'

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:35

Waarom gemene truuk? Dat zijn vrijwilligers die wat over hebben voor de minder bedeelde medemens. Iets meer respect had op zijn plaats geweest als ik dat zo lees.
Overigens wil student zijn niet automatisch weinig geld betekenen. Ik ken studenten die af en toe een paar euro doneren. Ze missen het amper, maar je kan er zoveel mee redden!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:36

Ik zeg altijd, ik ben al donateur Haha! Werkt het makkeljkst en het snelst! Bij ons staan ze altijd voor het station! Zo dom, want ik moet dan altijd haasten voor de trein Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:37

Ik ben al lid van drie goede doelen. Dat vind ik dus meer dan genoeg. Ik kan niet meer missen.
En dan nog proberen of er niet een goed doel bij kan en blijven zeuren.

Daarom ben ik het nu ook een beetje zat, dus ja ook ik heb een stuk minder respect voor die mensen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:39

Laatst wilde iemand mijn zusje en mij wat aansmeren.
Dus die gast: mag ik jullie wat vragen op deze mooie dag?
Mijn zusje: nee!
Hij: waarom niet?
Mijn zusje: omdat we wel wat beters te doen hebben op deze mooie dag!

En toen was het stil Nagelbijten / Gniffelen

Meestal zeg ik 'nee' en loop door. Vind het best wel irritant!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:42

Lous schreef:
Ik ben al lid van drie goede doelen. Dat vind ik dus meer dan genoeg. Ik kan niet meer missen.

Daarom ben ik het nu ook een beetje zat, dus ja ook ik heb een stuk minder respect voor die mensen.

'Die mensen' zijn ook mensen. Sommige doen het als baan, in geval van werving, (beter toch als hand ophouden van onze belastingcenten) anderen doen het vrijwillig met een goed hart, in geval van sponsoring en donaties (ook beter als elkaar de hersens inslaan van verveling)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:44

'Vragen mag, maar antwoord krijg je niet.'
Meesten zijn dan alweer weg. Lachen

Maarja het is misschien wel hun werk, ik vind niet dat het nodig is om meteen onaardig te doen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:45

Heb ik echt nooit gehad, nouja afentoe een blaadje in me handen gedrukt , dan stop ik het of in me tas of ik kijk ernaar en gooi het in de dichtsbijzijnde prullenbak. Huilen van het lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:47

Elaine schreef:
Waarom gemene truuk? Dat zijn vrijwilligers die wat over hebben voor de minder bedeelde medemens. Iets meer respect had op zijn plaats geweest als ik dat zo lees.
Overigens wil student zijn niet automatisch weinig geld betekenen. Ik ken studenten die af en toe een paar euro doneren. Ze missen het amper, maar je kan er zoveel mee redden!

Dat zijn studenten die eraan verdienen je te laten donateren. Niks niet vrijwilligers. En ik ben heel vriendelijk geweest. Ik heb jaren voor de cliniclowns gedoneerd, ik doneer nu voor Amnesti en voor een kleine organisatie die helpt na natuurrampen en tot 6 aar in zo'n gebied blijven. Maar daar heeft hij helemaal niets mee te maken. Als ik geld wil doneren ga ik zelf wel naar een website toe en meld ik me aan.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:48

Ik roep altijd dat heb ik al of daar ben ik al lid van. Werkt verassend goed.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:50

Ik zeg meestal beleefd dat ik geen intresse heb, zijn ook maar mensen die hun werk doen/hun vrije tijd er aan spenderen Lachen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:53

Elaine schreef:
Lous schreef:

'Die mensen' zijn ook mensen. Sommige doen het als baan, in geval van werving, (beter toch als hand ophouden van onze belastingcenten) anderen doen het vrijwillig met een goed hart, in geval van sponsoring en donaties (ook beter als elkaar de hersens inslaan van verveling)

Dat weet ik ook wel, maar ik vind dat ze zich ook wel eens in ons mogen verplaatsen.

Nog even een andere...soms heb je ook wel eens van die mensen die je een leuke bijbaan proberen aan te bieden.
Zij: mag ik je iets vragen, ben je 18 jaar of ouder
Ik: nee ik ben 17
Zij: dan houd het op

Ik lachte me slap, want dat was vorig jaar en toen was ik al 23 Clown , ik zie er een stuk jonger uit, daar kan ik soms nog best misbruik van maken.

siskeh

tja druk druk druk, en snel doorlopen

Rytm

Of ik roep heel hard dat ik nog geen 18 ben. (Ben 20 Huilen van het lachen )
Of ik zeg dat ik al lid ben van dit en dat..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:54

Meestal ga ik sneller lopen en blijf ik strak voor me uit kijken, of kijk ik echt de andere kant op. Spreken ze me dan nog aan zeg ik nee, geen interesse oid.

Eentje was er zelfs zo brutaal me bij de arm te grijpen nadat ik aangegeven had geen interesse te hebben. Toen haalde mijn andere arm toch even uit naar de hand die mijn arm vasthield. Woest kan ik daarvan worden. Nee is nee en ik laat me zeker niet door een wildvreemde bij de arm grijpen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:55

Probeer ze meestal eerst te ontwijken..
Tenminste als je ze ziet lopen met zo'n mapje.. Vol met alle leden die ze al zo'n abbonement/goede doel hebben aangesmeerd.. Want dat is het gewoon.. Ze vragen nl. niet of je wilt nadenken over doneren oid.. Nee direct lid worden..
En dan komt vaak de gevreesde vraag (als wegkijken niet geholpen heeft)

"Mag ik wat vragen?"

"Nee". en ik loop door. Works for me. Vork

Laatst ook een mevrouw: "Maar willen jullie dan niet gratis winkelen?" "Nee, wij betalen liever.." Huilen van het lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:55

fjordnina schreef:
Meestal ga ik sneller lopen en blijf ik strak voor me uit kijken, of kijk ik echt de andere kant op. Spreken ze me dan nog aan zeg ik nee, geen interesse oid.

Eentje was er zelfs zo brutaal me bij de arm te grijpen nadat ik aangegeven had geen interesse te hebben. Toen haalde mijn andere arm toch even uit naar de hand die mijn arm vasthield. Woest kan ik daarvan worden. Nee is nee en ik laat me zeker niet door een wildvreemde bij de arm grijpen.

Ze moeten ook zeker van me afblijven.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:57

Vaak als ik ze zie staan en ik heb er geen zin in dan pak ik mn mobiel en ga iemand bellen. Of anders doe ik alsof ik bel. Dan laten ze je met rust.
De doelen waar ik aan wil doneren zoek ik liever zelf op mn gemakje uit.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:57

Ik heb er een vreselijke hekel aan! Ik val hen niet lastig, val mij dan ook niet lastig. Klaar. Als ik iets wil zoek ik dat zelf wel op.

Ooeh inderdaad FjordNina, Of dat ze voor je gaan staan "Het duurt maar 1 minuutje.." nou en.. Nee is nee!