*zucht* Het even niet meer weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

*zucht* Het even niet meer weten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:57

Hoi..

Ik zit met een probleem waar denk ik wel meer mensen tegenaan botsen. Ik heb dus echt géén idee wat ik wil worden Nagelbijten / Gniffelen En aangezien ik deze maand 19 wordt, wordt dat wel een beetje een probleem..

Op mijn 16e ben ik begonnen met de MBO-opleiding Dierverzorging. Dit omdat ik altijd al gek met dieren ben geweest en het leek mij gewoon ontzettend leuk om in deze branche te werken. Ik heb verschillende stages gedaan bij hondenpensions, kennels, dierenspeciaalzaken en vorig schooljaar ook bij een springstal. Ik heb al het werk met honden eigenlijk al van de baan geschoven, want dat werk vind ik te eentonig en is bovendien voor 95% schoonmaakwerk. Op die springstal heb ik het wel erg naar mijn zin gehad, maar ik ben ook realistisch genoeg om te weten dat een baan in de paarden bijna onmogelijk is.. Nagelbijten / Gniffelen Nu ga ik het laatste jaar in van Dierverzorging, en zal ik toch moeten gaan rondkijken voor een HBO-studie ofzo..

Maar.. wat blijft er over? Ik heb verschillende interesses.. Fotografie, schrijven, criminologie, psychologie, mode, visagie..
Maar het probleem is.. ik vind alles 'best' leuk.. En ik blink nergens in uit.. Scheve mond Ik kan best een leuk fotootje maken, best een leuk verhaaltje schrijven, maar ik blink er niet in uit.. Scheve mond

Wat moet ik nou? Ik ben bang dat ik niets leuk genoeg vind.. Nagelbijten / Gniffelen

Zijn er meer van jullie die echt niet weten wat ze willen doen, en hoe doen jullie dat?

Groetjes, [***]

Britt

Re: *zucht* Het even niet meer weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:01

Ik ben na de Havo diermanagement gaan studeren, maar na 1,5 bleek voor mij al dat hier geen toekomst in zou gaan zitten. Maar omdat ik totaal niet wist wat ik dan wel wilde gaan doen ben ik een jaartje gaan werken en heb ik goed de tijd genomen om te kijken welke studie ik wel wilde gaan doen. Mede omdat ik niet wéér een studie wilde afbreken en zomaar beginnen aan een studie en dus weer stufi en ov weggooien, mocht blijken dat de studie weer niks was geweest Nagelbijten / Gniffelen
Nu begint het schooljaar weer en begin ik aan Bedrijfsmanagement MKB, uiteindelijk met hetzelfde doel; een eigen bedrijf met dieren. Een dierenwinkel of een paardenwinkel lijken me erg leuk en had ik anders ook willen gaan doen met die andere opleiding.

Maar dat jaartje werken heeft mij wel goed gedaan. Veel mensen zijn altijd bang dat je dan niet meer terug naar school gaat, gewend raakt aan het geld ed maar daar heb ik niet zo'n last van. Ik vind het leuk om te leren en drama om te werken zonder inhoud (doordat je geen diploma hebt). Dus ik ga lekker weer naar school dit jaar! Tong uitsteken

*edit; ik ben dit jaar 20 geworden, dus nog net iets ouder dan jij bent Clown
Je bent nog jong, je hebt nog even. Neem de tijd en overhaast niks.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:03

Ik weet ook niet precies wat ik wil worden, maar omdat ik altijd al een fascinatie heb gehad voor politiewerk, forensisch onderzoek, gewoon het hele criminelencircuit zeg maar, heb ik besloten om dan Rechten te gaan studeren. Ik kom er vanzelf wel uit welke extra vakken ik dan wil gaan doen en welke richting ik op ga, en uiteindelijk voor welk beroep ik ga. Ik heb nog de tijd, dus maak me er niet zo druk om. Het komt vanzelf wel.

