Geen nee kunnen zeggen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Geen nee kunnen zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 22:51

BAH.

Ik kan dus absoluut geen nee zeggen, in de meeste gevallen. Natuurlijk kan ik wel nee zeggen, maar zodra iemand lief en gezellig tegen mij doet, val ik daarvoor en krijg ik geen nee meer eruit.
En op deze manier kom ik in de meest vervelende situaties. Scheve mond Nou zet ik niet liever álles open en bloot maar op het moment heb ik mezelf, alweer, ergens in gekregen.

Vanavond afgesproken en het gezellig(als je begrijpt wat ik bedoel Clown) gehad met een jongen, die ik eigenlijk niet leuk vind, hij mij wel en dat heeft hij ook gezegd. Ik heb der echt spijt van, want ik durf gewoon niet te zeggen dat dit niet mijn bedoeling was. En het hier ook meteen weer moet stoppen. Als hij morgen smst of ik weer langs wil komen, zeggen ik net zo hard ja. Dat kan ik nu al zeggen, want ik kan geen nee zeggen tegen mensen die lief doen. Normaal heb ik een hele goede vriend die tijden met mij praat en mij over de streep trekt om het toch eerlijk te vertellen, maar die is op het moment op vakantie.. En hoe vaak een ander het ook zegt, ik KAN het niet.

't Begint nu echt frustrerend en érg lastig/vervelend te worden.. heb ik nog lotgenoten? Vork En zou hier geen curcus voor bestaan? Huilen van het lachen

Limanade

Re: Geen nee kunnen zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:55

kijk eens rond voor een cursus assertiviteit Knipoog
je moet echt voor jezelf op komen hoor want ze kunnen makkelijk misbruik van je maken Knipoog

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:56

Ik heb het ook ja. Maar als ik de jongen zelf niet zo heel leuk vind zeg ik tegenwoordig gewoon dat ik wat anders te doen heb enzo. Maar een letterlijke nee zal je er bij mij nooit uitkrijgen :p

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 22:57

Ja, op dit gebied kan ik echt niet voor mezelf opkomen. Verder zeg ik wel gewoon wat ik ergens van vind en moet men ook niet proberen mij dingen te laten doen die ik niet wil.

Maar als een persoon lief tegen mij doet, dan is het ook meteen *baf* en ik ben om..

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:57

Ik ben laten we zeggen geen lotgenoot, soms vind het wel moeilijk om nee te zeggen maar ik durf het wel.

Ik denk eigenlijk dat er best een cursus voor is! Ik zou gewoon even rond zoeken en anders de GGD (als ik het goed heb? Clown ) bellen?

Veel succes iig!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 22:58

youreperfect schreef:
Ik heb het ook ja. Maar als ik de jongen zelf niet zo heel leuk vind zeg ik tegenwoordig gewoon dat ik wat anders te doen heb enzo. Maar een letterlijke nee zal je er bij mij nooit uitkrijgen :p

Haha! Ja, dat is ook wel een goede. Maar stel dat je een hard iemand treft, die meteen 5 andere data vrij heeft? Vork

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:00

Ik ben er een beetje tè goed in...

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 23:01

Ik zou dan graag een beetje 'nee kunnen zeggen' adopteren. Ja Haha!

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:02

Mango_ schreef:
youreperfect schreef:

Haha! Ja, dat is ook wel een goede. Maar stel dat je een hard iemand treft, die meteen 5 andere data vrij heeft? Vork

Dan ben ik plots op vakantie ofzo ja! Lachen
En reageer ik niet op sms etc.
Ofwel verzin ik elke keer iets anders, heb ik ook eens gedaan en sindsdien nooit meer 'last' gehad van die jongen ^^

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:06

Heb er zelf ook last van helaas, maar ik begin het inmiddels al een beetje af te leren. Vaak ben je bang dat iemand boos wordt of in ieder geval erg teleurgesteld is als je "nee" zegt. Maar als iemand "nee" tegen mij zegt ben ik ook niet direct boos en kan ik het vaak wel begrijpen, dat helpt mij in ieder geval om ook eens "nee" te leren zeggen. Als iemand "nee" zegt weet je in ieder geval waar je aan toe bent en is toch fijner dan iemand die dingen tegen zijn zin doet.(makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het) Succes in ieder geval als hij morgen belt of sms-t.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 01:07

youreperfect schreef:
Dan ben ik plots op vakantie ofzo ja! Lachen
En reageer ik niet op sms etc.
Ofwel verzin ik elke keer iets anders, heb ik ook eens gedaan en sindsdien nooit meer 'last' gehad van die jongen ^^

Ook sneu voor de jongen. Scheve mond Zeg dan gewoon dat je hem niks vindt. Triest, zeg.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 08:23

flappie28 schreef:
Heb er zelf ook last van helaas, maar ik begin het inmiddels al een beetje af te leren. Vaak ben je bang dat iemand boos wordt of in ieder geval erg teleurgesteld is als je "nee" zegt. Maar als iemand "nee" tegen mij zegt ben ik ook niet direct boos en kan ik het vaak wel begrijpen, dat helpt mij in ieder geval om ook eens "nee" te leren zeggen. Als iemand "nee" zegt weet je in ieder geval waar je aan toe bent en is toch fijner dan iemand die dingen tegen zijn zin doet.(makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het) Succes in ieder geval als hij morgen belt of sms-t.

