Hoe vertel je iemand dat die niet goed bezig is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Hoe vertel je iemand dat die niet goed bezig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:10

Hallo Bokkers,

Ik heb een vriendin, ze heeft thuis ook pony's en ik heb haar leren kennen op wedstrijd.

Nu is het zo dat ze heel vaak wint op wedstrijd en denkt dat ze daarom ook echt goed rijdt..

Nu heeft ieder z'n eigen manier van trainen, maar haar pony krakt eerdaags gewoon in, het dier komt nooit op een wei, wordt gereden met een stootteugel waarbij de neus echt tegen de borst aankomt.
De pony loopt dan ook volkomen in de krul en totaal niet rechtgericht.
De pony heeft een doorgezakte rug.. is gewoon zielig Boos!
Ze heeft een dakje op haar kont, haar heupen steken gewoon uit en ze heeft een hele arme hals..

Nu heeft ze een jonge, hele leuke en goede pony, en die wordt al op dezelfde manier gereden en begint er steeds slechter uit te zien..
altijd als ikd aar ben doet dit mij aan het hart, maar ik ben al een paar x met hun in discussie gegaan maar dat heeft geen zin, want ze weten alles zelf beter en ze heeft een lesgeefster die ook daarin meegaat.. Verdrietig

Hoe kun je tot deze mensen doordringen, heeft iemand nog suggesties?

Ik weet het niet meer Verdrietig

Machie

Re: Hoe vertel je iemand dat die niet goed bezig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:22

Niet.. Pas als het echt echt fout gaat, dringt het pas door tot zulke mensen, dus helaas ik denk dat je heel erg weinig kan doen..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:26

Ik denk ook dat je vrij weinig kunt doen omdat zij en haar lesgever denken dat ze goed bezig zijn. Misschien kun je haar een keer voorstellen om samen met jou in je les te rijden (weet niet of je les hebt) zodat ze kan zien dat het ook anders kan?

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:27

Heb ik al vaker gedaan, helaas is het niet mogelijk aangezien we te ver uit elkaar wonen, en haar vader is heilig bij hun lesgeefster en wilt niet dat ze les van iemand anders krijgt..

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:28

je kan inderdaad erg weinig ertegen beginnen
en net als wat : Lotje02 zegt samen een keertje les nemen (van jouw lesgever dan )
je zou ook iedere keer als je samen met haar en haar pony bent kunnen zeggen dat haar paardje der niet meer zo goed uit ziet

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:29

ooh ik zie net dat dat lessen niet gaat lukken

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:30

Als je bevriend wil blijven moet je niks zeggen, ruiters reageren niet zo goed op kritiek meestal.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:31

ze zeggen altijdd at ze er zo slecht uitzag toen ze bij hun kwam, ik hab foto's gezien en wat een heerlijk dier was het toen.
Ik heb dus ook gezegdd at ik dr daar veel beter vond uitzien dan nu, ook heb ik het laatst aangekaart over de jonge pony, maar ze zeggen ja ze krijgen genoeg te eten dus..
Ik wordt hier soms zo hopeloos van Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:34

Wat vreselijk om aan te zien, al ben ik bang dat je er inderdaad erg weinig aan kunt doen.
Hoe moeilijk ook, ik begrijp je gevoelens helemaal!!! Ik ken ook meer dan genoeg van dit soort mensen, maar je staat met je rug tegen de muur. Helaas. En dan die arrogantie dat die mensen denken dat ze helemaal geweldig bezig zijn en dat 'wij' er nog van kunnen leren, ach..... Rolleyes
Overigens wil ik persoonlijk dat soort mensen niet in mijn vriendenkring.
Daar ben ik vrij principieel in. Je kunt ook op andere manieren trainen, blijven kijken naar je paard en daar rekening mee houden etc.

Het ergste is dat zo'n pony of paard er de dupe van is Verdrietig . En dat is verschrikkelijk. Sterkte, hoor!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:38

Helaas niets. Zelfs als zulke mensen advies vragen hier, en dat krijgen, nemen ze het niet aan omdat het niet in hun straatje past. Het enige dat er waarschijnlijk zal gebeuren is dat het een x spaak gaat lopen en ze niet meer gaat winnen. Alleen dan zal het wrs aan het paard liggen, dat soort ruiters is niet zo goed in het naar zichzelf kijken helaas, alles wat fout gaat ligt aan het paard.

Ik voel met je mee, voel me er ook machteloos in maar helaas.... er is behalve proberen af en toe te praten niets aan te doen....