Je kunt eventueel nog verdere opleidingen doen, als je toch niet weet wat je wil worden. Denk aan HBO. Doe gewoon iets wat je leuk vindt. Je hebt nog tijd zat om te beslissen wat je daarna wilt gaan doen. En zoek gewoon wat rond naar leuke baantjes, misschien kom je uiteindelijk wel een baan tegen waar je in eerste instantie helemaal niet aan had gedacht, maar wat je dan later toch leuk blijft te vinden. Heb je al eens bij een tuincentrum op de dierenafdeling gewerkt? Misschien vind je dat ook leuk, door de afwisseling van eventueel kassawerk en tussen de planten en sfeerartikelen staan, maar toch ook met de dieren bezig kunnen zijn én met mensen in contact komen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:03

Ik wist na mijn HAVO direct zeker dat ik rechten wou gaan doen, dus hup inschreven bij de HVA.
Maar in december wist ik al dat dit mij te saai was.
Ben dus gestopt en wist ook niet wat ik moest doen. Ik vond directiesecretaresse wel leuk, want ik hou van dingen regelen!
Ik wou wel naar schoevers mocht ik die opleiding gaan doen, want die staat het best aangeschreven.
Maar die opleiding kost wel een paar duizend euro, gelukkig heb ik het een en ander kunnen regelen en kan ik eindelijk gaan doen wat ik leuk vind.

Misschien kan jij ook eens bij schoevers rondkijken?

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:05

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:07

ah bekend probleem, alleen een oplossing heb ik niet, en ik lees hier dus even mee..

Ik ben na het behalen van m'n havo diploma, MBO directiesecretaresse gaan doen, MBO door omstandigheden en directiesecretaresse omdat er veel werk is in de 'secretaressewereld' maar nu ik er een jaar werk, ben ik er helemaal uit dat dit gewoon niet voor mij is.. ik maak de opleiding af (wat betekend nog 1,5 jaar inzetten voor 200% voor dat papiertje)

En dan...? goede vraag hoe kom je daar achter?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:10

Zo wie zo vind ik heel eerlijk gezegd dat men hier in Nl heel jong al "moet weten wat je wordt als je groot bent". Eigenlijk al eind groep 8 moet je keuzen gaan maken, en tenzij je echt van kind af aan al weet wat het wordt is dat behoorlijk lastig. Waardoor studies worden afgebroken omdat mensen erachter komen dat het niets voor ze is en je door de bomen het bos niet meer kan zien.

Je bent nog heel jong, ga er een jaar tussenuit! Werk, kijk rond, doe ervaringen op in totaal andere richtingen dan die je ooit had gedacht, doe desnoods zo'n kekke beroepskeuzetest op inet en kijk wat daaruit rolt.

Maar laat je niet opjagen, werken moet je je hele leven lang, en dan is het toch leuker als je iets doet waar je je draai in hebt gevonden.

succes!!!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:21

Bedankt voor de reacties Lachen

Ik ben inderdaad van plan om er na deze opleiding een jaar tussenuit te gaan. Misschien wat reizen, beetje rondsnuffelen hier en daar..

@Ukiiee: Ik heb al in een tuincentrum stagegelopen vorig jaar, was echt niets voor mij

@Romeo2007: Wat is schoevers? Bloos

@Breghje: Ja inderdaad, het is eigenlijk ook jammer dat ze aan het eind van de middelbare school niet wat meer informatie geven over wat je te wachten staat als je voor een bepaalde opleiding kiest. Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik deze opleiding niet gekozen..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:52

Is op zich niet zo'n slecht idee, er een jaartje tussenuit. Let wel op dat het bij een jaartje blijft, en niet zoals in mijn geval 4 jaar Knipoog

Maar ik ga dit schooljaar ook weer opnieuw studeren, omdat ik tot nog toe niet wist wat ik wilde doen Knipoog

Schoevers is trouwens een particulier opleidingsinstituut wat in het kantoorleven HEUL goed aangeschreven staat...

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:04

hallo
waar wordt bedrijfmanagement mkb gegeven en wat hou het in??
want ik zit er ok mee wat ik nou moet doen.
ben bijna 18 wil later eigen kleine pension (heb nu al 8 stallen met 5 pension maar niet officeel) en wil dat in de toekomst wel gaan doen. en paardenhouderij doe ik nu al maar leren vegen en mesten kan ik thuis ok wel.
dus wou ik al iets van boekhouding gaan doen ofso.

gr

BrittKitt schreef:
Ik ben na de Havo diermanagement gaan studeren, maar na 1,5 bleek voor mij al dat hier geen toekomst in zou gaan zitten. Maar omdat ik totaal niet wist wat ik dan wel wilde gaan doen ben ik een jaartje gaan werken en heb ik goed de tijd genomen om te kijken welke studie ik wel wilde gaan doen. Mede omdat ik niet wéér een studie wilde afbreken en zomaar beginnen aan een studie en dus weer stufi en ov weggooien, mocht blijken dat de studie weer niks was geweest Nagelbijten / Gniffelen
Nu begint het schooljaar weer en begin ik aan Bedrijfsmanagement MKB, uiteindelijk met hetzelfde doel; een eigen bedrijf met dieren. Een dierenwinkel of een paardenwinkel lijken me erg leuk en had ik anders ook willen gaan doen met die andere opleiding.