Ja, dat is het hem denk ik ook vooral bij mij, ik wil iemand niet teleurstellen. Als iemand lief en alles tegen mij doet en laat weten dat hij wel meer wil dan vrienden zijn, dán is het het allerlastigste. Omdat ik bang ben iemand te kwetsen. Scheve mond

Maar door alsmaar 'ja' te zeggen kwets ik iemand misschien nog wel meer, omdat ik dan iemand gewoon valse hoop loop te geven. Maar ik kan gewoon geen nee zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:53

Hmmm als je het niet voor jezelf doet doe het dan voor hem.
Je doet hem er even pijn mee maar later zal hij ook wel inzien dat je hebt gedaan wat het beste voor hem is. Niemand wil voorgelogen worden. Zou jij verder willen met een jongen die niet durft te zeggen dat hij je eigenlijk helemaal niet leuk vind en het doet uit "medelijden?"
En ik snap echt dat het niet zo makkelijk is als het lijkt hoor, ik ben er ook iets te goed in en zeg makkelijk nee.
Probeer gewoon zo af en toe is nee te zeggen tegen kleine dingetjes, en dan wat vaker, en dan wat grotere dingetjes, en dan went het vanzelf.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:56

Ik heb echt precies hetzelfde en kom dan ook in situaties waar ik helemaal niet in wil zitten, ik heb dus geen tips voor je helaas, maar ik lees wel even mee..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:13

Mijn vriend heeft dit ook, vooral in de arbeidssfeer. Hij krijgt nu ondersteuning en werkt met het boek Denk je sterk. Misschien een tip?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:14

Ik ga helemaal mee met wat Guernica zegt.
Begin met néé te zeggen tegen de kleinere dingetjes. Knipoog
Eenmaal dat gewend??Gaat het je heus lukken om een stapje verder te gaan met néé zeggen.
Denk een beetje aan jezelf,dat mag hoor meid. Ja
Heel veel succes ermee.Groetjes, Ach gut

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:19

Ik ga vaak gewoon niet op smsjes in. Bloos
Zoals een goede vriendin van haar, vind haar super lief, maar ik kan geen nee zeggen tegen haar. En als ik het wel doe (met een smoes of een echte goede reden erbij), gaat ze ertegen in. Vaak krijgt ze me dan zover dat ik tóch nog langskom, maar soms reageer ik gewoon ook niet meer. Heel lüllig, maar blijkbaar kan het niet anders.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 13:39

ankem schreef:
Mijn vriend heeft dit ook, vooral in de arbeidssfeer. Hij krijgt nu ondersteuning en werkt met het boek Denk je sterk. Misschien een tip?

Dan ga ik van de week kijken of ze dat boek in de bibliotheek hebben. *LOL*
Het is gewoon écht lastig, ik beloof mensen dingen die ik niet wil beloven, alleen maar omdat ik geen nee durf te zeggen...

Die van Guernica is een goede, beginnen bij de kleine dingen. Ja

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:11

Ik heb precies hetzelfde (gehad). Gehad tussenhaakjes omdat het nu wel minder is. Precies hetzelfde als bij jou, als iemand dan heel aardig deed en iets aan mij vroeg wat ik eigenlijk niet wou, durfde en kon ik geen nee zeggen omdat ik dan bang was hun teleur te stellen.
Dit was vooral op school, tegenwoordig heb ik het minder maar nog steeds merk ik dat ik het nog welles doe. Wat je hieraan kan doen? Er zelf aan gaan werken.. Hard zijn en gewoon een keer NEE zeggen als je iets niet wilt. Want anders word er nog een keer misbruik van je gemaakt zoals ik ook heb meegemaakt.. en dan heb je er achteraf spijt van en ben je boos op jezelf waarom je nou weer geen nee hebt kunnen zeggen.
Anders kun je idd ook zo'n cursus gaan volgen ja, weet niet waar dat kan?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:15

Lotgenoot meld zich.
Ik herken jullie verhalen echt.
Nee zeggen is bij mij echt iets moeilijks, ook al weet ik wél heel goed wat ik wel en niet doe.
Laatst dezelfde situatie, maar gevoelens van beide kanten. Ik kon geen nee zeggen, iets wat me altijd overkomt als ik een zwak voor een jongen heb.
Maargoed, als het me achteraf goed gedaan heeft, of in elk geval mijn leven nog steeds hetzelfde is, heb ik er ook weer geen spijt van.

Maar niet alleen bij jongens, ook toen ik nog werkte. 'Kan je morgenvroeg komen?', nee eigenlijk niet, maargoed..Ik sta wel weer vroeg op. Rolleyes Terwijl het eigenlijk niet eens verplicht was.

Het is meestal gewoon dat ik bij twijfel toegeef, in plaats van dat ik afhaak. Verder kan ik maar al te goed nee zeggen tegen vies eten, of vervelende klusjes. *LOL*

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 17:49

Haha, dat laatste heb ik ook. *LOL*

Het is bij mij echt dat ik tè snel om ben wanneer iemand lief doet, dan kan ik geen nee zeggen, bang om iemand teleur te stellen of te kwetsen. Terwijl dat in 9 van de 10 gevallen niet eens zo zal zijn...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:51

Ja precies Ja En dat is echt lastig, want zodra jongens erachter komen dat ik niet snel nee zeg..dan gaan ze dat gebruiken ook.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:54

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:56

hier nog iemand die geen nee kan zeggen!
soms is het wel eens vervelend of je moet zulke situaties uit de weg gaan.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 17:57

rommeke schreef:
lotgenoot hier,
vind het heel moeilijk om nee te zeggen, zeker als ik gevoelens (vriendschappelijk of verlieffd) heb. ben er al door in de problemen gekomen door dingen die ik eigenlijk niet wilden maar toch ook geen nee wilden/durfden te zeggen omdat de persoon in kwestie zo lief was.

moet zeggen dat nu ik heb gezien wat er kan gebeuren ik toch iets eerder nee zal zeggen, maar moeilijk zal het blijven..

En dat is ook exact wat ik heb ja. Het is vooral het laatste halfjaar écht een probleem geworden.. Nagelbijten / Gniffelen