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:40

Het is idd het ergste dat je zo machteloos staat en het paard alles ma over zich heen moet laten komen, en dit vind ik dan ook zo erg..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:43

Charlottte schreef:
Het is idd het ergste dat je zo machteloos staat en het paard alles ma over zich heen moet laten komen, en dit vind ik dan ook zo erg..

ja precies. Van mij zouden paarden af en toe toch eens wat assertiever mogen zijn en dit soort ruiters tussen hunzelf en de omheining mogen parkeren oid Duivel . Maar dan zijn het weer rotknollen enzo....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:47

Paarden pikken nog veel te veel van de mens. Ze zijn zo verschrikkelijk meegaand, vergevingsgezind.....
Als ik een paard was zou ik bij bepaalde mensen me never nooit niet laten vangen. Ik zou vreselijk agressief zijn (denk ik). Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:48

Tja, zolang dit soort dingen ook door topruiters en instructeurs beoefend en gepropageerd worden, zal je er bar weinig aan kunnen doen.
Intens triest voor de pony's, maar zoals je al zegt : ze wint, en daar zal het wel om gaan, niet om fijn met de pony te rijden en te communiceren. Misschien kan je haar ons trainingsweekend aanbevelen! Knipoog Dan leert ze misschien wat paardrijden is, maar daar zal ze moeten werken en dus het niks vinden.
Het enige wat je kan doen, als je het haar wil laten voelen; als ze al gevoel heeft; de vriendschap verbreken en duidelijk zeggen dat je niet met mensen omgaat die hun paard mishandelen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:49

Zo zie je maar dat dit soort ongelukkige paarden wel degelijk presteren. Dit zeg ik even, omdat zovelen op bokt beweren dat als een paard niet gelukkig zou zijn, 'ie niet goed zou presteren. Niets is minder waar.
Paarden pikken teveel van ons, de mens(en).

TS, waarom onderhou je deze vriendschap nog?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-08-08 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:50

Als je vriendin dit leest is de vriendschap gauw over denk ik...

Je stelt nu dat jij het beter weet dan de verschillende jury's, de lesgeefster en de mensen zelf.Als je iemand op die manier aanspreekt vliegen ze inderdaad in de`boom.

Ik zou graag de andere kant van het verhaal willen horen voordat we iemand bestempelen tot paardenmishandelaar... Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:53

@ Jacimatho ;
kan ik me goed voorstellen,
vraag mij ook steeds af waarom ze zo hoogt scoort bij sommige jury's, wel is het zo dat ze heel lang in een klasse blijft hangen, dan zijn alle betere ruiters weg en dan pas rijdt ze prijsjes, en dit is waar hun zeer veel waarde aan hechten, als ze geen prijs hebben gaan ze naar de jury en organisatie toe, om te zeggen dat die en die moet worden uitgesloten omdat die dit fout heeft of dat heft wat niet mag..

Ik vraag mijzelf ook vaak af waarom deze vriendschap nog is, maar zo zijn het hele aardige mensen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:54

Jury's zien niet hoe er thuis getraind wordt, he. Knipoog
Tussen lesgeefsters zit een hele hoop ellende. Het is altijd zaak eentje te zoeken die zowel naar het paard als naar de ruiter kijkt.
En die zijn lastiger te vinden, dan je denkt. Scheve mond

Natuurlijk is het verhaal van TS maar van een kant, maar ja, dat is met alle verhalen op bokt. Ik ga nu even uit van het goede van TS. Aangezien ik ook zat van dit soort paardeneigenaren heb gekend (en hier en daar nog ken). Verdrietig

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:10

Jammer genoeg is het héél lasitg een goeie te vinden, ena ls je 1x een hele goede hebt gehad is iets al snel minder he..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:14

Het is een drama om een echte goeie te vinden. Ik vind het ongelofelijk dat er zoveel slechte tussen zitten. Scheve mond

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:17

En eer je doorhebt dat je een slechte hebt.... want in het begin ga je vast nog even vooruit. Ik heb er gezien die in een hoekje van de bak hingen en zo les gaven.... meen ik serieus!!!

Gelukkig heb ik zelf een goede, leest mijn paard en zegt hoe ik haar moet rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:20

Hmmm, ik heb gelukkig een vrij goede intuitie, dat scheelt, denk ik. Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:31

Daar ben ik ook mee gezegend gelukkig Haha! . Maar het is vooral voor de beginnende ruitertjes moeilijk scheiden, ze komen vaak vers van de manege oid, zijn dolblij met hun paardje, willen het beste maar komen dan verstrikt in de netten van.....dat soort mensen. Of juist de andere kant, denken dat ze de wijsheid in pacht hebben, steken hun kop in het zand en vinden het allemaal best.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:53

Maarja als het je fout wordt geleerd weet je niet beter, en omdat je lesgeefster (er) het zegt vertrouw je daarop en denk je dat je goed bezig bent ( zeker als je op concour steeds prijs rijdt)..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:03

Yep. Ik kan ook vaak niet begrijpen dat mensen hun paard niet kunnen 'lezen', maar blijkbaar is dat een gave die je wel hebt of niet. Lachen