Maar dat jaartje werken heeft mij wel goed gedaan. Veel mensen zijn altijd bang dat je dan niet meer terug naar school gaat, gewend raakt aan het geld ed maar daar heb ik niet zo'n last van. Ik vind het leuk om te leren en drama om te werken zonder inhoud (doordat je geen diploma hebt). Dus ik ga lekker weer naar school dit jaar! Tong uitsteken

*edit; ik ben dit jaar 20 geworden, dus nog net iets ouder dan jij bent Clown
Je bent nog jong, je hebt nog even. Neem de tijd en overhaast niks.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:08

Ik zit ook met hetzelfde probleem.. school heeft mij daar mee verder geholpen door een soort van opleiding waarmee je uit kan vinden met behulp van stage's wat jou een leuke baan lijkt.. Misschien wel een idee, of iig iets om over na te denken Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:09

In Eindhoven en Tilburg alleen maar, op de fontys.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:16

Ik zit inmiddels op een HBO opleiding, maar weet nog steeds niet wat ik later wil gaan doen.. Wel weet ik dat ik dieren erg leuk vind en dan voornamelijk de agrarische sector..

Ik doe nu een bedrijfskundige opleiding (dus een zeer brede opleiding) en deze opleiding is gericht op de agrarische sector..

Deze zelfde opleiding hebben ze ook met de paardensector.. Je krijgt dan 70% bedrijfskunde en 30% paard.. Uiteraard is het bedrijfskundige deel wel gericht op bedrijven uit de paarden sector.. Maargoed dit kun je op ieder bedrijf toepassen..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:28

Ik ben begonnen met paardenhouderij, toen overgeswitched naar dierverzorging en na een jaar naar SPW 4 gegaan. Ook daar na een jaar weer weggegaan.
Ben er toen een jaar tussenuit gegaan (njah 1,5 jaar) en gaan werken enz. Dat is me zó vies tegen gevallen.
Ik moet aankomende donderdag een toelatingstest doen bij het CIOS in Arnhem (sportopleiding) en hopelijk in september beginnen.
Ik had er genoeg van om steeds maar aan te modderen met allemaal baantjes die me niet lagen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:31

Wow ik heb dus precies hetzelfde probleem ROFL
Doe ook dierverzorging en ga nu ook naar het 4e jaar en vind ook teveel opleidingen leuk Huilen van het lachen ik blijf dit even volgen Ja

@wiifke: En heb je daar wat aan gehad? kun je er wat meer over vertellen Lachen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:06

Ja dat lijkt mij ook wel een idee inderdaad.. Ja

Want stages zijn toch de beste manier om erachter te komen of je iets leuk vind of niet denk ik.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:07

Ik heb vorig jaar HBO diermanangement gedaan en ga dit jaar starten met de MBO dierenartsassistente opleiding. Ik hoop dat ik me hier meer thuis ga voelen dan op het HBO.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:16

ik ben nog wel iets jonger, maar ik weet ook niet echt wat ik wil.. Ik heb hetzelfde: ik vind heel veel 'wel leuk'. Mijn 'probleem' is dat ik van eigenlijk alles wel kan zorgen dat ik het leuk vind, of iig niet 'echt erg'. Maarja, wat vind ik nou écht leuk?!?
De hotelschool trekt me wel, vooral degene in Maastricht.

Ik weet ook niet echt wat er allemaal is, dus ik ben blij met zo'n topic. Als mensen nou eens opnoemen wat ze weten, met een korte inhoud? Misschien zie je dan iets waarvan je denkt: he, dat lijkt me ook leuk! En dan kom je dus misschien op ideeen...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:34

Misschien moet er een vertel over je opleiding topic komen Huilen van het lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:36

snowylover; dan heb je het net gedaan in het jaar dat ik weg was Clown Welke major was je van plan te kiezen?
Ik paard&management, tot ik er achter kwam dat er geen een leraar was die welkelijk wist waar het over ging.

Slotty; als je iets wilt weten over de hotelschool en ook die in maastricht kan je MoonWencke wel eens pb-en Ja

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:53

goh. ik ben 24 en weet net een maand of 2 wat ik wil Clown

Vanuit de HAVO ben ik naar de HAS gegaan, dier en veehouderij, wat viel dat tegen. Iets waar ik me enorm op verheugd had was totaal anders dan verwacht. Toen Bedrijfseconomie gaan doen aan de HVU. De vakken lagen me absoluut, alleen de mede studenten niet, heel ander volk Knipoog en wegens prive omstandigheden ook gestopt. Toen ben ik maar gaan werken, als assistent accountant in opleiding. Ook tussen de accountants zat ik niet op mijn plek dus ik heb veel verschillende kantoren van binnen gezien Haha! Nu zit ik bijna een jaar bij een groot bedrijf als pensioenmedewerker, diploma gehaald en al. Fijn flexibel bedrijf, voldoende mogelijkheden, goede sfeer (met een enkele rotte appel Knipoog ) Maarr... ik ben er nu zoo over uit dat ik op een kantoor niet op mijn plek zit. Vroeger zei ik dit al, maar nu weet ik dat ik gillend gek ga worden als ik nog lang hier zit. Dus maar nu eindelijk de stap genomen, eigenlijk een risico zelfs, maar ik wil een beroep hebben waar ik straks toch het grootste deel wat ik doe leuk vind, en niet net zo als op school alleen de pauzes Vork

Een beroep of baan die niet bij je past vreet gewoon aan je. Die kost veel meer energie dan een baan die je leuk vind met dubbel zo veel uren.

Edit; wat ik wel kan aanraden, is vooral je tijd te nemen. Liever even er tussenuit om goed na te denken. Pas wel op met wennen aan het geld, dan krijg je (net zoals ik) verantwoordelijkheden waardoor je niet meer voltijd kan studeren. En stiekem mis ik dat af en toe wel, het studentenleven Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:57

Ik heb dat ook, ik heb in mei mijn VMBO T diploma gehaald met allemaal goed cijfers gehaald.
Ik moet over anderhalve week weer naar school, maar waar ik heen ga? geen idee. Techniek en in de landbouw valt af. Niet mijn ding en geen brood mee te verdienen bij de andere. Al zou ik het misschien ergens wel willen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:15

Ik heb gelukkig 6 jaar de tijd gehad om na te denken over een vervolgopleiding (vwo). Eerst wist ik zeker dat ik iets met paarden wilde doen en naar NHB Deurne wilde gaan, maar later begon ik toch heel erg te twijfelen. Maar ja, wat moest ik dan doen? Ik was wat aan het bladeren in een jongerentijdschrift en toen zag ik iets staan over hotelmanagement en dacht, misschien is dat wel wat voor mij! Ben wezen kijken op die school, meerdere keren, en heb aan een meeloopdag meegedaan en dat beviel wel. Dus nu studeer ik hbo Hotelmanagement en bevalt nog steeds Lachen

Wat TS kan doen is gaan kijken bij scholen die opleidingen verzorgen waar jouw interesses liggen, zoveel mogelijk informatie aanvragen, bij studenten informeren, open dagen bezoeken, als het kan een meeloopdag doen en wie weet kun je dan al zo een aantal dingen van je lijstje afstrepen die je echt niet wilt gaan doen. Dat is toch ook wel een belangrijk iets bij het kiezen van een opleiding; weten wat je absoluut NIET wilt gaan doen. Succes bij de keuze!

Slotty: mijn vriend begint aan de hotelschool in Maastricht Lachen heeft al 4 jaar MBO gedaan op de Rooi Pannen, en ik doe dus hotelmanagement aan Notenboom (in Eindhoven), dus als je iets wilt weten, stuur maar een pb!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:06

Bedankt hoor! Ik ben nu niet thuis dus ik stuur je een pb zodra het kan Lachen

TS, er zijn ook veel folders enzo te krijgen en te bestellen, misschien is dat wat? En veel open dagen bezoeken.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:21

Frances schreef:
@wiifke: En heb je daar wat aan gehad? kun je er wat meer over vertellen Lachen

Ik ben er vorig schooljaar in mei pas aan begonnen en kon in zo'n korte periode geen stage vinden.. van die klas zijn er nu nog maar 4 over.. ze zijn begonnen met 15 leerlingen (volgens mij) en op ieder moment van het schooljaar kun je instromen.. dus de meesten hebben er wel wat aan gehad Knipoog
gemiddelt blijven de leerlingen 20 weken op dit traject.. sommigen ook wel een heel schooljaar..
Bij ons is het zo dat je 3 dagen in de week stage loopt, het liefst op dinsdag, woensdag en donderdag. De andere 2 dagen moet je dan op school zijn, het probleem is alleen dat er weinig op school valt te doen op verslagen maken na dan.. Maar dat kun je niet 2 keer in de week doen over een langere periode Nagelbijten / Gniffelen of andere opdrachten.. maar daar moet je zelf mee komen..
De meesten maken hun dag op school vol aan spelletjes spelen etc..